Nejen nátěr vozidel. Praha schválila novou vizuální podobu veřejné dopravy, řeší i uniformy

Tramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel Šabík

Stejnou podobu bude mít veřejná doprava i ve Středočeském kraji.

Poslední hlasování čeká dva roky trvající proces nové vizuální podoby společného systému veřejné dopravy v Praze a Středočeském kraji. Konečnou verzi grafického manuálu pro Pražskou integrovanou dopravu (PID) dnes schválili pražští radní, ve čtvrtek čeká ten samý krok jejich středočeské kolegy.

Kromě jednotné podoby vozidel, která se diskutuje už od loňského představení materiálu, se změní například logo celého systému a další návazné jednotící grafické prvky. Materiál připravilo na základě vítězství v soutěži studio superlative.works.

Nebudeme vynakládat žádné náklady navíc. Jde o to, že všechny dopravní prostředky, které budeme nakupovat, výrobci rovnou zhotoví v jednotném designu,“ řekl náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr. Jediným nákladem byly necelé dva miliony za návrh a manuál. PID tak nečeká urychlené přemalování, ale roky trvající postupná změna designu na novou podobu. Všechna nově objednávaná vozidla budou nyní poptávána v barevné kombinaci červené a světle šedé s vertikálním členěním barevných pruhů.

PID už dříve označil změnu za způsob, jak „prezentovat službu hromadné dopravy jako moderní, ale především srozumitelný a provázaný systém 21. století, usnadnit orientaci při cestování tak, aby cestující vždy našli všechny potřebné informace intuitivně na stejných nebo podobných místech, ve všech typech dopravních prostředků a bez ohledu na dopravce“.

Dosud platil odlišný grafický manuál pro městské autobusové linky v Praze a samostatně pro autobusy ve Středočeském kraji. U vlaků, tramvají i metra se dosud žádný jednotící styl neuplatňoval.

Postupně bude podoba každého autobusu, tramvaje, vlaku nebo metra neodmyslitelně patřit k jedné značce – té naší, pro kterou dopravci jezdí. Budování silné vizuální a hlavně jednotné identity MHD není nic neobvyklého. Je to značka jako každá jiná a evropské metropole s kvalitní veřejnou dopravou jdou touto cestou – namátkou žlutý Berlín, červený Londýn nebo modrý Stockholm,“ dodal Scheinherr.

T3 bez nových barev

Nový design manuál budou ve čtvrtek schvalovat ještě středočeští radní. Oproti předchozí vládě Středočeského kraje v čele s hejtmankou Jaroslavou Jermanovou došlo mezi Prahou a novým vedením na konečné podobě k rychlé shodě. Jeho konkrétní výstupy budou ještě během letošního roku dolaďovány a pilotovány. Obsahuje nejen nové logo PID a z něj odvozené grafické výstupy a podobu jednotlivých typů vozidel, ale také nové logo organizátorů dopravy ROPID a IDSK včetně třeba uniforem jejich provozního personálu.

Ke stávajícím základním výkresům 20 typů vozidel bude ještě letos doplněno zbylých cca 50 typů a podtypů včetně aktuálních vzorů pro nejbližší chystané nákupy nových vozidel jednotlivými dopravci. Finalizovaný manuál se pak stane závaznou přílohou standardů kvality PID, které platí pro všechny dopravce PID v Praze i Středočeském kraji včetně připravovaných soutěží na nové autobusové dopravce od roku 2024. V cílovém stavu bude v systému PID zapojeno cca 700 vozů metra, 900 tramvají, 350 vlaků a 3000 autobusů, chystají se také trolejbusy,“ doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík.

Nové grafické řešení se netýká tramvaje T3 a zatím ani některých dalších typů vozidel, u nichž se v dohledné době neočekává nutnost přelakování (např. tramvaje typu 15T nebo metro typu M1).

Manuál je ke stažení zde.

Nové piktogramy pro PID. Foto: Ropid

Nové piktogramy pro PID. Foto: Ropid

Tagy PID Pražská integrovaná doprava rebranding PID seznam Top
100 komentářů