Nejen Brno. Ministerstvo posoudí záměr stěhování nádraží v Chomutově

Nádraží Chomutov je trochu z ruky. Autor: PatrikPaprika – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31494313Nádraží Chomutov je trochu z ruky. Autor: PatrikPaprika – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31494313

Záměr přestěhovat hlavní vlakové nádraží v Chomutově blíže do centra posoudí centrální komise ministerstva dopravy. Správa železnic jí materiál předloží

138 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef Nový

Mám dotaz? V Chomutově to trochu znám a dotaz pro místní ,, není lepší postavit přepravní terminál (bus,trolejbus,dálkové busy) na druhé straně nádraží? Místa je tam dost i pro parkoviště, na nádraží udělat místo lávky podchod a je hotovo a laciněji.

Apollo17

„není lepší postavit přepravní terminál (bus,trolejbus,dálkové busy) na druhé straně nádraží? “

Na druhé straně nádraží jsou pozemky firmy Globus(takže tam žádné volné místo není).A kdo by zaplatil ten přepravní terminál,dráty pro trolejbus?Správa železnic?To by muselo platit město Chomutov.
Nádraží bude modernizovat Správa Železnic,ta to bude platit a zda se budou perony,podchody,výtahy,složitě budovat na současném místě,nebo jednoduše na uhelném nádraží(kde se při stavbě nebudou motat cestující) bude finančně podobné.

Michal

K rekonstrukci nádraží Chomutov musí dojít tak jako tak, už jen s ohledem na přechod trakce z DC na AC a nové ETCS atd.. Když se finančně počítala varianta zachování stávající konfigurace osobního a nákladního nádraží tak to vycházelo kolem 5,8 miliardy, protože vlastně rekonstruujete dvě nádraží. Tím, že se zruší ranžír, tak se nemusí složitě zapojovat ( z hlediska TV a zab. Zař.) stávající nákladní nádraží. Přesun nádraží je tedy bonus + zrušení 5 přejezdů+ zrychlení a ještě to stojí méně než jen rekonstrukce současného stavu. Nemluvě o ohromném množství uvolněných pozemků u zrušeného nákladního nádraží.Další bonusy viz. níže… Číst vice »

FlashCV

To jako fakt?! V Miliardach Korun? To jsou lidi fakt tak liny,aby tech 600metru usli? Zdravej dospelej clovek to ma za 3-4minuty. S detma do 7mi minut urcite. To je hrozna dalka. Vsude si radeji povezou zadecek o par centimetru,nez aby udelali krok navic? Pochopil bych to nekde jinde,ale u nas,kde je jen jedna jedina cesta mezi vlakacem a autobusakem,kde se opravdu neda zabloudit. Navic nase nadrazi uplne dokonale rozdeleny na osobaky a nakladaky,kde neohrozuje nakladni vlak lidi vystupujici z rychliku. Pochybuji,ze to na novem nadrazi zachovaji. To dejte radeji pul miliardy me a ja ty lenochy budu porad vozit… Číst vice »

Apollo17

„Vysvetlete mi to!“
V Chomutově se bude modernizovat nádraží,aby mohlo být řízeno dálkově,mohl se tam instalovat zabezpečovač ETCS,modernizovaly se koleje,výhybky,napájení,zvýšila rychlost atd…Bude to stát asi 3 miliardy.A teď je diskuse,zda nástupiště pro cestující bude vybudováno ve stávající poloze,nebo blíž městu,autobusovému nádraží,MHD..Takže nikdo ani vám,ani nikomu jinému nedá žádné miliardy,ani se skoro nic neušetří(protože ty nové koleje,troleje,zabezpečovací zařízení atd.. se stejně budou budovat znovu).Je to něco takového,jako když budete rekonstruovat koupelnu v bytě a budete zvažovat,zda vana zůstane na stejném místě,nebo bude na opačné straně koupelny.:-)

FlashCV

Toto vysvetleni je vcelku prijatelne,ale o tom v tom clanku neni ani zminka. Nadpis i cely clanek je postaven na stehovani nadrazi za nekolik miliard,takze proto to me rozhorceni 🙂 S tim uz problem nemam 😉 Kazdopadne v tomto pripade uz je pochopitelne,ze po celkove realizaci nove trate kvuli modernizaci uz je mozna mene nakladne postavit novou budovu,nez rekonstruovat puvodni budovu.

Apollo17

Takto nazvané články moc nepomáhají .Taktéž na Fejzbuku reagovala většina přispěvatelů,jako Vy,protože si myslí,že někdo postaví nádražní budovu o 600 metrů blíže městu za 3 miliardy.Naštěstí snad o tom nebude referendum a radní(kteří ví ty podrobnosti) s touto variantou souhlasí.Navíc by došlo ke zrušení 5 přejezdů(2x na Vejprtské trati,3x na trati na nákladní nádraží).

Chaloupka

Snad nechcete aby Vám článek něco (všechno) vysvětlil. Vysvětlení a další informace dolňují diskutující. Článek jen diskusi odstartuje.

Sinda

Mnohé pozemky v blízkosti centra i autobusového nádraží v prostoru dnešního nákladního nádraží zůstaly v majetku ČD. Ano, opět jedna z ukázek zpackaných převodů z ČD na SŽ 😀 Hodně dalších okolo vlastní město. Co skutečně nění potřeba je dnešní nákladní ranžír tak blízko k centru. Ale místa na nádraží v upravené poloze tam je rozhodně dost.

