Nejen Libeň. Správa železnic ukázala, kde od nového jízdního řádu hrozí přetížení dráhy

Pohled na koridorovou trať z Holešovic k Balabence z ulice Nad Kotlaskou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled na koridorovou trať z Holešovic k Balabence z ulice Nad Kotlaskou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Na seznamu jsou nejen vytížené koridorové tratě, ale i některé jednokolejky.

Počty vlaků na některých úsecích české železniční sítě v kombinaci s nedostatečnou kapacitou dosáhly takové úrovně, že na nich hrozí takzvané přetížení dráhy. To může vést k omezení provozu některých vlaků na těchto tratích.

Vyplývá to z prezentace Správy železnic dopravcům a objednatelům minulý týden, které bylo svolané především kvůli již dříve mediálně prezentovanému problému v Praze-Libni. Zde má dojít od prosince k výraznému nárůstu provozu kvůli zavedení další regionální linky z Prahy do Úval nebo nového expresu do Polska. Jen v úseku Praha – Úvaly má objem dopravy narůst o 40 vlaků denně. Největší skok má nastat v Praze na Balabence, kde denně přibude podle současného stavu objednávky 85 vlaků.

„Správa železnic informovala dopravce, jejich svazy a objednatele veřejné dopravy o úsecích, které identifikovala jako ohrožené přetížením. Účelem této schůzky nebylo dosáhnout nějakých konkrétních výsledků ve formě snížení počtu požadavků na kapacitu dráhy, ale informovat o nastalém stavu a hrozících důsledcích,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Prezentaci hrozícího přetížení dráhy si můžete stáhnout zde.

Správa železnic upozornila, že s rostoucím rozsahem dopravy klesá kvalita, což se projevuje především ve vzniku zpoždění. „Předvedli jsme vypočtené hodnoty ukazatelů propustnosti a uvedli účastníky do problematiky těchto výpočtů, kdy zvyšování počtu vlaků nad kritické meze nevede k nemožnosti některé vlaky provézt, ale v první řadě klesá kvalita provážení vlaků,“ dodal Gavenda.

„Jsme přesvědčeni, že relativně rychlým, finančně i procesně jednoduchým opatřením, které by odstranilo nejužší hrdlo, je zečtyřkolejnění úseku Praha-Libeň – Kolín. V úseku Poříčany – Kolín má SŽ dokonce již vykoupeny pozemky podél stávající trati,“ uvedl Petr Moravec, výkonný ředitel svazu osobních dopravců Svod Bohemia.

Přetížená dráha. Správa železnic hrozí škrty, zpomalováním či spojováním vlaků

Na seznamu úseků, kde hrozí přetížení dráhy, jsou především dlouhodobě velmi vytížená místa na české železnici. Jde o úsek mezi ostravským hlavním nádražím a stanicí Ostrava-Svinov. Přetížení hrozí i na brněnském hlavním nádraží po rozšíření provozu mezi Brnem a Zastávkou u Brna. Problém může nastat i v úseku z hlavního nádraží do Židenic.

Dlouhé mezistaniční úseky

Mezi koridorovými úseky je hrozba přetížení kromě již zmíněné stanice Praha-Libeň také mezi Pardubicemi a Kolínem a Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou. Problémy hrozí také v Kolíně na zhlaví do Velimi a Velkého Oseka.

Za kritickou propustností jsou také některé jednokolejné tratě. Jde o úseky mezi Týništěm nad Orlicí a Častolovicemi a Týništěm a Hradcem Králové. Přetížení hrozí i mezi Jaroměří a Smiřicemi. Správa železnic to vysvětluje dlouhými mezistaničními úseky.

Nezavádějte nové vlaky, vyzvali nákladní dopravci Prahu a Středočechy. Spor o kapacitu na koridoru se stupňuje

Podle aktuální legislativy může Správa železnic vybrané úseky prohlásit za přetížené. Pak nastává situace, kdy při přidělení kapacity dostávají přednost vlaky v objednávce státu a krajů a vlaky kombinované dopravy a mezinárodní nákladní dopravy. Může tak dojít k seškrtání komerčních vlaků osobní dopravy. To v Česku znamená všechny spoje mezi Prahou a Ostravou nebo část spojů mezi Prahou a Brnem.

Hrozící přetížení dráhy v Praze. Foto: Správa železnicMapa hrozícího přetížení dráhy. Foto: Správa železnic
Tagy přetížená dráha přetížený koridor Správa železnic
282 komentářů