Nejrychlejší tuzemská dálnice. Stopadesátka se spustí na D3 na přelomu září a října
Proměnlivé značky umožní na D3 rychlost 150 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Značky mají jen tři polohy, takže neumožňují omezit rychlost na jiných úrovních nebo sdělit řidičům další informace z provozu.
Ta dálnice je postavená i kolaudována na rychlost 150 km/h?
Nikde na světě vyšší číslo než 150 na značce nemají. Jaký je to asi pocit pro minstra dopravy?
Tak je to jen zkušební úsek. Čistě teoreticky, když se to osvědčí, tak na dostavěním úseku by to dělalo časovou úsporu 10 minut, stejně tak hypoteticky na D5, nebo D1 Praha–Brno. To dokáže potencionálně v budoucnu lidem ušetřit spoustu času… Samozřejmě mít moderní hromadnou dopravu by bylo lepší, ale co už…
Pokud by to bylo na celém úseku 55 kilometrů, tak ušetříte něco přes 5 minut. A souvislé to asi dlouho nebude, ne každý pojede celý úsek, takže v praxi akorát dobrý pocit z vyšších desítek sekund. Stojí to za těch 54 milionů?
Tak blbě jsem to počítal, je to opravdu jen něco přes 3 minuty, jak píše km213393. V rozkouskované podobě to bude malý zlomek, to ani nepoznáte.
Ne, nestojí.
Na D5 se to plánovalo, než se ŘSD začala rozpadat… A popravdě pokud by to nebylo inteligentní řízení dopravy ale jenom tohle , tak ať si to nechaj.
Kristepane. Nebudu se vůbec pouštět do diskusí o tom, zda 150 ano nebo ne, ale proč, proboha, místo nějakých LED značek museli použít tyhle Pragotrony nastojato?
To taky nechapu, kdyz uz se neco takovyho dela, proc se neudela poradny prommeny znaceni, neco jako na A8 za Mnichovem smer Salzburk, proste se tam muze objevit cokoliv od 60 az po neomezene (u nas by to teda bylo tech 150).
Mně to přijde úplně zbytečné. Vyhozené peníze. A bezpečnost to nezvýší.
Bezpečnost to samozřejmě sníží, s rostoucí rychlostí objektivně roste nehodovost a následky, s tím se obecně počítá. Ale je zájem zkrátit jízdní doby a zvýšit odbyt petrolejářů a výběr spotřební daně.
Tyhle značky nebudou platit i pro elektromobily? 😉
Vtipny ze vlada na úrovni EU schválila extra dan na paliva (emisni povolenky), ale zároveň řidičům naznačuje nechť spaluji litry paliva do vzduchu navíc. Tzn sdělení je emise si vypouštějte jak chcete, jen vas u toho vyždímáme.
Hledat logiku v některých rozhodnutích EU nelze, protože to jakoukoliv logiku postrádá. Ale kdo chce jezdit rychleji, bude si muset za navíc spotřebované palivo holt připlatit. Nic nového pod sluncem.
Nerozumim smyslu tohoto opatreni.
Jedinym dusledkem bude zhorseni plynulosti provozu, kdy bude daleko vetsi problem predjet kamiony jedouci v pravem pruhu tak abych neomezil nikoho v levem …
Však také nemáte povinnost řidiče v levém pruhu „neomezit“, ale pouze „neohrozit“. Máte svaté právo jet rychlostí nižší než nejvyšší dovolenou a ten za Vámi to musí respektovat.
Jenže máte jet primárně vpravo, takže pokud jsou řidiči neschopní zařadit se doprava, aby umožnili předjetí, tak plynulost trpí. A to samozřejmě bez ohledu na povolenou maximálku.
Na 55 km ušetříte 3,5 minuty, spotřeba stoupne až o 25 %. Brm brm. Čechům Čechy závidí celý svět.
S touto logikou muze byt klidne vsude na dalnici 100ka ( a na kolejich taky ). Proc zrychlovat kdyz muzeme jet pomalu?
Na mem aute je rozdil spotreby mezi 130 a 150kmh cca do 1L, resp. pod 10%.
Ale ano. Nemá cenu stavět dráhu na 250, 300, 350 km/h, když bude průměrné zpoždění 15 minut a na přestupu prostojíte 2 hodiny na perónu, protože navazující dýchavičná lokálka díky zpoždění expresu o pár minut před ním ujela. V našich vzdálenostech do 50 km mezi městy bohatě stačí 160 nebo 200 km/h. Ale dodržet čas a přestupy. A nyní příznivci pohádky o VRT mínusujte.
