Nejsme žádní zloději. Tlak pomohl, Praha zkrátí čekací dobu na platnost jízdenky v Lítačce

Kontrola jízdenek ve vídeňské MHD. Autor: © Wiener Linien - Johannes ZinnerKontrola jízdenek ve vídeňské MHD. Autor: © Wiener Linien - Johannes Zinner

Dvouminutové čekání na platnost jízdenky budilo mezi cestujícími zlost. Praha schválila zkrácení na minutu.

Odebírat
Upozornit na
guest
135 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
John334

Za mě 30minutovou jízdenku zrušit, jaký má vlastně smysl? Proč bych měl na některých 5kilometrových trasách platit víc jen proto, že zrovna tudy nevede přímá linka a musím někde přestupovat a čekat?

Frantík

Ten nepoměr v ceně je trochu divný.

Trumway

Jak říkám. Tenhle portál je zvláštní a stále se mi to potvrzuje. Jak se tady o něčem bavíme tak za nějakou dobu se ukáže že mám pravdu a že se věc má přesně jak říkám. Tím narážím na můj názor na digitalizaci nebo platby online.
https://www.blesk.cz/clanek/digital/788871/seznam-postihl-rozsahly-vypadek-uzivatele-hlasi-problemy-s-prihlasenim-na-email.html

Y.K.

Pravdu v čem?
Že někde na chvíli spadne server se stává, zejména u nekritických aplikací? No, to se někdy stane. Většinou obnoví ze záloh nebo přesměrují na záložní servery a jede se dál. Máme si místo toho posílat koresponďáky, které chodí týden?

Nebo že automat na jízdenky nešel, nebyl v něm papír, zablokoval se mincovník? Nějak nemám pocit, že by analogová klasika byla bez problémů.

Honza

Problém stále zůstává. Pokud v aplikaci PID vyhledám spojení, které začíná jízdou metrem, musím být ve vlaku metra už v ten čas odjezdu. Následně zakoupím jízdenku dle vyhledaného spojení a začátek její jízdenky je až od doby odjezdu toho daného vlaku metra. Já musím ručně upravovat začátek doby platnosti takové jízdenky. Veškerý komfort nákupu přes aplikaci je pryč. Když už je tedy potřeba apriori předpokládat, že cestující (tedy zákazníci) jsou zloději, alespoň by to chtělo upravit aplikaci tak, aby počítala s tím, že se člověk rovněž musí dostat až na nástupiště metra.

David Chocholatý

5.6. Jsem dostal pokutu za to, že mi dobrá aktivace jízdenky. Dle revizorky jsem černý pasažér a dala mi 1.000,- pokutu. Svrekkanaci jsem neuspěl se zdůvodněním, že jsem porušil přepravní řád a byl v přepravním prostoru s ještě nedoaktivovanou jizdenkou
Tak to je pak lepší si tu jízdenku ano nekoupit, když revizori mají tento způsob jednání a jen jsou motivováni kohokoliv za cokoliv chytit.

Frantík

Docela logicky… Podvodníci, kteří o tom věděli, mohli nějak výpadek telefonu předstírat, věděli kde je revizor atd. Spíš to zasáhlo zmatené turisty (i když z těch je potřeba vytřískat co nejvíc, viz příplatek na Petřín…)

Změna je na dohled

Co takhle místo krátkodobých jízdenek zavést systém, vlezu do dopravního prostředku, pípnu kartou, vylejzám, pípnu a automaticky mi to strhne peníze podle toho, jak jsem tam byl dlouho. Ale to by bylo moc jednoduché na Prahu.

Frantík

Nevím, jestli by pípání kartou při výlezu nezdržovalo. Aby pak revizor si nestěžoval, že pípáte deset vteřin po výjezdu z předposlední zastávky.

Zlámalík

Nezdržovalo. V Brně nezdržuje. Ale to je venkov, tak nevím.

MaT

Myslím, že to fungovalo i v části Brno-střed, nejen v Brno-venkov.

Zdeněk Matějka

Myslím, že ten venkov byl myšlen ne jako Brno-Venkov, ale že Brno je oproti Praze venkovem…

Václav M.

