Nejrychlejší tuzemská dálnice. Stopadesátka se spustí na D3 na přelomu září a října

Proměnlivé značky umožní na D3 rychlost 150 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářProměnlivé značky umožní na D3 rychlost 150 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Značky mají jen tři polohy, takže neumožňují omezit rychlost na jiných úrovních nebo sdělit řidičům další informace z provozu.

99 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

150tka v praxi:
1) tramvaje to nepojedou, klesl by jim dojezd
2) majitelům rádoby SUV by to zvýšenou spotřebou sebralo zbytek v peněžence, protože dříve už těžce přeplatili dealera značky aby si tu krásu koupili
3) no a ten zbytek, kolik jich je ??

Zelvak

Doslova nic by se nestalo, kdyby bylo 150 plošně, s výjimkou některejch vyloženě nevhodnejch úseků. Nikdo nikoho nenutí tak jezdit takže i proměnný značení je zbytečný. Plusmínus budou všichni jezdit stejně a jenom policajti by přišli o snadnej výdělek za 142 km/h.

anonym

Pokud nechci zvysovat spotrebu, tak tech 150 jet nemudim

Milan

naprostá kravina….dvacet km pojede 150 ušetří pár minut a výsledek je NULA.

Petr Hanák

Ale on nepojede 150. To by tam jel normálně, teď pojede 170. Ale ano, pořád ušetří pár minut no…

jirisc

Pro efektivitu dopravy je nejdůležitější plynulost, nikoli maximální rychlost. Střídáním rychlostí na krátkých úsecích se právě ta plynulost poruší. Moc se těším na autonomní auta na dálnicích, protože ta by měla dodržovat minimální vzdálenosti mezi sebou, umět zipovat atd., prostě jet plynule.

stan

Nestrašte agresivní pretekári!

David

Jo, 80/100 v tunelech mi taky vadi … a levoproudari

jan táborský

Na chvíli bude 150, pak ji u Ševětína překopou a bude 50 do jedné poloviny

KarelB

Co k tomu dodat, slíbili jsme 150 (i když to je naprosto zbytečné a nic to nikomu nepřináší), tak to uděláme stůj co stůj, tzn. polovičatě…..no jo volby se blíží, tak to musíme uspíšit…..tomu říkám populismus jak se patří

Happy

No Kupka se na nic jiného mentálně nezmohl a za 4 roky je to jeho TOP…

B0R1S3K

Osobně kvitují, že značky nejsou led. Ty vysvícené led značky různě po Evropě jsou docela nepříjemné. Na druhou stranu myslím, že mohla třeba na jedné straně značky být 150tka a na druhé třeba 110tka, pro to případné zpomaleni. Osobně mi to nevadí, ale když už se to slibovalo…

J.K.

Když je někde nehoda na dálnici v Německu s proměnnými značkami, tak je tam 80, 60, výstraha….

A my ukážeme „konec 150“, tak jo no…😀

Zlámalík

Omezení max. dovolené rychlosti formou konce omezení. Fakt Kocourkov. Něco podobného bylo v Brně za výstavištěm.

Frantík

I třeba ve Zlíně je na Vizovické do centra konec sedmdesátky.

krteček

Ta dálnice je postavená i kolaudována na rychlost 150 km/h?

Forbach

Nikde na světě vyšší číslo než 150 na značce nemají. Jaký je to asi pocit pro minstra dopravy?

Velda

Tak je to jen zkušební úsek. Čistě teoreticky, když se to osvědčí, tak na dostavěním úseku by to dělalo časovou úsporu 10 minut, stejně tak hypoteticky na D5, nebo D1 Praha–Brno. To dokáže potencionálně v budoucnu lidem ušetřit spoustu času… Samozřejmě mít moderní hromadnou dopravu by bylo lepší, ale co už…

Jan Tichavský

Pokud by to bylo na celém úseku 55 kilometrů, tak ušetříte něco přes 5 minut. A souvislé to asi dlouho nebude, ne každý pojede celý úsek, takže v praxi akorát dobrý pocit z vyšších desítek sekund. Stojí to za těch 54 milionů?

