Nejen nátěr vozidel. Praha schválila novou vizuální podobu veřejné dopravy, řeší i uniformy

Tramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel Šabík

Stejnou podobu bude mít veřejná doprava i ve Středočeském kraji.

100 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Votava

Uniformy? Řidiči budou chodit ve Slávistickém dresu? 😛 A co když bude některý řidič fanoušek jiného klubu? 😀

Ondřej

Proč ty piktogramy vypadají jako návrat do hluboké minulosti? Tyhle hranaté hrůznosti nejsou in už hodně dlouho.

Dominik

Co je na hranatých piktogramech špatné?

Herold

Zajímavé taky je, že v českém textu se jenom jednou vyskytuje slovo „prosím“, na rozdíl od pěti výskytů v angličtině. Celkově bych ocenil zdvořilejší přístup k zákazníkům u dopravců, pokud jde o tyto informační prvky, a to neplatí jen pro DPP.

Kamui

To je pravda. „Záchod se nesmí používat, pokud je vlak ve stanici.“ vs „Please do not use the toilet while the train is at station.“

Franta

Obávám se, že nerozumíte anglicky. Věta, která začíná slovem please je v podstatě rozkaz. Slovo prosím zde chápe angličan jako velice urgentní potřebu, kterou čtenář/posluchač nesmí odmítnout. Takže překlad v češtině je adekvátní. Takže česky „Sedněte si.“ bych přeložil „Sit down“ nebo ještě přísněji „Please sit down“. Please slouží jako zesílení rozkazu. „PROSÍM fakt už si sedni!“. České “ Sedněte si, prosím“ nevyjadřuje zesílení rozkazu, ale naopak zmírnění = zdvořilost. To by v angličtině bylo “ Could you please sit down?“. Nejsem nějaký gramatik, ale 3 roky jsem v Anglii žil a denně jednám 4 hodin v angličtině, a takhle… Číst vice »

Herold

Umím anglicky velmi dobře, ale moje připomínka se primárně vztahovala k českým textům. Uškodila by jim ta zdvořilost?

medical_examiner

Asi jo…

Xyz

struktura textu v anglictine je uplne ina ako v cestine, rovnako tak sa trebars pouziva xkrat v jednej vete slovo „your“, zatial co v ceskej vete by to vyzeralo dost hotentotsky a slovo „vas“ sa pouziva minimalne

Herold

V české větě by vypadalo hotentotsky použití „prosím“?

Lesan

Zase všeho s mírou. V nádražních hlášeních si hlasatel tolik váží cestujících, že by to hlášení v „nezdvořilé“ variantě trvalo o dvě třetiny míň a podstata sdělení by byla zachována. Při jednání člověka s člověkem je určitá zdvořilost samozřejmá, ale v piktogramech, nápisech, upozornění a hlášení mi přijde zbytečná.
Třeba tabulka „Nepoužívat WC ve stanici a v tunelu“ přijde podstatně vhodnější, než zdvořilá varianta „Prosíme cestující, aby nepoužívali toaletu, pokud se vlak nachází ve stanici nebo v tunelu. Děkujeme a přejeme příjemnou cestu“. To je jednoduše moc dlouhé a skoro nikdo tomu nebude věnovat pozornost.

Petr

Je to hnus. Ale co uz. Tak se to za par let predela, no…

medical_examiner

Ano. Nejpozději za 20 let opět do klasického červeno-béžového schématu

Jaaaa

Jj, žádné náklady navíc, až na ten manuál, grafické práce a autorská práva.

O vzoru vozidel se tu už hovořilo a to logo PID snad už ani nestojí za poznámku. Nemá smysl si kazit den hned po ránu.

Xyz

tak oproti pol milionu mega pre hribovych kamaratov aka poradcov kazdy mesiac je toto za hubicku

robert

Na Slovensku máte taky Hřiba?

