regio-vlak

Nejpřesnější v historii. Švýcarské dráhy se chlubí novým rekordem, zaostala frankofonní část

Nádraží v Curychu. Foto: SBBNádraží v Curychu. Foto: SBB

Švýcaři mají na přesnost přísnější pravidla než jiné země.

Odebírat
Upozornit na
guest
57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

„Loni došlo k dosažení 98,7 % všech přípojů.“
Pokud to není nějakej marketingovej podvod, tak je to pěkný číslo. Na to už se dá celkem spolehnout.

Honza

To zaostavani frankofonni casi lze podle me vysvetlit tim ze se tam desitky let kasle na investuje do infrastruktury. Vedeni SBB je holt majoritne nemecky mluvici.

David

Souhlasím, nicméně v posledních deseti letech se to trochu mění, a například do Lausanne a Ženevy jdou teď obrovské prostředky. Ženeva otevřela železnici do Annemasse, Mezi Lausanne a Renens vznikla 4 kolejna trať a v Renens přestupní uzel. Spousta zastávek je nově bezbariérových atd.

Honza

Ano, ted se o tom zacalo mluvit. Bohuzel ten dluh je tam obrovsky. Nedavno vyslo porovnani rychlosi vlaku mezi velkymi uzly v case. Od roku 2000 se v nemecke casti jezdi rychleji, ve francouzské casi se jezdi dnes pomaleji nez v roce 2000!

Co se tyce projektu renovace nadrazi v Lausanne, to je katastrofa. Pokud si nekdo dela iluze o tom jak svycari jsou oproti nam mistri, doporucuji vam si nastudovat ted prusvih co tam inzenyri z SBB udelali.

xyz

Tak úsek Fribourg – Lausanne je jeden z nepomalejších, to je pravda (v nejpomalejších úsecích jen asi 90 km/h).

Naopak údolím Rhony či podél Ženevského jezera to rychlostně tak špatné není.

U nádraží v Lausanne vím o předpokládané dvoupodlažnosti, více jsem nesledoval. Co je tam podle vás špatně?

Miky

Kdyz se vlak ve Svycarsku zpozdi o minutu, su vsici nervozni a drahy vraci cestujicim jizdne. U nas se klidne stane, ze vlak neprijede vubec,, drahy nevrati nikemu nic, ale lide se vraci domu.

PetrH

To říkal v 80. letech Krampol s Japonskem.

xyz

Že jsem si něčeho takového nevšiml v ani jednom z několika zažitých případů (blahé paměti +30 min. vlivem poruchy soupravy ve stanici Zug před jízdou dále směr Arth-Goldau nebo odřeknutí vlaku Lugano – Curych poté, co byl posouván jeho odjezd vč. opakovaného hlášení v it./něm. o posunu času odjezdu, kdy lidi ve vlaku normálně seděli a bavili se/koukali do mobilu; poté hlášení o úplném odřeknutí vlaku s tím, že stejně už za pár minut jede EC z Itálie do Curychu).

A vracení jízdného v situaci, kdy nemalá část lidí má GeneralAbo? 🙂

Franta Chcípák

Nesmíte si to brát tak osobně. Jde o pouhou parafrázi výroku ze satirického skeče M. Šimka & J. Krampola z pozdních 80. let.

Jan

Tady je svět ještě v pořádku. Nemyslím tím přesnost vlaků, ale to že si dovolí napsat že zaostala frankofonní část, než by je někdo hnal do Štrasburku…

Mgr.pavel

V Česku se běžně píše, že jedním ze zaostalych regionů jsou Sudety. Tj.kde žili Němci. Nikdo si nic „nedovoluje“, toto je normální. Nedělejte z toho cenzurní drama.

xyz

Přitom je to hodně zevšeobecňující, protože většinově německé byly např. Hustopeče („u Brna“) nebo Svitavy, přesto to na nich IMHO vůbec není poznat.

