Nejjednodušší nákup jízdenky v zemi. Zlínský kraj spustí od července švýcarskou aplikaci
Aplikace Fairtiq a automat na nákup jízdenek. Foto: András Ekés /Fairtiq
Cestujícím aplikace vždy sama najde nejlevnější jízdenku.
Cestujícím aplikace vždy sama najde nejlevnější jízdenku.
Představme si masově používanou aplikaci na celostátní úrovni která bude umět vychytávky typu mladá Boleslav železná ruda (slepení pid a idpk jizdenky). (Tedy nepůjde o jeden celostátní tarif ale o aplikaci používanou prakticky všemi cestujícími). Vůbec bych se nedivil, že ve výsledku by kraje poněkud přidražily. Ale možná by tato situace byla lepší než současná.Koumáci by sice byli naštvaní ale cestující beroucí bez porovnavani první cenu by za pomoci aplikace byli spokojeni a celková využívanost hromadné dopravy by narostla.
Určitě souhlasím, že se jedná o dobrý experiment a další možnost zpříjemnění cestování pro lidi co rádi využívají moderní technologie. Ale přeci jenom mě napadá určitá otázka a to jak dobře si to povede v prostředí jako je Česko a lidé kteří to budou (zne)uživat. Nejlepší bude když svou myšlenku vysvětlím na modelové situaci: Jsem v Rožnově pod Radhoštěm, přijdu na nádraží, mám aplikaci, v ní zapínám start své cesty a nastupuji do vlaku, vlak odjíždí, po jedné a nebo dvou zastávkách přichází průvodčí, já ji předkládám předpokládám nějaký QR kód z té aplikace, ona si ho načte, zobrazí se… Číst vice »
“ po jedné a nebo dvou zastávkách přichází průvodčí, já ji předkládám předpokládám nějaký QR kód z té aplikace, ona si ho načte, zobrazí se jí že mám platný jízdní doklad (popřípadě čas aktivace či místo kde byla jízda zahájena, aby věděla že jsem si to neaktivoval těsně než přišla), tudíž je vše v pořádku a odchází. A teď nastává ten problém,“ Ten problém ale může přijít už ve chvíli kdy Vám z nějakého důvodu přestane fungovat mobilní telefon (vybití, porucha nebo nehoda protože Vám při nastupování spadl a rozbil se displej). Z takového telefonu nevyčte ani nenačte nic a… Číst vice »
Dobré ráno. Jízdenky v telefonu existují v Česku už nejméně 17 let. Co se nám snažíte říct? Že preferujete papírové jízdenky? Děkujeme za informaci, pochopili jsme.
Mimochodem, v Praze jsou revizoři vybaveni power bankami.
TAk to si klidně mohou být vybaveni jak chtěji. Na rozbitý displej budou asi krátcí. Ale, že jste pochopili si jen myslíte. Ono totiž papírové jízdenky nevymřely a dokud mi je prodávají lidé pro které je to pracovní úkon za který dostanou plat budu je kupovat tímto zplůsobem pokud to pomůže k udržení jejich pracovního místa.
Vám normálně padají, náhodně se vybíjí a rozbíjejí se telefony?
Stava se mu to jen v pripade, ze se pobliz objevi revizor. Proste ma pech.
Kolik jste ochoten si na jízdném připlatit, za tu tetu na kase na každým nádraží?
Tak on to nemusí být nutně podvod. Možná jen máte jízdenku pro další cestu zakoupenou mimo aplikaci.
Ale prostor pro detekci tu je: Zpětná porovnání času naskenování jízdenky v POP průvodčím a ukončení cesty v aplikaci, detekce pohybu v aplikaci ještě nějakou dobu po ukončení cesty atp. Pokud by se to dělo opakovaně, můžou vás třeba požádat o doložení navazující jízdenky a v krajním případě účet zablokovat.
A přesně tak to i funguje. Viz podmínky…
Vypnout GPS – sledování polohy, a aplikace má smůlu, myslím že žádná aplikace nesmí nepřetržitě šmirovat, bez souhlasu.
Není to nepřetržitě.
Z VOP: „Zaznamenávání aktivit a údajů o poloze končí 5 minut po dokončení procesu odhlášení. Tato časová
prodleva v deaktivaci trasování je nezbytná kvůli předcházení podvodům“
Takže pokud během těch 5 minut budete dělat něco podezřelého (vypínat určování polohy atp.) a nebude to nějaká nahodilá výjimka, tak to bude provozovatel muset řešit.
