Nejsilnější provoz za 20 let. ZSSK na Slovensku od příští neděle posílí jízdní řád
Lokomotiva Siemens Vectron 383.110 v polepu připomínající Evropský rok železnice. Foto: Matúš Vavrek / ZSSK
K výraznému navýšení dojde u vlaků z Košic do Budapešti.
Ovšem na mnoha tratích – např. Trenčín – Chynorany pořád těžce neefektivní 4 páry vlaků denně.
Můžu se zeptat jestli navýšený počet spojů je díky nějakému významnému navýšení provozované techniky, zejména počtu vagonků?
Neboť, např. modernizace cca 30 ks Bdt na Bdteer nyní probíhá (dle VagonWebu cca do roku 2023)
https://www.zssk.sk/o-spolocnosti/projekty-eu/typ-bdteer/
Tak tie vlaky KE – HU by mohli mať celkom využitie, keď u nás je lockdown a ľudia sú nútení chodiť za náukpmi k našim južným susedom.
Tak akože navýšenie vlkm za samozrejme viac peňazí, ktoré zrazu sú, úplne bez transparentných súťaží, rovno napriamo pre ZSSK, ešte v časoch, kedy to kvôli svetovej pandémii vôbec nepotrebujeme, je absolútny strop výsmechu hlavne pre manažéra infraštruktúry, ktorý nemá finančné prostriedky ani na údržbu, nie to ešte na modernizáciu infraštruktúry v celoplošnom meradle. Na bezplatnú prepravu peniaze sú, na nové výkony, kde budú vlaky zívať prázdnotou, peniaze sú, ale na infraštruktúru vôbec. Na rádiostanice pre ZSSK za cenu Škody Superb, vysúťažené pre švagriné máme, na infraštruktúru opäť nie. Nejaký týpek zo ZSSK tu vystrelí, že vlaky juhom rozdelíme na vlaky… Číst vice »
Bohužiaľ trasa Palárikovo – Zvolen už tiež melie z posledného, cestujúci si môžu užiť rýchlosti 50 km/h okolo Jesenského Údolia, kde sa zosúva svah, alebo 30 km/h medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou, kde je už nejaký ten piatok tridsiatka a vlaky sú po súbežnej ceste predbiehané cyklistami či traktormi… Priepustnosti taktiež neprispelo aj zrušenie výhybní Tekovská Breznica, Voznica a Suť.
A pak se dočtete o zbytečných opravách, které nepřinesou žádné zvášení rychlosti, jen se vyhodí peníze.
Oprava není jen o tom že se musí zvyšovat rychlost, ale opravy se musí provádět vůbec k udržitelnosti provozu a elemonace vzniku závad.
*eliminace
To jistě musí, ale ŽSR „umí“ opravovat opravdu efektinvě, například zaplatila milion za vytrhání kolejí v Podhoranech pri Lužiankách nebo Jasově, kde byl poslední osobní vlak v roce 2003 a nákladní v prvním případě 2012 a ve druhém se tam objeví dvakrát do týdne. Jistě potřebná „oprava“ ve srovnání se stavem výhybek na hlavní rychlíkové trati.
Zjednotenie linky Bratislava – BB a oddelenie od linky Zvolen – Košice je také nutné racionálne minimum. V minulosti už to tak bolo, lenže z politických dôvodov sa zaviedol striedavý model, ktorý absolútne nedával zmysel. Celé je to ale zatiaľ len veľmi malý krok správnym smerom. Diaľkový interval 60 min je aktuálne len z Bratislavy do Viedne, Žiliny a Nových Zámkov, prímestská doprava v trochu slušnom intervale 20 min len okolo Bratislavy, a aj to len v špičkách… A tie dva spomalené REXy BB – Margecany, cez zásadné turistické územie, sú totálny výsmech. Takže áno, drobné zlepšenie áno, ale fakt… Číst vice »
Tam by bolo ideálne, keď by každú párnu hodinu odchádzali vlaky do BB a každú nepárnu hodinu do KE. Toto však nie je možné, lebo trať 150 je jednokoľajná a nerekonštruovaná, plus ZV- KE je ešte k tomu neelektrifikovaná ….