Jan Tichavský

Tak blbě jsem to počítal, je to opravdu jen něco přes 3 minuty, jak píše km213393. V rozkouskované podobě to bude malý zlomek, to ani nepoznáte.

Martin

Ne, nestojí.

J.K.

Na D5 se to plánovalo, než se ŘSD začala rozpadat… A popravdě pokud by to nebylo inteligentní řízení dopravy ale jenom tohle , tak ať si to nechaj.

A. Mikulka

Kristepane. Nebudu se vůbec pouštět do diskusí o tom, zda 150 ano nebo ne, ale proč, proboha, místo nějakých LED značek museli použít tyhle Pragotrony nastojato?

Josef

To taky nechapu, kdyz uz se neco takovyho dela, proc se neudela poradny prommeny znaceni, neco jako na A8 za Mnichovem smer Salzburk, proste se tam muze objevit cokoliv od 60 az po neomezene (u nas by to teda bylo tech 150).

Otto

Za me jedine dobre… mam takovy pocit, ze tech 150 tam bude fakt jen obcas a naopak kdyby tam byly ledky, tak by tam hazel 80 pri kazdem drobnem desticku nekdo u druheho konce republiky, ktery sedi u monitoru

Igelkott

Mně to přijde úplně zbytečné. Vyhozené peníze. A bezpečnost to nezvýší.

Pavel Skládaný

Bezpečnost to samozřejmě sníží, s rostoucí rychlostí objektivně roste nehodovost a následky, s tím se obecně počítá. Ale je zájem zkrátit jízdní doby a zvýšit odbyt petrolejářů a výběr spotřební daně.

Vítek

Tyhle značky nebudou platit i pro elektromobily? 😉

Clovek

Vtipny ze vlada na úrovni EU schválila extra dan na paliva (emisni povolenky), ale zároveň řidičům naznačuje nechť spaluji litry paliva do vzduchu navíc. Tzn sdělení je emise si vypouštějte jak chcete, jen vas u toho vyždímáme.

Don Pedro

Hledat logiku v některých rozhodnutích EU nelze, protože to jakoukoliv logiku postrádá. Ale kdo chce jezdit rychleji, bude si muset za navíc spotřebované palivo holt připlatit. Nic nového pod sluncem.

Eda

Spise nelze hledat logiku v rozhodnutich CR.
EU nas do takove ptakoviny, jako 150 fakt netlaci.

B0R1S3K

Rozdíl je ovšem v tom, že zatímco extra daň člověk zaplatit při natahování musi, tak těch 150 nikdo jezdit nemusí. Ostatně můžete jezdí 85-90 za kamiony.

Kamil

Nerozumim smyslu tohoto opatreni.
Jedinym dusledkem bude zhorseni plynulosti provozu, kdy bude daleko vetsi problem predjet kamiony jedouci v pravem pruhu tak abych neomezil nikoho v levem …

Pavel Skládaný

Však také nemáte povinnost řidiče v levém pruhu „neomezit“, ale pouze „neohrozit“. Máte svaté právo jet rychlostí nižší než nejvyšší dovolenou a ten za Vámi to musí respektovat.

Dusanh

Jenže máte jet primárně vpravo, takže pokud jsou řidiči neschopní zařadit se doprava, aby umožnili předjetí, tak plynulost trpí. A to samozřejmě bez ohledu na povolenou maximálku.

Romino

tým, čo sa nevedia zaradiť doprava by som trhal vodičáky a občas aj rodné listy. To je katastrofa ako niektorí jazdia a žiaľ je to v celej Európe.