Pokud to nebude na bázi okamžitého řešení, tedy teď se to stalo, zkontrolujte si ještě jednou celý vlak, tak budete pracovat s presumpci vinny a v našem právním státě se ale používá presumpce nevinný, takže si stejně moc nepomůžou,
Myslím že chtít zpětně sice můžou, ale nikdo nemá za povinnost si schovávat JD, takže smůla, a bez důkazů se jedná o presumpci vinný, takže nějaká blokace asi taky nepřichází v úvahu. To samé nějaké šmírování navíc nebude taky úplně ok.
„v reálu zaplatím za cca 10 km jízdy, kdy jsem měl aktivní aplikaci, ale ve skutečnosti jsem jel třeba 100 km tím vlakem. Problém číslo dvě nastává ve chvíli kdy bude aplikace při kontrole ukazovat odkud a kam jedete a když nedojde k výměně personálu a průlvodčí bude mít pamatováka jste nahraný. Stejně tak budte nahraný pokud aplikace bude vědět, že jste měl zapalceno na 10km ale jel jste 100km. Pak si dovedu představit že aplikace může takové jednání automaticky odhalit a třeba i ohlásit . Spoléhat na to, že když je telefon vypnutý je skutečně vypnutý je stejné jako… Číst vice »
Že si to koupíte v Rožnově do zastávky na cestě a „zapomente“ vystoupit, to „můžete“ celou dobu, co se jízdenky v cílove stanici nemusejí odevzdávat. A i tehdy se dalo vystoupit na opačnou stranu anebo zdrhnout.
Pokud to začnete dělat pravidelně, tak si toho někdo všimne a pak … už to nebude jednotlivá jízda načerno.
A že si toho v době moderních technologií někdo spíše dříve než poozději všimne.
FAIRTIQ má velmi účinné metodiky, jak tomu zabránit 😉
Pokud apku vypnu můžu zakázat určování polohy v telefonu.
Co když jsem vystoupil a jedu autem? Tam nerozpoznáte, že jsem se na nějké místo přepravil moc rychle.
Každopádně toto se dá zneužívat i normálně, koupím si jízdenku na kratší vzdálenost a zůstanu sedět. Tento podvod se pak řeší úplně stejně, může dojít ke „změně průvodčího“ a jste nahraný.
Ale u papirove jizdenky z A do B pruvodci hned vidi, kam dany clovek jede, a pokud se mu neco nebude zdat, muze pozadat cestujiciho, aby tu jizdenku ukazal jeste jednou. Jenze v appce ten bod B uveden neni, takze „indicie“ ten pruvodci nedostane
Ale zneužít FAIRTIQ je mnohem těžší, než se může zdát, ani vás nemusí někdo kontrolovat
No jestli ta aplikace bude brát data z polohy i když bude vypnutá tak to mě bude oprávněně štvát i když podvod nemám v úmyslu.
Jen 5 minut po ukončení cesty. Je to napsané v podmínkách.
A co jako? Vypnu sledování dřív a aplikace má smůlu.
česká mentalita – jak něco očůrat…
„Stačí jedno přejetí prstem po displeji v mobilu při nástupu do vozidla a máte zakoupenou jízdenku.“ Aha. No to tedy nevím. Přejedu prstem a nic. Přejíždím znova a nic. Hele, není ono potřeba v tom mobilu mít něco nainstalováno? Tak nainstalujeme a zkusíme. Nic. Sakra, co mi ještě asi tak chybí že to nejde? Aha, zapnout zjišťování polohy které máme vypnuté. Tak znova. Nic.Hmmmm. Že by to bylo tím, že nemám možnost plateb přes mobil online? Nu což, tak tohle po nás není, akorát ztráta času, aplikaci odinstalovat a jít hledat možnost jak se dá jízdenka koupit pěkně postaru a… Číst vice »
No, v první řadě je potřeba jít si vyřídit platební kartu a vydělat nějaké peníze…
Á, tady někdo přichází s radou. A co když peníze jsou, účet je, platební karta je, ale ta možnost platby nikoliv stejně jako ochota cokoliv platit elektronicky nebo si instalovat do MÉHO zařízení další a další pochybné aplikace? Mimochodem trvalé připojení k internetu znamená větší spotřebu energie zařízení a tedy nutnost častějšího nabíjení, větší výdaje za elektřinu které mi nikdo neproplatí stejně jako větší emise v okolí uhelné elektrárny. Ale jo, žijte si digitálně když chcete, ale pak si na nic nestěžujte .