Kdyz ale pravidelne jezdite dalnicini vzdalenosti 300km+, tam by byl uz rozdil 130 vs 150kmh znat. Prece jen slovo dalnice je odvozene od slova dalka.
Dálka není rychlost. A mnohým ta dálnice slouží i na kratší cesty, což bývá udáváno jako výhoda proti VRT (pravda, aby se neřeklo, zastavíme vlakem aspoň v polích :)).
Tak a teďka jak dlouhý úsek z těch 300+ km zvládnete jet více jak 130? Bavíme se o našich dálnicích. Je to 50 km? 100 km? Pokud to bude zvýšení ze 130 na 150, tak se bavíme stále o jednotkách minut. Jak s nimi v cíli naložíte?
A vam vadi svobodne si vybrat bud usetrit cas a nebo palivo? Nuti vas nekdo jet tech 150? Asi ne ze, muzete jet v klidu 130, dokonce muzete jet 100, to taky vlastne o tolik casu neprijdete a spotrebu budete mit zase nizsi.
Svobodně moci chrlit více zplodin do okolí a spotřebovávat surovinu, o niž se vedou války. 🙂 Ovšem spotřební daň, ta je prý platbou za použití silnic…
Já se spíš udivuju, že politicky řešíme ušetření těch pár minut a jsme schopni do toho investovat desítky milionů. Vyplatí se to vůbec?
Ne.
Občas bohužel nutí, pokud předjíždíte stává se už dnes, že přijede vozidlo, jedoucí rychleji než 130 a bliká(což budiž), ale hlavně se vám nalepí těsně za auto. Vtipné je to v těch několika úsecích kde jsou šipky ohledně bezpečné vzdálenosti. ,
Po zkušenostech z např. z D46 očekávám, že to budou dělat rychleji jedoucí řidiči dělat mnohem častěji i v situacích kdy jste opravdu na úrovni předjízdného vozidla.(A není nejmenší spor jestli ještě předjíždíte)
Věděl bych o levnějším řešení – dát na tento úsek značky “bez omezení” jako na německých dálnicích.
Ne, opravdu nechci potkávat Turka a jeho příznivce v plné palbě na českých dálnicích projektovaných na 120 km/h.
Tak prosím hlavně nejezděte do toho Německa radši. Tam je to hotový armagedon. Nemusel byste to zvládnout.
Neumíte číst? Píšu „na českých silnicích projektovaných na 120 km/h“. V Německu si klidně troufnu na maximálku mého auta, tedy hodně přes 200. Ale proč bych to proboha dělal? Ta spotřeba a ojetý gumy mi za to nestojí a vytahovat se před příznivci Motoristů nepotřebuji. Plus to, že ani v Německu nejezdí nikdo o moc více než těch 130-140 a za běžného provozu i méně. A pěkně s odstupy a plynule. Žádné kličkování a lepení na pr**l.
Aha, v Německu mají podle vás asi hypermoderní široké dálnice v luxusních parametrech a v ČR jezdíme po hliněných klikatých cestách. Němci podle vás jezdí bezpečně, Češi jezdí jako hovada. Číst umím a z podobných dehonestujících názorů je člověku zle.
V Německu neexistuje žádné „bez omezení“, ale „doporučená MAXIMÁLNÍ rychlost 130 km/h“. Jet rychleji není zakázáno, ale je to spojeno s právními riziky.
A přitom jim to tam v tomto režimu stále funguje a konec světa, kterým tu vy a podobně smýšlející neustále hrozíte, se nekoná.
Nekoná, protože tamní řidiči jsou na to zvyklí a hlavně nemají problém jezdit zodpovědně a ohleduplně. A to jak na dálnici, tak ve městě třeba tou třicítkou nebo kolem přechodů.
No pokud máte o ČR a Češích takové smýšlení, tak je zbytečné dál diskutovat. Nicméně máte pravdu, že na silnicích je spíš potřeba řešit jiné prohřešky, než rychlost na dálnicích.
Tak si jezděte jenom tam, ale tady se mi ve 160 na zadek nelepte. Dík.
No vzhledem k tomu, jak tu argumentujete nějakou hypotetickou konstrukční rychlostí 120 km/h u českých dálnic oproti těm německým, tak vám opravdu doporučuji do toho Německa nejezdit, protože zrovna ta rovná široká D3 je v mnohem lepších parametrech, než velká část německých dálnic s neomezenou rychlostí. A jestli jezdíte do těch 120 km/h, tak se vám asi na zadek lepí auta pravděpodobně už nyní. Tak se prosím po předjetí kamionu neprodleně zařaďte do pravého pruhu, je to vaše povinnost.
A jak taková značka vypadá? Jestli jako přeškrtlý bílý kruh, znamená to u nás pořád 130.
