Nejrychlejší vlaky pro slovenské koleje. ZSSK shání až patnáct jednotek na 200 km/h
První dvoupodlažní railjet pro ÖBB. Foto: Stadler Rail / ÖBB

Nové jednotky mají jezdit v hodinovém taktu mezi Košicemi, Bratislavou a Vídní.
Kde by měly být dislokovány,v Bratislavě nebo v Košicích?
Na tuhle trasu by se perfektně hodily talga… Houpavé koleje + roztřesený vlak… Tak se to vynuluje ne? To bude krása, jako ve Švýcarsku…
V Česku by se na páteřní linky Děčín-Praha- Brno- Břeclav a české Budějovice- Praha- Olomouc Ostrava také hodily a uzivily.
Úplně to vidím, jak na to dostanou Evropské dotace 😂. Ať si zkusí dojet do Moskvy. Třeba tam něco dostanou.
Jestli k vám dolehla zpráva, že vystoupili z EU, tak ke mě ještě ne. 😉
Zcela upřímě, jsou to lépe utracené peníze, než za fotbalové stadiony, jako to dělají v dolních uhrách.
Je to náhoda, že jsem si tu dnes přečetl toto a cestopis o Talgách v Bosně? 😀
Asi sa to tu už preberalo, ale nie je to zbytočné? Nie že by netrebalo investovať do vlakov, ale nie je pri obmedzenom rozpočte dôležitejšia priorita infraštruktúra? Pýtam sa ako laik. Dotlačili ich ÖBB, alebo je to len ich rozhodnutie? Lebo 645 miliónov eur je veľa.
Pat a Mat by se teď soustředili na infrastrukturu a nechali rozpadnout vlaky. Pak by se soustředili na vlaky a nechali rozpadnout infrastrukturu a tak pořád dokola. Celkově by to dohromady nefungovalo vůbec nikdy.
Jednak je to falošná dilema – otázka nestojí tak, či infraštruktúra, alebo vozidlá. Oboje je do istej miery nutnosť, na Tatranoch dnes jazdí mix vozňov, z ktorých niektoré rekonštrukcie sú už predsa len na hrane.
No a ak je príležitosť to financovať nejako externe, tak tie peniaze sa jednoducho nedajú odliať do inej kapitoly. Aj tak je otázka, či ZSSK nájde na toto vhodný dotačný titul.
No není to úplně malá částka ale „v nemovitostech“ za to spravíte tak jeden mezistaniční úsek… maximálně dva. Nebo jedno střední nádraží. A když nebudete mít slušné vlaky tak vás do zahraničí „nepustí“…
Možná by se někdo mohl hádat že by to třeba místo 200kmh „stačilo“ na 189kmh (mez pro nižší úroveň crashtestů) ale to už jsou detaily, moc neušetříte, a vlaky se kupují aspoň na čtvrt století…
Prvý apríl ešte len bude… A neexistujú eurofondy ktorými by to ufinancovali – to znamená že žiadne takéto vlaky nebudú…
Práveže peniaze z fondov ešte sú…..
Tak ona by i Škoda dokázala asi něco podobného vytvořit/přetvořit. Kdysi jsem si říkal, proč se ZSSK nesvezly s giga tendrem ČD na ComfortJety, aby z toho společně vytřískaly lepší cenu. To samé s rychlými lokomotivami.
Pretože ZSSK má väčší problém zohnať potrebné financie.
1. Protože nejistota stabilního financování.
2. Protože se celkově spíš preferují jednotky s distribuovanou trakcí.
Možná dokázala, ale zatím to neukázala.
ComfortJety jsou fajn, ale finančně výhodné (cena na sedačku) teda nijak moc nejsou.
Tak 5 patraků už vyrobily tak motor do toho nějak nacpou s bude to paráda.
No nevím, v Německu těch pár souprav moc velkou parádu nedělá.
Mrknul bych kolik km za tech par let najely a byl bych s rychlymi soudy opatrny, i pres informace co se u nas zverejnovali.
Peklo zamrzlo – ZSSK rieši poriadne diaľkovú dopravu. Síce opäť šalamúnsky, ale rieši.
ZSSK by potrebovala tých jednotiek (keďže majú Vetrone a veľa tratí je neelektrifikovaných, tak skôr push-pull súpravy typu ComforJet/RailJet) mierne viac – majú astronomický dlh v diaľkovej doprave či už vnotroštátnej ale aj medzištátnej (tie ich rekonštrukcie na Bmz to fakt nezachránili).