Nabíjejte ve vlaku, máte to v ceně 🙂
O platby za nabíjení nejde. Já si ho klidně zaplatím, ale není to jen o tomhle nabíjení, ale také o četnosti nabíjecích cyklů a délce nabíjení. Mě osobně vydží mobil tak týden a na nabíječku připojuji až až při 5procentech¨kdy se mi zhasne z důvodu úspory baterie podsvícení displeje a nabíjím až do plna což znamená několik hodin.
Nedobře činíte. Lithiovým bateriím je nejlépe v rozmezí 20-80 % kapacity….
Ano ano. Bohužel tak to mám a dělám. Přepokládám totiž, že zařízení se spodní hranicí na kterou je možné článek bezpečně vybít počítá. Jako u akumulátorové vrtačky. Ta vám při dosažení této hodnoty taky vypne a pokud potřebujete dovrtat stačí malou chvilku počkat až bude hodnota na článek opět nad hraniční hodnotou. Holt v době Ni-CD a Ni-MH to bylo jednodušší., Sice vyšší hmotnost, ale vybíjet bylo možné až téměř do dna. Proto jsem nikdy v případě RC závodních aut nikdy na LI nepřešel a mnohokrát se ukázalo že jsem dobře udělal. Prostě ne vždy co je nové má jen… Číst vice »
Zařízení si s tím sice umí poradit, ale hodně zkracujete životnost Li-Ion baterek. Ty by se opravdu měly ideálně používat v co nejmenším rozsahu v rámci praktické použitelnosti. Aneb krátké cykly ji opotřebovávají mnohem méně než dlouhé. Nejvíc ji likviduje ta spodní hranice (a vysoké teploty).
Vrtačka jsou Ni-MH zřejmě, to má úplně jiné charakteristiky a úplné vybíjení jim naopak svědčí a pomáhá proti paměťovému efektu.
„nebo si instalovat do MÉHO zařízení “
např. operační systém?
Asi tak. Ten tedy v současné době využívám, ale už se těším až tenhle krumpl kixne a já budu moci vytáhnout z šuplíku zase tlačítkový. Bože, jak já se na to těším. Nebudu muset řešit překlepy (nemám ruce jak mýdlový princ a prstíky útlé jak nějaká princezna). Toho času co ušetřím.
Zvláštní, mě se appka ptá na oprávnění už při instalaci…a pak to prostě funguje. A to mám jednu appku na JMK, druhou na Prágl, dvě (!!!) na Olomouc a k tomu ještě na ČD a Regiojet…jestli si na Vás Velkej bratr nezasedl…
Velký brat mě absolutně netrápí. Spíše jsem příznivcem tradičních a zažitých řešení.
A jak to řešíte, od doby zrušení Edmondsonových jízdenek?
Tak to nebyl až zsae takový problém když karton nahradil papír . Sice tenčí, ale zase většího formátu. Když byla nouze posloužil o dost lépe 🙂 Co však těžce nesu je thermopapír a tisk který z papírové jízdenky za určitých podmínek nebo a časem mizí.
To klidně můžete, ale nezakazujte ostatním dělat to jinak.
Ale pane Kocurek. To by mě musela hanba fackovat. To je přeci každého věc. Každý strůjcem svého štěstí. Spíš mě nepřestává udivovat jak si někteří lidé na základě několika slov či vět myslí, že vědí o člověku všechno. Myslí si, že vědí, ale ve skutečnosti vědí velké prd 🙂
Já jen říkák,že když je něco zadarmo nebo za méně než je obvyklé ve výsledku v tom bude zakopaný nějaký pes nebo schovaná nějaká čertovina.
