Nejmenší airbus může přes Atlantik. A220 získal důležité povolení

Airbus A220-300 za letu. Foto: AirbusAirbus A220-300 za letu. Foto: Airbus

Výrobce letadel Airbus získal pro svůj nejmenší model A220 certifikát umožňující až tříhodinové lety od nejbližšího letiště. Schválení znamená, že

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jirka

při letech přes oceán lítám zásadně čtyřmotoráky!!

Nicky

Ještě pár let a budeš muset lodí – kup si nafukovací kruh.

Ulafme

Moc už jich bohužel nezbývá….

Nekdo

uff, jeste ze netrvas na sestimotorakach… 😀

jirka

jo a s Mrijou to bych tedy letěl nejraději, škoda že nejde sehnat sólo letenka, jedině s cargem

Martin V.

Ani čtyři motory vám nemusí stačit. Pokud je příčina poruchy motorů stejná (například nedostatek paliva – Avro RJ85, Medellín; sopečný prach – B747 lety KLM 867 na Aljašce a BA 9 v Indonézii), tak násobení pravděpodobností nefunguje a můžete ztratit klidně všechny čtyři motory naráz. Na druhou stranu si nevzpomínám, že by nějaký let v režimu ETOPS havaroval jen proto, že jeden motor se porouchal a druhý se nezávisle na něm porouchal během letu na záložní letiště. Přitom ETOPS začal už v roce 1985 a dnes existují i lety v režimu ETOPS 330 min, tedy až pět a půl hodiny… Číst vice »

železničář v důchodu

Kdysi nás jeden (v matematice velmi erudovaný) slovenský vysokoškolský pedagog při přednáškách teorie pravděpodobnosti docela pobavil jednoznačně pravdivou větou „čo je pravdepodoné, to je možné, a čo je možné, to sa stane“ – a neznám jediný důvod, proč tomu nevěřit (jen nikdo předem neví, kdy k tomu jevu dojde).

Y.K.

To je určitě pravda a nikdo také netvrdí, že co je nepravděpodobné, to je nemožné. ETOPS právě pracují s matematickou pravděpodobností tak, aby pravděpodobnost že zdechne i druhý motor byla drasticky nižší než jakékoliv jiné problémy za letu. Používá se k tomu řada triků a provozvat takové letadlo není řádná sranda (třeba se nesmí nikdy dělat zásahy na obou motorech najednou, nesmí být ze stejné dodávky atp). Provozovatel musí neustále ověřovat svou schopnost vše dodržet, sleduje statistiky závad atp a může o certifikát přijít. Není to nic vytesaného do kamene. Mimochodem zabčezpečovací zařízení na železnici také pracují s pravaděpdobností, nic… Číst vice »

železničář v důchodu

Máte samozřejmě pravdu a já ji rozhodně nechci nijak zpochybňovat – já jsem jen chtěl navázat na příspěvek „Martina V“, že „si nevzpomíná, že by nějaký let v režimu ETOPS havaroval jen proto, že jeden motor se porouchal a druhý se nezávisle na něm porouchal během letu na záložní letiště“: skutečnost, že si nevzpomíná, neznamená, že to nastat nemůže – jen pravděpodobnost takové situace je naštěstí skutečně minimální (ale pořád je to jen pravděpodobnost, nikoli jistota).

Jen tak

Dekujeme, ze to vite.

Asi vam jeste nekdo nerekl, ze dvojmotaraky jsou statisticky bezpecnejsi, ze? 🙂

jirka

hele jistota je jistota, čtyri jsou víc než dva a do něčeho tak mrňavýho bych tedy na cestu přes oceán nesed!

Y.K.

Má to několik hledisek. Za prvé, čtyřmotoráky nemusí splňovat tak přísné regule jako mají ETOPS dvoumotoráky (včetně údržby, „rozpárování“ motorů atp.). Za druhé, čtyřmotorák na dva motory daleko nedoletí (není schopen udržení horizontálního letu (záleží na podmínkách), takže je to poměrně podobné jako u dvoumotoráku na jeden motor. Třeba dva funkční motory pouze na jedné straně jsou problém. Za třetí, motory jsou dnes tak spolehlivé, že když zdechne jeden, pravděpodobnost náhodného selhání dalšího je hóódně malá a nebo zdechnou všechny motory, třeba sopečný popílek, námraza, dojde palivo atd. a pak je to jedno kolik motorů bylo. Mám dojem, že dojití… Číst vice »