Vectrony sú stále iba prenajaté, ZSSK ich nevlastní
Já bych teda řekl, že Slovensko má mnohem větší dluh v rozpadající se infrastruktuře, než ve vozovém parku, ten je celkem OK, zato koleje leckde tragické.
To je přece jedno. Jsou na to dvě různé organizace a je potřeba řešit obojí.
Minister Dopravy má pripravených množstvo návrhov, ako čo zrekonštruovať. Otázne je ktorý sa aj zrealizuje a kto to zaplatí….
Toto na neelektrifikované trate ani nezavíta – už rameno KE-BA-W v hodinovom takte si vyžaduje maximum, čo si ZSSK môže dovoliť, a na nejaké relácie Žilina-Zvolen-Košice je toto úplný overkill.
Zároveň tých mašín zďaleka nemá dosť (a už vôbec nie vlastných), aby to opodstatnilo nesystémový nákup push-pull súprav.
Práve som myslel, aby sa nastolil systém (nehovorím, že by sa tie push-pull kúpili hneď) – mať jednu jednotku univerzálnu a nezavislú na trakcií.
Tento systém putovných výstaviek, kedy má ZSSK tridsať rôznych druhov HKV/EMJ sa im vráti ako bumerang pri zháňaní a cene údržby.
Už když jsem si před hodně léty přál hodinový takt mezi Žilinou a Košicemi.
Vždy když jsem viděl ty dlouhé a přeplněné rychlíky, často měnící názvy „Horalky sedita, hodina dětem, oc Mirage apod“.
Napadali mně slova jako hloupost, neschopnost, nepochopení atd.
Teď jsem pochopil, že vlastně na to nebyly peníze.
Děkuji
A pak jim to vyleti do bláta bo zsr nema ani na výměnu srdcovek…
Že by se na Slovensku nějaký papaláš svezl KISSem a poznal, že se jedná o velmi kvalitní a pohodlný vlak a chtěl by ho na dalkové vlaky Košice – Bratislava – Vídeň? 🙂
Možno čítajú články na zdopravy.cz a videli tu rakúsku verziu KISS RailJet a chcú to zaviesť aj na Slovensko…. 🙂
vysoká pravedepodobnosť a KISS je už etablovaná na ZSSK. Schválne, kto vyhrá, ďalšie jednotky, ktoré sa nedávno vyhlásili? 🙂
https://www.zssk.sk/aktuality/zssk-vyhlasuje-verejne-obstaravanie-na-ekologicke-velkokapacitne-jednotky/
Tam je to jasné, bude to KISS…
A keďže KISS už máme, tak to bude 8-vozňová….
To je jen na 160, takže by tohle uměla i Škodovka bez problému, kromě mnoha dalších. Ale málokdo by se zdržoval s takovou mikrosérií.
Tak oni už jim tam nějaké regionální KISSy už i jezdí,a zjevně jsou na sedačku výrazně levnější, než jednopodlažní Railjety.
Zvláštne by bolo pri kúpe 8 kusov súprav, že každý druhý Expres by premával v inej kvalite. Nizkopodlažný RailJet vs. vysokopodlažné vozy s Vectronmi…..
Tak se tomu dá jiná kategorie a je to…
Cieľom bolo zaviesť hodinový takt Expresmi medzi BA a KE. Iná kategória by znamenala krok späť…..
Tak či by to bolo EC alebo IC alebo Ex, keď to bude jazdiť v takte s rovnakou tarifou je to celkom jedno v akej kategórii…
Ano, zavést tam proklad dvouhodinového intervalu IC s dvouhodinovým intervalem „obyčejného“ expresu by byl jednoznačně krok zpět. Zajímavější je ale otázka, jestli by to byl krok špatným nebo správným směrem.
Bol by to krok zlým smerom. Na druhej strane sa teoreticky uvoľnia súpravy s Vectronmi. Kam s nimi? Vzniknú IC linky ráno, na obed a večer?
Smer Praha. Najstaršie vagóny odpredať alebo šrot.
ak sa uvolnia vozne s vectronmi na severe mozu doplnit vlaky na juznej trase resp. na smer Nove Zamky kde cestuje vela ludi
Veľa ľudí cestuje medzi Galantou a Bratislavou. tam by sa hodil 15 minútový takt Interpantermi….