Funguje to i v Ostravě. Ale tam jsem zaplatil celkem 50 Kč, kdežto v Brně mnohem méně (myslím, že ani ne 5Kč, ale nejsem si jistý).

qwertz

Ano. To je vhodné jen pro vesnice jako je Londýn. Ve velkoměstě jako je Praha to fungovat nemůže.

A v Ostravě, kde to úspěšně funguje 10 let natolik, že už se nic jiného ani nepoužívá, nejspíše mají asi jiné vozidla i cestující.

Frantík

V Ostravě jsem při výlezu nepípal…

qwertz

V ostravě pípáte jen při krátké jízdě do 10 min. Běž přestupu (slevněná jízdenka). Jinak stačí pípat pouze při nástupu.

T_t

V Ostravě nic jiného nejde, protože vše ostatní zakázali…
Takže třeba u nás ve firmě několik lidí začlo jezdit autem…

qwertz

A co byste chtěl? Papírové jízdenky? Máte na výběr platební kartu, kartu dopravce, aplikaci. Všechny varianty fungují ve formě kreditní jízdenky i předplatného.

luke.pl

Nedokazou pipnout kartou a ridi automobil? 🤦‍♂️ Ten ridicak fakt daji kazdymu 🤭

Jihočeský velkoměšťan

Krátkodobé jízdenky v Praze používají jen turisté a autíčkáři, co stejně nechtějí mít kartu (Lítačku). Ostatní mají dlouhodobé kupony.

Jiří Kocurek

A teď si představte, že někdo přijel do Prahy za prací, vlakem a tak si potřeboval koupit jízdenku na MHD, jelikož tam jezdí 2x do měsíce. No a řidičbyijci v něm uviděli autíčkáře a sesypali se na něj. Šalinkarta mu nepomohla, jednou v něm viděli řidiče … tak se přece nemohli splést!

MaT

To je sranda, nevím, jestli ve slově řidičbijec napsat měkké (i) nebo tvrdé (y), tak napíšu obojí (řidičbyijec). Asi ať si každý vybere, dle vlastního vkusu. 🙂

Jiří Kocurek

Člověk prostě občas provede překlep nebo pravopisnou chybu, stane se. Proto by se neměl dopouštět kádrování na základě předsudků, jako můj předřečník.

Rudolf

Ano dle vkusu každého soudruha 🤣

Rychlá změna

Co to je za hloupý argument, tak proto nemusí v Praze nic jiného fungovat, když to jde v Brně a Ostravě, tak proč to není možné v Praze?

Twix

Místo krátkodobých jízdenek (které se používají i v příměstu) bych to nedával, to znamená spoustu investic v regionu s nízkým využitím, plus komplikace po zapomenutém odpípnutí přes 8 pásem… ale jako doplněk v rámci Prahy to být může.

PeterM

Jak se pípá v Ostravě ve vlaku?

Michal S.
PeterM

To je, ale nákup klasické jízdenky z – do, můj dotaz byl na model “pípni při nástupu a odpípni při výstupu”

Igor Seidel

V Pardubicích to mají. A funguje to i na Malorce.

Miri

Wow, Pardubice už jsou taky v 21. století? A zvládly to do jeho čtvrtiny? Upřímně zírám. Když jsem tam byla naposledy, kromě měsíčníků na kartě byly jen papírové jízdenky, a to navíc pouze nepřestupní.

František

A z toho řešení od ČSOB bude mít Rittig jako co?

David

Nicméně premisa o tom že cestující je primárně podvodník stále platí. Ta aktivační doba je přežitek, úplně by stačilo aby se prostě revizorovi objevilo kdy byla jízdenka zakoupena a on či jeho systém v mobilu vyhodnotil zda to bylo před zahájením namátkové kontroly ve voze a nebo až po zahájení kontroly.

kix

přesně tak, naštěstí v Praze je to celkem pohoda, ale na severu v idolce, kdy se to musí ukazovat při nástupu jsou ty lhůty problém, když vozidlo přijede na zastávku dříve a jízdenka je aktivovaná až na čas odjezdu dle JŘ nebo si to člověk chce aktivovat prostě podle toho jaký stíhá spoj,ale při nástupu předními dveřmi má v tomhle případě smůlu a musím pak nakupovat u řidiče, což více zdržuje dopravu

Martin Verner

To platí i v JM kraji u jízdenek koupených v aplikaci podle vyhledaného spoje. Když nastupujete před časem pravidelného odjezdu (třeba tam, odkud je autobus výchozí, nebo pokud řidič prostě jede „kousek napřed“), máte neplatnou jízdenku.
Naštěstí to ale trochu vyrovnává mizerná funkčnost čteček QR kódů, takže vás řidič stejně většinou jen mávnutím pošle dovnitř…

Zlámalík

Před časem spoj úředně nejede, tedy není za co platit. Od času odjezdu už budu mít zaplaceno.