Vladimír D.

V rámci rekonstrukce trati má určitě smysl uvažovat o přemístění chomutovského nádraží. Původní budova jistě najde nové uplatnění a Chomutov si odbavovací halu, odpovídající dnešní, době zaslouží.

Ušatá

Ono by tam hlavně stačilo dostat před nádraží linku trolejbusu tak s pětiminutovým intervalem ve špičce a v sedle max. po deseti minutách a to nádraží poněkud zkultivovat, dostat tam obchody, restauraci atd. Nakonec tak to kdysi i v minulosti bylo.

xyz

Pořád by tím nebyla vyřešena přestupní vazba mezi vlaky a všemi linkovými autobusy.

Obchody a restaurace se buď uživí samy, nebo nikoliv. Z toho, že tam už žádné obchody/restaurace nejsou, to vypadá, že se tam bohužel neuživí (čemuž se ani nedivím ve chvíli, kdy přestupní funkce této stanice je relativně malá a kdy naopak nemalá část chomutovských cestujících používá spíše zastávku Chomutov město).

Ušatá

To není tak docela pravda. Ono se to na těch nádražích ruší všude, kde sedá. A to i tam, kde to bývalo využívané. Jen namátkou zrušení solidní restaurace na nádraží v Rokycanech, Hanušovicích a další služby. Přitom v obou městech je minimum normálních restaurací, ale i obchodů, které by se na tom nádraží uživily. Nerad bych se pletl, ale zřejmě jde o to, docílit toho, aby za každou cenu se zvedly výše nájmů a tím padají všechny služby a jejich rentabilita. (Nebo dokázat, že na těch nádražích se nic nevyplatí a je nejlepší je zbourat – co je to za… Číst vice »

Krušnohorec

Zítra začnu rozesílat dokument o přesunu těm, kteří o něj požádali.

Chaloupka

Chomutovská mšstská doprava vůbrc nazajišťuje přestupní vazby na vlak. Ani na nádraží Chomutov, ani na zastávku Chomutov mesto, ani na zastávku Jirkov zastávka ani na zastávku Jirkov se veřejnou hromadnou dopravou dostává špatně. Proč není někde (třeba Jirkov zastávka když né Chomutov hlavní) přestupní terminál vlak-bus-MHD? Kam se má v Chomutově jet vlakem, kde je přestup na MHD?

Generální mandatář

Podle mne by stačilo posílit MHD na stávající nádraží nějakou vhodnou celodenní linkou (trolejbusy na baterie). Modernizace stávajícího kolejiště (nástupiště, podchod). Rozsáhlá budova by se dala využít pro nějakou státní instituci, čehož podmínkou je opět dostatečná MHD. Nádraží zase tak daleko od centra není…

xyz

Pominu-li další aspekty, tak dodám, že vozový park trolejbusů v Chomutově + Jirkově byl nedávno kompletně obměněn a žádné z vozidel nemá přídavný bateriový pohon. Tzn. za tímto účelem by muselo dojít k úpravě (je-li vůbec technicky a „právně“ možná) nových vozidel.

Mirvald

A nakoupit nové trolejbusy, když ty staré nevyhovují: To by snad nemělk být problém.

xyz

Všechny tamní trolejbusy jsou „staré“ necelé 2 roky a byla na ně poskytnuta dotace.
Tzn. ano, pořízení nových trolejbusů v Chomutově by nyní v dané situaci BYL problém.

Mirvald

Samozřejmě nebyl. Tyto trolejbusy jsou stále v nabídce Škody. Jednalo by se jen o pár kousků, které by jezdily jen na určitých linkách. A je problém požádat o dotaci novou, když by se jednalo o ekologizaci dopravy?

Krušnohorec

Pokusů už bylo. Autobus MHD č.4. Nikdo tím nejezdil.

Chaloupka

A jaký měla linka č. 4 interval? Některé linky v Chomutově mají mimo špičku interval hodinový. To pak raději chodějí lidi pěšky nebo tágem. Například pro zajištění přestupu vlak-meziměstský bus (nádr. Chomutov hlavní – Chomutov autobusové nádraží) a vzhledem k dochvilosti vlaků i autobusů (dodržování jízdních řádu) by navazující propojující MHD musela mít interval 10-20 minut (ve špičce méně) aby byla zajímavá, což ta linka č. 4 asi neměla. Proto nikdo tím nejezdil. Také z linky č4 se muselo asi přestupovat na jiné linky MHD a v Chomutově asi nebyl (i dnes není) centrální přestupní bod, kde byl přestup ze… Číst vice »

PetrB

Interval byl na lince 4 jako dnes, tj. 60 – 90 min., dnes nese linka 4 oznaceni 304

Ušatá

K tomu není co dodat! Kdo by s tím při takových intervalech jezdil? I tak se dělá drahá a nevyužívaná MHD.

Solorger z Hradce Králové

Víceméně s tím souhlasím, nádraží je celkově vlastně od města jako takového prakticky odříznuté a ačkoli jde o pěknou procházku přestěhování blíže k centru by se hodilo.

ene bene

Já to vidím jako velmi rozumný plán. V místě vzdáleném 600 m od současného nádraží sice vidím oblouk, ale snad to jde nějak přetrasovat bez něj. To je chyba těchhle článků – honem zveřejnit, i když mapu nemáme. Rád bych si třeba prohlédl odjezd na Vejprty, někdo tady níže v diskuzi píše o úvrati, já myslím, že nutná není, ale bez toho plánku těžko soudit. Důvody pro: 1) lepší místo pro nádraží z pohledu města a jeho obyvatel 2) při plánované rekonstrukci trati a stanice se stejně musí všechno vyměnit a přebourat, tj. není důvod se držet stávající polohy, ekonomicky… Číst vice »

Krušnohorec

Úvrať pouze při přistavování vlaku. Odjezd, příjezd bez úvrati.

Mirvald

Nerozumný plán, krajně nerozumný. Opravte si Váš omyl.

Krušnohorec

Pokud má někdo zájem o podrobnější informace o novém nádraží v CV nechť se ozve na : edmund.heusinger@seznam.cz
Dovoluji si upozornit, vedoucí strategie a plánování SŽDC chomutovské poměry zná velmi dobře. Přesun nádraží je součástí návrhu „Zrychlení dopravy Cheb – Ústí nad Labem“ . Momentálně běží akce Bílina – Řetenice, následovat bude stavba Bílina – Most – Kyjice.

Ten_z_Bíliny

Bílina – Most bude ve stávající stopě? Jaké to má mít parametry? Tahle trať by si zasloužila jeden pořádný článek 🙂

Krušnohorec

Více informací nemám, ale myslím, že vzhledem ke směrovým poměrům rychlost zvýšit nepůjde.

barnye

stačí vytrhnout jednu ze tří kolejí

Ten_z_Bíliny

Což co si budeme nalhávat, tak tak velký provoz už tam není, aby musely být tři koleje. A když bude ještě VRT do Mostu, tak tuplem ne

Marian

VTR do Mostu? Prosím nohy na zem a nečíst šílené sci-fi jakých si ušmoulených plánovacích figurek. Nejsme schopni realizovat VRT z Prahy do Brna a budeme fantazírovat o Mostu. Proboha pro koho? A co taková nákladní doprava, ta už nebude potřebovat další, dnes údajně zbytečnou kolej?

Apollo17

Jenže ten úsek je dlouhý a v případě výluky by to bylo ještě horší,než když je vyloučená jedna kolej Bílina-Oldřichov(přibyly by nákladní vlaky,které dnes jezdí do Ústí přes Úpořiny).Pak by se muselo zavádět NAD,nebo projíždění zastávek(což je na denním pořádku při jednokolejném provozu Bílina-Oldřichov).

Kubík

Jedno z mála nádraží v této oblasti co vydrželo drancování uhelné oblasti a oni ho zavřou, pak dopadne jako bývalé nádraží v Duchcově. Místo aby k nádraží Chomutov přivedli trolejbusy a nádraží zachovali neb leží leží v rovném úseku (přesunuté bude v oblouku), tak ho opustí. Divná oblast Sudet, divné myšlení. Prostě jako MOST!

Krušnohorec

a, současné nádraží je z města špatně dostupné
b, ústecké zhlaví je v oblouku Vmax 60 km/hod po první koleji
c, nové nádraží v oblouku nebude.
d, dojde ke změně poloměru oblouků na obou koncích nádraží a ke zvýšení rychlosti

ene bene

Nádraží bylo kdysi postaveno za účelem usnadnit – jak říkáte: “ drancování uhelné oblasti „

František

Chomutov má zastávku Chomutov – město dostatečně blízko centru navázanou přijatelně na MHD. Hlavnímu nádraží by spíš prospělo protáhnout při peronizaci podchod až ke Globusu a natáhnout nějaký trolejbus ze vzdálenějších sídlišť až tam. Kdyby se nádraží posunulo, mělo by centrum města dvě zastávky pár set metrů od sebe a do Globusu, kam po lávce chodí od vlaků docela dost lidí, by bylo naopak daleko.

Krušnohorec

Zbytečně dlouhá a pomalá cesta z města na nádraží.

Krušnohorec

Bude-li zájem mohu naskenovat studii o novém nádraží v CV a rozeslat. Snad ji ještě najdu, potom uvedu e-adresu pro případné zájemce.

-TR-

Mám zájem.

M H

Ale jo, je tu i něco společného… V obou městech se stěhuje vlakové nádraží blíže k autobusovému 🙂

Ušatá

Místo toho, aby se to udělalo obráceně.

Krušnohorec

Nejde pouze o nové nádraží, ale i o zrušení zastávky Chomutov – město. Zruší se jedno zastavování a zrychlí se doprava. Současné nádraží je zbytečně veliké (největší nádraží Bustehrader Eisenbahn). Budova nemá žádné využití a těžko bude mít. Na místo starého nádraží se umístí nákladové nádraží současné nákladové se zruší (bývalé nádraží Dux-Bodenbach Eisenbahn).
Toto bylo naplánováno již pře šedesáti lety,. ale nebyl zájem, nebyly peníze.
Současné nádraží má osm dopravních kolejí, nové má mít pět dopravníchkolejí.

Vašek

Já těm Chomutovským nerozumím, in je přestěhovat nádraží mimo centrum – viz Brno :-D.

Hen ten oný

Případ je zcela jasný. Zkrátka chtějí prohodit nádraží a uhelné sklady.

Vlado

No nevím jestli Chomutov zrovna nutně potřebuje přemístit nádraží za několik miliard o 600 metrů,myslím si ,že město trápí závažnější věci v dopravě.Třeba MHD, je to pomalé a nástup předními dveřmi značně zdržující (vím černí ,jako pasažéři) a k tomu odbavovací systém ,musíte mít mince (nebo kartu ,ale ta většinou nefunguje)a to přesně (pokladny nevrací)a linky jezdí často okružní jízdy .No zpět k železnici je několik možností 1. vytvořit tzv.Městskou linku Chomutov -Jirkov potřeba k tomu by byla vybudovat peron na ranžíru(ta budova proti žst Chomutov),zastávku mezi přejezdy u autobusáku (máme přímé spojení vlak -autobus),zastávku Písečná u Kauflandu a za… Číst vice »

xyz

– Železniční stavby má na starosti jiná organizace (SŽDC; pozn. budu používat tuto zkratku i nadále, když se „nesmí“ psát SŽ) než MHD (města Chomutov + Jirkov).

– Souhlasím, že nástup pouze předními dveřmi + chaotické intervaly = nic moc věc, ale za to nemůže železnice a samo o sobě to nezmizí ani sebelepší provázaností vlaků s MHD.

– Navíc, jak jste i zmínil, tak chomutovská MHD je součástí DÚK, tzn. lze jet na přestupní jízdenku a tím pádem už v chomutovské MHD žádnou jízdenku nekupovat.

Krušnohorec

Uvažovalo se o zastávce Chomutov – Písečná na 124. Byla dokonce v jízdní řádu. Jenže v komunálních volbách tehdy zvítězila ODS a prohlásila, že je to zbytečnost. Takže někteří jezdí pro nákupy do Jirkov-zastávka.

K.S.

Myslím že na železnici jsou důležitější stavby než stěhování nádraží kdesi v Chomutově, sice tam na to místo je, což o to, vlezlo by se to tam s kapacitou jak pro nákladní, tak osobní dopravu, možná i se zrychlením tratě, ale stěhovat nádraží o 600m, mi přijde jako vyhozené peníze, když by výrazně levnější šel udělat podchod/nadchod na spořickou. Spíš jestli se tu někomu nehodí náhodou pozemky, které by se mohly při přesunu nádraží uvolnit. Vedle je obchodní centrum, takže bych se tomu moc nedivil.

xyz

„Myslím že na železnici jsou důležitější stavby než stěhování nádraží kdesi v Chomutově“
Ano, např. zvyšování rychlosti (je součástí stavby, které je tento projekt součástí). Nebo postupné přepínání z 3 kV na 25 kV 50 Hz (předpokládám, že toto přepnutí se v Chomutově „sveze“ s touto stavbou).

Krušnohorec

Sveze

...

Chomutova neznaje, dívám se do mapy a přijde mi, že Chomutov má to nádraží umístěné obzvlášť nešťastně, tam může výrazně pomoci jen prohození trasy hlavní trati s nákladní vlečkou, což by ale zase výrazně zkomplikovalo zaůstění tratí dalších.

Krušnohorec

Nepomůže, nádraží BEB a DBE jsou na konci slepé ulice naproti sobě.

Martin z Moravy

V Brně se stěhuje o cca 800 m a to význam má?

Michal

Vyhozené peníze to rozhodně nejsou, protože se tam 1) musí změnit trakce z DC na AC , 2) zruší propojení mezi odbočkou Chomutov město a nákladním nádraží tzv. ranžír, tím dojde ke zrušení 3 přejezdů, a pokud by to zůstalo ve stávajícím stavu, tak musíte trakci udělat i v ranžíru a v nákladovém nádraží včetně jeho zab.zař.. Takhle to stávající nákladní nádr. bude bez trakce a bez složitého zabezpečení zapojeno jen ve směru od Droužkovic/Kadaně Prunéřova 3) zahloubí se trať na Vejprty – zruší se tím dva přejezdy, 4) v přednádraží vznikne nové velké parkoviště P+R, 5) autobusy projíždějící Chomutovem… Číst vice »

Jerry

Není to blbost posouvat to o 600metru?já to tam neznám ..chtělo by to nějakou mapu.

Hen ten oný

Z nádraží do centra, to je dálka. A hloubka.

Kuba

Tam jde asi o to, že s tím nádražím by se tak jako tak muselo něco dělat, úrovňová nástupiště v tak významném uzlu nemají v dnešní co dělat. No a pak je celkem jedno, jestli se de facto postaví znova tam, co je, nebo o kus dál, s tím, že to pomůže snížit docházkovou vzdálenost. Viz Česká Lípa, tam se taky peróny posouvaly na sever kvůli lepší dostupnosti centra města.

Apollo17

Přesně tak.Cena bude podobná,když nově postaví perony v současné poloze,nebo blíž městu.

Cyklista

Bohužel v Chomutově nelze „posunout“ město k nádraží. Současné umístění je trochu nešťastné… Při rozsahu rekonstrukce trati je úvaha o přesunu na místě

Frantisek

Jestliže chtějí zabrat novým nádražím uhelný sklad, mohou jednoduše nabídnout náhradní pozemek na dnešním nádraží, namísto nějakých „rozvojových zón“. U kolejí to bude také, dá se navážet vlakem, bude to méně rušit obytné části (jestli jsem dobře pochopil popis stěhování). Více autobusů k nádraží je sice také řešení, ale je to přestup se všemi svými riziky, a pokud by to mělo jezdit hodně často, tak už tam zase nikdo nebude chtít chodit zdravě pěšky. Jestli se tam někdo bojí skutečného rizika, nechť slouží strážníci, cesta se nějak upraví a podobně. Jiná věc je, jestli pak tedy nezrušit zastávku „město“, a… Číst vice »

Štěpán

A nebylo by lepší (a také výrazně levnější) raději k současnému nádraží postavit trolejbusovou dráhu a posílit tam MHD? Přijde mi, že v Chomutově těch trolejbusů moc není a ani ty autobusy nejezdí moc často.

PetrB

Trolejbusovou trať by šlo těžko stavět, brání tomu elektrifikovaný úsek tratě přes přejezd v ulici Nádraží (Rokycanova). Možností pro ten kousek by byl parciální trolejbus, např. prodloužením trolej linky 353 z aut. nádr.

Štěpán

Pokud vím, tak v Prešově mají přejezd, kde elektrifikovaná trať kříží trolejbusovou dráhu, nějak by to tedy jít mělo.
Až se elektrifikuje trať 310, taky se bude muset křížit s tramvajemi v Olomouci.

PetrB

Normy v Evropě nedovolují křížení trolejbusové trakce s elektrifikovanou železnicí. Ve slovenském Prešově mají výjimku. Trolejbusová dráha byla ve městě dříve, než proběhla elektrifikace tratě. Aby se nemusela trolejbusová doprava rušit nebo omezovat, byla Prešovu udělena výjimka. Vlaky přes křížení jezdí se stáhnutým sběračem.
Dnes tuto výjimku těžko někdo dostane…

Alibaba

Mě by zajímalo, zda tahle norma, že se nesmí křížit trolejbusy s trakcí na železnici, vychází z technických podmínek, kdy prostě nevychází především izolační vzdálenosti mezi systémy (což bych pochopil). A nebo to vychází z nějakého pitomého rozhodnutí od stolu?
Že se dá vyřešit 750V a 3000V je dané řešením v Prešově. Ve Švýcarsku je to ve městě La-Chaux-de-Fonds, tam ale nevím jaké napětí maj na úzkorozchodné železnici.

Ušatá

Hlavně se musí chtít a hledat řešení. Když se nechce,nic nejde.

MRC

Co jsem viděl na tom přešově, tak tam se musí projíždět se staženými sběrači… Nechtěl bych vidět, jak by to dopadlo, kdyby se na to zapomnělo..

Kalanis

V Prešově je 3kV=. A není mi jasno na jak dlouho. Chomutov v rámci koridorizace čeká 25kV~.V Praze se kvůli křížení trolejbus rušil. https://www.asb-portal.cz/stavebnictvi/inzenyrske-stavby/doprava/jednotna-napajeci-soustava-v-cesku

Alibaba

V Praze to křížení zrušily (na 3kV), protože nevěděli, že to jde udělat. Na 1,5kV tam s neutrálním polem pro trolejbusy fungovalo, i když to prý na Krejcárku žádná sranda nebyla.
A ještě mě napadl Arad, kde jsou tramvaje (pokračující za město) a trať 25kV. Na první pohled to vypadá, že oba systémy mají neutrální pole, ale pantografově je to sjízdné.
Doufám, že to nesežere něco z toho gůgl_odkazu.
https://www.google.cz/maps/@46.1706704,21.3825827,3a,63.4y,58.39h,92.71t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZWPa8vvBcehnxMnXS8LkrA!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs

xyz

– Pořád by tím nebylo vyřešeno propojení vlaků s linkovými autobusy, jakož i samotná vzdálenost nádraží vůči centru města.

– Tak jako tak by tím pádem bylo potřeba v rámci modernizačních prací (které budou provedeny tak jako tak) provést rekonstrukci stanice ve stávající poloze, včetně peronizace.

– Pokud by ve verzi „poloha stanice zachována“ neměla být zrušena druhá (dosud zanádražní) část kolejí včetně pokračování směr Most (tzn. ty koleje, na kterých – dle popisu – má dojít k výstavbě nového chomutovského nádraží), znamenalo by to vedení trolejbusové tratě přes přejezd s elektrizovanou tratí.

Frantisek

To měli už dávno, leč pořád je to ježdění navíc a přestup. Nicméně, pokud by současně oživili i krásnou budovu a její okolí tak, aby to území žilo a fungovalo, proč ne. Současně si nejsem jist, zda stěhování počítá se zachováním určitých kapacit pro nákladní dopravu do budoucna, až třeba zase nepůjde tolik mrhat zdroji.

Ušatá

Obávám se, že se zase bude někdo snažit tuto opravdu krásnou budovu jako předimenzovanou a nevhodnou zbourat (nebo jen ubourat?) namísto toho ji využít. Ale kde schází rozum a snaha, tam není pomoci.

Apollo17

Budova prochází v současnosti rekonstrukcí.Byla vyměněna celá střecha,odizolování spodku od vzlínající vlhkosti,stavební úpravy vnitřku budovy.Ovšem využití bude asi spíše momodrážní.Také 30 let opuštěná rujna bývalých nocležen dostala nového vlastníka a prochází rekonstrukcí(nová střecha,okna,vnitřek a bude tam údajně soustružna).
Pro cestující bude určitě výhodnější poloha blíže městu,kde bude přestup na skoro všechny linky MHD,linkové autobusy a blízkost škol.

robert

Zajimalo by me, proc se zastavba nerozsirila i okolo nadrazi. Skoda, ze k nemu nejezdi vic MHD. Ono je hodne daleko, tak lidi vic nastupuji na meste.

PetrB

K „hlavnímu“ nádraží nejezdí žádná linka MHD, nejbližší zastávka MHD je aut. nádr., která je asi 2 km vzdálená.
Pokud chcete jet k nádraží autobusem musíte jet linkou DÚK.
V MHD Chomutov – Jirkov platí tarif DÚK.
Jinou možností je vystoupit ve stanici Chomutov město, která je MHD dostupná, ale jízdní řády MHD jsou koncipovány tak, že vám trolejbus ujede před nosem nebo máte na přestup třebas jen 2 minuty. A interval se pohybuje od 15 do 45 min. v závislosti na směru (proklad trolej linek 341 a 353).

Hen ten oný

Vyšlo by to každopádně levněji.

Apollo17

To je taková mýlka.Nádraží se bude v podstatě stavět znovu,jako teď Řetenice,nebo Oldřichchov u Duchcova.Peníze to bude stát podobné,ať budou nová nástupiště ve stávájíci poloze s podchody,výtahy,nebo o 600 metrů blíž centru a autobusovému nádraží.Jen je otázka,zda to přežije takové zavádějící informace,jako v tomto článku(přesun nádraží bude stát 3 miliardy).Například mnohem menší nádraží Řetenice bude stát i bez přesunu skoro miliardu.

robert

aha, ale kdysi tam MHD jezdilo. každopádně je to tragédie

PetrB

Ano v minulosti jezdila. Naposledy noční linka 11 CV, žel. st. – CV, aut. nádr. – Palackého – Mozartova – Zimní stadion – Zahradní TIP – Jirkov, Hrdinů – Jirkov, Horník – Jirkov, aut. nádr. (jela třikrát za noc), přes den jezdila linka DPCHJ bez číslného označení v trase Chomutov, aut. nádr. – Chomutov, žel. st. a to jen v pracovní dny době od 05:15 do 19:45 hod. s návazností na vlaky.
Linka byla pak pro nízké využití zrušena a dnes jak jsem již uvedl jezdí k „hlavnímu“ nádraží jen linky DÚK.

Ušatá

Právě ta organizace dopravy a intervaly MHD v malých městech jsou tragedií. Stačí se podívat jen jako například na KOlín, kde jsou i hodinové intervaly u nádraží a tam prakticky každých deset minut přijíždí nebo odjíždí vlak a to i večer.

xyz

(Ne)zvládne se do přesunutého chomutovského nádraží zapojit trať z Vejprt?

Kuba

Přinejmenším úvraťově to půjde vždycky.

Krušnohorec

Zvládne

dopravák

Zjevně ne – proto se také v textu píše, že „Opuštěný prostor po nádraží by město podle dřívějšího vyjádření primátora Marka Hrabáče (ANO) mohlo využít jako rozvojovou zónu a jednu z opuštěných tratí i jako cyklostezku.“. Takže s přesunem nádraží zřejmě vejprtská trať definitivně skončí, resp. aspoň to vypadá, že se o to budou všichni zúčastnění snažit.

Krušnohorec

Opuštěno bude nákladové nádraží, dříve patřilo DBE.

-TR-

Trať do Vejprt neskončí, pokud si na ni bude nadále objednávat dopravu Ústecký kraj. Smlouva s dopravcem Die Länderbahn je na 10 let, takže zrušení nehrozí.

Ušatá

Zatím, spíš by bylo potřeba tam dopravu mít denně a celoročně. A to i do toho Německa a slušelyby tam i nějaké R a Sp i od Prahy.

Michal

Neskončí. Zahrabe se a ještě bude mít sólo nástupiště.

Krušnohorec

Vlak do Vejprt bude mít oddělené nástupiště a dojde k zahloubení tratě a zrušení dvou přejezdů (I/13 a Kadaňská ulice)

Kuba

Vím, že dneska to vzhledem k absenci nákladní dopravy nehraje takovou roli, ale sklonové poměry teda dostanou dost na frak. Lepší by bylo naopak překonat obě ty ulice vrchem a pak postupně vyklesávat v prostoru stávajícího nádraží.

Martin z Moravy

Hele u nás ho stěhují z centra, prý moc znečištění od dieselových mašin. V Chomutově se asi spalin nebojí 😀

Apollo17

V Chomutově žádné dízlové mašiny po nádraží nejezdí.

Hen ten oný

Tak, když to městu pomůže, tak proč ne? Ale jen aby pak nějakého kujóna nenapadlo dát mu název „Nádraží Maxipsa Fíka“. Známe své chomutovské. 😃

Krušnohorec

Nábřeží Maxipsa Fíka je v Kadaní.

pozorovatel

„Ale jen aby pak nějakého kujóna nenapadlo dát mu název „Nádraží Maxipsa Fíka““
To snad ne – proč by ten název kradli Kadani? (Letos je „Vlak Maxipsa Fíka“ do Kadaňského Rohozce plánován na 23. května.)

Hen ten oný

Takže Fík už je zablokovaný?

Frantisek

Bodejť, vše už se stejně vozí kamiony po nových silnicích. 🙂

Ušatá

A to je třeba rázně a razantně změnit a ne prosazovat nápady jako je snížení cen pohonných hmot či silnič í daně atd.

Frantisek

Asi tam máte málo znečištění od autodopravy, tudíž nesmí být vlak tak dobře dostupný.

Zdendik

Jednat to nestěhují z centra, ale přesouvají do výhodnější polohy kvůli zasekanému jihu města a navíc přesun nádraží je jen jedna ze staveb, cílem je protáhnout přes Brno kapacitní a moderní železnici s návaznostmi na okolí a odbourat letitou ekologickou zátěž. Jinak by mj potřeboval nákladní průtah ne GO, ale rekonstrukci. Vizitka pro návštěvníka, co vystoupí na hlavním nádraží je v současném stavu celkem úděsná.

Pavel

Výhodnější poloha pro developery, nikoliv cestující, protože se zhorší dostupnost MHD. I když tam chtějí dotáhnout nové tramvajové tratě, pořád to bude (kromě Komárova) slepá větev. Zasekaný jih souvisí s tím, že chybí spojnice přes těleso dráhy, dnes je jižně od Hlavního nádraží Úzká, Opuštěná, Bohunická a D1. Jeden podjezd na kilometr je ve městě málo, jenže to nesouvisí s polohou nádraží, ale technickým řešením. „Kapacitní železnice“ je největší nesmysl celé přestavby ve variantě Řeka, protože odsun zvládne pouze výhledový rozsah, bez jakýchkoliv rezerv pro komerční dopravu nebo nárůst nákladní dopravy nad očekávání. Dokonce je ve studii proveditelnosti přímo uvedeno,… Číst vice »

Paja

Tak jednak by Brno mohlo konečně opustit svůj velkovesnický status a přijmout samo sebe jako město (a ve městě nemusí všechny linky jezdit na nádraží, dokonce už i v ČB to pochopili). A druhak je tak nějak samozřejmé, že se k dolnímu, bude-li tam hlavní, postavila tramvajová trať. Postavit pár set metrů kolejí snad není likvidační ne?

Pavel

Plánuje se postavit novou tramvajovou trať od Nových sadů (křižovatka Nádražní x Hybešova) po bulváru na dolní nádraží. Druhá trať pak povede po Plotní (přeložka probíhá). Problém je v tom, že všechny tramvaje, co pojedou k nádraží nemají kudy pokračovat dál do města, takže skončí na nejbližší smyčce (Komárov, nebo nová smyčka ve Štýřicích), místo toho, aby pokračovaly do jiné části města, což nutí cestující k přestupům navíc. Všechny linky na nádraží jezdit nemusí (a ani dnes nejezdí), ale musí se uspokojivě řešit 70 tisíc lidí denně (výhled studie proveditelnosti je obrat kolem 120 tisíc) co dojede vlakem do města.… Číst vice »

PetrB

Coooo? Vyjma období let 1949 – 1951 nikdy nejezdili všechny linky v Budějcích na nádraží.
Tak mě zajímá jak jste na to přišel?

K.S.

Problém je trochu nevychytaný nájezd do Maloměřic, tam by musel být přesmyk – sklonově problém, nebo 5 kolejí v úseku Filipského – Táborská. Nebo by se muselo jít o uspořádání 2+2. Nebo o předělání tratí ještě v širším okolí. Třeba tam dostat „pirátskou spojku“ což je nákladní průtah přes Komárovskou, ale poloměry tam ne a ne vyjít. Ledaže by se tam mohlo jít třeba do R200m, ale to asi nejde pro náklady. Ledaže by se to pak tedy vzalo přes Chrlice a na Popovice, kde by vznikla stanice. Ale to je stavba tak za 60 milionů a k tomu zdvojkolejnění… Číst vice »

Modré zábradlí

Za 60 milionů tak akorát mě, ale určitě ne nádraží.

kakov

kde ho stěhují z centra? myslíte brno??

Hen ten oný

Lidé už vybrali název nového nádraží – Brno-Šalingrad!

BoH

No, někde stěhují do centra, jinde z centra :’o)

mgr.pavel

Jak se dívám na mapu, nebude to nové nádraží v oblouku? Tedy hlavní argument, proč brněnské nádraží „nemůže“ být jinde než na tom nejblbějším místě (ODSunuté / „u řeky“)?

robert

To neni ten problem, nadrazi v Kromerizi je taky v oblouku.

mgr.pavel

No já vím, že to není problém. I nové Wien Hbf je trochu v oblouku. Ale odsunovači brněnského nádraží toto používají jako „argument“, proč „nelze“ nádraží u Petrova nebo rozšířené současné (po zbourání Tesca).

M H

Nádraží v místě současného a Tesca by bylo ideální…jen bychom asi potřebovali válku a jeden nálet na Brno, který by to tam trochu vyčistil. V takovém případě by bylo totiž ideální nechat stát pouze nádražní budovu a vše ostatní v nejbližším okolí stavět znovu. Aby se tam vybudovalo 10-12 pokud možno zcela (nebo aspoň většinově) rovných průjezdních nástupních hran, na které se vejdou s drobnou rezervou dva 8 vozové vlaky s lokomotivami za sebe, takže nějakých zhruba 450 metrů. Takže nástupiště a koleje by potřebovaly obdélník dejme tomu 150 x 450 m^2, ten by se tam vešel třeba takto: https://mapy.cz/s/jovubukose… Číst vice »