Navyše tie vozne sú absolútne nevhodné pre regionálni dopravu…..
Ty počty mi nějak nesedí. Řekneme 6 hodin jízdy, to je 6 jednotek na dvouhodinový takt plus dvě na obraty. Při nějaké velmi výhodné konstrukci JR jedna. Takže to mají v té první várce být dvě (jedna) záložní souprava?
Pro hodinový takt to potom je 2+6*2 neboli 14 ks, takže na vyšší počet souprav stejný počet (ne podíl) záloh?
Otázka je, jestli do Vídně budou jezdit opravdu všechny spoje z Košic a ne třeba jen každý druhý. Hodinový takt do Vídně je sice potřeba, ale v těch dírách by zas mohl jezdit RJ ÖBB, který by pak pokračoval dál na západ. Tím pádem by bylo jak přímé spojení východního Slovenska s Vídní tak přímé spojení Blavy se západním Rakouskem. A ZSSK by ušetřily dvě soupravy.
Určitě se nebude jezdit do Vídně z Košic každou hodinu, to bude co 2 hodiny
V zadaní a článku je uvedený hodinový takt do Viedne, ale to až po využití opcie…..
Spíš bych očekával 2 h interval Košice – Vídeň a 2 h interval Bratislava – Mnichov/Curych
Majú byť pridané nejaké Railjety smerom na Salzburg…..
Presne tak sa to pred časom plánovalo…
V takomto prípade by na spoje končiace v Bratislave postačovali aj doterajšie klasické súpravy na 160 km/h
To jo, ale pak by zase nebyl jednotný vozový park. To je problém jak pro dopravce kvůli složitější údržbě tak pro cestující kvůli nejednotné kvalitě služeb.
Kriváň to stíhá za 5 hodin
Jenže ono to nepojede jako Kriváň, že.
A taky nejsou dokončené některé stavby, že
Tatran to má za necelých 5,5, trasa stejná, pár zastávek navíc
Vím o zánovních soupravách, jezdili s tím akorát německý důchodci nakupovat kytičky do Amsterdamu…
Ale ty bych se servisem dodávat nechtěl xd
Comfort Jet by ZSSK nechtělo, hnací jednotky už má Vectron.
Analytická jednotka MF nedoporučila netrakční jednotky, ZSSK by stejně nejspíš musela pořídit dodatečné vectrony, takže žádná výhoda existující trakce tu neexistuje.
ÕBB se původně vydaly cestou netrakčních jednotek, protože měly přebytek lokomotiv. ČD následovaly z důvodu kompatibility dopravního konceptu a – oficiálně – kvůli možnosti posilování. Uvidíme, zda k tomu kdy v praxi dojde, protože za deset let provozu railjetů se to nevyužilo.
Ale začínat s netrakčními jednotkami bez základu moc nedává smysl.
Zase netrakční jednotka je z principu víc flexibilní, v případě potřeby se dá odvézt i motorovou lokomotivou (s cestujícími, ne jako nouzová manipulační jízda) a třeba ComfortJet ČD opravuje chybu railjetů v podobě neexistence přechodu na zadním čele, takže ho lze i posílit a zachovat průchodnost.
Řekl bych, že flexibilita je něco, co by se mělo projevit v každodenním provozu, jinak je to vyhazování peněz, protože netrakční jednotky mají i řadu nevýhod. Třeba railjety ČD se nijak flexibilně nevyuživají a jejich provozní model odpovídá klasickým jednotkám.
Na papíře.
Využívá se to v praxi? Nikoliv.
Brejlovec s railjetem stejně nemluví, takže jinak než nouzově to stejně nepojede. Proto jsem taky zvědavý, zda opravdu uvidíme posilování v praxi. Pokud to bude souprava Berlineru na 230 km/h, tak stejně není jak.
Rakušáci Railjet 1. generace těmi vozy skutečně posilovali. U delšího ComfortJetu (Railjetu 2. generace) už by to byl kvůli výkonu, váze a počtu hnacích dvojkolí trochu problém.
Toho jsem si vědom, nicméně u ČD k tomu za celou dobu nedošlo nikdy. Ono ostatně provozně to jde trochu proti myšlence ucelené soupravy, alespoň pokud má jít o pravidelné posily a ne ad hoc výstřely.
Netrakční jednotky InterJet ČD posiluje běžně. Navíc při poškození se dá vyřadit poškozený vůz(v depu) a jednotku doplnit obyčejným vozem(několikrát využito u jednotky IJ). To u ucelených jednotek nejde.
