Nejen nátěr vozidel. Praha schválila novou vizuální podobu veřejné dopravy, řeší i uniformy
Tramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel Šabík
Stejnou podobu bude mít veřejná doprava i ve Středočeském kraji.
Uniformy? Řidiči budou chodit ve Slávistickém dresu? 😛 A co když bude některý řidič fanoušek jiného klubu? 😀
Proč ty piktogramy vypadají jako návrat do hluboké minulosti? Tyhle hranaté hrůznosti nejsou in už hodně dlouho.
Co je na hranatých piktogramech špatné?
Zajímavé taky je, že v českém textu se jenom jednou vyskytuje slovo „prosím“, na rozdíl od pěti výskytů v angličtině. Celkově bych ocenil zdvořilejší přístup k zákazníkům u dopravců, pokud jde o tyto informační prvky, a to neplatí jen pro DPP.
To je pravda. „Záchod se nesmí používat, pokud je vlak ve stanici.“ vs „Please do not use the toilet while the train is at station.“
Obávám se, že nerozumíte anglicky. Věta, která začíná slovem please je v podstatě rozkaz. Slovo prosím zde chápe angličan jako velice urgentní potřebu, kterou čtenář/posluchač nesmí odmítnout. Takže překlad v češtině je adekvátní. Takže česky „Sedněte si.“ bych přeložil „Sit down“ nebo ještě přísněji „Please sit down“. Please slouží jako zesílení rozkazu. „PROSÍM fakt už si sedni!“. České “ Sedněte si, prosím“ nevyjadřuje zesílení rozkazu, ale naopak zmírnění = zdvořilost. To by v angličtině bylo “ Could you please sit down?“. Nejsem nějaký gramatik, ale 3 roky jsem v Anglii žil a denně jednám 4 hodin v angličtině, a takhle… Číst vice »
Umím anglicky velmi dobře, ale moje připomínka se primárně vztahovala k českým textům. Uškodila by jim ta zdvořilost?
Asi jo…
struktura textu v anglictine je uplne ina ako v cestine, rovnako tak sa trebars pouziva xkrat v jednej vete slovo „your“, zatial co v ceskej vete by to vyzeralo dost hotentotsky a slovo „vas“ sa pouziva minimalne
V české větě by vypadalo hotentotsky použití „prosím“?
Zase všeho s mírou. V nádražních hlášeních si hlasatel tolik váží cestujících, že by to hlášení v „nezdvořilé“ variantě trvalo o dvě třetiny míň a podstata sdělení by byla zachována. Při jednání člověka s člověkem je určitá zdvořilost samozřejmá, ale v piktogramech, nápisech, upozornění a hlášení mi přijde zbytečná.
Třeba tabulka „Nepoužívat WC ve stanici a v tunelu“ přijde podstatně vhodnější, než zdvořilá varianta „Prosíme cestující, aby nepoužívali toaletu, pokud se vlak nachází ve stanici nebo v tunelu. Děkujeme a přejeme příjemnou cestu“. To je jednoduše moc dlouhé a skoro nikdo tomu nebude věnovat pozornost.
Je to hnus. Ale co uz. Tak se to za par let predela, no…
Ano. Nejpozději za 20 let opět do klasického červeno-béžového schématu
Jj, žádné náklady navíc, až na ten manuál, grafické práce a autorská práva.
O vzoru vozidel se tu už hovořilo a to logo PID snad už ani nestojí za poznámku. Nemá smysl si kazit den hned po ránu.
tak oproti pol milionu mega pre hribovych kamaratov aka poradcov kazdy mesiac je toto za hubicku
Na Slovensku máte taky Hřiba?
ano maju, dost znamy moderator/redaktor, akurat nerozumiem suvis s diskusiou o DPP, vase xenofobne poznamky su mozno vtipne u vas v hornej dolnej ale tu v prahe je minimalne kazdy siedmy obyvatel cudzinec
Cizák, jak říká jeden přivandrovalý Slovák…
Ale Štefan Hríb je někdo jiný než Zdeněk Hřib. 😉 A já jsem se ptal na Hřiba, ne na Hríba.