Pavel

Nápad celkem dobrý, osobně byl ale doporučil zhruba půlku těch nástupních hran dát pod zem a vyhnout se tak velkým záborům pozemků. Konkrétně bych horem bral sever-jih, tzn. Tišnov, Blansko ze severu a Břeclav, Chrlice z jihu, spodem pak východ-západ tzn. Přerov a Vlára z východu, Střelice a VRT Praha ze západu a to nejlépe tunelem se zastávkami na Mendláku, Výstavišti a Kampusu.

dopravák

Problém to bude, protože ten oblouk je dost dlouhý a mezipřímá do oblouku opačného směru dost krátká, takže to dopadne ještě hůř, než jak to vypadá na současném hlavním nádraží v Brně. Ale přes Chomutov aspoň nejezdí (a zjevně už nikdy jezdit nebudou) vlaky osobní dopravy tak dlouhé jako přes Brno, takže by ten oblouk měl vadit méně.

Pavel

Hlavní problém nástupišť v Brně (který Chomutov nemá) je ten, že poloměr oblouků je menší než 300 m, a proto nejde na nádraží v Brně dělat nástupní hrany 550 mm nad TK. Byť není nástupiště v oblouku ideální, u dostatečně velkých poloměrů to není zásadní problém.

M H

Možná se tam ale vejdou nástupiště rovně…koneckonců třeba Wien Hbf je v podstatě v oblouku, ale nástupiště má rovná.

Hen ten oný

V podkrušnohoří je takové stěhování běžné. Však v Mostě i šoupali s kostelem. 😃

Chomutovský občan

V případě tohoto nádraží by, myslím, pomohlo, kdyby tam jezdilo více autobusů. Cesta na nádraží je sice dost příjemná, ale nechtěl bych tam jít za tmy.
Naprosto ideální by byl vznik nové linky MHD, která by spojovala toto nádraží, autobusové nádraží a přes ulici Palackého by zajížděla na Vodní. Čas jízdy bych odhadoval na sedm minut a linka by si své místo jistě našla. Musela by ale jezdit častěji, než jednou za hodinu.

Taky občan Chomutova

V podobné trase (-vodni-palacka-aut nadr-vlakac) jezdila linka 7(17) a byla pro nezájem zrušena. Proč? Do stejného vlaku se dá nastoupit v Chomutov-mesto. Tisíckrát lépe přístupné místo. Navíc vás nikdo cestou na něj neokrade. Na Hlavní se nejvíce chodí přes lávku, tedy od Globusu. Lidé ze sídlišť (Nová ves, Březenecká a dál) dojdou na Ch-Město a Jirkov-zastavka. To Hlavní nadr. je předurčeny k zániku kvůli tomu nákladnímu. Je v slepé ulici, vypadá děsivé, prijezdovka autem přes hlavní dopravní uzel (tedy kruhak u bývalého zimaku) si člověk dvakrát rozmyslí. Raději než tuto linku, bych prosil přímé spojení ze sídlišť k „novému“ areálu… Číst vice »

Chaloupka

Bohužel po Chomutově je nejlépe chodit pěšky. MHD je i pro cestu na Chomutov zastávka dost nepoužitelná.

Ušatá

Jenže u té (dle mého i do budoucna stále potřebné zastávky )CH – město je potřebné mít krátké intervaly MHD a organizované i tak, aby se k ní obsloužilo celé město.

Ušatá

Doufám, že si to nějak po letech nepletu, ale mám takový dojem, že kdysi, když jsem tam jel, měla MHD u nádraží právě ten interval 7 minut, takže jsem to bral jako docela rozumné. Nevím ale kdy to bylo a jak dlouho to tam bylo.

Liposh

Někde se holt stěhuje do centra a někde z centra. 🙂

Tomáš Záruba

Fuj to jsem se lek takhle po ránu. 🙂
Tyhle dvě věci bych vůbec nesrovnával, v podstatě jedna je pro významnější roli železnice v oblasti klíčová, zatímco ta druhá likvidační. Brněnské stěhování si s tímto vůbec nezaslouží být zmíněno v jednom článku, natož ve společném nadpisu!

Hen ten oný

Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí
https://vimeo.com/2142242

Modré zábradlí

Aby to nakonec nedopadlo tak, že odstěhují brněnské nádraží do Chomutova. Ale teď jsou v plánu důležitější věci (e-shop za půl miliardy a nějaké zkratky).

Hen ten oný

Ten e-shop za půl miliardy je zralý na prokurátora.

X 1

E-shop je na prokurátora. Nebo na Chocholouška. 😉

K.S.

Se nevylučuje, prvně prokurátor, pak Chocholoušek.

Hen ten oný

ne ten E-shop, ale ta cena

X 1

Ministerská rovnice 😉
E-shop + cena : banda budižkničemů (státní úředníci) = §tepláky ~ cvokhaus.

Hen ten oný

A není to ten Krušnohorský tunel?

Ušatá

obojí.

Chaloupka

Vzhledem k tomu kolik v něm bude osobních a firemních údajů i údajů o pohybu (všech kdo si kupují dálniční známky je fak hodně – našich i cizinců) tak doufám že bude ten e-shop zabezpečený a zajištěno že data nebudou utíkat. Ale zárověň vím že cena není záruka bezpečnosti (vysoká cena neznamená vysoká bezpečnost). Mnozí ale mohou být motivováni a chtít udělat e-shop i zdarma aby měli přístup k datům.