Xyz

ano maju, dost znamy moderator/redaktor, akurat nerozumiem suvis s diskusiou o DPP, vase xenofobne poznamky su mozno vtipne u vas v hornej dolnej ale tu v prahe je minimalne kazdy siedmy obyvatel cudzinec

Herold

Cizák, jak říká jeden přivandrovalý Slovák…

robert

Ale Štefan Hríb je někdo jiný než Zdeněk Hřib. 😉 A já jsem se ptal na Hřiba, ne na Hríba.
Netrpím žádnou xenofobií, kterou se na mě snažíš naroubovat. Ale vadí mi, když nějaký cizák přijde sem a radí, co jak máme dělat správně a co je tady špatně. Na nešvary si upozorňuj u vás doma na Slovensku. U nás v Česku máme svých kverulantů dost. Snad jsi věděl, do čeho jdeš, když jsi svoji domovinu opustil. Tak na to nenadávej.

Xyz

ked som sem prisiel tak rozhodne primatorom prahy nebol nejaky lavicovy hrib zamestnavajuci 10+ poradcov

je smutne, ze tento server podporuje taketo xenofobne zvratky o cizakoch

robert

Když si stěžuješ na levicového Hřiba a když ti to tady nevyhovuje, proč se nevrátíš zpátky? Co jsi nepochopil na tom, co jsem napsal? O xenofobii nemůže být ani řeč. 😀 Ve svém rodišti si kritizuj, co hrdlo ráčí. Jenže využíváš výdobytky a výhody cizí země, aby ses měl líp a nevoní ti, jak si to tady domorodí obyvatelé zařídí a koho si volí? Tak s tím jdi teda k šípku.

Jaaaa

Jj, na rozdíl od pana prezidenta Zemana, který své poradce s diplomatickým pasem, kteří jezdí do Moskvy jako zástupci ČR, zaměstnává toliko na dobré slovo, žejo.

Diesel

Tak nevím jak komu, ale mě osobně je tedy jedno jestli přijede řidič v kravatě nebo slim tričku s krátkým rukávem , ale ocením spíše pokud přijede tak nějak na čas.

medical_examiner

Což se třeba včera zas tak moc nedařilo…

Xyz

tak hlavne ze ma cas telefonovat s mobilom v ruke, to je to najdolezitejsie, vivat bezpecnost, ale hlavne ze bude v novej uniforme

Xyz

10 minuskujucich evidentne necestuje prazskymi autobusmi alebo si mysli ze nejakym minuskovanim poprie realitu

Jaaaa

To se děje všude. :-/

robert

Pražák jsem. A telefony za volantem vidím, ale ne tak často, jak si myslíš. Cestuju celkem dost. Ale jak už jsem psal, pokud ti to vadí, vrať se zpátky. Třeba máte na Slovensku šoféry, kteří netelefonují za jízdy s mobilem v ruce.

ušatá

Kdyby se raději postarali o návrat čísel linky vepředu nahoře jak tomu bylo u starých tramvají. Současné označení není z dálky vidět, ta písmenka a číslice z těch svítících kuliček se rozmazávají a jsou vidět řádně až zblízka a ne ze strany. Námitka, že to nejde rychle automaticky přepínat není důležitá. Důležité je to, aby to bylo zřetelné a z dálky viditelné. Lidí je dost a leccos se dá i vymyslet. Nejdůležitější je účel a funkčnost.

medical_examiner

Myslíte jako to mají v Krakově?
To by za zkoušku stálo.

Roman Soudný

Když pominu nátěr vozidel (o tom už bylo napsáno dost), tak mám velkou radost z piktogramů. Jsou dostatečně moderní a čitelné, ale zároveň lehce odkazují na původní piktogramy metra od Rathouského.

Dachs

„(…) Budování silné vizuální a hlavně jednotné identity MHD není nic neobvyklého. Je to značka jako každá jiná a evropské metropole s kvalitní veřejnou dopravou jdou touto cestou – namátkou žlutý Berlín, červený Londýn nebo modrý Stockholm,“
To je samozřejmě pravda, …a proto zahodíme tradiční barvy spjaté se Stověžatkou a dáme něco jiného? Moc logiky v tom nenacházím.
Vnímání všeho kolem designu nebo barevných kombinací je jistě velice individuální. Místo subjektivního „nelíbí“ (a to tak, že vůbec) bych se spíš ptal, jaké bylo zadání: zda vůbec byl požadován respekt k tradici.

