Infrastruktura Železnice

Nejkrásnější nádraží je opět v Libereckém kraji. Titul získaly Blíževedly

Nádraží Blíževedly. Foto: Karel Sůra
Nádraží Blíževedly. Foto: Karel Sůra

Železniční stanice Blíževedly na trati z České Lípy do Lovosic vyhrála dvanáctý  ročník soutěže Nejkrásnější nádraží ČR.

Lokálce, na které vlaky jezdí průměrnou rychlostí 37 kilometrů za hodinu, se v letošním ročníku mimořádně dařilo. Další cenu získalo opravené litoměřické horní nádraží.

Veřejnost letos do soutěže nominovala celkem 48 stanic. Do finále postoupily Blíževedly, Černý Kříž, Hrádek u Sušice, Litoměřice horní nádraží, Lomnice nad Popelkou, Meziměstí, Nové Hrady, Štěpánov, Turnov a Veřovice.

Z celkového počtu 17 009 hlasů získaly Blíževedly celkem 7535 hlasů. Blíževedly převzaly štafetu od Doks, které soutěž vyhrály loni. Soutěž ukazuje, že se v ní daří mimořádně nádražím v Libereckém kraji: loni vyhrály Doksy, předloni Mimoň.

Druhé Litoměřice horní nádraží získal 6392 hlasů, Meziměstí 862 hlasů. Cenu generálního ředitele SŽDC převzala stanice Litoměřice horní nádraží přímo z rukou šéfa správy železnic Jiřího Svobody.

Soutěž o titul nejkrásnější nádraží už více než deset let ukazuje podobu naší železnice, která potěší nejen drážní nadšence. Přináší příklady, které jsou hodny následování. V této souvislosti si troufám tvrdit, že nejde o žádné výjimky, protože hezky vypadajících nádraží stále přibývá. Za něco málo přes dva roky, kdy jsou v naší správě, jsme již dokázali řadu z nich opravit,“ říká generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda.

Nádraží v Blíževedlech ale rozhodně není budovou, kterou by se mohla Správa železniční dopravní cesty chlubit z pohledu toho, jakým způsobem zadávala zakázku na jeho opravu. Jde o jednu z mnoha zakázek, ve kterých SŽDC oslovila jen tři firmy a nikdo jiný o zakázce nevěděl. V tomto případě nakonec podaly nabídku jen společnosti IM-Stav a Chládek a Tintěra Pardubice. Tomu odpovídala i cena: 6,299 milionu Kč bylo nakonec více, než odhadoval projektant. U jiných zakázek SŽDC, které zveřejnil správce kolejí na svém profilu zadavatele, loni cena obvykle díky soutěži více než dvou firem klesla pod cenu projektu.

Opravou letos prošlo i druhé nádraží v pořadí: stanice Litoměřice horní nádraží. Na rozdíl od Blíževedel v otevřené soutěži spadla cena výrazně pod hodnotu projektu.

Pořadatelé poprvé udělili Cenu souznění za spolupráci a výjimečné počiny při obnově nebo provozu objektů. Obdržely ji stanice Lčovice, Moravičany a Zubrnice. „Těší nás sledovat, jak soutěž motivuje ke kvalitní běžné péči a vážíme si dobře provedených rekonstrukcí. Rádi je představujeme veřejnosti – znamenají další krásná nádraží pro nás, cestující,“ říká Zdeněk Michl, předseda spolupořadatelského Spolku ŽelPage.

Soutěž pořádá Asociace Entente Florale CZ – Souznění, z.s., ve spolupráci se Spolkem ŽelPage. „Soutěž přináší viditelné výsledky, a to jí dává smysl. Velmi si vážíme práce lidí na železnici a touto soutěží jim za ni děkujeme. Těší nás zájem o zachování historických budov, pokud je to z bezpečnostního hlediska možné, a také dobrá vůle obcí a měst spolupracovat na nápravě nedobrého stavu. Cenná je pro nás i ochota SŽDC podle možností řešit podněty, které přes nás přicházejí. Velká i malá nádraží by totiž měla zůstat živá,“ uvádí Drahomíra Kolmanová, iniciátorka projektu a ředitelka Asociace Entente Florale CZ – Souznění.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
odborar(+osz)
Host
odborar(+osz)

Pouze mne velmi mrzí, že ze soutěže o nejhezčí nádraží v duchu práce a píle konkrétních zaměstnanců, lidí, kteří na nádraží slouží, nebo o něj se zájmem pečují a věnují se mu, se stala soutěž vyber nejlépe (stavební firmou) opravené budovy z peněz od daňových poplatníků, čímž soutěž ztratila punc a rozměr lidskosti. 🙁