Inspiroval bych se u sousedů a většinu úseků dálnic s odpovídající parametry bych osadil značkou doporučená rychlost 130 km/h, tedy modrý obdélník s bílými číslicemi 130.
No ono toto řešení má něco do sebe, lepší než aby to tam nesmyslně omezovali při dešti třeba na 80…
Akorát teda ta značka konec úseku mi nesedí, třeba u konce zákazu předjíždění to beru, ale tady to může svádět jet ještě větší rychlostí… normálně měli udělat 150 a 130, případně 100, 130 a 150 – dle intenzity provozu.
Fuuha, jak pak řešíte třeba úseky obcí, kde máte zvýšenou rychlost na 70 a následuje značka „konec úseku 70“? Taky to svádí jet větší rychlostí?
Ano, i tam to svádí jet ve vyšší rychlosti. Hlavně ta značka se využívá minimálně, většinou rychlostní omezení – typicky 70 na křižovatce mimo obec – končí křižovatkou. Ve městech, kde je konec úseku 70 mi to prostě nesedí, normálně bych tam dal klasika 50, to je jednoznačné.
Ano, ve městě je z psychologického hlediska podstatně lepší návěstit nejvyšší dovolenou rychlost (50 km/h) než „Konec nejvyšší dovolené rychlosti“. Značka „Nejvyšší dovolená rychlost“ je podvědomě silně spjata s tím, že nás „omezuje“. A např. „Konec 70“ tedy opravdu sugeruje, že „odteď můžeme jet rychleji“, kdežto „50“ je absolutně nezpochybnitelné. I v manuálech o dopravním značením se na toto upozorňuje a doporučuje řešit takto.
Ta značka má smysl když jde o konec omezení – vše dovoleno, takže v místech, kde rychlost nebyla omezena, ale naopak zvýšena, mi to moc smysl nedává.
značky mají být explicitní vždycky. takový rébusy jako „konec 80“ na strakonické u chuchle, kde musí řidič vědět že před dvěma kilometrama minul značku „konec rychlostní silnice“ a že je pořád v obci, proto tam je 50. ano zrovna tohle už upravili, ale takových míst je spousta.
To pak mate treba dost tezky treba v Rakousku, tam si musite pamatovat, ze tam nekde byla 80 a za ni pak treba 60, ze jste mezitim projel x krizovatek neva a ze kdyz konci ta 60, tak porad jeste plati ta 80 a musite si pockat az skonci i ta 80.
Ajo, volby se blíží…
Turek na Hrad ….
Mírov?
Jo, ale na který? 😉
Jaké je umístění těch proměnných značek? Vždycky za nájezdem? Pokud ano, jaký má smysl ,,Konec rychlosti 150 km/h“? Nehodila by se tam spíše nějaká nižší rychlost než je 130, kór když MD mluvilo i o případném snížení rychlosti?
Pokud zmiňují 21 úseků, přičemž nájezdů je mezi ČB a Táborem asi 10, bude to nejspíše i jinde.
Jak se mi v poslední době líbí postup ŘSD při stavbě, tak jejich laxní přístup k Telematice a obecně informování řidičů pomocí proměnlivého značení a cedulí je spíš srovnatelný s fungováním SŽ.
Je to skoda, s tou telematikou je to tady trosku katastrofa. Mne by se treba libilo v pripade snizeni rychlosti na jinou nez je bezna (napr. tunely) aby pulzoval cerveny kruh, tak jako to je v Rakousku, clovek hned vidi, ze je nastavena jina rychlost, nez je bezne a nestavalo by se tak casto, ze si nevsimne, ze misto 70 je najednou 50.
Proc nemohli pouzit LED znacky jako jsou v tunelech nebo napr. na D1 pred Prahou? Takto by tam mohli krom 150 zobrazovat i neco jineho (napr. snizenou rychlost za deste/hmly), nebo napr. upozorneni na vozidlo v protismeru. Nechce se mi verit, ze takova mechanicka znacka je levnejsi nez jeden LED panel.
Také mi přijde, že je to trochu promarněná příležitost, když těmito značkmi nepůjde rychlost snížit.
Neznám paramtery toho projektu, ale LED panely by mohly znamenat nutnost výměny přívodu elektřiny v celém úseku, protože potřebují kontinuální příkon energie po celou dobu co svítí. Hranolové značky potřebují proud jen když se otáčí, jinak jen nějaké úplné minimum na signalizaci stavu.
Ježíši, možností naopak snížit rychlost při špatných podmínkách argumentovali od začátku, a ona tam ta možnost nebude, tak to je neskutečný…
Přišli na to, že „řidič je povinen přizpůsobit…“. A je to vyřešené.