Nejkrásnější nádraží je opět v Libereckém kraji. Titul získaly Blíževedly
Železniční stanice Blíževedly na trati z České Lípy do Lovosic vyhrála dvanáctý ročník soutěže Nejkrásnější nádraží ČR. Lokálce, na které
Železniční stanice Blíževedly na trati z České Lípy do Lovosic vyhrála dvanáctý ročník soutěže Nejkrásnější nádraží ČR.
Lokálce, na které vlaky jezdí průměrnou rychlostí 37 kilometrů za hodinu, se v letošním ročníku mimořádně dařilo. Další cenu získalo opravené litoměřické horní nádraží.
Veřejnost letos do soutěže nominovala celkem 48 stanic. Do finále postoupily Blíževedly, Černý Kříž, Hrádek u Sušice, Litoměřice horní nádraží, Lomnice nad Popelkou, Meziměstí, Nové Hrady, Štěpánov, Turnov a Veřovice.
Z celkového počtu 17 009 hlasů získaly Blíževedly celkem 7535 hlasů. Blíževedly převzaly štafetu od Doks, které soutěž vyhrály loni. Soutěž ukazuje, že se v ní daří mimořádně nádražím v Libereckém kraji: loni vyhrály Doksy, předloni Mimoň.
Druhé Litoměřice horní nádraží získal 6392 hlasů, Meziměstí 862 hlasů. Cenu generálního ředitele SŽDC převzala stanice Litoměřice horní nádraží přímo z rukou šéfa správy železnic Jiřího Svobody.
„Soutěž o titul nejkrásnější nádraží už více než deset let ukazuje podobu naší železnice, která potěší nejen drážní nadšence. Přináší příklady, které jsou hodny následování. V této souvislosti si troufám tvrdit, že nejde o žádné výjimky, protože hezky vypadajících nádraží stále přibývá. Za něco málo přes dva roky, kdy jsou v naší správě, jsme již dokázali řadu z nich opravit,“ říká generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda.
Nádraží v Blíževedlech ale rozhodně není budovou, kterou by se mohla Správa železniční dopravní cesty chlubit z pohledu toho, jakým způsobem zadávala zakázku na jeho opravu. Jde o jednu z mnoha zakázek, ve kterých SŽDC oslovila jen tři firmy a nikdo jiný o zakázce nevěděl. V tomto případě nakonec podaly nabídku jen společnosti IM-Stav a Chládek a Tintěra Pardubice. Tomu odpovídala i cena: 6,299 milionu Kč bylo nakonec více, než odhadoval projektant. U jiných zakázek SŽDC, které zveřejnil správce kolejí na svém profilu zadavatele, loni cena obvykle díky soutěži více než dvou firem klesla pod cenu projektu.
Opravou letos prošlo i druhé nádraží v pořadí: stanice Litoměřice horní nádraží. Na rozdíl od Blíževedel v otevřené soutěži spadla cena výrazně pod hodnotu projektu.
Pořadatelé poprvé udělili Cenu souznění za spolupráci a výjimečné počiny při obnově nebo provozu objektů. Obdržely ji stanice Lčovice, Moravičany a Zubrnice. „Těší nás sledovat, jak soutěž motivuje ke kvalitní běžné péči a vážíme si dobře provedených rekonstrukcí. Rádi je představujeme veřejnosti – znamenají další krásná nádraží pro nás, cestující,“ říká Zdeněk Michl, předseda spolupořadatelského Spolku ŽelPage.
Soutěž pořádá Asociace Entente Florale CZ – Souznění, z.s., ve spolupráci se Spolkem ŽelPage. „Soutěž přináší viditelné výsledky, a to jí dává smysl. Velmi si vážíme práce lidí na železnici a touto soutěží jim za ni děkujeme. Těší nás zájem o zachování historických budov, pokud je to z bezpečnostního hlediska možné, a také dobrá vůle obcí a měst spolupracovat na nápravě nedobrého stavu. Cenná je pro nás i ochota SŽDC podle možností řešit podněty, které přes nás přicházejí. Velká i malá nádraží by totiž měla zůstat živá,“ uvádí Drahomíra Kolmanová, iniciátorka projektu a ředitelka Asociace Entente Florale CZ – Souznění.