Tak a teď ještě vyřešit spojení pro všechny zbývající kraje, vytvořit spojení použitelné pro turismus, vytvořit spojení z vedlejších tratí směrem do spádových center, v okolí aglomerací zavést takový takt, aby se lidi nemuseli mačkat v nástupních dveřích, opravit infrastrukturu do takové podoby, aby se po jízdě prvního vlaku nerozpadla, opravit vozy a stroje do takového stavu, aby se po první jízdě nerozpadli a pak se bude možno bavit o tom, že nastalo nějaké zlepšení.
To jim tam budeme muset poslat další vagony aby cestujici nejezdili zavěšeni za bok soupravy
Fajn začátek. Až budou na dvojnásobku, začne to být zajímavé. 😉
Čím to je, že na Slovensku se provoz rozšiřuje, a u nás spíše omezuje? 🙁
V Česku vyjede denně průměrně téměř 7000 vlaků, na Slovensku zhruba 1500.
V aktuálnom GVD to nemám spočítané, ale v tom minulom bolo v ČR v priemerný deň 9660 spojov.
Aha, tak to vypadá, že těch 7000 jsou jen spoje ČD, moje chyba.
Očividně jste nikdy nejel vlakem na Slovensku.
Kdybychom to přemítli na české reálie:
Dálková doprava: na všech koridorech jen jednou za dvě hodiny zastávkový rychlík, rychlejší spojení 2-3 krát denně a jen do Brna a Ostravy. Mimo hlavní tratě 4 hodiny. Rychlíky z motorových vozů nic.
Příměsto kolem Prahy a Brna: ve špičce 30-60 minut, mimo špičky hodina, o víkendu dvě hodiny.
80 % lokálek bez provozu.
Tak nějak jsem to myslel, Slovenska železniční doprava je katastrofa.
Přesně tak. Cestoval jsem často na tom snad nejdůležitějším koridoru Bratislava – Žilina (-Košice). V sobotu jsem se třeba potřebovat dostat ze stanice Trenčianská Teplá dále směrem na Žilinu, nebo ze stanice Trenčín stejným směrem na Žilinu. Jízdní řád následující – kolem 13.30 projel rychlík, za ním krátce osobák a pak 2 hodiny nic. Takže jeďte na Slovensko a když kvůli zpoždění nestihnete spoj, tak si počkáte až 2 hodiny, i když jedete jen kousek. To prosím na hlavním koridoru. Také jsem nechápal, že v rychlících Bratislava – Košice nebylo žádné hlášení stanic, ani zvukové, ani vizuální. Připomenulo mi to… Číst vice »
V žilinských panterech je úplně normální, že nefunguje informační systém (zažil jsem to zhruba u třetiny jízd).
Buď se zasekne a v Čadci ukazuje „nasleduje stanica Vrútky“, nebo neukazuje vůbec nic, protože do něj nikdo nezadal data. A vůbec nikoho to netankuje. Prostě i přístup provozních zaměstnanců je u ZSSK jak u ČD někdy v roce 2005.
Nesiel ste posilovymi R?BA KE/PO využívám pravidelně a toto u R řady 6xx nebolo ani v 2005,co popisujete
Na Balkáně moc neřeší, co to stojí, taky to tam podle toho vypadá
A kde vezmou ZSSK strojvedoucí, když již nyní ruší některé vlaky.
Slovensko je známé dost neefektivními oběhy i nasazením personálu. Pokud se povedlo v tomto něco udělat, je možné že se to vyjede se stejným počtem zaměstnanců.
A za o třetinu nižší cenu za vlkm…
Nikoli dost neefektivními, ale VELMI neefektivními …
Obcasne odrieknutie osobnych vlakov sa obcasne stava, hlavne na Zapadnom Slovensku.
To „obcas“ je kazdy pracovny den, uz niekolko mesiacov.
Ospravedlnujem sa, tu info o obcasnom odriekani osobnych vlakov na ZS som cerpal z medii. Vlakom realne nedochadzam do prace.
Hm a z BB do Margecan REx downgrovány prakticky na Os, dobrá práce.