***** Petr

Návaznost , pokračování , tradice . tak to tam chybí . Mě to připadne pruhované jako mobilní retardér

medical_examiner

Hmm, a mě jako 2 vergly spojené v jeden…(jeden byl červený, druhý šedivý)

Jakub P

Červenou barvu Prahy použili, myslím, že i drželi konkrétní odstín buď z loga Prahy nebo možná z klasickýho nátěru pražských T3. Jo, místo žluté to doplnili světle šedou, která se třeba mě osobně líbí víc než žlutá. Respektive v logu Prahy mi červenožlutá kombinace nevadí, na vozidlech MHD by mi ty odstíny z loga přišly moc cirkusový. Navíc to má být doprava nejen pro Prahu, ale společná i pro Středočeský kraj, který má červenou, bílou a modrou. Bílá je ovšem na vozidlech velmi nepraktická, její nahrazení světle šedou dává pro dané použití jednoznačně smysl. Takže žádný zahození tradičních barev spjatých… Číst vice »

Jaaaa

Heh. V heraldice je stříbrná dost ponížení, ona ta zlatá / žlutá není na těch práporech a znacích jen tak z plezíru.

Ale to by se muselo chtít myslet.

Jakub P

Coz nic nemeni na tom, ze v cervene a syte zlute (zlate) by to vypadalo, ze prijel cirkus. Dost mozna to i souvisi, vubec bych se nedivil, kdyby cirkusy byly jedna z poslednich oblasti, ktera heraldicky vyznam barev v praxi resi (pochopitelne krome historiku).

Jaaaa

Proto se používala krémová. Tyhle barevné rozdíly heraldika neřeší a jsou možným polem působnosti pro designéry.

A když to přeženu: Červenožlutá šachovnice není ani o milimetr větší cirkus, než ta stříbrnočervená hrůza, co si schválili teď.

Jakub P

Pro heraldika možná ne, pro většinu lidí jo. Vnímání barev lidmi se mění, občas se doslova převrátí během velmi krátké doby.
To samozřejmě heraldika z principu postihnout nemůže a není to špatně, naopak by byla kravina, kdyby se o to pokoušela. Ale znamená to, že je pošetilé řídit se při návrhu barev pro moderní vozidla heraldickými pravidly…

Jaaaa

Jj, ale pak nemůžete plácat cosi o tradici.

Jakub P

Tradice je o dost širší pojem, než heraldika. Tradice můžou můžou vznikat a zanikat v obdobích kratších, než je heraldika ochotná vůbec reflektovat…

Jaaaa

„kdyby cirkusy byly jedna z poslednich oblasti, ktera heraldicky vyznam barev v praxi resi“

A tohle už si ani nezaslouží reakci.

Ondřej

To není pravda stačí je ty barvy správně použít. Nátěry Varšavské MHD jsou mnohokrát lepší než ta hrůza co bude v Praze.

Michal80

To vymyšlení nátěru za 2 mega mě připomíná znak Ostravy tuším za 5mega. Každopádně stávající nátěr je pěkný, nevím proč ho chtějí měnit.

Jarda

Ach jo. To je pořád dokola. Případ Ostravy je etalon dobrýho a skvěle fungujícího městskýho vizuálu.

Co se MHD Praha týče, neexistuje nic jako stávající nátěr.

medical_examiner

A v Ostravě měli ty tramvaje o mnoho levnější, ačkoliv umí 80 km/h.

Frantík

V Praze je zkrátka draze.

Tomáš

Jak nic neexistuje? PID má od roku 2015 manuál pro vzhled vozidel, pokud se podíváte třebas na Háje, hned víte co vám jede do kraje (nástup pouze 1., nebo město).

Jarda

No v Praze nic takovýho neexistuje.

Charakter linky (městská/příměstská) se pozná podle čísla, ne?

Frantík

Pokud se něco mělo sjednocovat, tak podle některého ze vzorů stávajících vozidel.

Polabský

Nic proti novotám ale ta světle šedá je opravdu ten nejlepší odstín.
Nedávno jsem za ranního oparu dojel takto maskovaný autobus.
To bylo žrádlo. Vidět byl opravdu na pár metrů.

Jarda

To je otázka, jestli autobusy a vlaky lakovat třeba jako tramvaje T3…

Baraba

S Ostravou naprostý souhlas. Logo i vizuál, je naprosto skvělý a má i smysl. A díky tomu, že jej město hojně používá , tak i jasně odlišuje městské projekty od ostatních. Tohle se Najbrtu povedlo.