David

„Výborně“ to funguje také v metru. Když si vyhledáte spojení v aplikaci a pak dáte zakoupit lístek na toto spojení, tak se vás zeptá aplikace zda chcete lístek aktivovat v čas odjezdu spoje, vy dáte bláhově ano s tím, že přeci chcete tím spojem jet, jenže ouha: Lístek musí být platný v momentě vstupu do přepravního prostoru a to je samozřejmě třeba dvě minuty před odjezdem toho spoje na který jste si koupili lístek. Když vás tak zastaví revizor, máte lístek neplatný.

Filip Jirsák

Normální revizor by to nechal být. V civilizovaném světě by totiž případný spor u soudu dopravní podnik prohrál, protože k nákupu neplatné jízdenky dovedla uživatele oficiální aplikace dopravce.

Honza V.

Tu aplikaci neprovozuje žádný dopravce, ale OICT. Pokud vám tato firma doporučí nevhodnou jízdenku, proč by tím dopravce měl být vázán? Nanejvýš byste se mohl soudit s OICT, že vás podvedl.

Filip Jirsák

Že si dopravce někoho na něco najímá, to je jeho věc. Pokud spoj neobslouží zastávku, taky to budu reklamovat u dopravce a nebudu shánět, který to byl konkrétně řidič. Nebo když nebude dodrženo řazení vlaku, nebudu shánět vozmistra.

Rudolf

Revizor má z každého polapeného peníze ten vás nenechá normálně být. Snad jedině že by jste neměl doklady, vypadal jak bezdomovec a smrděl by jste, pak máte šanci.

Pezos

Normální revizor je tak trošku oxymoron. Viz ten nedávný článek.

Filip Jirsák

V tarifu PID je právě pro tyhle případy výjimka, že je možné nastupovat s jízdenkou, které teprve běží lhůta k aktivaci. To v IDOLu není?

kix

v idolu se ta jízdenka nezobrazí, takže není ani co kontrolovat, jestli v pidu lze zobrazit pred platnosti vlastne ani netusim

Ondra

V PID se jízdenka před dobou aktivace zobrazuje, v DÚK ne… Tzn. když jedu vlakem z Prahy do Ústí nad Labem (kombinace Pražské lítačky + dokoupení pásem v aplikaci + jízdenka koupená v aplikaci DÚK), tak mě musí kontrolovat průvodčí 2x – obvykle mě kontroluje někde za Prahou, ale to se k jízdence pro Ústecký kraj nedostane…

mlokXCM

A co ten, kdo si koupí jízdenku před kontrolou, ale až dlouho po nástupu do vozidla.

David

Ten systémem proklouzne stejně jako dnes.

Zlámalík

Musel by ale kontrolu stihnout mezi zastávkami, jinak by to postihlo ty, co přistoupili (a jízdenku si koupili těsně před nástupem).

David

Samozřejmě, že kontrolu vždy zahajuje až až po zavření dveří a dá cestujícím třeba ještě 20s k dobru.

Jan Veselý

Ale to by měl v čase kontroly platnou jízdenku. A že byl předtím černý pasažér se nedokáže.

qwertz

Kdyby se PID konečně posunul do 21. století a zavedl platbu kartou při nástupu do vozidla (tj. terminál u každých dveri) pikacovinu typu jízdenka v aplikaci s odloženou splatnosti by temer nikdo nepoužíval a tedy ani neřešil.

kix

nebo spíš zrušit tu odloženou platnost..

qwertz

Jízdenka v aplikaci neřeší řadu dalsich nedostatku. Cestující musí hlídat konec i to, zda si pořídil správný typ jízdenky. Na druhoubstranu u konceptu tap and ride neřešíte vůbec nic, jen přikládáme kartu při nástupu a máte to vždy správně.

