Nejrychlejší tuzemská dálnice. Na D3 mohou řidiči od neděle jezdit až 150 km/h

Proměnlivé značky umožní na D3 rychlost 150 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářProměnlivé značky umožní na D3 rychlost 150 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jde o pilotní provoz, který bude ministerstvo dopravy po několika měsících vyhodnocovat a následně zváží jeho rozšíření na další dálnice.

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

Tak co lidi už se někdo svezl normální cestovní rychlostí 150km/h bez pocitu viny? :))

David

Rušení zvýšení či snížení rychlosti pomocí mimoúrovňových křižovatek je strašně matoucí. Kolikrát se mi stane že na to na D10 či Rozvadovské spojce zapomenu a pro zahraniční řídiče to musí být úplně nepřehledné. Nevím proč aspoň na těch dálnicích nemůžeme být co se týká rychlosti explicitní. V našich městech je značkový smog takový, že se ty značky nedají ani přečíst, ale na dálnicích prostě tu jednu značku navíc za pár km nedáme.

Filip Jirsák

Výborné to je na D0. Tam se střídají různá omezení rychlosti, začátky a konce obce, začátky a konce dálnice – a pak najednou přijde konec zákazů. Takže se tam může buď 50, nebo 130. Nebo ještě 80. Kdo přehlédl byť jedinou značku, má smůlu. U obyčejného turistického značení je pravidlo, že kousek za odbočkou má být ujišťovací značka, aby se turista ujistil, že odbočil správně. Ale nic takového přece pro řidiče není potřeba, vždyť ti přece jenom ovládají tunová vozidla rychlostí 100 km/h, to je nic ve srovnání s nebezpečím, že by turista přešel odbočku. (To pravidlo, že když je nebezpečí,… Číst vice »

Leinad

Takové bloudění v horách je taky docela nepříjemné a při změně počasí může i v Česku skončit i smrtí.

Martas

A co myslíte? Lehce vlhká dálnice v neděli a 100. Nejrovnější a nejméně vytížená dálnice v zemi a budeme tam jezdit kilem

Petr David

Horší situaci v životě si snad ani nedovedeme představit.

Vojtěch Svobodný

Ještě bych to doplnil – začlo pršet-značky na 150kmh, po 15 min pršet přestalo a svítilo sluníčko-značky se konečně přehouply a ukázaly těch 100 :DDD. Takže asi tak k tomu “adaptivnímu” značení.

richard

V celé Evropě se nyní odborníci na řízení dopravy zabývají touto otázkou a kladou si otázku: „Ti Češi musí být géniové, kteří objevili něco, co nám za posledních 30 let uniklo. Co to může být?“

libor

jasný, rakušáci (štýrsko) už taky ruší IG-L zóny 😉 a jinak i v Rakousku se občas uvažuje o 150khm na dálnicích a dokonce se tam mimo obec se může jezdit 100!

Vojtěch Svobodný

Na A1 jednu dobu skutečně byla povolena max rychlost 140. Důvodem proč se to zrušilo byla nová vláda zelených.

Emil

Doufám že ta 150 se osvědčí že nedojde k nárůstu nehodovosti a bude možné rozšíření i na další úseky.

libor

ona ta nehodovost není o rychlosti 😉 problém je často jinde….

Petr David

Jako že následky a reakce jsou stejné při různých rychlostech?

libor

tak ono následky 130 nebo 150 už jsou skoro jedno. Jenom jsem chtěl napsat, že nehody nezpůsobuje maximální možná rychlost. Chyba je často jinde než v maximální možné rychlosti.

Petr David

„tak ono následky 130 nebo 150 už jsou skoro jedno. “

Z fyzikálního hlediska nikoli.

Filip Jirsák

Z biologického ano.

Leinad

Primární příčina nehody je něco jiného než rychlost (nedání přednosti? Nezvládnutí vozidla trochu souvisí s rychlostí, ale smyk se dá chytit i v 80)
A pak má velký vliv konstrukce vozidla, stav brzd atd. Za určitých okolností se lepším autem dá ze 150 zastavit na kratší vzdálenosti, než za jiných okolností ze 130.