ToMa

Nemáte pravdu, při změně pruhu nesmíte ani omezit.
Ano, nemáte povinnost jet maximální rychlostí, ale máte např. povinnost neomezovat provoz bezdůvodně pomalou jízdou (nechce se mi jet rychleji není důvod) a musíte umožnit rychleji jedoucímu vozidlu vás předjet hned jak to bude možné. Toto platí i kdyby jste jel maximální rychlostí

Dusanh

Mínusáře bych rád upozornil, že v krajní nouzi můžete jet na vlastní odpovědnost rychleji. Vezete třeba ženu do porodnice apod.
Doufám, že výše uvedení mínusáři pokud možno neřídí auto, resp. ani nemají ŘP, což by vlastně odpovídalo jejich znalostem pravidel silničního provozu.

Frantík

Měníte pruh, nesmíte ani omezovat. Jenže to se podle mě týká jenom těch řidičů, které už by kvůli vám museli zpomalit hned. Kdežto kamiony nesmí předjíždět, pokud by omezily vozidla za sebou vždycky, takže když je někdo dojede, měl by kamionak se hned vrátit dozadu.

km213393

Na 55 km ušetříte 3,5 minuty, spotřeba stoupne až o 25 %. Brm brm. Čechům Čechy závidí celý svět.

PavelH

S touto logikou muze byt klidne vsude na dalnici 100ka ( a na kolejich taky ). Proc zrychlovat kdyz muzeme jet pomalu?

Na mem aute je rozdil spotreby mezi 130 a 150kmh cca do 1L, resp. pod 10%.

Milan2

Ale ano. Nemá cenu stavět dráhu na 250, 300, 350 km/h, když bude průměrné zpoždění 15 minut a na přestupu prostojíte 2 hodiny na perónu, protože navazující dýchavičná lokálka díky zpoždění expresu o pár minut před ním ujela. V našich vzdálenostech do 50 km mezi městy bohatě stačí 160 nebo 200 km/h. Ale dodržet čas a přestupy. A nyní příznivci pohádky o VRT mínusujte.

PavelH

Kdyz ale pravidelne jezdite dalnicini vzdalenosti 300km+, tam by byl uz rozdil 130 vs 150kmh znat. Prece jen slovo dalnice je odvozene od slova dalka.

Frantisek X

Dálka není rychlost. A mnohým ta dálnice slouží i na kratší cesty, což bývá udáváno jako výhoda proti VRT (pravda, aby se neřeklo, zastavíme vlakem aspoň v polích :)).

Milan2

Tak a teďka jak dlouhý úsek z těch 300+ km zvládnete jet více jak 130? Bavíme se o našich dálnicích. Je to 50 km? 100 km? Pokud to bude zvýšení ze 130 na 150, tak se bavíme stále o jednotkách minut. Jak s nimi v cíli naložíte?

petrK

Evidentně jsi zvyklý uvažovat jen kolem svého pupku, tak co třeba rychlovlaky mezi Rakouskem a Polskem? Německem a Slovenskem? Ty nás přeskočí teleportem?

Xena Warrior

V našich vzdálenostech…. protože za hranicemi republiky je konec vesmíru. Dnes 11h cesty, 820km bez přestupu.

Josef

A vam vadi svobodne si vybrat bud usetrit cas a nebo palivo? Nuti vas nekdo jet tech 150? Asi ne ze, muzete jet v klidu 130, dokonce muzete jet 100, to taky vlastne o tolik casu neprijdete a spotrebu budete mit zase nizsi.

Frantisek X

Svobodně moci chrlit více zplodin do okolí a spotřebovávat surovinu, o niž se vedou války. 🙂 Ovšem spotřební daň, ta je prý platbou za použití silnic…

Jan Tichavský

Já se spíš udivuju, že politicky řešíme ušetření těch pár minut a jsme schopni do toho investovat desítky milionů. Vyplatí se to vůbec?

Milan2

Ne.

petrK

Bohužel i tyhle volby se hraje o nerozhodnuté dezoláty. ODS to pomalu akceptuje, ANO to pochopilo už před 8 lety. Na tenhle substrát je 150 před volbami jako mucholapka.