Abych vysvětlil: To, že je jízdenka prodaná online bez zapojení lidí kteří na tom procesu mají podíl a dostávají za to plat znamená, že může být levnější. A to je třeba jedna z těch čertovim. Zavírání pokladen a propouštění nepotřebných zaměstnanců. Další čertovinou pak mlůže býtjen další odklon od platby v hotovosti a vyžadování platbu elektroniky. Další čertovina. No a pak jsou tady platby které jistě jdou mobilním operátorům. Ono je s podivem, že v době kdy máte neomezené datové připojení jako součást tarifu ještě není možné prostřednictvím datového připojení tedy prostřednictvím MMS přímo z telefonu poslat obrázek aniž by… Číst vice »
čertovim, čertovinou, čertovina… trochu přečertováno na vaší straně, ne?
Anonymní alternativu máte (stejně jako v Ostravě), tak nemusíte v dělat blbého a machrovat, jak máte vše vypnuté a zakázané.
Tohle bylo „cool“ tak před 20 lety.
Podle problemu co neustale vypisujes bych ti doporucuil sedet doma a neodvazovat se vyjit ven. Na tebe se ta smula proste lepi at sahnes na cokoli. Nemas nejakyho kamarada, co by chodil s tebou resil ty tvoje problemy?
Na lítačku od pana doktora Béma za miliardu Kč to nemá!!!
bylo by hezké kdyby všechny IDS používali stejné aplikace a ideálně i ty mobilní – každá by měla svoje logo a ceny jízdenek, ale používání by bylo stejné
Vždyť to právě ten Fairtiq umožňuje.
Ne, ideální by byl systém pouze jeden, a to nejlépe celosvětový.
Nejlépe na základě otevřeného protokolu. Takže by těch aplikací mohlo být i víc, kompatibilních.
Ano, standardizované api.
Nelze nevzpomenout na Microsoft a kompatibilitu mezi verzemi MS Office – takto prosím ne.
Prodává provozovatel aplikace soukromá data uživatelů o poloze a platbách? Většina provozovatelů podobných aplikací to dělá, samozřejmě „anonymizovaně“ aby vyhověli zákonu, ale v praxi je to jedno protože anonymizovaná data se dnes dají relativně snadno deanonymizovat.
Jo? A jakpak? 😉
Google, Facebook apod. poskytují korelační služby (formálně a legálně kryté jako „cílený marketing“), které z anonymních dat poměrně spolehlivě identifikují jakéhokoliv jednotlivce, pokud nežije asketicky zcela mimo civilizaci. nejste nic víc než ID token, a máte cenu třeba 50 eur za rok.
FAIRITQ data používá výhradně po výpočet jízdného a služby s tím související.
Umí i analyzovat přepravní proudy, využití linek a přestupních vazeb. Anonymizovaná data mohou být použita i pro akademické účely. O prodeji dál se nikde nic nepíše a předpokládám, že kdyby tomu tak bylo, bylo by to uvedeno v prohlášení o GDPR.
Tak snad to i dodržují, na rozdíl od většiny firem provozujících mobilní aplikace.
Kdyby mi někdo tvrdil, že ne stejně si budu myslet své. Šmejdy a telemarketing byl pokud vím zakázán a jak byl nějakou dobu klid už zase začínají otravovat. Kolikrát člověk přemýšlí kde berou kontakty a informace které o člověku mají. Ti, kteří je nemají se je z člověka snaží vytáhnout….S takovými stejně jako se všemi jinými nevyžádanými příchozími hovory jsem rychle hotový.
A to má být jednodušší než když si v Ostravě pípnu kartou? Bez appky.. Kdyby radši někdo přišel s JEDNOU dopravní kartou pro celé Česko. Všechny ids, všechny DP, železniční dopravci.
V Ostravě (a Brně) takhle jezdíte v podstatě jen po městě. Mně se ta jednoduchost pípání kartou líbí, ale:
1) předpokládá, že jsou všude terminály. Toho sice asi lze dosáhnout a dají se na to čerpat dotace, ale v rozsahu kraje by to chvilku trvalo. Tady podepsali smlouvu a půl roku na to je ostrý start.
2) Pokud máte terminál jen ve vozidle a zapomente se při výstupu odpípnout, zaplatíte jízdenku jako byste jel/a přes celý kraj místo skutečně projeté trasy.
A zase: ta aplikace je jedna. Ať jsem ve Švýcarsku, Zlíně, Drážďanech nebo Perpignanu, stačilo mi ji nainstalovat jednou.
https://pipniajed.cz/
2) Při prvním pípnutí po nástupu do vozu ti systém automaticky naúčtuje základní přestupní jízdenku za 25 Kč, která ti platí jednu hodinu
Co to zase je za bludy: „jako byste jel/a přes celý kraj“??
