dkv_obrazok

Nejhorší bude začátek příštího roku. Šéf ŘSD popisuje proměnu největší dálniční křižovatky v Česku

Vizualizace křižovatky D1 a D2 v Brně. Foto: ŘSDVizualizace křižovatky D1 a D2 v Brně. Foto: ŘSD

Podle Radka Mátla lze ve špičce čekat kolony až k Devíti křížům.

Minulý týden začala v Brně přestavba největší dálniční křižovatky v Česku. Úpravy křižovatky D1 a D2 přináší dopravní komplikace už nyní, řidiče čeká ale největší omezení na počátku příštího roku.

V podcastu to uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Křižovatkou denně projede 80 tisíc aut, úprava vyjde na 3,2 miliardy korun.

Podle Mátla bude důvodem největších komplikací na počátku příštího roku převedení dopravy na levý jízdní pás, aby mohli na pravém jízdním pásu pracovat. „Řidičům doporučuji hlavně trpělivost a aby při průjezdu křižovatkou nesledovali stavební práce. Jezdit plynule, neriskovat a věnovat se řízení, protože největší průšvih nastane, když se v omezení stane nehoda. Ty odtahy jsou pak časově velmi náročné, což způsobí ještě daleko větší kolony,“ řekl Mátl.

Křižovatka D1 a D2. Foto: ŘSDVizualizace křižovatky D1 a D2 v Brně. Foto: ŘSDKřižovatka Brno-jih na D1/D2 a navrhované úpravy. Foto: ŘSD

Celou dobu se bude na D1 jezdit ve dvou pruzích v každém směru, přesto se musí řidiči připravit na významná dopravní omezení.

„Dá se očekávat, že v dopravních špičkách a zejména koncem týdne, kdy se vrací spousta kamionů na východ, se budou tvořit kolony kamionů možná až od Devíti křížů. Bude se zde pracovat dnem i nocí, i proto, že navážka materiálu na stavbu v průběhu dne je kvůli kolonám velmi komplikovaná,“ dodal Mátl.

Omezení pro 80 tisíc aut denně. Na okraji Brna začíná proměna křižovatky D1 a D2, práce potrvají dva roky

Vybudování přímých větví křižovatky podle něj „neskutečně pomůže plynulosti dopravy. “Až bude přestavba hotová, tak ty přímé větve křižovatky, ať od Bratislavy směrem na Prahu nebo od Ostravy na Bratislavu, neskutečně pomůžou plynulosti dopravy. Odstraníme veškeré problematické body, křížení směrů, kdy se vozidla kříží v krátkých průpletech a kvůli tomu zpomalují dopravu na obou dálnicích,“ dodal Mátl.

Vždy 2+2

ŘSD hledá cesty, aby omezení byla co nejméně komplikovaná. Na dálnici D1 bude celou dobu režim 2+2 jízdní pruhy. „Ale od ledna 2026 už převedeme dopravu na jeden jízdní pás a na druhém jízdním pásu se bude pracovat. Na tom jednom jízdním pásu se bude opět jezdit v režimu 2+2 zúžené jízdní pruhy, v roce 2027 se to otočí na druhou část dálnice D1. Nejkomplikovanější určitě budou nájezdy jak z D2, tak z D1 do toho zúženého prostoru. Ty průplety jsou velmi krátké, což vytváří kolony. Dá se očekávat, že v dopravních špičkách a zejména koncem týdne – čtvrtky, pátky – kdy se vrací spousta kamionů na východ, se budou tvořit kolony kamionů možná až od Devíti křížů,“ řekl Radek Mátl.

Proto ŘSD připravuje opatření, jež co nejvíc zmenší negativní vliv stavby na provoz. Například některé větve křižovatky budou provizorní. „Budou postavené daleko plynuleji, stavíme tam i krátké připojovací pruhy, aby byl nájezd do průběžných jízdních pruhů plynulejší. Budeme tam stavět tři provizorní mostní objekty, které převedou skrz stavbu staveništní dopravu. To znamená, že se snažíme omezit křížení staveništní dopravy s veřejným provozem. Jak přes řeku Svitavu, tak přes řeku Svratku a přes dálnici D2 vzniknou provizorní mosty. Budou i mobilní betonárky,“ popsal Radek Mátl.

Podle Mátla je stavba neskutečně náročná a vůbec nejde srovnávat s novostavbou mimo zastavěné území. „Děláme ji za provozu, budeme stavět přímé větve přes dálnici D1 z dálnice D2, budeme přemosťovat současnou dálnici. Těch náročných objektů je obrovské množství a ta cenu tomu naprosto odpovídá,“ dodal Mátl.

Tagy D1 Brno jih D2 Ředitelství silnic a dálnic rozšíření D1 u Brna ŘSD
10 komentářů