IJ bych sem netahal, ty jsou velmi neucelené.
Pokud vím, tak jednu dobu jezdily dvě posilové Bmz.
Já už jsem teda viděl railjet s připojeným béčkem, ale to asi není to posilování, co máte na mysli
To byla 3. třída?
ZSSK by sa zase netrakčné jednotky hodili, pretože môžu zaručiť rovnakú kvalitu služieb, bez ohľadu na to či ich ťahá Vectron na zrekonštruovanej trati BA – ZA – KE alebo nejaký chudáčik Okuliarník na trase Ostrava – Zvolen.
Na trať Zvolen – Ostrava by postačovali 6 vozňové DMU, s automatom na občerstvenie a jedným vozňom 1. triedy….
Za predpokladu, že by niekto dokázal zaplatiť takýto masaker na vedľajších linkách, kde obvykle postačujú 3-4 vozne.
Plus teda nejaký 757 s viaggiom bez veľkých úprav aj tak nekomunikuje, takže celá tá zdanlivá výhoda padá.
To není uplně pravda, za deset let provozu už railjety posily zažily: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=%C3%96BB&cislo=371&rok=2021
Tak to mi uniklo, že i na českém území. Dík.
Škoda, že podobné jednotky nezvažují zakoupit i na trasu do Prahy.
Jakože by to po cestě z Blavy do Práglu obkroužilo velkej okruh ve Velimi?
Pre túto linku sú určené Comfortjety ČD
Ale nechce se mi věřit, že ji celou dokážou pokrýt, když mají jezdit i Villach – København
ČD to mají nějak spočítané a pokrýcají to prý i s 3 ks rezervou. Ale je to samozřejmě jen 2h interval, a teď se Rakušáci na Railjetech 1. generace podílejí, takže i pak pravděpodobně budou.
Bylo by fajn, kdyby se Sováci a Maďaři také podíleli a neviselo to jen na českých ComfortJetech.
Hungaria s vagonama levelu Pars a špajzevágnem drahým jak interhotel Vám nestačí?
Nevadilo by mi, kdyby to byl společný podnik všech 4 zemí s jednotným vozovým parkem.
Na druhou stranu, během 10-15 let se mohou dost změnit podmínky, a kdoví jak to celé bude. Tím nemyslím jen politiku, ale české VRT a Bělehrad-Budapešť.
Česká VRT nebude, Slováci budou jezdit 10 km/h nejen cez Hlavnú Šťanicu, ale až k mostu přes Ipeľ, a Srbům se supertrať začne rozpadat jak nádraží v Novým Sadu. A to je ten lepší scénář. Na to nemusím bejt Vanga…
Měl jsem namysli trasu Praha – Ostrava – Žilina – Košice.
A na ktorom úseku budú tých 200 km/h jazdiť a koľko tým ušetria z celkového času v úseku Košice – Bratislava?
Zatím jen na úseku Wien Aspern Nord (od přejezdu Telefonweg) po oblouk před Marchegg. Úsporu času pro spojení Blava-Košice si můžete spočítat sám… 😉
Ja sa neviem dočkať kedy trať cez Marchegg znovu spojazdnia. Cestovanie REX7 z Wolfsthalu mi už riadne lezie na nervy. Dnes znova Kurzzug. Tlačenka. Ja som našťastie sedel. Časté výpadky bez náhrady. Parkovisko pri Bahnhof Wolfsthal vrátane priľahlých ulíc denne obsypané desiatkami, ak nie stovkami áut z Bratislavy. Ale aby tú trať potiahli do Bratislavy, to nie. Však cestujúci majú inú trať. Áno, cez Parndorf. Totálna zachádzka, neobslúži Wien Mitte, ani Praterstern. Ľudia sa na vlak, ktorý ich vyhodí na HBf vykašlú, lebo tam majú síce prestup na S-Bahn, ale akosi sa zabúda, že ten prestup je cez tri poschodia… Číst vice »
Možno v auguste to začne aj cez Marchegg, budú premávať CityJety, asi dva spojené…..
Desiro ML je schválené na prevádzku v sieti ŽSR, resp. aspoň v úseku Marchegg Gr. – DNV – HLST?
A přes Marchegg to na Mitte pojede??
Možno sa v budúcnosti prestavia BA – ZA na 200km/h, je to predpripravené. Ale ako poznám Slovákov, tak niekto tam neurobí nič najbližších 50 rokov….