Honza

Občas bohužel nutí, pokud předjíždíte stává se už dnes, že přijede vozidlo, jedoucí rychleji než 130 a bliká(což budiž), ale hlavně se vám nalepí těsně za auto. Vtipné je to v těch několika úsecích kde jsou šipky ohledně bezpečné vzdálenosti. ,
Po zkušenostech z např. z D46 očekávám, že to budou dělat rychleji jedoucí řidiči dělat mnohem častěji i v situacích kdy jste opravdu na úrovni předjízdného vozidla.(A není nejmenší spor jestli ještě předjíždíte)

Dachs

Brm brm, u mýho auta taky rozdíl do 10 % (jako u kolegy níže) v okamžité spotřebě při 130 a při 150. Na rovinatém profilu je ten rozdíl dokonce menší. Tedy „až o čtvrtinu víc“ rozhodně ne. Neplynulý provoz, červené vlny a jiné buzerace… taky na výpočtech vidím dopad, a to, že rovněž o 10 % nahoru. U moderních aut vám sto padesátka vír v nádrži nezpůsobí. Auta na sto pade stavěná jsou a je to pohoda (když jsou na to podmínky). Horší je, že česká mentalita (rozbujelé ego, nerespekt k žádným pravidlům) a naši řidiči na něco takového nastaveni… Číst vice »

michal001

Nikdo nikomu nedrží pistoli u hlavy, aby jel 150 km/h. Máme možnost volby mezi 80 až 150 km/h.

petrK

taky máme možnost volby nechat si 130 a nezavádět 150, nikdo nikomu nedrží pistoli u hlavy

Petr

Věděl bych o levnějším řešení – dát na tento úsek značky “bez omezení” jako na německých dálnicích.

Milan2

Ne, opravdu nechci potkávat Turka a jeho příznivce v plné palbě na českých dálnicích projektovaných na 120 km/h.

Petr

Tak prosím hlavně nejezděte do toho Německa radši. Tam je to hotový armagedon. Nemusel byste to zvládnout.

Milan2

Neumíte číst? Píšu „na českých silnicích projektovaných na 120 km/h“. V Německu si klidně troufnu na maximálku mého auta, tedy hodně přes 200. Ale proč bych to proboha dělal? Ta spotřeba a ojetý gumy mi za to nestojí a vytahovat se před příznivci Motoristů nepotřebuji. Plus to, že ani v Německu nejezdí nikdo o moc více než těch 130-140 a za běžného provozu i méně. A pěkně s odstupy a plynule. Žádné kličkování a lepení na pr**l.

Petr

Aha, v Německu mají podle vás asi hypermoderní široké dálnice v luxusních parametrech a v ČR jezdíme po hliněných klikatých cestách. Němci podle vás jezdí bezpečně, Češi jezdí jako hovada. Číst umím a z podobných dehonestujících názorů je člověku zle.

Zoomer

Ano, oproti německu máme mnoho dálnic opravdu v kvalitě „hliněné cesty“. Chybějící odstavné pruhy, chybějící připojováky, autobusové zastávky na dálnici…

Od té doby, co se do kategorie dálnic převedly některé rychlostní silnice, aby se mohl Ťok chvástat zprovozněním „mnoha“ kilometrů dálnic, tady opravdu máme některé dálnice velmi nevyhovující kvality…

O kvalitě řidičů a agresivitě na silnicích u nás a v zahraničí není ani potřeba mluvit. Rozdíl je značný.

Pavel Skládaný

V Německu neexistuje žádné „bez omezení“, ale „doporučená MAXIMÁLNÍ rychlost 130 km/h“. Jet rychleji není zakázáno, ale je to spojeno s právními riziky.

Petr

A přitom jim to tam v tomto režimu stále funguje a konec světa, kterým tu vy a podobně smýšlející neustále hrozíte, se nekoná.

Jan Tichavský

Nekoná, protože tamní řidiči jsou na to zvyklí a hlavně nemají problém jezdit zodpovědně a ohleduplně. A to jak na dálnici, tak ve městě třeba tou třicítkou nebo kolem přechodů.

Petr

No pokud máte o ČR a Češích takové smýšlení, tak je zbytečné dál diskutovat. Nicméně máte pravdu, že na silnicích je spíš potřeba řešit jiné prohřešky, než rychlost na dálnicích.