V rámci RBD jsme se svezli na Frýdek pushpullem a byly zde validátory také, výběr podle cílové stanice, proti zlínu celkem jednoduché a také stačilo pípnout kartou. Díky výběru cílové stanice je to trochu jiný systém než v MHD, ale styl na pípnutí bez aplikace, dat a pod to plní.
Každý systém je na něco lepší, holt pipni a jeď není dělané na denní dojíždění ze Třebové do Žiliny a IN100 se nehodí na popojíždění po městě MHD.
Pardon, chtěl jsem napsat: jako byste jel na konečnou té linky (v extrémním případě přes celý kraj).
Pípni a jeď funguje pouze v zóně 100 a 101, takže o tolik nejde. Ale kdybych si pípnul v Adamově a zapomněl si odpípnout v Bílovicích nad Svitavou, systém bude nejspíš předpokládat, že jsem jel až do Břeclavi.
(nebo Šakvic, nebo kde ten vlak končí)
„systém bude nejspíš předpokládat, že jsem jel až do Břeclavi“
Nebude. Prostě vám naúčtuje tě 25 Kč. Pokud ve spoji sedíte ještě po hodině od pípnutí, tak teprve potom jedete načerno.
Namísto filipiky a vymýšlení rovnáku z ohejbáku je lepší si ten odkaz přečíst.
S to pípání je o pár desetníku dražší než papírová. Alespoň v Brně – nechápu
Nesouhlasím s celostátním systémem pípni a jeď, to by znamenalo obrovské investice a komplikace na straně infrastruktury, a také spoustu zmatených a naštvaných cestujících, kteří si po 150 kilometrech zapomněli odpípnout a řeší kolik měli správně platit. Taková rigidní věc může fungovat dobře jako jeden způsob placení ve městě a okolí, na velké oblasti je nevhodná.
Uvidíme jak nevhodná bude na JMK do kterého se právě rozšiřuje.
Na to jsem taky zvědavý. Každopádně v JMK už existuje pokročilý celokrajský systém s jinými možnostmi placení, v jiných krajích by to zavedení skřípalo víc.
Dokonce řeší i přeshraniční vazby, což kvituju i u Libereckého, jelikož tam taky vyřešili mezinárodní jízdné.
Jet z dědiny do města do vnitrozemí ke kase pro mezinárodní lístek a pak za prací přes hranici? 😀
V Ostravě to funguje tak že do každého vozu MHD si musíte pípnout takže je jedno jestli zapomenete odpípnout výstup po opuštění vozu se jízda deaktivuje.
No právě o tom píšu – kdyby to byl celostátní systém, co bych dělal kdybych si zapomněl odpípnout po 2 hodinách v rychlíku? Kolik mi naúčtují a jak to budu řešit?
Stalo se mi na Malorce, pípnul jsem 3 lidi kartou když jsem popojížděl busem 5 minut mezi pobřežními letovisky. Při výstupu mi to najednou tu samou kartu nechtělo načíst a tenhle bus pak zrovna ještě pokračoval přes hodinu do Palmy…
V Ostrvě to funguje tak, že když si při nástupu pípnu, tak si koupím jízdu na 60 minut nebo do konečné. Pokud si odpípnu výstup do 15 minut, tak mám levnější 15minutovou jízdenku.
Pokud bych ten den jezdil hodně, tak zaplatím maximálně za denní jízdenku,
V tom případě by se vše zdražilo byla by to přidaná hodnota což by města jako příspěvkové organizace mnohdy nechtěly
Však BBK je univerzální a platí skoro všude…
Opravdu mě baví, jak se Ostrava pořád chlubí placením pípáním kartou, když si doteď nemůžu koupit lístek, co by platil i na regionální spoj
A proč by to nemělo jít ?
Nejde to. Na rozdíl od Brna, kde si v brněnské MHD ve validátoru můžu vybrat libovolný počet zón, v Ostravě si koupím jízdenku jenom po Ostravě
A ještě větší omezení je, že platí jenom na spoje provozované DPO. (Kromě geografického omezení na ostravskou zónu)
V Ostravě jednoduché? Aha…no…až na to, že pípání platí jen u DPO, ale to byste nesměl bydlet v oblasti, kam „z terminálu“ jezdí ne-DPO bus….tam vám kartu neuzná a platíte znovu…do doby zavedení tohoto nesmyslu cesta stála polovinu než nyní…takže sorry, auto vítězí….