Netrpím žádnou xenofobií, kterou se na mě snažíš naroubovat. Ale vadí mi, když nějaký cizák přijde sem a radí, co jak máme dělat správně a co je tady špatně. Na nešvary si upozorňuj u vás doma na Slovensku. U nás v Česku máme svých kverulantů dost. Snad jsi věděl, do čeho jdeš, když jsi svoji domovinu opustil. Tak na to nenadávej.
ked som sem prisiel tak rozhodne primatorom prahy nebol nejaky lavicovy hrib zamestnavajuci 10+ poradcov
je smutne, ze tento server podporuje taketo xenofobne zvratky o cizakoch
Když si stěžuješ na levicového Hřiba a když ti to tady nevyhovuje, proč se nevrátíš zpátky? Co jsi nepochopil na tom, co jsem napsal? O xenofobii nemůže být ani řeč. 😀 Ve svém rodišti si kritizuj, co hrdlo ráčí. Jenže využíváš výdobytky a výhody cizí země, aby ses měl líp a nevoní ti, jak si to tady domorodí obyvatelé zařídí a koho si volí? Tak s tím jdi teda k šípku.
Jj, na rozdíl od pana prezidenta Zemana, který své poradce s diplomatickým pasem, kteří jezdí do Moskvy jako zástupci ČR, zaměstnává toliko na dobré slovo, žejo.
Tak nevím jak komu, ale mě osobně je tedy jedno jestli přijede řidič v kravatě nebo slim tričku s krátkým rukávem , ale ocením spíše pokud přijede tak nějak na čas.
Což se třeba včera zas tak moc nedařilo…
tak hlavne ze ma cas telefonovat s mobilom v ruke, to je to najdolezitejsie, vivat bezpecnost, ale hlavne ze bude v novej uniforme
10 minuskujucich evidentne necestuje prazskymi autobusmi alebo si mysli ze nejakym minuskovanim poprie realitu
To se děje všude. :-/
Pražák jsem. A telefony za volantem vidím, ale ne tak často, jak si myslíš. Cestuju celkem dost. Ale jak už jsem psal, pokud ti to vadí, vrať se zpátky. Třeba máte na Slovensku šoféry, kteří netelefonují za jízdy s mobilem v ruce.
Kdyby se raději postarali o návrat čísel linky vepředu nahoře jak tomu bylo u starých tramvají. Současné označení není z dálky vidět, ta písmenka a číslice z těch svítících kuliček se rozmazávají a jsou vidět řádně až zblízka a ne ze strany. Námitka, že to nejde rychle automaticky přepínat není důležitá. Důležité je to, aby to bylo zřetelné a z dálky viditelné. Lidí je dost a leccos se dá i vymyslet. Nejdůležitější je účel a funkčnost.
Myslíte jako to mají v Krakově?
To by za zkoušku stálo.
Když pominu nátěr vozidel (o tom už bylo napsáno dost), tak mám velkou radost z piktogramů. Jsou dostatečně moderní a čitelné, ale zároveň lehce odkazují na původní piktogramy metra od Rathouského.
„(…) Budování silné vizuální a hlavně jednotné identity MHD není nic neobvyklého. Je to značka jako každá jiná a evropské metropole s kvalitní veřejnou dopravou jdou touto cestou – namátkou žlutý Berlín, červený Londýn nebo modrý Stockholm,“
To je samozřejmě pravda, …a proto zahodíme tradiční barvy spjaté se Stověžatkou a dáme něco jiného? Moc logiky v tom nenacházím.
Vnímání všeho kolem designu nebo barevných kombinací je jistě velice individuální. Místo subjektivního „nelíbí“ (a to tak, že vůbec) bych se spíš ptal, jaké bylo zadání: zda vůbec byl požadován respekt k tradici.