Y.K.

To jistě, ale hardware je na straně uživatele. Překopat odbavení v celém PIDu bude sakra nákladné a evidentně se zrovna do tohoto investovat nechce.

qwertz

Nákladné je to pro všechny stejně. Když tento systém mohl implementovat Londýn nebo Ostrava, budete argumenty, proč to nejde v té parodii na nejlepší MHD v Evropě (PID), hledat jen těžko.

Rudolf

Pražáci musejí mít vždy něco extra. Ostatně jako celá tato země vždy nej……

Y.K.

Nevím jestli vám to někdo neřekl, ale PID zdaleka není jen Praha. Je to už dost obrovské území někde od Kolína po Hořovicko a od Úsetecka někam daleko na jih s mnoha desítkami dopravců a tisíci vozidel.

eM

Jedno slovo. FAIRTIQ. PID by to pár milionů stálo, ale prakticky do pár měsíců můžete mít “ Swipni a jeď ” v celém IDS. Ve Zlínském kraji už to funguje a musím říct že zatím skvěle. Jednodušší řešení už být nemůže.

Twix

Jen při nástupu? Pro jednorázové nepřestupní nezlevněné jízdenky platné jen v pásmu P nebo na co?

qwertz

Při nástupu do každého vozidla.

Jaaa

A když vám ta karta náhodou nezafunguje tak jste v loji.

Honza V.

A hlavně to nevíte, jestli zafungovala. Na terminálu možná problikne nějaký nápis a zmizí dříve, než se v něm máte šanci zorientovat.V ruce nemáte nic.

qwertz

Máte toho víc než v případě aplikace dopravce, kterou mimochodem DPO podporuje také.

qwertz

Platbu kartou potvrzuje velké zelené logo a zřetelně pípnutí, které je slyset v celém vozidle. Pokud trpíte obsesí mít potvrzení v mobilu, použijte kartu v mobilu, kde to vaše potvrzení garantuje Apple/Google, banka a karetní asociace – na rozdíl od té vaší obskurni aplikace dopravce.

Vašut

A daňový doklad do účetnictví dostanu jak? Výpis z účtu bohužel nemá patřičné údaje o dodavateli a zboží/službě…

qwertz

Stejně jako u aplikace?

Miri

Přihlásíte se do odiska.cz, zaregistrujete platební kartu, vyjedete si přehled jízd a tam by to mělo být…

Kebab

Jste, no. I když o polovinu menší.

qwertz

Parodie na MHD pokračuje. Co tak zavést jízdenku, kde čas limituje poslední přestup místo konce platnosti?

Frantík

Je to dobré při kontrole u řidiče, ale nevím jestli je jeden systém lepší než druhý. Protože problém spočívající ve zpoždění v daném spoji se řešit dá i u dnešnich jízdenek, ale pokud chcete přestoupit dále, máte smůlu.
To ten druhý systém nezlepší.

qwertz

Tak samozřejmě systém stavějící na jízdence, její začátek platnosti je stanoven dopředu je tak nějak debilni by designba některé nevýhody odstranit nelze.

mlokXCM

Parodie na MHD, která je jedna nejlepší v Evropě. Co pak musí být ty horší MHD? 😁

qwertz

Tohle bizarní tvrzení se tu objevuje pořád dokola. Přitom v porovnání s třeba s ODIS je PID úplně v pravěku a cestovat pražskou MHD je ûplně za trest.

Filip Jirsák

Jak byste zjistil, zda cestující přestoupil? Navíc by to neřešilo problém s limitem, ten řeší začátek platnosti jízdenky, ne konec.

qwertz

Přiložením karty při každém nástupu do vozidla. Díky tomu nemusíte dopředu nic volit ani řešit. Dokonce vám systém na konci dne může zaúčtovat nejvýhodnější variantu jízdného.

Frantík

„nejvýhodnější variantu jízdného…“

A jsme u toho, bylo by to moc výhodné pro občasné cestující.