O jeho úspěchu svědčí i snaha komerčních subjektů o zakomponování do svých marketingových strategií.

Ovšem naprosto směšná je „napodobenina“ loga Prahy 3 – tři čárky…..

Jarda

To mně taky nevadí, pokud to bude MČ důsledně používat. Potíž je, když místní samospráva neustojí ten počáteční odpor, který je vždy (byl i u Ostravy) a začne ho používat buď jen někde, anebo vůbec nikde. Každá vizuální identita dává smysl jen v případě úplné implementace a logo samotný je vždycky tak trochu divný.

DJ TRAIN

a tragedia pokracuje….. socializmus na vizuale T3 v Prahe…. moderny vizial v Brne, Bratislave ( u reko T3 a T6) ale napriklad lepsie ako socik style vyzera T3 i v Ukrajinskom Dnipre

Bilbo

Nerekl bych ze zrovna vizual T3 je socikovsky, je proste z nejake doby a podle me vypada stale dobre. Rozhodne lepsi nez nejake pokusy o modernejsi design T3 z jinych mest. 🙂

Zrzek

To zase je novinka. Už od dob min. RTO platilo bílo (krémovo) – červená MHD, bílo – modrá meziměstská doprava, odtud pochází zbarvení T3. Jestli se nepletu, tak bílo červené jezdily tramvaje v Praze už za první republiky.
Nechci oslavovat bývalý režim, ale mimo vlaků, bylo poznat o jaký druh dopravy jde, pokud se z nouze na neposlal zájezdový nebo městský autobus na meziměsto, nebo linkový na městskou. Tento systém barevného odlišení se začal rozpadat až v polovině 90. let.
Naopak u některých meziměstských linek už podle různých provedení pruhů poznali cestující jestli jde o jejich linku.

medical_examiner

Už za monarchie, protože na béžovo-šedivých ulicích byly a jsou červené tramvaje k nepřehlédnutí.
A to prosím ve všech městech. I v Brně, v Plzni…

Jaaaa

V Brně byly, pokud vím, tradičně šaliny hnědé…

Filip Jirsák

Od té doby se ale veřejná doprava dost změnila. Cestující nepotřebuje podle barvy autobusu rozlišovat, jestli autobus končí kousek před hranicí Prahy nebo kousek za hranicí. A už vůbec nedává smysl, aby autobus kvůli barvě nemohl z linky, která končí před hranicí Prahy, přejet na linku, která končí za hranicí Prahy..

Jaaaa

Ale potřebuje rozlišit, jestli se musí hnát k prvním dveřím a ve strkanici hledat po kapsách lítačku, nebo jestli může jako člověk nastoupit do nejbližších dveří.

Pražec

Takže řidiči budou jezdit v sešívaných dresech?

***** Petr

Pracovní oděv DPP 🙂 A i slávisti budou spokojeni

Raddie

Je to běs, je to běs, je to běs.

Martin H.

Byl jsem ve Stockholmu a nějaké „charakteristické modré“ jsem si nevšiml. Čeho jsem si ale všiml byl důraz na výtvarnou složku stanic metra, nejen v centru ale i na periferiích

medical_examiner

Totéž jmenovitě vídeňská stanice metra „Schönnbrunn“.

Samo

V Štokholme unifikovaný náter nemajú, ten výrok v článku je nesprávny. Modré sú nosné autobusové linky, ale ostatné sú červené. Metro je modré, alebo modro-bielo-strieborné, alebo celobiele, podľa typu vozidla. Električky sú modro-biele, prímestské vlaky biele s modrými dverami.

Jirka

Ten červený šátek na uniformě jsem už někde viděl.

medical_examiner

ČD?

Xyz

v oboch tychto firmach by to zodpovedalo pristupu ich vedenia ako z cias pred rokom 1989

Milan

Dříve uniformy řešil úředník DP. Nyní už to musí řešit Rada MHMP. Zjevně nemají co dělat.