To mi v tom celém jinak relativně pozitivním GVD přijde jako nejsmutnější no. Prodloužení jízdní doby o půl hodiny…
To už je slušná porce vlakokilometrů. Ten víkendový spoj Bratislava_Petržalka-Mürzzuschlag je zajímavý. Stejně tak každodenní spojení Bratislava hl.st.-Zürich HB. Hezké to mají.
O tom, kam pojede vlak s výchozí stanicí Bratislava-Petržalka z bodu Kittsee Grenze nerozhoduje dopravce ZSSK, ale dopravce ÖBB …
Podobně je to s Zürich HB …
To vypadá hezky. Ještě by to možná chtělo článek o plánech ŽSR na 2022, jestli to teda stojí za článek… 😀
Páči sa: https://www.zsr.sk/dopravcovia/vyluky/ Je tam ročný plán výluk na sieti ŽSR (na stiahnutie) a zvlášť plán výluk na koridore BA – ZA – KE (na stiahnutie). Ale vzhľadom na stav infraštruktúry je to žalostne málo prác. 🙁
Stejně se to nedodržuje. Letos se měla přepínat trať Púchov – st.hr. na 25 kV, udělalo se prd.
No presne. Raz nie sú ľudia, inokedy nie sú peniaze, prípadne aj, aj.
Tu je plan rekonstrukcii pre ZSR:
https://m.facebook.com/comment/replies/?ctoken=4273803846064367_4274046782706740&count=3&curr&pc=1&ft_ent_identifier=4273803846064367&eav=Afa5hvsXsB9oFkN-8CSyylsaADykgVtp0o8sMlkWm7YRor89Jjy2CgKwaUCQURdFVEQ&av=1606285595&gfid=AQD2155UhNEFOeI6UMo
„obsah nenalezen“
Mě by zajímalo, co je to za d.bilní zvyk dávat odkaz na ksichtoknihu, když mají ŽSR vlastní stránky?
https://www.zsr.sk/modernizacia-trati/plan-modernizacie/
Pardon, nabuduce si pozriem aj http://www.zsr.sk
Např.rozpadavajucu trat ZV-KE…inak tlacovka MD k investiciam do infrastruktury des….nebudeme opravovat 20km rocne..ale az 100!( Ano maju tam byt 2 nuly)
4 hodiny do Košic je tradikomedie..
Při vzdálenosti 450 km?
A autem to nestihnete dřív a navíc nejrychlejší je to přes Maďarsko.
Tam sa urobila chyba, že trať BA – ZA – KE sa nenaplánovala na 200km/h. Plus rekonštrukcia trvá 20 rokov a ešte ďalších 15 rokov trvať bude …. a samozrejme je predražená.
Vedel by som si na tejto trati na IC vlakoch predstaviť súpravy RABDe 500 (https://en.wikipedia.org/wiki/RABDe_500) a spojenie do BA – KE by sa hneď dalo zvládnuť za nejaké 2h 20 minút ….
Podle nejnovějších zpráv je prý i modernizace na 160 km/h vyhazování peněz a bude se jen opravovat ve stávající stopě (takže zůstane rychlost 100-120 km/h).
Prostě mentální Balkán.
Pokud vím, na Bratislava – Žilina není ani jeden úrovňový přejezd (o čemž si můžeme nechat v ČR zatím jen zdát), ta trať je celkem rovná, to fakt nejde navýšit rychlost na 200 km/h? Přijde mi škoda při takto velkorysé modernizaci mít jen 160 km/h.
Pravdou je, že ani jedno priecestie v praxi celkom pomáha znižovať straty na ľudských životoch, no na modernizovaných tratiach nemáme autoblok, ale automatické hradlo, čo znižuje priepustnosť. A to je odvrátená stránka mince, lebo v prevádzke sú situácie, kedy by sa fakt hodil 🙁
Automatické hradlo není problém, automatické hradlo s oddíly délky 5 km je problém 😉
To samé jednoduché kolejové spojky místo dvojitých.
Vraj je trať BA – ZA pripravená na 200km/h. Treba však vykonať nejaké úpravy. Neviem však ako je na tom okolie Považskej Bystrice. Ale s naklápacími vlakmi by sa dali vlaky zrýchliť ….