LK

V článku je to sice uvedeno, ale rád bych zdůraznil, že celé toto zkrácení ochranné lhůty bylo realizováno v reakci na smršť kritiky co dostal Hřib v lednu na Twitter.
Takže když se dost lidí domluví a sjede ho tam za čas ještě jednou, třeba nám pan náměstek zajistí zkrácení o další minutu 😀

Juraj

Švýcaři měli takovou revoluční myšlenku: co třeba nedělat ochrannou lhůtu, ale v aplikaci výrazně zobrazit, že jízdenka byla zakoupena v uplynulé minutě. Při vstupu do metra by to ničemu nevadilo a revizoři nepřijdou o živobytí.

Příliš progresivní na Prahu?

Martin

Taky tam vidíš, na jaké zastávce byla jízdenka aktivována… anebo ti nedovolí aktivovat jízdenku za jízdy, že 🙃

Trumway

A co kdyby se u jízdenky objevil časový ídaj kdy byla zakoupena? Pak nepotřebujete zobrazení jestli byla koupena v poslední minutě. To by stějně muselo být svázáno s časovým údajem aby aplikace věděla kdy byla jízdenka zakoupena. Myslím si, že časové razítko je průkaznější. Ale jo, časové razítko by vyžadovalo od revizorů jeden základní úkon a to aby se při zahájením kontroly podívali na hodinky. Holt by to neměli tak jednoduché.

kix

a k čemu je tohle dobré? Jízdenku můžeš mít koupenou klidně měsíc, ale aktivovat až při nastoupení revizora, takže tuhle věc nechápu, já tak často mám jízdenky v idolce i pid několik týdnů..právě abych eliminoval tuhle debilní ochrannou lhůtu alespoň na minimum a nemusel se zdržovat ještě nákupem jízdenky, protože to pak ve výsledku nejsou 2minuty ale minimálně spíš tak 3, při ochraně přes 3d seceru to může být ještě o něco déle

Filip Jirsák

Asi byl myšlen čas aktivace – a ten je u jízdenky uložený a minimálně v historii jízdenek se zobrazuje.

qwertz

MHD Ostrava.

qwertz

Špatně zařazeno.

Dominic

Tak ještě opravit chybu prodeje jízdenek na metro kdy pro cestu např. přesně 30 minut lítačka nabídne pouze doporučenou jízdenku na 30 minut a text pod jízdenkou hlasá že jízdenka pro danou relaci platí (neplatí) a že jí stačí mít aktovovanou jen v čase odjezdu (ne, už před vstupem do metra do opuštění metra ve výstupní stanici). Aspoň oprava toho textu nezabere moc času.

Filip Jirsák

Jeden krok vpřed, dva kroky vzad.

Sice se ten nesmyslný limit zkrátí na polovinu, ale Lítačka nově zavedla nesmysl, že při aktivací jízdenky na základě vyhledaného spoje počítá platnost jízdenky ne podle jízdního řádu, ale podle aktuálního zpoždění. Takže pak stejně nastoupíte do vlaku bez platné jízdenky, protože vlak někde zkrátí pobyt nebo jízdu a zpoždění se sníží.

Když si naopak chcete aktivovat dříve koupenou jízdenku, aktivuje se hned – na nic se vás to nezeptá. Když chcete jízdenku aktivovat na konkrétní čas, musíte si speciálně zvolit v kontextové nabídce, že chcete jízdenku aktivovat na určitý čas.

Trumway

při aktivací jízdenky na základě vyhledaného spoje počítá platnost jízdenky ne podle jízdního řádu, ale podle aktuálního zpoždění.“

No vidíte. Nebyly papírové jízdenky lepší? Člověk si je koupil, nosil jse u sebe kdyby je potřevboval a bylo zcela jedno jestli je spotřeboval v jeden den, za týden nebo za měsíc, za půl roku…
Prostě obyčejní lidé mají ten život stále složitější a složitější ale co lidi. Na chudý lid musí být přísnost.Proč lidem život usnadňovat Hlavně, že se omezují výdaje.

Y.K.

Nebyly. Většinou je problém si je koupit někde kdo ví kde. Tohle je sice otravná věc, ale nic to nemění na jinak velké praktičnosti v aplikaci zakopených jízdenek.

Papírové jízdenky mimochdem nebyly zrušeny.

Trumway

„Papírové jízdenky mimochdem nebyly zrušeny.“
Což je taky jen dobře.