Milan2

Tak si jezděte jenom tam, ale tady se mi ve 160 na zadek nelepte. Dík.

Petr

No vzhledem k tomu, jak tu argumentujete nějakou hypotetickou konstrukční rychlostí 120 km/h u českých dálnic oproti těm německým, tak vám opravdu doporučuji do toho Německa nejezdit, protože zrovna ta rovná široká D3 je v mnohem lepších parametrech, než velká část německých dálnic s neomezenou rychlostí. A jestli jezdíte do těch 120 km/h, tak se vám asi na zadek lepí auta pravděpodobně už nyní. Tak se prosím po předjetí kamionu neprodleně zařaďte do pravého pruhu, je to vaše povinnost.

Milan2

Ve 160. Odevzdejte řidičák, když ani neumíte číst. Jako nejste jediný, kdo umí řídit. Ano, když nepospíchám jedu 120. Za těch půl litru na 100 km to nestojí, ale zase jedu na pohodu a motor na 1300 otáček. Až budete řídit jako já 35 let a budete mít bez bouračky 600 tisíc, tak na to přijdete, že dálnice a silnice nejsou závodní dráhy, ale docela příjemné poježdění.

Petr

Chápu to správně, že se tu přiznáváte, že se vám někdo lepí na zadek, když jedete 160 km/h? Takže tu veřejně přiznáváte, že jezdíte dokonce vyšší rychlostí, než těch schválených 150, proti které tu tak zuřivě bojujete? To je vrchol pokrytectví. Nikdo vás rychle jezdit na D3 nenutí. Vzhledem k tomu, že je vám minimálně 53 let, tak už se blížíte pomalu do stavu, kdy budete absolvovat zdravotní prohlídky, takže je ve vašem případě větší obezřetnost na místě.

Twix

A jak taková značka vypadá? Jestli jako přeškrtlý bílý kruh, znamená to u nás pořád 130.

Petr

Inspiroval bych se u sousedů a většinu úseků dálnic s odpovídající parametry bych osadil značkou doporučená rychlost 130 km/h, tedy modrý obdélník s bílými číslicemi 130.

Frantík

Ale maximální rychlost není-li stanovena jinak je daná zákonem, místní úprava to může zvýšit myslím jenom o 20. Stejně tak sousedi tuto značku mají při příjezdu na státní hranice, čímž naznačují, že to platí globálně.

Liboros68

No ono toto řešení má něco do sebe, lepší než aby to tam nesmyslně omezovali při dešti třeba na 80…

Liboros68

Akorát teda ta značka konec úseku mi nesedí, třeba u konce zákazu předjíždění to beru, ale tady to může svádět jet ještě větší rychlostí… normálně měli udělat 150 a 130, případně 100, 130 a 150 – dle intenzity provozu.

Martin

Fuuha, jak pak řešíte třeba úseky obcí, kde máte zvýšenou rychlost na 70 a následuje značka „konec úseku 70“? Taky to svádí jet větší rychlostí?

Liboros68

Ano, i tam to svádí jet ve vyšší rychlosti. Hlavně ta značka se využívá minimálně, většinou rychlostní omezení – typicky 70 na křižovatce mimo obec – končí křižovatkou. Ve městech, kde je konec úseku 70 mi to prostě nesedí, normálně bych tam dal klasika 50, to je jednoznačné.

Pavel Skládaný

Ano, ve městě je z psychologického hlediska podstatně lepší návěstit nejvyšší dovolenou rychlost (50 km/h) než „Konec nejvyšší dovolené rychlosti“. Značka „Nejvyšší dovolená rychlost“ je podvědomě silně spjata s tím, že nás „omezuje“. A např. „Konec 70“ tedy opravdu sugeruje, že „odteď můžeme jet rychleji“, kdežto „50“ je absolutně nezpochybnitelné. I v manuálech o dopravním značením se na toto upozorňuje a doporučuje řešit takto.

okk

A právě proto bych tam v tomto případě čekal těch 130 a né konec 150. A jako třetí polohu by mohli dát třeba 110….