BA -ZA by se asi nějaký úsek našel, který by se dal pro 200 km/h využít, ale ZA – KE by to byla novostavba.
V tych geologickych podmienkCH je novostavba ZA-KE ekonomicka samovrazda.
Videl som aj studiu pre strbsku rampu a blizke okolie, ale ich neviem najst(www.vlaky.net, diskusia). Je to smutne kolko penazi sa da do prestavby koridoru a aky je vysledok(maximalka na 160 km/hod.), rozvojove krajiny nas uz davno predbehli v modernizacii zeleznicnej infrastruktury. 🙁
Rychliky z Prievidze do BA a spat budu na celej trase vozit diesle z PD/z BA. Kedze ZSSK nema rusnovodicov, nebudu supravy prepriahane na ekekticku trakciu v Leopoldove. A na koridore budu jazdit okuliarniky 757 s maximalkou 100 km/hod. a zdrzovat cely koridor. Efektivnost ako prasa…
No tak dovolil bych si tipnout, že vzhledem k tomu, jaký je to z BA do Leopoldova kousek, bude to efektivnější než držet extra loko a fíru.
Z Leopoldova do BA je to cca 63 km.
No vždyť ano, kousek. To nestojí za extra vozidlo ani z pohledu toho, že by se na koridoru mohlo jet o něco rychleji, natož ekonomicky. Písecké rychlíky taky ve Zdicích nikdo nepřepřahá.
Elektrická lokomotiva by tam jezdila rychlostí 120 km/h (bo nemají ETCS).
Ano, laminatky alebo 36x tahajuce prievidzske rychliky medzi BA aLepoldovom nemaju ETCS.
Nepřepřahem ušetříte 14 minut, za tu dobu je „traktorový vlak“ v Trnavě …
Táráte … Jaká je cestovní doba od příjezdu vlaku z PD do Leopoldau na Hlavnú stanicu ? 65 minut. Traktorová jízdní doba Leopoldau-Hlavná stanice T 478.3, 4 v době „neelektrifikované“ činila 60 minut – rychlost 100. S deseti vozy na háku = technická norma hmotnosti R 450 tun. Sedmičkový brejlovec s vyšším trakčním výkonem a 6 / 8 vozy na háku s technickou normou hmotnosti R 270 / 360 tun je na tom z hlediska jízdních dob / rozjezdů přece jen lépe než trojkový/čtyřkový předchůdce … Přepřah v Leopoldau trvá 15 minut. Při minutovém pobytu v Leopoldau se ušetří 14… Číst vice »
Pokud už nějaká zásadní novostavba na SK, tak Šaľa – Nitra – někam směr Zvolen. Taková věc by mohla zcela zásadně zatraktivnit „jižní tah“.
Pokud už nutně na severu, tak bych spíš přemýšlel nad napojením Prešova přímo na trasu ZA-KE, aby odpadly ty přestupy a nebylo zároveň nutné zavádět extra linky.
Mě se líbí model obsluhy jak dělá LeoExpres. Mohly by to střídat, jednou Prešov, jednou Košice, ale ten dvouhodinový takt nic moc.
Keby boli zrekonštruované a elektrifikované trate 150 a 160, mohli by fungovať priame vlaky BA – ZV – KE – Prešov ….
Pan Zaruba, poznate situaciu na zeleznici na Slovensku rovnako ja sirtuaciu na drahe v CR. Postavit trat Sala-Nitra je cire scifi. Ved ZSR ako spravca kolaji nemaju peniaze na zakladnu udzbu kolaji. Skoro vsetky trate okrem koridoru BA-ZA a par dlasich koridorikov sa vsetky trate rozpadavaju. Zeleznicny hospic.
Veru tak ich hlavné zaujíma trať Bratislava_ Košice a vedľajšie trate vôbec neriešia napr.myjava_nove Mesto nad Váhom lebo Trenčín _ Topoľčany že treba robiť údržby opravy koľajníc a vlaky aké tam jazdia čistá katastrofa
Já přece nepsal, že to je reálné. 😉