Olin

Pamatuji si, že když se začalo koketovat se 150 km/h, tak se pojily k novému limitu i jisté, nemalé podmínky: proměnné značení (asi se myslelo něco trochu jiného než tam Radek namontoval) zohledňující počasí, provoz, či jiná nebezpečí a vhodné komunikace (tedy ty z novějších). Zde bych se pozastavil, neb mně utkvěla i podmínka, že toto bude možné jen na trojpruhých komunikacích. A protože nejsem, s ohledem na mnou upřednostňované trasy, tak často v jižní Čechách na D3 nemohu si nějak s určitostí vybavit třipruhy z Veselí do Budějek. Protože jestli tam nejsou, tak za mne opět plané přísliby a… Číst vice »

Milan2

Bezpečnostní problém je návrhová rychlost 130 km/h (u starších úseků dálnic 120 km/h) a z toho vyplývající návrhové parametry zajišťující dostatečný rozhled pro zastavení v případě nenadálé překážky za běžných provozních podmínek a pro běžné vozidlo. Zároveň jsou na tuto rychlost navrženy odbočovací a připojovací pruhy. Ale zde lze předpokládat, že v pravém pruhu se budou vozidla nadále pohybovat rychlostí 120-130 km/h. Existence 3 jízdních pruhů nedává žádný smysl a doposud jsem se s tímto „bezpečnostním“ požadavkem nesetkal.

lojzik

Tam je zákaz vjezdu kamionů? Jestli ne, tak je nutné v pravém pruhu předpokládat 80-130km. A čim větší je mezi pruhy rozdíl v rychlostech, tim větší problém. Už těch současných 50km/h rozdílu mezi pravým a levým pruhém, pokud jede v pravém kamion a v levém osobáky je na pytel. A IMHO je to důvod, proč se někteří lidi co jedou 110 nezařazují při hustším provozu do pravého pruhu, když vidí kamion, protože vědí, že už by se do levého nedostali. A nebo se zařadí, ale pak to někomu rozjetému v levém pruhu lupnout před čumák. No a na dvoupruhu bude… Číst vice »

libor

větší průser byl/je udělat ze starých eRek dálnice, občas stále člověka zaskočí, jak krátký ten připojovací pruh je. Nebo naopak jinde ( ne na dálnici), že třeba žádný není (např. silnice 4 Zbraslav)

michal001

Jde o nejlevnější způsob, jde zkušební provoz. Miliardu za proměnné LED tabule s vodotryskem může ŘSD investovat později. Jinak by to dopadlo, jak s mýtnými branami.

Leinad

D1 má displeje i v úsecích kde aktuálně není v plánu dávat vmax nad 130. Na dálnici se hodí i tak

Baraba

Za mne je to jen „populistická“ změna…
Normální řidiči budou pořád jezdit stejně, protože ví, že ty ušetřené dvě minuty nestojí za vyšší spotřebu, vyšší soustředění a opotřebovanější brzdy a ti ostatní nepotřebují žádnou značku na to aby jezdili jak jezdí…

Jindrich Kuchar

Tak já vnímam tu výhodu, že když pojedu 130 a z kopce se auto více rozjede, tak to není hned na pokutu, je tam dostatečný prostor. Ale je fakt že v době adaptivních tempomatů tenhle problém častečně mizí

Honza J.

To není ani tak, na dálnici se měří nad 150 😉

Jindrich Kuchar

A na to se dá spolehnout a argumentovat tím ve správním řízení, nebo je to o tom jak se kdo na policii a úřadě vyspí?

Honza J.

No tak když Vás ani nezastaví?

lvy

Pokud jste na policisty slušný, tak jsou slušní i oni. Moje zkušenost, rekonstrukce D1, někde 80 někde 100 ve zúženém pruhu. Jsem nedával pozor, tak jsem si to mydlil víc, protože na daném místě nebylo úsekové měření, tak jsem jel něco přes těch 110km/h. No nedával jsem pozor, bylo krásné počasí, kochal jsem se, někdo ten levý brzdil, pak se konečně zařadil, tak jsem přidal abych ho předjel a pak zase zpomalil. No změřili mě, takže pumpa, pane řidiči… nasypal jsem si po pravdě popel na hlavu, omluvil jsem se, řekl jak to bylo. Naměřili mi nějakých 126km/h, ale tím… Číst vice »

Tomáš

Mate naprostou pravdu pokud příslušníka nechcete obcuravat a dohadovat se s ním zpravidla bývá schovyvavy a nesahají po duraznych trestech pokud tedy neporusite něco opravdu závažného, malichernosti nebo takovéto případy co píšete většinou s orgánem lze v klidu vyřešit a oni se přiklonil k mírnějšímu trestu. Pokud je člověk slušný a nejni arogantní a nedělá chytrého že snědl všechnu chytrost a nehraje na policajta nake klíčky bv zákonech atd výmysly tak je to vpohode

SYN

Ale to nejen že neberu jako fakt (promiňte, „říkali to v diskuzi“ není zrovna úplně tutový zdroj informací) ale i kdyby ano, může se to kdykoliv bez varování změnit…

Leinad

I s adaptivním tempomatem platí – proč nejezdit na spotřebu?

