Letecké společnosti Letectví Letiště

Nejstarší aerolinka světa. KLM oslavila stovku, v Praze hlásí růst o 240 % za deset let

Boeing 787-10 v barvách KLM: Foto: Paul Ridderhof / KLM
Boeing 787-10 v barvách KLM: Foto: Paul Ridderhof / KLM

Na den přesně před sto lety vznikla letecká společnost KLM. Je tak aktuálně nejstarší aerolinkou na světě, která nepřetržitě létá pod jednou značkou. Už v prosinci stejné výročí oslaví kolumbijská Avianca.

KLM (zkratka plného názvu Koninklijke Luchtvaart Maatschappij) dnes završilo oslavy stoletého výročí velkou akcí v Amsterdamu, oslavy probíhaly v posledních dnech také prakticky na všech letištích, která KLM obsluhuje. Včetně Prahy, kde firma působí od roku 1935.

První let nově založené letecké společnosti proběhl 17. května 1920 a zahájil tak linku mezi Londýnem a Amsterdamem, dnes nejstarší provozovanou pravidelnou leteckou linku na světě. Tehdy byli na palubě letounu Havilland DH 16 dva britští novináři a náklad novin. Celkem bylo pak v tomto roce přepraveno 345 cestujících a 25 000 kilogramů zásilek a nákladu.

„Letecká společnost KLM Royal Dutch Airlines přesunula pravidelné lety na naše letiště ihned po jeho otevření v roce 1937 a patří tak k našim dlouhodobým a významným partnerům. Zejména v posledních deseti letech vidíme velký úspěch linky mezi Prahou a Amsterdamem, kde jsme zaznamenali nárůst počtu přepravených cestujících přibližně o 240 %,“ řekl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

Amsterdam se pravidelně umísťuje na špičce destinací, kam se z Prahy létá nejčastěji, kromě KLM do nizozemské metropole létají ještě ČSA a easyJet. KLM těží ze své široké sítě dálkových linek.

Na prvních letech mezi Prahou, tehdy ještě na letiště Kbely, a Amsterdamem spolupracovala KLM s Československou leteckou společností (ČLS). Přesně 1. dubna 1935 zahájila KLM provoz letů na trase: Amsterdam-Rotterdam-Essen-Mühlheim-Halle-Lipsko-Praha s frekvencí tří letů týdně v letadlech typu Dacota DC-2. Od dubna 1937 pak létá na letiště v pražské Ruzyni. Praha byla několik let i součástí trasy letů Blue Danube Expressu (Amsterdam-Praha-Vídeň–Budapešť).

KLM aktuálně na lince z Letiště Václava Havla Praha do nizozemského Amsterdamu nabízí 28 letů týdně s kapacitou až  4 100 míst. Na tyto lety nasazuje letadla typu Boeing 737-700, Boeing 737-800 a Embraer 190.

KLM je od roku 2004 součástí skupiny Air France – KLM. Loni přepravila s 214 letadly rekordních 34,1 milionů cestujících . S 33 tisíci zaměstnanci je v Nizozemsku druhým největším soukromým zaměstnavatelem po obchodním řetězci Ahold.

12
Diskuze

avatar
3 Komentáře
9 Reakce na komentáře
7 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
9 Autoři komentářů
Ondrej KuceraY.K.Jen takCestující LBC MHDApex Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Václav
Host
Václav

V červenci zde byl článek, že British Airways slavily sto let.
https://zdopravy.cz/obrazem-british-airways-oslavily-stovku-pruletem-jumba-za-doprovodu-stihacek-31763/
Z toho vyplývá, že by měly být starší. Tak jak to tedy vlastně je?

Jen tak
Host
Jen tak

british airways jako takova je relativne mlada aerolinka. vznikla spojenim vice aerolinek v roce 1974.

ta stovka nejspis vznikla “odvozenim” od nektereho z predchudcu.

Václav
Host
Václav

Děkuji za odpověď, sám jsem se díval na českou Wikipedii, ale tam je to popsáno dost zmateně a protože jazyky neovládám, tak víc jsem nezjistil.

Jen tak
Host
Jen tak

Jen malé … rýpnutí Dacota DC-2 … No to letadlo nebylo Dacota DC-2, ale Douglas DC-2 . Dakota se říkalo až DC-3 (resp. tedy dokonce ne ani tak DC-3, ale C-47 což byla vojenská verze DC-3, pojem se uchytil v RAF) a pozor – i v angličtině to byla Dakota, nikoli Dacota 🙂 Amsterdam-Rotterdam-Essen-Mühlheim-Halle-Lipsko-Praha … Ono to z té typografie není poznat, ale ackoli to tak vypadá, tak to nebyl Essen a Mulheim .. ale letiste bylo Essen-Mulheim (je to essen, ale lezelo kapku bokem u/v obci Mulheim), ktera je nekolik kilometru od essenu 🙂 chtelo by to nejak odlisit… Číst vice »

Apex
Host
Apex

Naprostý souhlas a jen drobnost, ono i vyjádření pana Řehoře, pokud skutečně toto řekl: „Letecká společnost KLM Royal Dutch Airlines přesunula pravidelné lety na naše letiště ihned po jeho otevření v roce 1937…“ je trošku zvláštní a v kontextu historie vyznívá hloupě, protože od roku1937 byl veškerý civilní provoz přesunut z Kbel do Ruzyně.

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

Nejlepším dárkem pro KLM by byla možnost začít druhé století své existence bez balvanu na krku zvaném společný podnik se socialistickou Air France.

Ondrej Kucera
Host
Ondrej Kucera

V čem přesně je AirFrance socialistická? Patří snad svým zaměstnancům? Má v ní snad stát majoritní podíl?

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Autor pravděpodobně narážel na oblíbenou volnočasovou aktivitu Frantíků, totiž stávkování. Ze stejného důvodu pak každý podnik ve Francii na jednu totožnou pozici zaměstnává minimálně 2 lidi

Y.K.
Host
Y.K.

Bych nechal na hlavě. Už jsem zažil několik zrušených letů s Lufthansou… kvůli stávkování. A to jsou „pünktlich“ Němci.

Ondrej Kucera
Host
Ondrej Kucera

Takže jich pak stávkuje jen půlka??

Jen tak
Host
Jen tak

to ne … ale francouzske odbory a francouzsky pristup k praci jsou povestne atributy francouzskych firem 🙂

a je fakt, ze skupinu tahne svymi vysledky hlavne KLM 🙂

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll