Nejen dopravci. Proti vítězství Arrivy podali námitky i odboráři

Západní expres v Chebu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZápadní expres v Chebu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Odboráři nezveřejnili, co jim na výběru Arrivy konkrétně vadí.

92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Blátošlap

„řešit i námitky odborářů, kteří se do soutěže nepřihlásili“.

Dovolím si nesouhlasit. Odboráři na železnici jen dělají co jde. S nástupem soukromníků nastal, mzdový, personální, smluvní rozpad. Rozevírají se nůžky mezi zaměstnanci. Kdo zná historii odborů za první ČSR, kdy se odbory staraly o nemocenské, nebo o naturální příspěvky pro chudé členské zaměstnance a jejich děti, tak je s tímto „kreditem“ jejich povinností zastavit zhoršování podmínek.

Martin

Je absurdni, ze organizace zastupujici zamestnance jednoho dopravce podava namitky proti jinemu dopravci…
Ucelem odboru je hajit zamestnance, ktere zastupuje a tedy mi prijde takto podana namitka z jejich strany absurdni a nesmyslna.
Ackoliv uznavam, ze muze existovat i odborova organizace zastupujici zamestnance z vice firem, tak i tak je to ponekud nesmyslne, nebod obchodni smlouva mezi subjekty se netyka primo podminek zamestnancu, ti maji radne smlouvy, ev. kolektivni smlouvy a s dopravcem.

Petr Šimral

Mě to vůbec nepřekvapuje.

218

Ještě by se mohl odvolat spolek za záchranu výtoňského mostu, že tyrkysové vlaky nenávratně zničí jeho panorama, a bude to kompletní…

Michal82

jeste to tady vyřvavejte a po tom moste nakonec budou moci jezdit jen černe lomotivy hodne kouřicí, aby to bylo vhodne pro pamatkaře. 🙂

Honza Ajznboňák

Zrušit odbory. Jediné co vyčítám tehdejšímu premiéru Václavu Klausovi že v 90 letech po vzoru Margaret Thatcherové nerozprášil odbory a nebo neumenšil jim jejich vliv.

Martin

Dnes je to v pohode, ale v 90 letech to byl problem, nebot slo o politicke organizace a kolikrat znemoznily rozvoj firem ci i prispely k jejich konci.

Petr David

Severní Korea šla ještě dál.

Továrna na čokoládu

Odbory mají zastávat práci zaměstnanců. Ale v širším světle zde o práci ani nikdo přijít nemusí, ale pouze „převléknou tričko“. Strojvedoucí, obsluhu vlaku a asi i nějakou administrativu bude i nový dopravce potřebovat.

libor

jenže u nového soukromého dopravce už takové odbory nebudou prsty tak hluboko jako u čd, tak jim to prostě vadí…

Addams

Jsou odbory „dodavatel“? Nejsou. Namitku hodit do kose.

hroch.obojzivelny

Drzé čelo je lepší než poplužní dvůr.

Daniel Jablonecký

SOSaD? To je ten permanentně ublížený pan J.B.? Tak to je opravdu zábavné. Jak už tady někdo napsal, to se vážně nelze divit že jsou České dráhy lidem k smíchu.

Jakub Moučka
Daniel Jablonecký

Z důvodu jisté ohleduplnosti k dotyčnému jsem nechtěl být tak explicitní, ale ano.

jaroslav.dohnalik

A já se taky odvolám. Ty zelené vlaky splývají s pozadím a okolím, takže až budu přebíhat koleje, tak ten vlak neuvidím.

Addams

😁😁😁😁😁

Karl vB.

Vy máte někde tyrkysové pozadí???

Sáček

Kdo nechce, ani to nebe nedokáže vidět.

Sáček

Pak se ovšem opravdu nelze divit, že ČD se mnoho lidí směje. Po právu.

Igelkott

Tohle je mimo mísu.
Přál bych si kvalitní odbory (bez Dufků apod. – soudruzi už odejděte). Kteří budou dobře vyjednávat, to co mají, tedy hlavně platy.
Jsem podnikatel, ne zaměstnanec.

hroch.obojzivelny

Já bych si osvícené odbory představoval jako skutečné zástupce zaměstnanců. Tj. instituci, na kterou je možné se obrátit, když potřebuje firma se zaměstnanci něco vyjednat a se kterou se dá jednat na rovinu. A naopak, která na rovinu sdělí oprávněné požadavky zaměstnanců a je schopna o nich kvalifikovaně jednat. A nemusí zdaleka jít jen o mzdy. Zároveň bych ale od nich očekával také edukační práci, tj. vysvětlování lidem, na co mají právo, která jejich přání mají oporu v zákoně a dají se prosazovat, a která už jsou za hranou. A jaká je realita? Odborové organizace zaměstnance očkují nesmyslnými požadavky, které… Číst vice »

Martin

Predevsim mejte na pameti – tedy meli by mit odbory, ze firme se ne kazdy rok dari, a nekdy svymi pozadavky mohou firme zpusobit problemy a tim ohrozit nasledne i pracovni mista.

Petr Šimral

Mzdy prosím, v nestátním sektoru to jsou mzdy.

Bram

To je samozřejmě pravda, ale tohle jednak ví málo lidí a za druhé to nemají potřebu rozlišovat mnohdy i ti, kteří to vědí. Jednou za měsíc přijedou na účet peníze a přiznám se, že i mne je vcelku jedno, zda bych za odvedenou práci dostával mzdu, nebo bych dostával plat. Zajímavá je pro mne především číselná hodnota té částky, která mi na účet přijde 😉.

SYN

Doufám že námitky SOSaD vyřídí rychle a jednoznačně, že nepatří mezi právněné osoby…

SYN

*oprávněné

libor

Tím se snad ani nikdo nebude zabývat. Sekretářka to rovnou skartuje 😀

Bram

Přesně tak se drážní odboráři chovají. Dupou nožičkami do země a buší pěstičkou do stolu, pokud není vše podle nich a nejraději by tu hroznou liberalizaci dráhy zakázali a chtěli by zpět dráhu unitární, kde by samozřejmě měli právo veta 😁😁😁.

SYN

Ale no tak, tady si prý našli i nějaký věcný důvod… teda až nám ho sdělí…

Bram

Pro odboráře je věcný důvod například ten, že se jim ta liberalizace prostě nelíbí 😁😁😁.

Jofrey

Samozřejmě že bychom chtěli švýcarský model a ne tuto hrůzu,co se tady vytvořila

Bram

Ale jdi, ty jeden odborářskej blábolo :-).

Daniel Jablonecký

To by chtěl leckdo, ale švýcarský model je právě proto tak dobrý, protože je ve Švýcarsku. Na poměry střední a východní Evropy je naše železnice hodně dobrá. A pokud máte pocit, že by mohla být lepší, tak ano, jistě mohla, ale nemůžete zároveň u toho fňukat, že je SJT příliš drahý. Chtít mercedes za cenu trabantu je nerealistické a naivní.

Bram

Jenže ve Švýcarsku právě mají mercedes za cenu mercedesu, ale to odborařským blábolům nedochází. Obvyklá je u těchto odborářských blábolů kombinace požadavku na švýcarský model a režijky v peněžence 😁😁😁.

Pro info: Koupil roční one ticket, už mám asi čtvrtý 😉.

Bram

Edit: Koupil jsem si roční one ticket, už mám asi čtvrtý.

asdfasdfasdf

Už chybí jen námitky přímo od Arivy.

libor

😀 😀 😀 počkáme si, třeba se taky přidá ….

Jirka

RIMMER: Námitka!
KRYTON: Pane, proti čemu namítáte teď? RIMMER: Žádám omluvu.

Polohovač

Kupka jim bude několik hodin mazat med kolem úst a mezi řečí jim sdělí, že nejsou oprávněnými účastníky řízení, tak skrytě, že si to odborářská delegace uvědomí, až když se vyléčí z kocoviny po oslavě úspěchu. 🤪

Juggernaut

Představa Arrivy o rutinním výběru tak vysokých částek za jízdné po celou dobu trvání smlouvy se výrazně liší od všech ostatních. Domnívám se však, že skutečný vývoj nikdo nedokáže předem odhadnout. Smlouva by měla být nastavena tak, aby v případě nerealisticky stanovených cen nebylo možné požadovat finanční kompenzace za vzniklé ztráty. Jinak by bylo příliš snadné podhodnotit nabídku ve výběrovém řízení a následně tuto chybu napravit prostřednictvím dodatků. Možná je to ale ve smlouvě ošetřeno? Nečetl jsem.

_mm

V minulé diskuzi někdo psal, že ztráty navíc je možné částečně kompenzovat

Jarda

polovinu rizika tržeb nese stát, není daleko od reality situace, kdy by arriva tak inkasovala více peněz, než regiojet či čd..takže to je za mě jednoznačně špatně nastaveno nebo špatně naceněno

MartinS.

Není to možné. Při poklesu výnosů pod 0,8 a povinnosti objednatele uhradit navíc více než 10 % předpokládaných výnosů, bude objednatel hradit jen v případě poklesu cestujících při vyhlášení krizového stavu v projížděném území. A 10 % ze 3 mld. je 300 mil. to je stále hluboko pod kompenzacemi, které chtěly RJ a ČD.

Erik85

Těch 10 % je z odhadovaných tržeb, které Arriva „odhadla“ na 15,6 miliardy, žádné tři.

Jimm

Mě by zajímalo, jak chce Arriva dosáhnout vyšších tržeb, pokud tedy neplánuje razantní zdražení. Víc vlaku se na trať nevejde a už teď jezdí rychlíky dost plný.

Jakub P

Plánujou větší kapacitu vlaků než požaduje zadání. Takže to, že už teď jezdí ty rychlíky dost plný je spíš argument pro.

Luboš Beneš

No právě a když se ještě zlepší infra, stoupne kvalita Berounek (nově jezdí bez 1. třídy, asi nejsou vozy….) a Mnichovských expresů tak pojede i víc lidí. Navíc D5 za Berounem na Prahu je nepoužitelná.

Jan

Duch Jaromíra Duška obchází MD…

xyz

… tedy tu budovu, kde přinejmenším v její části se dotyčný – dle svých slov – „bál ohnout pro tužku“ (výrok nesmyslný už sám o sobě + tím víc když dotyčný tam měl být – když už – hájit zájmy svých svěřenců ve vztahu k jejich zaměstnavateli).

Michal M

Na tohle jsem ocenil velmi rychlou reakci Čtvrtníčka, který v Divadle Na zábradlí uspořádal koncert skupiny Buzerant (a teď nevím, jestli ji měl už předtím, nebo jí založil). Ve vstupní části divadla a vlastně možná všude na zemi byly poházené tužky…
Asi past na nadsamce Jardu.

Bram

Po budově MD se spíš line puch Jaromíra Duška :-).

JirkaM

Komedie 😁

Zaměstnanec

Cim vic vidim, ze to vsem vadi, tim vic to Arrive preju.

Pacicka

Ale vždyť je to prakticky u jakéhokoliv většího výběrka na stavby to samé. Koneckonců je to logické, proč to nenapadnout, když jsem nevyhrál já.

Dusmor

To je tak, když nenesete náklady a škody, které tím neoprávněným napadnutím vyvoláte.

Happy

Tak ať si to zaplatí odboráři. Nevím, proč bych jako daňový poplatník měl platit místo 3 mld 6.

Erik85

Problém je, že u té Arrivy dle podmínek VZ hrozí, že to nebudou 3 miliardy, ale daleko víc. Taky se můžeme v případě stejných podmínek v dalším VŘ dočkat, že dopravci tržby odhadnou na desetinásobek a MD bude proplácet nesmysly spekulantům.

MartinS.

Jak jste k tomu názoru došel? Nějaký výpočet by byl?

Erik85

Článek 8, odstavec 6 ZD a nejednoznačný výklad, jak s tím bude nakládáno.

SYN

Takže jde o upřesnění smlouvy, ano? NIKOLIV o to kdo vyhrál??

MartinS.

Vždyť je to tam jasně napsáno. Objednatel uhradí polovinu rozdílu mezi předpokládanými a skutečnými výnosy. Ale pokud dopravce vykáže méně než 0,8 předpokládaných výnosů a objednatel by měl hradit více než 10 %, bude je hradit jen při poklesu počtu cestujích z důvodu vyhlášení krizového stavu. Tedy pokud má stát hradit celkem 3 mld., může za normální situace uhradit o 10 % víc, tedy 300 mil. To je pořád méně než požadované kompenzace RJ a ČD.

Erik85

Jak jsem psal výše, nejde o 10 % z 3 miliard, ale z 15,6 miliardy.

noerf

Je otázka, jestli by nestačilo stanovit podmínky jako na R9. Tedy požadovaná kapacita, rychlost a vybavení vlaků a který dopravce nabídne nejnižší požadavek na doplatek MD vyhraje.
Tady chápu napadení Regiojetu, protože místo doplatku že strany MD ve výši 3 miliardy to může být výrazně více dle předpokládaných tržeb. Otázka zní, zda by i v případě nižších tržeb Arriva vyhrála. Na to by MD měli odpovědět. U ostatních je to napadení spíše zdržovací taktika.

Erik85

Je to složitější. U R9 to nikdo „nezneužil“ s nadsazením tržeb. Takže nyní uvidíme co bude dál. Odbory nekomentuji, ale za mě:

RJ – bude se snažit, aby nabídka Arrivy byla vyloučena, ale samotné VŘ bylo dokončeno (je druhý, takže zakázku chce získat z pozice druhého).

ČD – budou se snažit VŘ zrušit pro nejednoznačnost zadávacích podmínek, které se dají vyložit různě. (Nebyl by to obecně první případ u VZ, kdy o zrušení pro nejednoznačnost, která do podání nabídek nešla odhalit, rozhodl soud a VZ shodil celou ze stolu.)

va.ma1537

Koukl jsem do veřejně dostupné smlouvy R9 a odstavec o sdílení výnosových rizik je tam taky, takže v tomhle ty podmínky jsou shodné 🙂

Otto

Tam se nad tím ale zjevně nikdo nezamyslel tak, jako se zamyslela Arriva (tj. nebyl žalobce, nebyl soudce :-). Uvidíme, jestli to půjde třeba na ÚOHS, jak píše Erik85, nebyl by to první případ zrušení VZ kvůli nejednoznačnému výkladu zadávacích podmínek. Na to pouhé vyloučení Arrivy bych asi nesázel, pokud v zadávací dokumentaci nikde nebylo jednoznačně uvedeno, jakým transparentním způsobem mají účastníci budoucí výnosy stanovit. Protože takhle si dopravce může sáhnout na další příjmy pouhý stanovením imaginární nerealistického čísla (a teď neřeším, jestli je to pořád méně, než chtějí ostatní). Podle mne buď potvrdí Arrivu, nebo shodí celé řízení.

Frantík

Jaké proplacení? Jestli je to netto režim, dostane fixní cenu, a zbytek je jeho problém když nenatrží.

Erik85

Ne, je tam sdílené riziko 50:50. Stačí si přečíst zadávací dokumentaci.

SYN

OK ale od toho tu nemáme odboráře sorry odbory jsou speciálně definovaná skupina za účelem vyjednávání o platech atd.
Jinak ať si na to založí spolek!

Petr Šimral

V tomto případě o mzdách.

Modré zábradlí

S kopce do zatáčky kolem semaforu…

Razum

Již brzy: Odvolaly se i stromy podél trasy. Vadí jim vyšší uhlíková stopa Arrivy a barva vlaků. Žádají vítězství Regiojetu a žluté barvy vlaků, které jim připomínají sluníčko.

Vesper

Z jakého titulu odboráři podávají odvolání? MD by je s tím mělo vyhodit, že tohle se jich netýká.

Miroslav

No, asi tak nějak.

Tonda

Rozpustit takove organizace….

rodilyslavkovak

a vypustit

Karl vB.

Já bych to nechal, ať se panoptikum historicky znemožní samo.
On to nejspiš bude takový mentální skanzen let 70. a 80.
Kdyby to byly skutečné odbory, budou s dopravci tvrdě vyjednávat lepší pracovní podmínky, nebo mzdy svých členů a bylo by o nich průběžně slyšet po celý rok.
Tohle je jen takové „my jsme tam to písmo poslali taky“…

halbsatdt

Protože JB

MartinS.

Tak ono jim MD asi také v tom duchu odpoví.

martin.janecek

Se Kadečka asi už zbláznil úplně a MD by je mělo vyhodit s tím nemají teď v této fázi co podávat námitky…

Medvěd JihoČech

to, že jejich členové přijdou o zaměstnání se jich netýká? vážně?

M19

To bych považoval za nepodstatné. Podstatné je, zda jsou dotčeným subjektem ze zákona oprávněným podat námitky či nikoli a zda jsou námitky věcně podložené, nikoli spekulativní. Bez ohledu na to, zda je to dopravce, odboráři nebo třeba bába ze zelinářského stánku.

tarten

Bába ze zelinářského stánku jistě podá námitku také. Že jí polezou do zelí. Ale až po spolku chovatelů, že přijdou o zadarmickou reklamu na zvířátka.

M19

Asi pokus být vtipný. Moc se nepovedlo. Původně jsem odpovídal na komentář Jana Sůry, který zmizel. A stejně jste evidentně nepochopil tu podstatu.

Jaroslav

Špatně Sůra,pobočka je v Chebu.

Twix

Jen tak ze zajímavosti, může odborář zůstat členem Sosad i poté co přejde od ČD k Arrivě?

tarten

A v tom by možná měla spočívat ta újma…?

vladki

A proč teda nepodávají odvolání zaměstnanci stavebních firem, když jejich firma nevyhraje vyberko na stavbu dálnice?

Nevolnictví je už skoro 300 let zrušené. Nikdo nikomu nebrání ve změně zamestnavatele. A Arriva ty schopné určitě ráda zaměstná.

Průvodce původní Aleš

No jo, ale kdo zaměstná ty neschopné? 🙂

SYN

Ti si právě musí najít uvolněné místečko ve struktuře odborů 🙂

rogo01

Místo nich nastoupí členové jiných odborů.