Dlouhodobou/krátkodobou jízdenku na ODISku už koupit nejde? Tu pořád uznávají všichni dopravci.
Proto, když jedete s kupónem na zónu 1 příměstským autobusem z Ostravy do okolí (zóna 2), dopadnete tak, jakoby jste žádný kupon neměl. Fakt IDS jak noha.
Tohle je skvělá zpráva a správná cesta. Skoro se mi tomu ani nechce věřit. Aplikaci jsem použil ve Švýcarsku, projel jsem s ní Lichtenštejnsko i přilehlý region Rakouska. Jejich technologie (SDK) se využívá také v celém Dánsku (aplikace Rejsekort nebo DSB) a také třeba v Rakousku (SimplyGo! od ÖBB). Díky principu check-in a check-out odpadá starost s nákupem správné jízdenky a zkoumáním tarifů. Poskytuje to velkou flexibilitu. Můžu se snadno rozhodnout, že vystoupím dříve či později, nebo přestoupím do jiného dopravního prostředku. Nemusím předem přemýšlet, zda se mi vyplatí celodenní jízdenka. Zejména při objevování nových destinací to dává svobodu a… Číst vice »
K tomu Dánsku ještě dodám, že ani tam to neplatí všude. Železniční dopravce Midtjyske Jernbaner nemá terminály, jízdenka se musí koupit předem online nebo platit hotově v dánských korunách strojvedoucímu. Bornholm je také hotovostní, autobusy mají mechanické mincovníky. Takže souhlas, tento systém je v zemích kde už to nějak zavedli dávno a udržují to, ale nově má smysl řešit to v celostátním měřítku jinak.
Proč vlastně je to taková zátěž na baterku? Asi by se to dalo přirovnat k navigaci, předpokládám?
Aplikace musí mít přístup k poloze po celou dobu jízdy, operační systém pro ni kombinuje data z GPS, WiFi, Bluetooth a dalších senzorů. Pokud si uživatel zapne funkci Smart Stop, tak jsou to i „fitness data“, které používá třeba krokoměr, aby se vyhodnotilo, že člověk už dále necestuje dopravním prostředkem.
Dá se to tedy přirovnat k navigaci, ale pocitově mi to přijde optimalizovanější a taky člověk nemusí mít zapnutý displej.
FAIRTIQ udává, že aplikace přibližně spotřebuje 5 % baterie za hodinu. Ale pokud člověk aktivně používá telefon i pro jiné aplikace, baterka je pak zatěžována mnohem více.
A jednou, jednou neco podobneho zacnou vymyslet i v Praze. A jeste vam to vytiskne papir s potvrzenim 😀
V Pražském podání ovsem bude provoz stát desítky milionů korun. 😉
Plne s vami souhlasim, Praha dostane mene funkcni applikaci za vice penez.
A miliardu jen samotné zavedení 😅 něco jako Opencard 😀
To je ale velmi optimistický odhad, očekával bych násobky této částky… (300 a víc) přeci jen Praha je Praha.
Ten papír je nutný, díky tomu jdou peníze Rittigovi
V Praze ale bude fungovat 2 minutová aktivační doba, bez té to totiž v Praze nejde 😀
Tak hlavně aby tam šly nahrát slevy atd, mám zaregistrováno ale zatím to moc dobře nefunguje, nemůžu se ani promačkat k tomu, kde FAIRTIQ uznávají.
V menu vybrat O aplikaci FAIRTIQ -> Naši partneři. Je tam seznam sítí s mapkami. Paradoxně tam ale chybí mapa Švýcarska. Zlín by se tam snad měl objevit s oficiálním spuštěním 1.7.
Co se nastavení slev týče, v plánu to je, ale zatím to tam zřejmě chybí. Mělo by to být v procesu.
Slevy už jdou přidávat:
Nastavení -> Cestování -> Přidat stávající předplatné / kartu -> Student / Invalida 3. stupně / ZTP nebo ZTP/P
Aha – a když člověk nemá appku tak co?
Tak smůla – Aha?