Návaznost , pokračování , tradice . tak to tam chybí . Mě to připadne pruhované jako mobilní retardér
Hmm, a mě jako 2 vergly spojené v jeden…(jeden byl červený, druhý šedivý)
Červenou barvu Prahy použili, myslím, že i drželi konkrétní odstín buď z loga Prahy nebo možná z klasickýho nátěru pražských T3. Jo, místo žluté to doplnili světle šedou, která se třeba mě osobně líbí víc než žlutá. Respektive v logu Prahy mi červenožlutá kombinace nevadí, na vozidlech MHD by mi ty odstíny z loga přišly moc cirkusový. Navíc to má být doprava nejen pro Prahu, ale společná i pro Středočeský kraj, který má červenou, bílou a modrou. Bílá je ovšem na vozidlech velmi nepraktická, její nahrazení světle šedou dává pro dané použití jednoznačně smysl. Takže žádný zahození tradičních barev spjatých… Číst vice »
Heh. V heraldice je stříbrná dost ponížení, ona ta zlatá / žlutá není na těch práporech a znacích jen tak z plezíru.
Ale to by se muselo chtít myslet.
Coz nic nemeni na tom, ze v cervene a syte zlute (zlate) by to vypadalo, ze prijel cirkus. Dost mozna to i souvisi, vubec bych se nedivil, kdyby cirkusy byly jedna z poslednich oblasti, ktera heraldicky vyznam barev v praxi resi (pochopitelne krome historiku).
Proto se používala krémová. Tyhle barevné rozdíly heraldika neřeší a jsou možným polem působnosti pro designéry.
A když to přeženu: Červenožlutá šachovnice není ani o milimetr větší cirkus, než ta stříbrnočervená hrůza, co si schválili teď.
Pro heraldika možná ne, pro většinu lidí jo. Vnímání barev lidmi se mění, občas se doslova převrátí během velmi krátké doby.
To samozřejmě heraldika z principu postihnout nemůže a není to špatně, naopak by byla kravina, kdyby se o to pokoušela. Ale znamená to, že je pošetilé řídit se při návrhu barev pro moderní vozidla heraldickými pravidly…
Jj, ale pak nemůžete plácat cosi o tradici.
Tradice je o dost širší pojem, než heraldika. Tradice můžou můžou vznikat a zanikat v obdobích kratších, než je heraldika ochotná vůbec reflektovat…
„kdyby cirkusy byly jedna z poslednich oblasti, ktera heraldicky vyznam barev v praxi resi“
A tohle už si ani nezaslouží reakci.
To není pravda stačí je ty barvy správně použít. Nátěry Varšavské MHD jsou mnohokrát lepší než ta hrůza co bude v Praze.
To vymyšlení nátěru za 2 mega mě připomíná znak Ostravy tuším za 5mega. Každopádně stávající nátěr je pěkný, nevím proč ho chtějí měnit.
Ach jo. To je pořád dokola. Případ Ostravy je etalon dobrýho a skvěle fungujícího městskýho vizuálu.
Co se MHD Praha týče, neexistuje nic jako stávající nátěr.
A v Ostravě měli ty tramvaje o mnoho levnější, ačkoliv umí 80 km/h.
V Praze je zkrátka draze.
Jak nic neexistuje? PID má od roku 2015 manuál pro vzhled vozidel, pokud se podíváte třebas na Háje, hned víte co vám jede do kraje (nástup pouze 1., nebo město).
No v Praze nic takovýho neexistuje.
Charakter linky (městská/příměstská) se pozná podle čísla, ne?
Pokud se něco mělo sjednocovat, tak podle některého ze vzorů stávajících vozidel.
Nic proti novotám ale ta světle šedá je opravdu ten nejlepší odstín.
Nedávno jsem za ranního oparu dojel takto maskovaný autobus.
To bylo žrádlo. Vidět byl opravdu na pár metrů.