Jaaa

Nebo Brno? 😉 😉 😉

NightmareFreddy

Jen v rychlosti jsem našel článek z minulého roku, kde u ČD bylo číslo 89,3 % včas (do 5 minut). To není zlé i přes 3 vs 5 minut 🙂

Franta Chcípák

Již dávno jsem tu navrhoval pro účely KPI vedení ČD a SŽ veškeré údaje o zpožděních vážit počtem cestujících v tom kterém spoji. Rázem bychon zjistili, že sice jen něco málo přes 10% vlaků má zpoždení nad 5 minut, zato se to týká 40%+ cestujících.

Jan Tichavský

Na tom něco bude. Lokálky nemají problém jezdit na čas, pokud nemusí v přestupních stanicích čekat na zpožděný rychlík. No a jeden plný spoj na koridoru toho odveze víc jak několik motoráků za celý den.

Jan

Stále u nás platí že 9 min zpoždění se zaokrouhluje na 5 a tím pádem to jelo včas?

Olfi

Zaokrouhluje, ale na pragotronu pro lidi (aby si nikdo nestěžoval, že šel mu to zpožděné ujelo, když to 1min zkrátí). V dopravní dokumentaci a tím i ve statistikách je to přesně na minutu.

VRTjecesta

A kdyby se vzala naše/německá metodika, tak to bude kolem 98 %? Tedy zpoždění v podstatě dělají jen vlaky z ciziny. A těch 88 % u nákladní dopravy? To je naprostý sen.
Jinej vesmír…

Radek Janata

To právě nemůžete říct, dokud nezveřejní kompletní statistické rozdělení zpoždění, abyste si to sám spočítal, nebo alespoň přímo ten údaj podle naší metodiky.

Martin Chovanec

Švýcarská data o zpožděních jsou volně přístupná jako opendata. Takže… kdyby se někomu chtělo, dá se.

xyz

Drobný rozdíl může být v tom, že toto jsou „jenom“ SBB, tzn. že tam nejsou zahrnuti další švýcarští dopravci, ale z mnoha švýcarských zkušeností (s prakticky všemi „ne-vysokohorskými“ dopravci) mi nepřijde, že by nějaký z nich vybočoval nižší dochvilností.

Možná právě v Německu bych dával větší pozor na to, zda jde o všechny německé dopravce či jen o DB (přijde mi, že dálkovka DB je náchylnější na zpoždění než celkově regionálka s jakýmkoliv dopravcem).

tarten

Jenže podle „německé“ metodiky by u nás všechny vnitrostátní vlaky padly do regionálky, ne?

VRTjecesta

Ano

Dominik

A jestli se nepletu, tak naše a Německa metodika nejsou stejné, protože ta Německa má vyšší toleranci, které vlaky se ještě počítají za jedoucí včas.

Peter Sabol

Vďaka za článok. S tým trochu súvisí aj design tradičných staničných švajčiarskych hodín, kde sekundová ručička obehne ciferník za 58,5 s a potom na chvíľu zastane, aby sa synchronizovala a zvýšila sa tak presnosť, aspoň taká bolo pôvodná myšlienka na pozadí ich konštrukcie, ak si dobre pamätám. Škoda, že presnosť spojov nie je doplnená aj výchovou cestujúcich, ľudia sa vo vlakoch vo Švajčiarsku správajú ako stádo (nechcem rovno povedať, že ako hovada), nikto im zjavne nedal pravidlá etikety vo vlaku, tak je to chaos. Žijem vo Švajčiarsku už tretí rok a v tomto sme na tom v mnohých ohľadoch v… Číst vice »

Radek Janata

Design hodin s tím fakt nemá co dělat.

Hlavní faktor je to, že se na většině tratí jezdí v krátkém taktu a proto se obvykle NEČEKÁ na zpožděné přípoje, ale předpokládá se, že cestující pojede dalším spojem. Tomu napomáhá i jednotný tarif a neexistence povinných rezervací.

A čekání na zpožděný přípoj je nejčastější příčina zpoždění ….