žialľ je to pravda, i keď ten úsek je na to naiozja vhodný, nie asi úplne všade, ale veľké časti a dlhé úseky by sa na 200 dali dopracovať. Tunel Turecký vrch na 200 technicky je, pokiaľ viem…
S výnimkou Trenčína by sa dal prestavať na 200km/h v celej dĺžke. Ale pokiaľ viem, treba prerobiť zvršok….
Však to je ideálne, že to treba prerobiť. Znova sa na tom napakuje sponzor politickej strany.
A nepotřebují taky ETCS L2? Měl jsem pocit, že se říkalo, že tam je jen L1.
L1 úplně v pohodě do 400 km/h stačí 🙂
Ide o jednopodlažné jednotky alebo poschodové?
To je dobrá otázka. Stadler vyrába osemvozňový FLIRT 200 – používajú ho Poliaci na IC vlaky, ale kapacita je 60 miest 1. trieda a 294 miest druhá trieda. Takže asi nedostačujúce…. Jednoznačne mi vychádza poschodová súprava, pričom s požadovanými parametrami dokáže dodať súpravy buď Stadler alebo Bombardier. Stadler vyrába teraz 6-vozňové jednotky RailJet https://zdopravy.cz/prvni-dvoupodlazni-railjet-rakouske-drahy-zverejnily-snimky-nove-posily-dalkove-dopravy-235914/ Tie však majú kapacitu len 480 miest, takže bude potrebné pridať ešte jeden vagón, navyše ďalší vagón, pre reštauráciu/bistro a detský kútik. Čiže bolo by tam 2x 1. trieda, 5x 2. trieda a 1x restaurant. Ak by ZSSK uvažovali odvážne, tak jeden z vozňov 1. triedy… Číst vice »
ComfortJet = 555 míst, ICE-L = 562 míst.
ComfortJet ale nie je jednotka…
Oboje to jsou push-pully, nikoli jednotky.
Pripadal by do uvahy Stadler Giruno? Aj ked ten je az na Vmax 250. CRRC nema nieco? Mozno Skoda da nejaku ponuku.
Stadler Giruno má len 405 miest….
Podklady VŘ ještě nejsou zveřejněny. Počkejme si na ně.
Jak je to vlastně na Slovensku se soutěžemi na dopravce, to má ZSSK jistotu, že bude dané vlaky provozovat i v dlouhodobém horizontu?
ta liberalizacia vlakovej dopravy na SK je planovana na rok 2030 takze este ma zssk cas zmodernizovat vozovy park aby mala s cim sutazit
Každopádne je otázka, či by ZSSK prípadne bola nútená súpravy predať inému dopravcovi v prípade neúspechu. Vzhľadom na spolufinancovanie je celkom pravdepodobné, že to bude už v podmienkach dotácie.
Tam jim bohatě stačí vlaky na rychlost 200km/den. Tou evropskou dotací je myšleno dotace EU? Se současným směřováním jejich vlády jeden nikdy neví. V Evropě je i Rusko….
Proč mají někteří jedinci nutkavou potřebu tahat všude politiku? Toto je pokud vím odborný web o dopravě, takže se bavme o na toto téma. Jestli chcete řešit Fica a jeho melody boys tak běžte na Novinky.cz.
Politika = správa věcí veřejných. Veřejná doprava je politické téma, nedá se to oddělit.
To nedokáží oddělit jen jedinci co mají Fica/Babiše/Fialu i v konzervě od sardinek.
Jestliže:
1. veškerou dopravní infrastrukturu vlastní stát a další veřejné entity (obce, kraje)
2. valná většina veřejné dopravy funguje díky tomu, že jí stát (a další veřejné entity) financuje
3. Dominantní železniční dopravce na Slovensku je 100% v majetku státu
těžko se odděluje veřejná doprava a politika. Politici mají zásadní vliv na fungování celého dopravního sektoru.
Jako já nevím, je to hloupý vtip a ty jsou tak nějak všude. I tady to často bývá daleko političtější a vyhrocenější
Opravte si počet EMU, správne má byť 8 + 7 opcia.
Osem jednotiek bude stačiť na pokrytie celodenného hodinového taktu?
V súčasnom GVD je potreba 13 súprav, takže nie.