To je otázka, jestli autobusy a vlaky lakovat třeba jako tramvaje T3…
S Ostravou naprostý souhlas. Logo i vizuál, je naprosto skvělý a má i smysl. A díky tomu, že jej město hojně používá , tak i jasně odlišuje městské projekty od ostatních. Tohle se Najbrtu povedlo.
O jeho úspěchu svědčí i snaha komerčních subjektů o zakomponování do svých marketingových strategií.
Ovšem naprosto směšná je „napodobenina“ loga Prahy 3 – tři čárky…..
To mně taky nevadí, pokud to bude MČ důsledně používat. Potíž je, když místní samospráva neustojí ten počáteční odpor, který je vždy (byl i u Ostravy) a začne ho používat buď jen někde, anebo vůbec nikde. Každá vizuální identita dává smysl jen v případě úplné implementace a logo samotný je vždycky tak trochu divný.
a tragedia pokracuje….. socializmus na vizuale T3 v Prahe…. moderny vizial v Brne, Bratislave ( u reko T3 a T6) ale napriklad lepsie ako socik style vyzera T3 i v Ukrajinskom Dnipre
Nerekl bych ze zrovna vizual T3 je socikovsky, je proste z nejake doby a podle me vypada stale dobre. Rozhodne lepsi nez nejake pokusy o modernejsi design T3 z jinych mest. 🙂
tipnul bych si, že protože Kotas.
Kotas dle vedeni Prahy neprisel s zadnym argumentem a nepredlozil nic co by DPP znemoznovalo to prelakovat.
To zase je novinka. Už od dob min. RTO platilo bílo (krémovo) – červená MHD, bílo – modrá meziměstská doprava, odtud pochází zbarvení T3. Jestli se nepletu, tak bílo červené jezdily tramvaje v Praze už za první republiky.
Nechci oslavovat bývalý režim, ale mimo vlaků, bylo poznat o jaký druh dopravy jde, pokud se z nouze na neposlal zájezdový nebo městský autobus na meziměsto, nebo linkový na městskou. Tento systém barevného odlišení se začal rozpadat až v polovině 90. let.
Naopak u některých meziměstských linek už podle různých provedení pruhů poznali cestující jestli jde o jejich linku.
Už za monarchie, protože na béžovo-šedivých ulicích byly a jsou červené tramvaje k nepřehlédnutí.
A to prosím ve všech městech. I v Brně, v Plzni…
V Brně byly, pokud vím, tradičně šaliny hnědé…
Od té doby se ale veřejná doprava dost změnila. Cestující nepotřebuje podle barvy autobusu rozlišovat, jestli autobus končí kousek před hranicí Prahy nebo kousek za hranicí. A už vůbec nedává smysl, aby autobus kvůli barvě nemohl z linky, která končí před hranicí Prahy, přejet na linku, která končí za hranicí Prahy..
Ale potřebuje rozlišit, jestli se musí hnát k prvním dveřím a ve strkanici hledat po kapsách lítačku, nebo jestli může jako člověk nastoupit do nejbližších dveří.
Takže řidiči budou jezdit v sešívaných dresech?
No jasně!
https://ae01.alicdn.com/kf/Hcac7d4e21a414ae192f099a67723055ak.jpg_640x640Q90.jpg_.webp
Pracovní oděv DPP 🙂 A i slávisti budou spokojeni
Je to běs, je to běs, je to běs.
Byl jsem ve Stockholmu a nějaké „charakteristické modré“ jsem si nevšiml. Čeho jsem si ale všiml byl důraz na výtvarnou složku stanic metra, nejen v centru ale i na periferiích
Totéž jmenovitě vídeňská stanice metra „Schönnbrunn“.
V Štokholme unifikovaný náter nemajú, ten výrok v článku je nesprávny. Modré sú nosné autobusové linky, ale ostatné sú červené. Metro je modré, alebo modro-bielo-strieborné, alebo celobiele, podľa typu vozidla. Električky sú modro-biele, prímestské vlaky biele s modrými dverami.
Ten červený šátek na uniformě jsem už někde viděl.