Neonym

Já to pozitivum i pro člověka, který na 150 nezrychlí, vidím v tom, že nebude muset hypnotizovat tachometr, aby náhodou nepřekročil maximální povolenou rychlost. Já jsem letos zjistil, že v Německu paradoxně jezdím pomaleji než u nás. Přemýšlel jsem o tom proč a napadlo mě pouze to, že v Německu na dálnici vůbec nekoukám na tachometr, zatímco u nás ho často kontroluji a udržuji si rychlost okolo našeho limitu.

Milan2

Taková páčka pod volantem a nemáte dřevěnou nohu po hodinách na plynovém pedálu…

marek hudec

všichni nemají tu vaši „páčku“ a mnoho z těch, co ji mají, ji nepoužívá z mnoha důvodů

Tomáš

Přesně tak. A většina těch co vlastní starší vozidlo tam sice áčku má,ale buď k otevření kufru nebo k otevření haupny 😛

Tomáš

U zigula se tím otvírala haupna 😂

lvy

To záleží jak kdy, pokud máte průšvih, který může ovlivnit třeba tisíce lidí, tak je každá minuta dobrá. Asi dva roky zpátky jsem tohle zažil a raději ani psát nebudu jakou jsem jel rychlostí, nicméně byla prázdná dálnice, tak to šlo a průšvih se zažehnal byť šlo fakt o minuty. Ale jinak když mám čas, tak se kochám a jedu klidně třeba jen 110km/h a nebojte se, opravdu neblokuji levý pruh.

Karel Mio

Pokud máte průšvih, který může ovlivnit tisíce lidí, tak pojedete „co to dá“, na případnou pokutu kašlete a spíš vás bude omezovat to, co je pro vás ještě skousnutelné (u sebe při cestách přes Německo tuto hranici vnímám jako 180 km/h).

SYN

To se nezlobte ale „na pokutu kašlete“ se může změnit v projednávání přestupku na místě, a nevěřím tomu že i při kompletně chápavém a vstřícném jednání příslušníků by taková epizoda „stála“ míň než 5 minut… a to jste najednou v mínusu, ztratíte vše co jste naspěchal.

lvy

Přesně tak.

lvy

No tak pojedete tak, že bude bezpečnost stále na prvním místě, na druhém místě bude to, aby člověk nepřišel o papíry a na třetím bude rychlost. Aspoň tak to mám já.

Tomáš

A na které je bezpečí ostatních účastníků v provozu? Když takto hazardujete

Rarife

Opotřebení brzd, to je opravdu ta relevantní položka…

Leinad

Která při slušné jízdě nastat nemusí, pokud dojíždím konec kolony tak nemusím zrychlovat.

lvy

Opotřebení brzd na dálnici je u dobrých řidičů spíše nulové, u špatných značné a ještě je často bolí nos.

Miky

Jeste by to mohli ministersti rozsirit na D4, aby udelali radost panu starostovi Capkovi a jeho kamaradum na pisecke radnici.

Petr

Zbytečně drahé a složité řešení. Značky “bez omezení” nebo “doporučená rychlost” by byly lepší – tedy stejná úprava jako v Německu, kde se lokálně používá i značka “Bei Nässe”. Zvolené řešení je kompromis. Princip je nicméně správný. Pilotní provoz ukáže, že to bude fungovat bez problémů. Snad se to rozšíří na další úseky ale už s LED značkami.

David

I třeba na D6, kde nejsou intenzity bych si dokázal představit ‚neomezenou‘

Petr Šimral

Vsak ona tam nastane sama stejne jako na I/6 byla stanovena 120 kmh pro osobaky a 100 pro autobusy…

Karel Mio

Přesně, D6 a D7 bych čekal jako horké adepty. Naopak D11 je ústřel, tam už je s nově zprovozňovanými úseky D35 provoz celkem hustý, spoustu kamionů, navíc tak mezi 50. a 70. kilometrem je to celé zralé na rekonstrukci, ten povrch je nyní ve srovnání s ostatními dálnicemi tristní.

lvy

Taky si myslím, že reálně by se zrušením maxima nic moc nezměnilo. Kdo chce jet rychle, tak jede rychle a na značky stejně kašle.

