Nejrychlejší vlaky pro slovenské koleje. ZSSK shání až patnáct jednotek na 200 km/h

První dvoupodlažní railjet pro ÖBB. Foto: Stadler Rail / ÖBBPrvní dvoupodlažní railjet pro ÖBB. Foto: Stadler Rail / ÖBB

Nové jednotky mají jezdit v hodinovém taktu mezi Košicemi, Bratislavou a Vídní.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vypsala historicky první soutěž na nákup elektrických jednotek, které zvládnou maximální rychlost 200 km/h. V soutěži hledá státní dopravce výrobce 9 jednotek pro dálkovou dopravu s opcí na pořízení dalších sedmi. Jezdit mají z Košic do Vídně.

Předpokládaná hodnota zakázky včetně servisní smlouvy a náhradních dílů je 645 milionů eur (16,5 miliardy korun), což ze soutěže dělá i největší tendr v historii ZSSK. Dosud dopravce pořizoval elektrické jednotky s maximální rychlostí 160 km/h.

Dopravce plán na pořízení elektrických dálkových jednotek s kapacitou 550 míst na sezení označil za přelomový moment. Jednotky mají nahradit v provozu klasické soupravy tažené lokomotivou.

V celkové kapacitě 550 míst k sezení má být minimálně 75 míst v první třídě. Podmínkou bude bistro vůz nebo prostory pro přepravu cestujících s dětmi, vozíčkářů a jízdních kol. Jednotky mají být vícesystémové, schválené pro provoz na Slovensku a Rakousku s možností schválení v Česku a Maďarsku. Podmínkou je vybavení ETCS. Součástí kontraktu bude desetiletá smlouva na údržbu.

Dopravce očekává, že jednotky nasadí na spojení Košice – Bratislava – Vídeň, na trase chce zavést hodinový takt (včetně spojení do Rakouska). „Je to historický krok pro ZSSK a zásadní posun v kvalitě dálkové dopravy,“ uvedl šéf ZSSK Peter Helexa.

ZSSK chce na pořízení využít evropské dotace.

Tagy Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
128 komentářů