Nejrychlejší tuzemská dálnice. Stopadesátka se spustí na D3 na přelomu září a října

Značky mají jen tři polohy, takže neumožňují omezit rychlost na jiných úrovních nebo sdělit řidičům další informace z provozu.
Na dálnici D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi finišuje instalace proměnlivých dopravních značek, které umožní motoristům zvýšit rychlost až na 150 km/h. Ze stavebního hlediska by mělo být hotovo do konce srpna, kdy také mají z dálnice zmizet aktuální dopravní omezení. Novinářům to dnes řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Pak se bude systém zkoušet a ladit, k prolomení dosavadního tuzemského rychlostního limitu 130 km/h má dojít na přelomu září a října.
Zhruba 55 kilometrů je rozděleno na 21 úseků, na kterých bude možné zvýšit rychlost až na 150 km/h. Osazeno bude 42 proměnlivých značek, které bude ovládat Národní dopravní informační centrum v Ostravě. „Snahou samozřejmě bude umožnit vyšší rychlost na delším souvislém úseku, aby nebylo třeba střídavě zrychlovat a zpomalovat,“ řekl Rýdl.
Značky se otočí do polohy 150 jen v případě splnění několika podmínek. Patří mezi ně například dobrá viditelnost, suchá vozovka nebo plynulý provoz. Podle Rýdla se tak dá předpokládat, že vyšší rychlost bude možná zejména v teplejších obdobích roku, v zimě se s ní příliš počítat nedá. Podmínky bude vyhodnocovat zmíněné ostravské centrum.
Možnost zvýšit nejvyšší povolenou rychlost na dálnicích ze 130 km/h na 150 km/h dala ministerstvu dopravy vládní novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která platí od loňského ledna. Vláda má tento krok v programovém prohlášení.
Zakázku na osazení proměnlivých značek na D3 a pětiletý servis získalo sdružení firem Mobility and Intelligence a Značky Morava. To v soutěži nabídlo cenu 54,4 milionu korun, předpokládaná cena byla 90 milionů.
Oproti původním informacím nebudou značky napájeny ze solárního panelu, nýbrž ze sítě. Jde o analogové otočné cedule, které mají tři polohy: šedivá plocha bez informací, začátek úseku s rychlostí 150 km/h a konec úseku s rychlostí 150 km/h.
Značky tak neumožňují omezit rychlost na jiných úrovních nebo sdělit řidičům další informace z provozu, což byl jeden z argumentů ministerstva dopravy. Proč ŘSD nesáhlo při budování systému po digitálních tabulích, známých například z Pražského okruhu nebo od Brna, Rýdl nevěděl.
ŘSD bude pilotní provoz po jeho zavedení vyhodnocovat, nicméně v plánu už je 150 km/h na dalších dvou dálničních úsecích: D11 km 50 (Kolín) – 110 (Jaroměř) a D1 km 310 (Bělotín) – 340 (Bílovec).