Leinad

Mohlo by ubýt vychovávačů jedoucích 130km/h podle svého tachometru v levém pruhu, i když je vpravo místo. Mohlo by víc lidí čumět do zrcátek a počítat s tím „někdo jet může“
Na druhou stranu, asi by se našli i střelci jedoucí přes 130 i když je to nebezpečné

lvy

No a mohli by policajti spíše řešit právě tyhle neduhy a nikoliv jen rychlost.

Bob

Takže dosud jsme si na dálnicích hlídali, abychom nepřekročili 180. Teď už na D3 můžeme jezdit až 200, aniž by nám hrozilo sebrání řidičáku. Nějaká pokuta mě jako člověka s platem 100 tisíc netrápí, takže si hlídám jen ten řidičák.

km213393

A já říkám pořád, čtěte těm děckám pohádky, nebo z nich vyrostou Turci.

Luk

Četli jim pohádky o autíčkách a vyrostli z nich Turci 😉

Jarda

hezký a pak jste se probudil..za 2x 161+ za rok máte ten řidičák taky pryč..

vojta.tydli

Není pravda, 2x a dost se zrušilo se změnou bodového systému.

Tzn 30-50 překročení = 4 body -> musí se nechat chytit 3x 🙂

Přitom řešení je jednoduchý -> stačí se podívat na fotky. Policajti máj na dálnici většinou kalibraci na 152,153. Tachometry (krom nejnovějších aut a pár výjimek) přeměřují v této rychlosti cca o 10. Pokud tedy jezdíte do 160 tachometrovych, tak jste většinou v klidu 🙂

Jarda

ajo máte pravdu, tak tím pádem to všechno padá, body lze ještě k tomu umazat, takže to tedy musí být dokonce 4x, 1x ročně lze školením 4 body odmazat.. Já jsem v klidu, doby blbnutí na dálnici už mám za sebou, a ty občasné krátkodobé překročení třeba při předjíždění, když nechci překážet atd. se vejdou do tolerance nebo max těch 4 bodů

lvy

Ano i tak se to dá interpretovat i když někdy je dobré ten motor protáhnout i nad těch 200km/, aby se pročistil.

bakiy

Kdo zaspal? Volby už byly! 🙂

frank

“ první a když koukám na zvolené, tak pravděpodobně i poslední úspěch “ motoristů

Dan

Proboha, proč?

Rarife

Abyste se mohl bát. Co to mát být za otázku?

Petr David

Mě to také zajímá, nemohl by jste podat vysvětlení proč?

Jindrich Kuchar

Stát se nemá ptát „je důvod k povolení otěží“, ale má fungovat stylem „skutečně je závažny důvod potvrzený čísly, abychom občana omezili?“.
Imho čísla vliv max rychlosti na dálnici na nehodovost neukazují.
Tak proto

Luk

Důvody k omezování rychlosti mohou být i jiné než nehodovost – například hluk nebo emise. Zrovna kvůli hluku bývá rychlost často omezena okolo měst.

Petr David

větší rychlost, větší spotřeba (větší ekologická zátěž).
větší rychlost, delší zábrzdná vzdálenost. Tolik o číslech.
Kdo koho tady omezuje je sporné. Na otázku jste neodpověděl.

frank

čili škodná bude moci jet o trochu turkovatěji, ale nemyslím si, že je to uspokojí…

michal001

Nestane se vůbec nic. Normální člověk rychlost přizpůsobí provozu a blb zůstane blbem. Na to žádná značka ani politická příslušnost nemá vliv.

km213393

Asi jako zbraně a Amerika… Normální člověk přece střílet nebude, ale je super mít ganu po ruce.