Pavel Skládaný

Ano.

Liboros68

Ta značka má smysl když jde o konec omezení – vše dovoleno, takže v místech, kde rychlost nebyla omezena, ale naopak zvýšena, mi to moc smysl nedává.

roman

značky mají být explicitní vždycky. takový rébusy jako „konec 80“ na strakonické u chuchle, kde musí řidič vědět že před dvěma kilometrama minul značku „konec rychlostní silnice“ a že je pořád v obci, proto tam je 50. ano zrovna tohle už upravili, ale takových míst je spousta.

Josef

To pak mate treba dost tezky treba v Rakousku, tam si musite pamatovat, ze tam nekde byla 80 a za ni pak treba 60, ze jste mezitim projel x krizovatek neva a ze kdyz konci ta 60, tak porad jeste plati ta 80 a musite si pockat az skonci i ta 80.

čecháček

Ajo, volby se blíží…

Martin

Turek na Hrad ….

Mysel

On spachal neco, co by ho kvalifikovalo k pobytu na Mirove?

Milan2

Mírov?

Don Pedro

Jo, ale na který? 😉

Martin

Na ten u Mohelnice, pak do Valdic, je tam od dob Valdštejnových pěkný klášter 😃.

Petr_jkl

Jaké je umístění těch proměnných značek? Vždycky za nájezdem? Pokud ano, jaký má smysl ,,Konec rychlosti 150 km/h“? Nehodila by se tam spíše nějaká nižší rychlost než je 130, kór když MD mluvilo i o případném snížení rychlosti?

Twix

Pokud zmiňují 21 úseků, přičemž nájezdů je mezi ČB a Táborem asi 10, bude to nejspíše i jinde.

radiátor

Jak se mi v poslední době líbí postup ŘSD při stavbě, tak jejich laxní přístup k Telematice a obecně informování řidičů pomocí proměnlivého značení a cedulí je spíš srovnatelný s fungováním SŽ.

Josef

Je to skoda, s tou telematikou je to tady trosku katastrofa. Mne by se treba libilo v pripade snizeni rychlosti na jinou nez je bezna (napr. tunely) aby pulzoval cerveny kruh, tak jako to je v Rakousku, clovek hned vidi, ze je nastavena jina rychlost, nez je bezne a nestavalo by se tak casto, ze si nevsimne, ze misto 70 je najednou 50.

Romino

presne a majú to aj Chorváti, aj myslím, keď sa nedodrží rýchlosť pri vjazde do tunela tak to bliká a hneď sa staihne noha z pedálu :-D. Ale toto retro, čo tam dali na tej D3…sklamanie…

petrK

„pro aktuální dopravní situaci nalaďte Radiožurnál“ – geniální rada pro tranzitující cizince

PavelH

Proc nemohli pouzit LED znacky jako jsou v tunelech nebo napr. na D1 pred Prahou? Takto by tam mohli krom 150 zobrazovat i neco jineho (napr. snizenou rychlost za deste/hmly), nebo napr. upozorneni na vozidlo v protismeru. Nechce se mi verit, ze takova mechanicka znacka je levnejsi nez jeden LED panel.

Lukan

Také mi přijde, že je to trochu promarněná příležitost, když těmito značkmi nepůjde rychlost snížit.

Neznám paramtery toho projektu, ale LED panely by mohly znamenat nutnost výměny přívodu elektřiny v celém úseku, protože potřebují kontinuální příkon energie po celou dobu co svítí. Hranolové značky potřebují proud jen když se otáčí, jinak jen nějaké úplné minimum na signalizaci stavu.

J.K.

Ježíši, možností naopak snížit rychlost při špatných podmínkách argumentovali od začátku, a ona tam ta možnost nebude, tak to je neskutečný…

Pavel Skládaný

Přišli na to, že „řidič je povinen přizpůsobit…“. A je to vyřešené.