Josef Král

Že by použili dresy Slavie. A co železnice, také budou ve středních Čechách nové uniformy a třeba v Přelouči či Roudnici se budou osádky převlékat?

medical_examiner

Jinde v naší vlasti snad zůstane nejvýš u výměny ponožek…

Dominik

Proč v Přelouči? PID končí Týncem nad Labem, takže buďto Záboří, nebo případně Řečany. Nebo se prodlouží pobyt na zastávce v Týnci a budou se převlékat tam 😀

Alibaba

A až se všechno přemaluje, tak se vymyslí nový vizuál a začne se na novo…

Doufám, že to nebude jezdit do pardubického kraje (hlavně v podobě 471), protože bude kraj určitě požadovat přemalování na hranicích. 🙂

PvvS

Nejsou ty piktogramy náhodou normovaný ? Že si vesele vymýšlí vlastní..

Kamui

Mně přijde že ten návrh dělaly nějaké děti ze školky. Asi nemám toho správného uměleckého ducha, ale myslím že nátěr by měl respektovat tvary vozidla, a ne že „jeden obdélník padne všem“.

pes35

To je problém šotouš vs nešotouš. Tyhle designy jsou dělány pro nešotouše, které nezajímají nějaké tvary vozidla. Je potreba aby design byl: jednoduchý (splněno), zapamatovatelný (splněno), rozpoznatelný (splněno). Dělá se tak dnes všechno. Na nějaké komplikované křivky nikdo není zvědavý.

Facepalm

Hlavně ten design dělali a vybrali fundovaní lidé, zatímco tady na to brblá přesně ten typ tragédů, co pod článkem o rekordní ceně zaplacené za obraz od Kupky či Toyen píšou, že by to namalovali taky a líp. To nemá cenu ani řešit, má to úplně stejnou relevanci, jako kdyby píčovali do konstrukce atomovýho reaktoru, aniž by jim vadilo, že jsou vyučení opraváři traktorů.

Václav Táborský

Dobrý den,
je skoro až filozofickou otázkou míra participace laické veřejnosti na výtvarných řešeních veřejného prostoru. Nechci tedy psát co je správné, jen upozornit, že hrana mezi validním odborným názorem a nevalidním laickým je velmi úzká. Přemýšlejme tak jak velké kdo máme právo rozhodovat o tom co se líbí jiným jak toto rozhodnutí provádět.
áděak

medical_examiner

No…pravda je, že tak otřesný estetický zážitek nikdo nezapomene…

Strýček Pavel

Evidentně máte s těmi, co jim říkáte šotouši, problém. Neberte si to tak.

czhunter

Otázka je, jestli jsou všechny ty parametry pro MHD důležité.

Např. proč by měl být „zapamatovatelný“? Abyste třeba v metru omylem nenasedl do nějakého konkurenčního vozidla, ve kterém vám neplatí Lítačka?

Prazak

Uniformy budou taky asymetrické s červenobílými svislými proužky? Švýcarská garda bude závidět.

Jan Dobiáš

Mě by se líbily uniformy ve stejném provedení jako vozy, tj. pravá polovina šedá, levá polovina červená. Vypadalo by to krásně bizarně, dílem monarchisticky, dílem jako z Alenky v říši divů 😀

Stony

žlutý Berlín, červený Londýn nebo modrý Stockholm a k tomu sediva Praha. Super..

Kalanis

Šeď vrací úder.

Avlaky

Asi týden zpět se lakovaly nějaká 810 do starých PID barev (fotka byla někde na FB )

***** Petr

Tak v peci to snad bude jedno 🙂

medical_examiner

Hmm, ale v budoucnu vzniklém DHV Praha-střed by se třeba vyjímal…

***** Petr

Nastříkat do původních barev a připojit 010 a retro výlet Praha Lužná ráno tam , odpoledne zpět , vstupné do muzea už v ceně lístku . To je jediná trasa na kterou se hodí a kde by se na to lidi i těšily

medical_examiner

Třeba…do té Lužné víc než 80 km/h není…

Pavel Vavříček

Já ji minulý týden ve středu viděl, jak se připravuje v Přerově

Strýček Pavel

ČD mají svoje korporátní barvy.

Pavel Vavříček

Ještě vozidla typu SOR NS nebudou mít tento vizuál

esc

Proč by neměly?

Facepalm

tipnul bych si, že protože Kotas.

Jakub

Kotas dle vedeni Prahy neprisel s zadnym argumentem a nepredlozil nic co by DPP znemoznovalo to prelakovat.

Pavel Vavříček

Tak DPP bude mít jen jedinou NS a to tu NS18. Další NS v PID má Stenbus