Peter Sabol

Áno, ja som to nemyslel teraz, skôr historicky a že to zapadá do toho konceptu mentality presnosti.
Ale priznám sa, že som nevedel o tom, že vlaky nečakajú, vďaka 🙂

Dominik

Vlaky ve Švýcarsku většinou čekají, ale ne tak dlouho jako u nás. Jinak by % dodržení přípojů nebylo vyšší než přesnost. Ono při 30min taktu se počká třeba jen 3 min, zatímco v našich 2h taktech jsme zvyklí čekat i 20 min…

Jan Tichavský

Hlavně u nás jsme zvyklí, že rozkopaný koridor má pořád stejné jízdní doby jako netknutý, takže je pravidelné zpoždění na denním pořádku, jak u páteřních vlaků, tak u těch čekajících přípojů.

Tuaer

Souhlasím, žiju tu asi rok a půl a množství divnolidí a nevychovaných lidí ve vlaku a na nádraží mě velmi překvapilo. Žil jsem v Česku, Francii a teď ve Švýcarsku a musím říct, že zde je ten problém zdaleka nejhorší. Na druhou stranu musím podotknout, že spousta nevychovaných lidí jsou viditelně cizinci nebo minimálně lidé s neevropskými předky, na které má asi místní společnost menší vliv. Ale neberte mě špatně, rozhodně to není jenom problém cizinců, někteří mladí Švýcaři jsou taky silné kafe.

David

Žil jsem ve Švýcarsku několik let (ve frankofoni části teda) a musím s vámi nesouhlasit. Ožralé a smradlavé lidí potkávám mnohem častěji ve vlacích v Česku než ve Švýcarsku. A počet žebráků/ bezdomovců je na českých nádražích také víc nez na tech švýcarských, jen se asi u nás koncentrují do větších měst.

Peter Sabol

Ja si to tiež nemyslím. Ale teda čo sa týka základnej etikety, je to vo Švajčiarsku katastrofa.

Daniel Jablonecký

Podceňování našich vlastních kvalit patří v ČR/SR bohužel stále k naší mentální výbavě. Popravdě vůbec nechápu, jak může mít ještě dneska někdo mindrák z toho, že žije zrovna tady, protože kvalita života je tu i na evropské poměry dost dobrá a fungování veřejné dopravy je jedním z mnoha dobrých příkladů, že tomu tak je.

Nemel

Taky to věčné nadávání a sebebičování nechápu. Někdy mi přijde, že někteří lidi se bojí být šťastní / spokojení.

BND 30

Dle SŽ : Vlak dorazí Už dnes!

Doctor

Již brzy !

Martin

Tento víkend jsem jezdil dost vlakem v kantonu Curychu a musím dodat, že vlaků, které by neměly alespoň zpoždění 1 minutu, lze nalézt velmi málo. U nás se často daří u příjezdů i jízda s náskokem.

micat1

Protože máme zbytečně natáhlé jízdní doby i tam, kde to vůbec není potřeba, jen aby měl pan generální ředitel SŽ odměny.

Daniel Jablonecký

Jízdní doby se natahovaly i v době, kdy z nich nikdo žádné odměny neměl.

mgr.pavel

Zato teď je důvod natahování zřejmý.

Šalina na Špilas

Alespoň se můžeme my cestující spolehnout, že tam dojedeme s vyšší pravděpodobností dle JŘ. A to taky není na škodu.

Jan Tichavský

Bohužel já mám zkušenost, že ve většině případu nestačí ani natáhlá jízdní doba (ta je stejně jen v řádu minut) a plánovaná výluka na trati stále počítá se stejnou jízdní dobou, takže pak jezdí všechno pravidelně pozdě.