Filip Jirsák

Nebyly. Tohle je problém jedné konkrétní implementace, která navíc dříve fungovala správně – takže to zjevně lze.
S papírovou jízdenkou třeba nejde udělat to, že si jízdenku směrem z Prahy aktivuju až v okamžiku, kdy ve vlaku sedím, takže vím, že jsem ho stihl.

Y.K.

Tak ještě zajistit, aby šla zastavit spuštěná aktivace v čase odpočtu (kdy stejně jízdenka ještě neplatí). Tuhle žena omylem odpálila start docela drahého lístku vnější PID a prostě odpočet běží, nejde zastavit. Ta jela na dva najednou.

kix

jo to je trochu prasárna

Filip Jirsák

To je ovšem v kolizi s nástupem předními dveřmi s předaktivovanou jízdenkou.

Ale mělo by být jasně označeno, která akce je ta nevratná. Stejně jako by měl člověk vidět, které ostatní jízdenky má člověk aktivované nebo budou aktivní v průběhu platnosti té právě aktivované jízdenky.

Kafro

Osobně mám na tuto věc neutrální postoj. Chápu argumenty obou stran, nicméně podobnou ochrannou lhůtu má spousta měst v zahraničí, která jsem navštívil a problém jsem nikdy neměl; stačí, pokud je na to výrazně upozorněno

Filip Jirsák

Výrazné upozornění někdy nestačí, protože v okamžiku, kdy si to upozornění přečtete, je pozdě – nemůžete se vrátit v čase, abyste jízdenku aktivoval dřív.
Argument revizorů chápu, ale myslím si, že je v civilizovaném světě nerelevantní, zejména v roce 2024, kdy je na vteřinu přesně zaznamenaný počátek platnosti jízdenky, stejně jako je zaznamenán pohyb vozidla. Takže není problém určit, zda k aktivaci došlo před nebo po odjezdu vozidla ze zastávky.

Vesper

Já bych řekl, že problém je ve filozofii. Pokud si před revizorem označím lístek (nevypnutý označovač), tak mi revizor nic nemůže – v okamžiku kontroly jsem platný doklad měl. A revizor nemůže spekulovat nebo se domnívat, že „před chvílí“ jsem cestoval na černo.

Marian Kechlibar

Teď si představte, že v Kodani, kde jsem před pár dny byl, vás nechají legálně dokončit jízdu i tehdy, když vám v tom dopravním prostředku vypršela jízdenka. Jenom už nesmíte přestoupit na další.

Co kdybychom je napodobili a začali být vůči cestujícím aspoň trochu vstřícní?

Jméno.m

A revizoři nebudou mít co žrát.

Jiří Kocurek

Oni nemůžou řidit autobus?

Mendy

Pokud nemají řidičský (a profesní) průkaz, tak ne.

Luke

Představte si, že na to není třeba cestovat do kodaně. Stačí JMK. V MHD brno sice jen na konkrétní spoj, ale v regionu na dané spojení (klidně i s přestupem).

Článek 3 SPP IDSJMK, bod (11):
Pokud ve zpožděném spoji cestující předloží jízdenku s prošlou časovou platností, bude mu jízdenka uznána za platnou nejdále do zastávky (stanice), ve které by spoj při jízdě dle platného jízdního řádu naposledy zastavil před ukončením její časové a zónové platnosti. V zónách 100 + 101 v linkách s provozním označením 1 až 99 se toto ustanovení vztahuje výhradně na cesty bez přestupu.
https://content.idsjmk.cz/cenik/240427/Spp.pdf

Luke

Návazně pak i bod (12):
V případě nedodržení návaznosti garantované jízdním řádem je cestující oprávněn využít nejbližší následující spoj a navazující spoje vlaků a linek s provozním označením 100 a výše směřující do cíle cesty cestujícího, a to i v případě, kdy dojde k překročení časové či zónové platnosti jeho jízdního dokladu vydaného pro zamýšlenou cestu. Cestující je povinen na vyzvání Pověřené osoby sdělit, kde a v jakém čase k nedodržení návaznosti došlo…

kix

tohle v pid není? takže si aktivuju jízdenku na 30minut na čas odjezdu, spoje bude mít 30 minut zpoždění a já si kvůli chybě někoho jiného musím koupit jinou jízdenku? Tohle přes naše zákony projde? to bych je na férovku na černo a ne kvůli těm pár korunám, ale principu

Filip Jirsák

Tohle v PID není. Je tam ustanovení, že revizor v případě zpoždění MŮŽE uznat propadlou jízdenku.
Přes soud by to podle mne neprošlo (dopravce nemůže trestat cestujícího za problém vzniklý na straně dopravce), ale asi to zatím nikdo nezkoušel.