ČD?
v oboch tychto firmach by to zodpovedalo pristupu ich vedenia ako z cias pred rokom 1989
Dříve uniformy řešil úředník DP. Nyní už to musí řešit Rada MHMP. Zjevně nemají co dělat.
Že by použili dresy Slavie. A co železnice, také budou ve středních Čechách nové uniformy a třeba v Přelouči či Roudnici se budou osádky převlékat?
Jinde v naší vlasti snad zůstane nejvýš u výměny ponožek…
Proč v Přelouči? PID končí Týncem nad Labem, takže buďto Záboří, nebo případně Řečany. Nebo se prodlouží pobyt na zastávce v Týnci a budou se převlékat tam 😀
A až se všechno přemaluje, tak se vymyslí nový vizuál a začne se na novo…
Doufám, že to nebude jezdit do pardubického kraje (hlavně v podobě 471), protože bude kraj určitě požadovat přemalování na hranicích. 🙂
Nejsou ty piktogramy náhodou normovaný ? Že si vesele vymýšlí vlastní..
Mně přijde že ten návrh dělaly nějaké děti ze školky. Asi nemám toho správného uměleckého ducha, ale myslím že nátěr by měl respektovat tvary vozidla, a ne že „jeden obdélník padne všem“.
To je problém šotouš vs nešotouš. Tyhle designy jsou dělány pro nešotouše, které nezajímají nějaké tvary vozidla. Je potreba aby design byl: jednoduchý (splněno), zapamatovatelný (splněno), rozpoznatelný (splněno). Dělá se tak dnes všechno. Na nějaké komplikované křivky nikdo není zvědavý.
Hlavně ten design dělali a vybrali fundovaní lidé, zatímco tady na to brblá přesně ten typ tragédů, co pod článkem o rekordní ceně zaplacené za obraz od Kupky či Toyen píšou, že by to namalovali taky a líp. To nemá cenu ani řešit, má to úplně stejnou relevanci, jako kdyby píčovali do konstrukce atomovýho reaktoru, aniž by jim vadilo, že jsou vyučení opraváři traktorů.
Dobrý den,
je skoro až filozofickou otázkou míra participace laické veřejnosti na výtvarných řešeních veřejného prostoru. Nechci tedy psát co je správné, jen upozornit, že hrana mezi validním odborným názorem a nevalidním laickým je velmi úzká. Přemýšlejme tak jak velké kdo máme právo rozhodovat o tom co se líbí jiným jak toto rozhodnutí provádět.
áděak
No…pravda je, že tak otřesný estetický zážitek nikdo nezapomene…
Evidentně máte s těmi, co jim říkáte šotouši, problém. Neberte si to tak.
Otázka je, jestli jsou všechny ty parametry pro MHD důležité.
Např. proč by měl být „zapamatovatelný“? Abyste třeba v metru omylem nenasedl do nějakého konkurenčního vozidla, ve kterém vám neplatí Lítačka?
Uniformy budou taky asymetrické s červenobílými svislými proužky? Švýcarská garda bude závidět.
Mě by se líbily uniformy ve stejném provedení jako vozy, tj. pravá polovina šedá, levá polovina červená. Vypadalo by to krásně bizarně, dílem monarchisticky, dílem jako z Alenky v říši divů 😀
žlutý Berlín, červený Londýn nebo modrý Stockholm a k tomu sediva Praha. Super..
Šeď vrací úder.
Asi týden zpět se lakovaly nějaká 810 do starých PID barev (fotka byla někde na FB )
Tak v peci to snad bude jedno 🙂
Hmm, ale v budoucnu vzniklém DHV Praha-střed by se třeba vyjímal…
Nastříkat do původních barev a připojit 010 a retro výlet Praha Lužná ráno tam , odpoledne zpět , vstupné do muzea už v ceně lístku . To je jediná trasa na kterou se hodí a kde by se na to lidi i těšily
Třeba…do té Lužné víc než 80 km/h není…
ČD mají svoje korporátní barvy.