No dejme tomu že cesta (za pár let) zabere kousek pod 6 hodin, to máme 6 jednotek v jednom směru a 6 v druhém směru za předpokladu že se stihne rychlý obrat a úklid bude částečně probíhat i po cestě to je min 12 jednotek v provozu najednou a k tomu nějaká ta záloha.
No dúfam, že v Košiciach sa postaví nejaká technická hala, kam vždy jedna záložná súprava zaparkuje, odsajú sa fekálie, doplní voda, zásoby do bistra/reštaurácie a súprava sa prebehne nejakým vysávačom. Koľko trvá takéto niečo?
Na rýchly obrat treba zabudnúť, pri meškaní na slovenských tratiach by sa nestíhali….
už sa na tom pracuje…
Tatran jezdí Bratislava-Košice pod 5,5 h, Kriváň dokonce těsně pod 5 už teď.Cca za 3 roky (Žilina, Vydrník) by to mohlo být někde u 4:45.
najprv bude asi 2h takt do Viedne
Je z toho zadání zřejmé, že se má jednat o „skutečnou jednotku“, nebo postačí „vectrain“ s lokomotivou? Část s nízkopodlažním vstupem, nebo stačí plošina? Děkuji.
Pôvodne sa zvažovali obe možnosti, v podmienkach je však trakčná elektrická jednotka. Od PushPull koncepcie sa nepochopitelne odstúpilo.
Nevím, co je na tom úplně nepochopitelného, když push-pull má spíše negativa, než pozitiva – stejně jako u jednotky nejde vyřadit vadné vozy, blbě se to posiluje, má to špatný měrný výkon a ještě vysoké nápravové tlaky/třídu přechodnosti, takže to více hobluje svršek.
Railjet 1. a 2. má asi jen 2 výhody: Lze připojit navíc 1-2 vozy, ovšem s dopadem na smysluplnost konfigurace a jízdní dobu. Při poruše stačí odstavit lokomotivu nebo jednotku, nemusí se obojí. Přijdou mi ty výhody trochu málo výhodné.
Nákup EMU je rozumnejšie riešenie ako P-P súprav s loko.
Jako ideální vozidlo pro tuto zakázku bych osobně viděl KISS 200 v konfiguraci 7 nebo lépe 8 vozů – to by mělo kolem 600 míst.
Zdroj: https://www.stadlerrail.com/api/docs/x/3297d4f3aa/kiss_en.pdf
Tipuji, že nebude zájem o dvoupodlažní jednotku. Spíš si myslím, že to bude něco na styl Pesa Dart nebo Interpanter.
Těžko – Pesa Dart i Interpanter mají pouhých cca. 350 míst k sezení a tady se chce 550.
Tak by Interpanter byl asi 9ti vozový aby všechno splnil.
9vozovka je už nešikovně dlouhá, nedá se případně zdvojit. 550 míst může být nevhodný relikt po myšlence na ComfortJet, ale teď bych to tedy bral jako rozhodnutí o dvoupodlažní jednotce cca 175 m dlouhé.
A proč by nebyl o dvoupodlažní jednotku zájem? Chtělo by to více detailů ze zadání. Myslím ale že Pesa Dart se už nějakou dobu nevyrábí (jde to ještě nabídnout?), InterPanter jako takový ostatně taky ne, navíc kombinuje nevýhody jednopodlažních a dvoupodlažních (samé schody uvnitř) jednotek.
tak Dart na 200 se zrovna vyrábí třeba pro regiojet
Dle mých informací to pro RJ nebude z rodiny Dart, ale Regio200. Dart má vysokou podlahu.
jo máte pravdu, moje blbost
Koľko vozňov by musela mať taká jednotka, aby splnila požiadavky na kapacitu. 8-vozňový Flirt 200 má 360 miest…..
Rakouská 6vozovka KISS na 160 alias CityJet má mít 591 míst (4vozovka 371 míst). Rakouská 6vozovka KISS 200 alias Railjet 3. generace má mít 480 míst.
Takže stačí objednat něco s vhodnou velikostí sedaček a vhodným poměrem 1. třídy.
Predpokladám, že to bude typ RailJet 3. generácie, pridá sa vozeň na druhú triedu a vozeň na bistro + hore detské oddelenie….
Škodovka má funkčního pantera na 200 km/h?
podstatna vec ze zssk pozaduju aby v jednotke bol aj plnohodnotny restauracny vozen.
Na nákup push-pull musia existovať pádne technické alebo ekonomické dôvody. U ZSSK ani jedno z toho nie je.