Frantík

No a PID to řeší jednoduše že žádný garantovaný přestup v jízdním řádu není (aspoň co do pražských linek… dobře možná Lazarská, i když tam taky není napsáno, na co se přestupuje, a samozřejmě převlékací spoje).

kix

zpozdit se může i jeden spoj a to dokonce i v průběhu jízdy..takže aktivuje se včas při příjezdu a pak nabere zpoždění

Samo

To je ale iný prípad ako tá Kodaň. V IDS JMK to platí len pri meškaní spoja, v Kodani aj keď spoj ide včas. Nastúpil si kým lístok platil = môžeš ísť až do cieľa.

Luke

Ah, já to jinak pochopil. Tohle máme ale v Brně taky, při odbavení kartou (pípni&jeď) můžeš nastoupit klidně 59. minutu platnosti hodinové jízdenky, stejně můžeš jet až na konečnou

Jméno.m

Tak ještě aby to věděli revizoři, že?

Trumway

„Teď si představte, že v Kodani, kde jsem před pár dny byl, vás nechají legálně dokončit jízdu i tehdy, když vám v tom dopravním prostředku vypršela jízdenka.

No jistě. To jen tady u nás a v některých dalších zemích když si koupíte dálniční známku v 20:00 platí tato jen 4 hodiny do 23:59 . I když si jí koupíte na benzínce v 23:?55 bude platir pouhých 5 minut a tomu říkám zlodějina!

Dominic

A nebo si můžete připlatit 70 Kč a koupit 10denní, že jednodenní známka platí do půlnoci a ne přesně 24hodin je v pořádku. Roční známka vám taky nebude platit přesně 8760 hodin když jí koupíte ve 20:00.

Trumway

No jo,a le já nechci desetidenní za 270 kč . Já chci jednodenní za 200Kč . To by potom na mě stát příliš nevydělal. No ne?

kix

jednodenní už z názvu platí na jeden konkrétní kalendářní den..jinak by to musela být známka 24hodinová.

Mendy

A je v pořádku, že když vyjedu z Českého Těšína do Horních Tošanovic ve 23:59, tak zaplatím víc, než když vyjedu z Českého Těšína do Děčína v 0:00?

lojzik

jenže on je rozdíl, když vám z 8760 hodin roční známky propadne 20 hodin (0,2%) a když vám z 24 hodin propadne 20 hodin (83%) zejména s ohledem na hrazený poměr cena/výkon.

Dominic

Pokud by to mělo být přesně na hodiny (minuty, sekundy…) tak ať to je u všech možností stejný, ať i roční platí 8760 hodin nebo 525600 minut. Jinak bych se i bál že by to ten systém ani nezvládal, když vím jak fungují ostatní IT věci státu :).

Frantík

Tak to se dá taky změnit. Ale tam těch pár hodin je zanedbatelné v poměru.

qwertz

MHD Ostrava

Tomáš

No zrovna v Ostravě jsem si chtěl dobít kartu, abych si s ní mohl koupit jízdenku a řeklo mi to, že to bude aktivní až 4h po nákupu. WTF?!

qwertz

Jaký má smysl mezikrok s dobíjecí kartou místo přímé úhrady jízdenky z platební karty?

Předplacené karty už skoro nikdo nepoužívá. I roční kupón si můžete „nahrát“ na svou platební kartu.

Frantík

To funguje všude kde se kupuje jízdenka u řidiče, ne?
Jo vlastně ne… od doby co Borecký zkrátil časovou platnost takže někdy vyprší dřív než ta pásma, co zvládne autobus ujet na jednom spoji.

Samo

Je to posun vpred ale v roku 2024 sa tieto veci dajú naozaj riešiť civilizovanejšie bez rôznych ochranných dôb. Rozhodujúce by malo byť či bol lístok zakúpený do začiatku kontroly, resp. odchodu spoja napr. porovnaním s momentom kedy sa na vozidle zatvorili dvere (a ochranná lehota nech zostane len v metre).