Jan Tichavský

S tím ještě souvisí příliš krátké pobyty ve stanicích. Je třeba nereálné mít v Pardubicích jen minutu na výměnu cestujících bez ohledu na denní dobu, když se tam obmění půlka vlaku, ať už je to kvůli studentům nebo jiným skupinám cestujících.

micat1

88 % nákladních vlaků načas je něco v našich podmínkách naprosto neuvěřitelného. Poslední statistiky, které jsem dokázal najít pro síť SŽ jsou okolo 40 %, ale dnes už to bude pravděpodobně ještě méně. Bohužel jsem nenašel, co ve Švýcarsku znamená, že nákladní vlak dojel včas, ale nemyslím si, že by měli volnější kritéria než u nás.

timom25

88% presnosť nákladu by už nestačila na zavedenie just-in-time skrze vlaky?

micat1

Záleží, jestli to znamená, že třeba 95+ % pravidelných vlaků jede na čas a zpoždění jsou primárně u adhoc vlaků, pak asi ano. Nebo jestli zhruba 88 % pravidelných i adhoc vlaků jezdí na čas. Ale obecně nechápu, jak se můžou dobrat tak dobrých čísel, když většina nákladních vlaků bude tranzit a u toho bych čekal mnohem větší zpoždění.

X 1

Například transitní nákladní vlak z Rotterdamu do Janova má na svém příjezdu z Německa do předávací stanice Basel zpoždění větší jak 14 minut, tak musí zůstat stát a čekat na nový jízdní řád. Čekání může být 10 minut ale klidně i 3 hodiny. Poté přesně na Fahraplan může teprve vyrazit do Švýcarského vnitrozemí. Dost podobné je to i v Německé pohraniční stanici Emmerich směrem do Holandska, akorát to časově okno je asi 20 minut. Nicméně tvorba jízdního řádu na nákladní trať Betuwe route, směr Rotterdam, je otázka pár minut.

Kamui

A kolik vlaků mělo zpoždění do 5 minut, což se jinde v Evropě bere jako „včas“.

mgr.pavel

Viz poslední odstavec. IMHO to Švýcaři (zpoždění přesně do 5 minut) nesledují.

Jaaa

Ale to neznamená, že by to z jejich systémů nešlo vyčíst…

sklenář

Šlo, ale oni sledují zpoždění nad 4 min a více, to jsou pro ně zpožděné vlaky a to je zajímá. Další údaje, třeba zpoždění nad 6 min, jak chce třeba Kamui už neuvádí – proč taky.

mgr.pavel

„proč taky“ – aby šlo jejich statistiky porovnat se zahraničím. Nějaký význam to zase má. Jen to tak Švýcaři nezveřejňují, no.

Martin Chovanec

Vždyť na data.sbb.ch jsou ke stažení pohyby vlaků za poslední den. Z toho by se to vyčíst dalo, pokud by se podařilo vyhrabat data za celý rok (nebo to někdo denně stahoval)

Petr

Ale 90% znamená, že pokud budu jezdit denně (tj. 10x týdně) tak jednou za týden bude vlak zpožděný, 93% znamená o něco méně (z 10 týdnů se 3 týdny stane, že zpoždění nebude), ale furt dost. To mě nepřijde jako nějaký úžasný výsledek. I když pokud je zpoždění třeba jen 190 sekund (3 minuty) neni to žádná tragedie. Pak by se dalo sestavit i nějakou hitparádu nebo histogram, kolik procent má do 10, 20, 30 atd. minut. Třeba něco takového existuje a divil bych se kdyby neexistovalo. Zpoždění vlaků z Itálie (a v Itálii vůbec) je legendární, co jsem ale… Číst vice »

Radek Janata

Noční vlaky mívají nějakou stanici, kde se uprostřed noci dlouho stojí a dochází k přepojování částí souprav. U NJ mezi Rakouskem a Itálií je to myslím Villach. U toho samozřejmě může dojít k vynulování zpoždění přivezeného z Itálie, pokud je ta rezerva velká.

Jaaa

Nejen na přepojování, ale aby vlak nedojel do stanic, kde se poředpokládá větší výstup cestujících, v nekřesťansky brzkou hodinu.