Nejsou motory, nejsou letadla. Aerolinky ruší kvůli potížím výrobců plánované lety

Airbus A321neo společnosti Primera Air. Foto: Primera AirAirbus A321neo společnosti Primera Air. Foto: Primera Air

Výrobce letadel Airbus se rozhodl k nečekanému kroku: některá letadla vyrábí dál podle plánu, ale nepředává je zákazníkům. Chybí jim

Výrobce letadel Airbus se rozhodl k nečekanému kroku: některá letadla vyrábí dál podle plánu, ale nepředává je zákazníkům. Chybí jim totiž to nejpodstatnější: motory.

Potíže výrobců motorů začínají čím dál více ovlivňovat leteckou dopravu. Některé už vyrobené motory mají pro změnu problém s životností a musí častěji na údržbu, jiné mají velké zpoždění s výrobou a omezují tak produkci nových letadel. Aerolinky tak musí některé lety rušit nebo na ně nasazovat oproti původním plánům jiná letadla.

Velké zpoždění má především Airbus s výrobou modelu A321neo. Letadla, která umí přeletět díky delšímu doletu například Atlantický oceán, měla být základem flotily společnosti Primera Air, která s nimi chtěla odstartovat expanzi s úzkotrupými letadly na letech mezi Evropou a USA a Kanadou.

Firma sice už první stroje převzala, ale není jich tolik, kolik měla mít podle dodávkového kalendáře.  Proto oznámila, že ruší všechny transatlantické lety z Birminghamu a odstartuje až příští rok. Důvodem jsou právě chybějící airbusy.

Neočekávali jsme tak velká zpoždění ze strany Airbusu a museli jsme přistoupit k tomuto nepříjemnému rozhodnutí,“ řekl šéf Primera Air Andri Már Ingólfsson.

Primera Air není jedinou aerolinkou, která na nová letadla čeká. Velké zpoždění mají například dodávky A321neo pro Hawaiian Airlines.

Problémy s výrobou motorů pro A321 mají aktuálně oba dodavatelé: Pratt & Whitney and CFM International. Podle serveru Air Transport World bude mít Airbus na konci června hotových zhruba sto letadel, která nebudou mít motory. Firma se rozhodla výrobu nezpomalovat.

Zatím firma dodala do konce dubna 172 letadel, plán je přitom 800 za celý rok. I proto chce výrobu modelu A320neo ještě zvýšit až na 80-90 letadel měsíčně.

Velké potíže mají také aerolinky s Boeingem 787 s motory Trent 1000 od Rolls-Royce. Lopatky se opotřebovávají rychleji, než se čekalo, a musí častěji na údržbu. Dopravcům tak chybí letadla. British Airways si proto půjčují například na léto letadla od Qatar Airways, Norwegian některé lety zrušil nebo si pronajal starší letadla od jiných dopravců. Výrobce varoval, že potíže se mohou týkat až 50 letadel.

Tagy A321neo Airbus Boeing 787 primera air Rolls Royce
Žádné komentáře