V IDS BK sa „prodleva“ zrušila už niekoľko rokov dozadu a žiadne problémy s tým nie sú. Je to oveľa lepšie riešenie, nebeží mi doba kým čakám na (potenciálne meškajúci) spoj, proste si ten nákup odkliknem keď vozidlo zbadám, a kým zastaví, mám platný lístok.

starší pán

Mimochodem, je legální, když lidi (např. v Pečkách) s papírovou PID jízdenkou v ruce čekají u označovače na příjezd zpožděného vlaku směr Praha? Pokud se má dodržovat časová platnost a řídit se jízdním řádem, tak to asi není úplně OK.

Jiří Kocurek

Samozřejmě, že to je legální. V čem jako je pošozený dopravce, že cestující přijede později, protože nastupoval do zpožděného spoje?

starší pán

Takže pokud pojedu PID busem trasu, která podle JŘ zabere 32 minut, ale autobus přijede 2 minuty zpožděný, můžu podle této logiky použít lístek na 30 minut, pokud to zpoždění cestou nažene.

Y.K.

Časová platnost se ale neřídí jízdním řáden, řídí se razítkem na jízdence. Proč by lidi měli platit za stání na peronu. Jízdenku potřebují až ve vlaku.

starší pán

Za stání na perónu se beztak platí, např. odpolední cesta z Radimi (5) do Č.Brodu (3) stojí 40,-, protože se skoro půl hodiny musí čekat v Pečkách mezi smažkama. Nechápu toho, kdo vymyslel, že za pomalejší spojení se musí připlácet.

Y.K.

Tak jistě, za přestupy se platí, což je na pytel, ale to je holt dáno systémem časové platnosti, ne kilometrických cen. Dokud nebude jiný odbavovací systém, tohle tam bude.

Filip Jirsák

Pravděpodobně je to nelegální ze strany PID. V tarifu by mělo být explicitně uvedeno, že platnost jízdenky se posuzuje podle jízdního řádu a pokud vlivem zpoždění nezaviněného daným cestujícím trvá cesta déle, prodlužuje se automaticky platnost jízdenky.
Ale ty cestující chápu, je jednodušší počkat i u označovače, než se pak dohadovat s nějakým iniciativním průvodčím, řidičem či revizorem.

Jan T.

Ano, to je spíš problém PIDu než cestujícího. Pokud si v aplikaci koupím jízdenku a aktivuju si jí akorát tu minutu či dvě před příjezdem spoje (respektive na přesný čas spojení), zatímco co reálně přijede se zpožděním třeba 10 minut, tak už nemusím do cíle dojet včas a buď jedu bez platného dokladu nebo si musím po cestě kupovat další jídenku.

Trumway

Super. V tom případě pokud mi díky uzavření dálnice z důvodu např nehody vyprší v noci během stání v koloně platnost dálničního poplatku taky to mělo být zohledněno. Mělo, ale skutečnost bude jistě jiná. Tohle je jen obdoba toho jak se berou na hůl řidiči tak alespoň lidé co třeba žádné auto vůbec nevlastní a jezdí MHD nechť vidí jaké to je.

Frantík

Jaký je přesně probém, že čekají u označovače? Pokud mají v plánu teda si označit před nástupem, nevím proč se neoznačuje ve vlaku.

Filip Jirsák

Ve vlaku se neoznačuje, protože tam nejsou označovače. A ty tam nejsou proto, že jeden vagon může během jednoho dne projet několik IDS tam a zpět.

starší pán

Problém je v tom, že se ojebává časová platnost dokladu, kterou potom vesele využijí třeba v MHD Praha. Pokud se řeklo, že časovou platnost určuje JŘ, nejsem si jist, jestli je OK štípnutí až před reálným odjezdem.

Filip Jirsák

Jenže ono se neřeklo, že časovou platnost určuje JŘ. Navíc se tím žádná časová platnost neojebává – když ten vlak přijede zpožděný na zastávku někde za Prahou, pravděpodobně přijede se stejným ne-li větším zpožděním i do Prahy. Že by zpoždění nějak významně zkrátil je nepravděpodobné.