Tak všechny ostatní stávající možnosti nakoupit…
To přece není jediný způsob. Ale co tak čtu, tak se něco z aplikace podobá brněnskému Pípni a jeď, kde taky systém spočítá nejvýhodnější ceny, případně dá celodenní, pokud jsou jízdenky za víc. Samozřejmě je rozdíl mezi aplikací a platbou kartou.
V tom případě bohužel musíte dopředu vědět, jakou jízdenku si chcete koupit.
Lidí s tlačítkovými telefony buď jezdí zdarma (děti a duchodci), nebo pořád ještě můžou jezdit na dinosaurovi…
Nemusí přece mít nutně tlačítkový telefon. Přiznám se, že v dnešním světě aplikací na každou blbinu se taky ztrácím. Stačí, když člověk nemá tu správnou aplikaci nainstalovanou a potřebuje jet/nakupovat/půjčit si kolo/doplňte si sami TEĎ hned.
Půjčovna kol Nextbike mi na hloupý telefon fungovala 🙂
Tak to jsem nezkoušel. Už léta mám několikátý „chytrý“ .Aspoň to pokaždé tvrdil prodekce i výrobce. Ale blbej je jak Vánoce. Že by sám nakoupil, vypral, umyl auto nebo okna, navrtal a pověsil poličky ho ani nenapadne.
Tak vystojí frontu u pokladny a pak se dívá, jak lidi, co už maj 21. století, před nástupem přejedou prstem po displayi telefonu…
Byl bych raději za skutečnou švýcarskou aplikaci (öv Plus), kde bych si mohl bez příplatku zakoupit jízdenku na jakýkoliv spoj kdekoliv v ČR, bez ohledu na dopravní prostředek nebo tarif. I have a dream…
PS neví někdo jak je na tom Oneticket s integrací autobusů?
Co čtu tak FARTIQ by to měl umět. Jenom by se k němu museli přidat všechny integrované dopravné systémy.
Co se oneticketu týče, tak tam to prý blokují kraje. Respektive nejsou motivovány se integrovat
Proč by se měl někdo zapojovat do nesmyslně drahého One Tiketu?
One tiket je dražší, než když jedete sám autem.
Paskvil One Tiket jehož vývoj a hlavně neustálou propagaci platíme všichni z daní, je snad největší antireklama na veřejnou dopravu všech dob.
Autoři by měli chodit kanálama.
Rozlišujme prosím dvě věci:
1) kilometrický tarif SJT
2) integraci systémů a možnost cestovat na jednu jízdenku napříč dopravci při zachování práv cestujícího vyplývajících z uzavřené přepravní smlouvy (např. při ujetí přípoje)
Přitom je pořád možné nabízet akční jízdné i při kombinaci dopravců.
2 je to hlavní. Ale OT se zasekl v bodě 1.
Pro mínusáře hající One Tket.
Mladá Boleslav – Železná Ruda
One tiket 539 Kč
PID + IDPK 110 + 72 = 182 Kč
To vám přijde normální?
One Tiket je normální lichva.
Ten kdo One Tiket nabízí prodává a nebo je propaguje je vetší šmejd než prodejci hrnců důchodům.
Aplikaci co bude umět kombinovat krajské tarify v celé ČR, případně i v blízkém příhraničí , myslím uvítají myslím všichni.
Ale rozhodně to nemůže mít cenovou hladinu jako současný kilometrický tarif One Tiket.
Současný One Tiket, jeden příklad.
Mladá Boleslav – Železná Ruda
One tiket = 539 Kč
PID + IDPK 110 + 72 = 182 Kč
To vám přijde normální?
One Tiket je normální lichva.
Ten kdo One Tiket nabízí prodává a nebo je propaguje je větší š… než prodejci hrnců důchodům. 🙂
Současný One Tiket, jeden příklad.
Mladá Boleslav – Železná Ruda
One tiket = 539 Kč
PID + IDPK 110 + 72 = 182 Kč
Ten kdo One Tiket nabízí prodává a nebo jen propaguje je větší š… než prodejci hrnců důchodům. 🙂
No, jenže z toho aby člověk maturoval aby měl přehled o 13 regionálních systémech + MHD.
Nevěřím že tohle si normální cestující zjistí. Maximálně se tak podívá na idos, možná můj vlak, zjistí že to je cca za 460-500 Kč, dvojnásobný čas a pojede autem.