Krysa350

Pro mě se z hlediska jízdy po dálnici nic nemění, 120 – 130 km/h.

frank

ostatně i v Německu se moc nejezdí na plný plyn, nedávno jsem jezdil pár dní kousek za Lipskem a v zásadě tam 90 procent řidičů jelo plus minus pár procent kolem doporučených 130 a zbytek se coural někde na rychlosti kamionů…

zlevněme dráhu

Když vás každá tzv. „ušetřená“ minuta vyjde na plus 100 korun za benzín, tak šetřiví Němci to vidí prostě jinak než příznivci nejmenované strany.

vojta.tydli

Je to tak, projel jsem z Mnichova na Rozvadov za minimálního provozu 110 GPS tempomat a předjely mě celkem 3 auta odhadem tak 120-130. Ja jich předjel desítky.

(Musel jsem jet tak pomalu protože z Ga-Pa do Mnichova jsem jel 220-240 a spálil na 60km pul nádrže a tankovat v Německu nechceš xD)

lvy

Je lepší si to rozplánovat a jet trvale stejnou rychlostí a pak je ta spotřeba nejnižší.

richard

Je dobře, že jste mezi Mnichovem a Rozvadovem nejel rychleji, protože jižně od Schwandorfu platí povinný rychlostní limit 120 km/h. Ale možná jste si nevšiml značek…

SYN

Já teda moc Německo nemám najetý, ale vloni 3x a okolí Mnichova, Norimberku, Heilbronnu a asi tak polovina osobáků jede v rozmezí 140-150kmh (tachometrových)… ano ti co mají nad 3,5t nebo vozík nebo vezou něco na nosiči ti jedou pomaleji…

Vojtěch Svobodný

A nejste sám. Včera jsem po D3 jel. Drtivá většina klasicky jela mezi 120-130. Asi jeden řidič po celé cestě jel 150 (což se samozřejmě děje i na normálních dálnicích) a žádný určitě víc jak 150 nejel. Takže jak jsem předpokládal, žádná závodní trať se z toho nestane, jelikož většina si umí jednoduchou matikou zhodnotit jestli mu těch +20kmh za tu mnohem vyšší spotřebu stojí.
Na druhou stranu proč ne, 150 zrovna na D3, kde není žádný velký provoz, určitě bezpečná je-mohli by to bezpečně rozšířit i dál na hranice s AT.

Nezasveceny

Schvalne kdo bude ten prvni, kdo po ceske dalnici pojede 150! 🤭

Petr Šimral

Takových už bylo 🙂 Otázka by měla znít jinak.
„Schválně, kdo byl ten první, který legálně po české dálnici jel 150 km/h?“

Karl vB.

Vy asi po českých dálnicích moc často nejezdíte, že?

Jarda

lidí jezdících nad 130 je max 1%

Willie

pokud jedes po dalnici 130, tak te porad nekdo predjizdi i kdyz si dam na tempomatu 140, tak jsem ten skoro nejpomalejsi hned po kamionech

okk

Tak to asi jezdíme po jiných dálnicích. Pravidelně jezdím po D1, tempomat na 137 km/h (odpovídá podle GPS 130 km/h) a předjíždí mě tak 1/3 osobáků co potkám.

zlevněme dráhu

Pokud ty osobáky na dálnici potkáváte, tak nejspíš jedete v protisměru. 🤣

okk

To by mě ale míjelo 100%, takže předpokládám, že jezdím ve správném směru 😀

Milan2

👍

Jarda

D1 není dálnice 😀 jo tam se lítá víc, já jezdím nejvíce D10 a D11 a tam když si dám temponat na reálných 130 tak mě za 100 km přejdede tak 1 auto za 100 km a já předjíždím téměr neustále někoho. Většina aut jezdí reálných 120-125

Karl vB.

Nějaké věrohodné podklady vašeho tvrzení by byly, nebo snad pouze osobní dojmologie?

zlevněme dráhu

Ono by to chtělo data z nějakého oficiálního měření. Taky je to různé dle dálnice, dne a hodiny. Když ráno jedu služebně Pha-Plzeň tak v levém pruhu jede souvislý vláček osobáků cca 140-150 vč. dýchavičných čoudících dodávek a v pravém jsou snad jen ty kamióny. Odpoledne zpátky na pohodu 120 a to předjede mne sotva 10%. Jo a rozdíl času? Asi tak 5 minut.

Karl vB.

Mám podobné poznatky, proto jsem si kvůli tomu 1% trochu zašpiškoval. 🙂

SYN

S vámi by byla radost se vsázet (pokud si za slovem stojíte i peněženkou) 🙂

lvy

Myslíte jako první z těch milionů, kteří po ní již takhle rychle dávno jeli?