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To je sice, bohužel, pravda a skutečnost, ale sebevětší starost o úklid a výzdobu omšelé budovy a jejího okolí nevynikne „opticky“ nikdy tolik jako zvnějšku čerstvě opravená budova (i kdyby to bylo třeba jen ve stylu „navrch huj, vespod fuj“): dokud se nezmění kritéria pro hodnocení v té soutěži, tak se asi bude nutno se s takovými jejími výsledky smířit. Možná by pomohlo vytvořit pro „soutěžení“ dvě samostatné kategorie – jednu pro „profesionálně“ (a tedy zároveň asi i „čerstvě“) rekonstruované budovy a druhou pro ostatní stanice, kde sice aktuálně k žádné velké rekonstrukci (opravě) nedošlo, ale kde se místní zaměstnanci… Číst vice »

skolak
Host
skolak

anketa ke v mnohém podobná hlasování v krasobruslení. Dopředu má své favority bez ohledu na to co předvedou. I v minulých letech vyhrála nádraží vesměs z Libereckého kraje. Pokud i nadále bude chodit žádost k hlasování konkrétního nádraží na veškeré služební e-maily od nejmenované pracovnice GŘ SŽDC z Litoměřic, překvapivých výsledků se nedočkáme. A opět vyhraje nádraží prosazované jejím bývalým kolegou z Podještědí. Takže ta následná šaškárna v Senátu má stále stejný komparz a anketa pokleslou úroveň (viz plastová okna, nepovedené úpravy fasád apod.)…

skolak
Host
skolak

omluva za chybyčky v textu. Jsem těžký dizlektik a blbě vidím. Ale z mašiny mne ještě nesundali (každý má své známé).

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Moc hezky opraveno,díky.Do budoucna to bude chtít i nezbytnou údržbu,umývání oken včetně rámů,v zimě odmetání něhu ad.Hlavně by se nenašel nějaký gaunerský sprejer,který fasádu počmárá svými nesmysly.Co se týká plastových oken-beru-úspora energií,snížení hlučnosti a celkem žádná údržba.Stále lepší,než tam nechat stará ,napůl shnilá.Pokud by se použila dřevěná eurookna,odborníci doporučují každý rok nátěr rámů speciálním roztokem,který je dost drahý.Pokud se to nedělá,eurookna jdou časem do kopru…

Michal
Host
Michal

Ono i plastová okna se dají vyrobit tak, že z nich lacinost nekřičí na sto honů – udělat je dvoukřídlá, vhodněji zvolit barvu a naznačit dělení u velkých ploch skel.

Ono ani eurookna kromě nedostatku, který zmiňujete, nejsou úplně to, co by tam mohlo být, jsou to „plasťáky ze dřeva“, taky to pohledově vypadá jinak – má to masivnější konstrukci, nejde to až na hranu pláště…

U mojí příští chalupy jsem rozhodnutý pro špalety.

Děčíňan
Host
Děčíňan

Můj názor je ten, že budova je to krásná, ale na vítězství nemá především kvůli těm ohavným bílým plastovým oknům. To jí velmi na vzhledu velmi škodí.
Nejkrásnějším nádražím, i když ještě nerekonstruovaným, je nepochybně budova nádraží Děčín- Východ- dolní nádraží. Je to unikátní velmi rozsáhlá stavba, připomínající spíše zámecký palác. Patřila dříve Rakouské Severozápadní dráze, jejíž trať spojovala město Děčín s Vídní a bylo největším nádražím v pohraničí. Toto nádraží, se má v budoucnu proměnit na ČVUT.
Toto by mohl být výborný námět na zajímavou reportáž.

Michal
Host
Michal

Souhlas, je to sice po rekonstrukci, ale dost zčubeno. Bude to asi zmenšená varianta této typizované budovy: https://bit.ly/2qB5xkl

Na rohu chybí bosáže, okna mají být dělená příčkami i v patře, bílá barva oken a jednokřídlé řešení je divné. U oken chybí původní šambrány a v prostředním pruhu chybí reliéfní prvky…

Argument „buďte rádi, že to nespadlo“ neberu, v rámci rekonstrukce mě taky 20 000 za šambrány nezabilo…

Děčíňan
Host
Děčíňan

Plný souhlas s Vámi pane Michale. Dnes, bohužel takto nekvalitně umístěná plastová okna, ničí vzhled mnoha historických budov.

Děčíňan
Host
Děčíňan

Plný souhlas s Vámi pane Michale. Dnes, bohužel takto nekvalitně umístěná plastová okna, ničí vzhled mnoha historických budov. Jinak Vám děkuji za krásný odkaz, jak má doopravdy vypadat historická budova nádraží.

Michal
Host
Michal

Já se severem nemám moc společného, znám typizované stavby z transvelzálky, ze Šumavy, ze Slezska a od nás z FJB, tahle varianta s (na svoji dobu asi dost velkými) polobloukovými okny, ještě takhle zvýrazněnými oblouky, mě překvapila a potěšila, v těch obloucích je hravost.

Mimochodem při pátrání po podobě nádraží jsem našel tenhle web: http://www.severnipolabi.cz/nb-kegelweg.htm, spousta krásných historických fotek od severočeských nadšenců.

Děčíňan
Host
Děčíňan

Díky

Partneři