No přece právě proto, že je drahý. Proč ho asi dobrovolně akceptují ČD a RegioJet i na komerčních spojích, kde nemusí? Protože je drahý, takže za něj většinou dostanou větší tržbu, než za vlastní tarif. Leo ho nebere, nejspíš protože vlastní tarif má často o hodně dražší. Akceptovat Oneticket je ve vlastním zájmu krajů, sami se připravují o vyšší tržby.
Lidi nejsou hloupý. Představte si jdete do obchodu. Koupíte si 10 rohlíků. U pokladny máte dvě možnosti. Zaplatit 10 rohlíků najednou vás bude stát 54 Kč. A nebo si ty to rozdělíte na dva nákupy. Kde za 3 rohlíky zaplatíte 7 Kč a za 7 rohlíků 11 Kč, dohromady jen 18 Kč. Přesně takhle nesmyslně drahý je One Tiket o proti krajským tarifům. Ten kdo kupuje One Tiket,. buď vůbec neřeší peníze a nebo ho napálil prodejce jízdenek, že mu vnutil předraženou variantu One Tiket. A s jednou přepravní smlouvou na mne nechoďte. Mnohokrát jsem se v praxi přesvědčil, že… Číst vice »
Veřejná doprava ale přeci nemá být drahá.
Je dotována právě proto, aby byla atraktivní o proti cestě IAD.
Tarif One Tiket tu cenonou atraktivitu v sobě nemá a žene lidi do aut.
Zvlášť potom co se dozví. že jim někdo vnutil One Tiket, ale z krajskou jizdenkou mohli jet za polovinu, To se příště veřejné dopravě vyhnou obloukem..
Představitelé tohoto státu ale ve skutečnosti chtějí, aby první volba bylo auto, vždyť je to zjevné…
Největší propagátoři IAD jsou v této zemi železničáři. Kde je poptávka tam vlaky nepojedou protože „není kapacita“ a místo toho aby se přidala tak se opravuje lokálka od nikud nikam kterou nikdo moc nepotřebuje. Nové vlaky nejsou potřeba, zabezpečovač není potřeba, místenky jsou špatně…
Připravuje se nějaká aplikace. https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/zeleznice-autobusova-jizdni-rad.A240528_170501_eko-doprava_cfr
Problém je, že stále všechny kraje nejsou integrovány, takže ani nemáte šanci to na něco pořádného napojit. Nicméně ze zkušeností z Evropy jsme digitální velmoc (co se týče oblasti vyhledávání/nákupu jízdenek), ale uznávám je to takové navoněné ehm, protože konkurence opravdu není velká 🙂
SJT vznikl jen kvůli liberalizaci na železnici a rozmachu soukromých dopravců,ale bylo by fajn ho co nejdřív rozšířit a zrušit X nesmyslných IDS, ale toho se bohužel nedočkáme.
V současné nepovedené podobě je potřeba STJ naopak zrušit.
Jedině kraje chápou že VHD je potřeba propagovat i atraktivní cenou.
Co by ale asi všichni uvítali, je nějaká aplikace co ty krajské tarify dokáže sama nakombinovat a prodat jednu lomenou jízdenku složenou z krajských tarifů.
To by měl být úkol budoucího STJ.
Pomohlo by i opatření z opačného konce: sloučit kraje. Po roce 1989 zanikly původní větší kraje, potom se ČR začala připravovat na vstup do EU, v níž regiony jsou největším adresátem dotací, takže se kraje obnovily, ale bohužel pod různými tlaky v nesmyslně vysokém počtu a v miniaturní velikosti. Takže pro účely administrace evropských dotací se naše kraje stejně musí sdružovat do větších celků. Pro srovnání – 4× větší Polsko má 17 vojvodství, Česko má 14 pidikrajů.
16*
Jste optimista. Jo, někdo to chápe až moc, nebo se chce zalíbit, nebo má problém s množstvím aut v krajském městě. Jenže už ti samí kolikrát nechápou, že sice levné, ale na sebe a na potřeby nenavazující spoje jsou k ničemu. A pak jsme zase u toho „tváří se, ale…“ Především je fajn, když tím sami pravidelně jezdí a vidí.
A jak to chcete udělat když se do toho promítá ještě (hlavně), časová platnost?
Aby roční šalinkarta stála 10 K a ještě se musel DPMB dotovat stejnou částkou z městské kasy, protože tržby z jízdného šly … kamsi?