Nejdřív chceme další most přes Vltavu pro auta. Proč v Ječné ani v Žitné nebudou cyklopruhy
Návrh rekonstrukce Ječné ulice počítá s rozšířením ostrůvku tramvajové zastávky Štěpánská. Zdroj: Praha 2

Za absencí cyklopruhů mezi Karlovým náměstím a Vinohrady je spor pražského magistrátu a městské části.
Nechtěli by tohle začít řešit až se dostaví Severní okruh města !
Protože pak těch aut už moc nebude, v Praze pak budou jezdit taxislužby a zásobování.
Ale chápu že je potřeba honem rychle prošustrovat peníze !?!
Firmy se přece musí napakovat na různých studiích. To by jinak asi nešlo.
Vlastně už teď by spoustu aut nemuselo jet přes Prahu. Ty ze Žižkova by jeli na Černý Most a odtamtud by se dostali až vlastně po Jižní spojce až na Smíchov.
Stačilo by udělat cykloobousměrky v Kateřinské. Propojení IP Pavlova a Karláku pro kola by bylo na světě. Stejně je to jediná rozumná trasa klidnější ulicí.
Kateřinská a Žitná se skvěle doplňují. Bavíme-li se o páteřních stezkách, tak Ječná skutečně moc smyslu nedává.
Není náhodou, že ti nejméně schopní politici (slušně řečeno) z ODS se rekrutují právě z Prahy 2. Tato místní organizace by potřebovala pořádně vypráskat a ne jim rozdávat vlivné posty na ministerstvu obrany i jinde.
Tak ať postaví cyklopruh nad tramvajovou trati, schová to troleje, může to stát na pár sloupech a ti kdo chtějí můžou frcet v klidu a bezpečně
Bohužel nekteří nechápou, že snížení kapacity pro IAD pomůže dopravě. Není to intuitivní, ale všude ve světě kde to dělají to funguje. Musíme např. rušit parování v centru a městské dálnice.
A všimli jsme si, že všude jinde, kde tato prazvláštní opatření údajně fungují, mají plnohodnotý okruh města? Já vím, nevšimli…
Které cesty dnes nutně konané Ječnou a Žitnou (nebo třeba dalšími ulicemi, kde se „nedaří“ – Plzeňská/Vrchlického, Karmelitská…) budou vedeny po okruhu po jeho dostavbě?
Definujme si nutně.
Pocházím z města kde tohle dělají od devadesátých let a snížily životní úrověň. Da se říct že vážně město poškodily. Vancouver. Pokud někdo myslí že omezovat mobilitu je něco co zvýší životní úroveň pro střední produktivní třídu..
To ale není omezení mobility, naopak.
Vancouver poškodila fentanylová vlna, ne infrastruktura pro kola.
No kdyby se to melo resit poradne, fajn by byl vytah na Nuselsky most, jako soucast te humanizace magistraly. Do kopce Zitnou ani Jecnou nikdo moc jezdit na kole nebude, ani v cyklopruhu. Kopcovita mesta, kde se jezdi na kole, vytahy normalne pouzivaji jako soucast dopravy – videl jsem to minimalne v Lucemburku a Monaku.
Tim nerikam, ze bych nechaval Zitnou primo v centru tripruhovou.
I u nás. https://en.mapy.cz/s/dukasureke
Snad možná raději https://mapy.cz/letecka?source=base&id=2060718
To je skvělý nápad. V podstatě by to z Prahy 2 a velké části Prahy 4 udělalo placku. A bylo by to za cenu jednoho parkovacího domu. Z Vinohrad by se dalo dobře dostat na nové hřiště na folimance. Za mě by to byla nejlepší investice co by Praha mohla udělat.
Takže vedení Prahy 2 chybí možnost jezdit po Dvoreckém mostě a dokonce se odvolávají na zdravý rozum? Pokud se kvůli tomu hádají s magistrátem, tak to ale pláčou na špatném hrobě, ať si jdou stěžovat na Prahu 4. Asi by se panu Korseskovi a dalším mělo připomenout, že Dvorecký most se původně plánoval pro všechny druhy dopravy, ale byla to Praha 4 (nebo její nejvíc křičící občané), kteří most dlouho blokovali, protože by se zvýšil provoz v Jeremenkově. Aby se most vůbec postavil, ustoupilo se jim v tom, že bude jen pro hromadnou dopravu, IZS, cyklisty a pěší. A na… Číst vice »
Ano presne yak tomu bylo, i jeho poloha byla doskutovana, aby nenavazoval primo na Jeremenkovu ul. a nekrizil Zlute lazne ale vzapeti po narysovani konecne polohy se v planech objevi soubezny primo navazujici silnicni most…
Dovolím si sem vložit vysvětlení toho, proč se v Praze málokdy podaří uskutečnit cokoli koncepčního a smysluplného. Je z pera jednoho pražského komunálního politika a vznikl v souvislostí s vizualizací „zklidnění“ magistrály. Obávám se, že vystihuje realitu zcela přesně😒 „Call it zahořklost, ale já už jim nevěřím ani nos mezi očima. Podobnýma obrázkama nás různé složky města a různí politici krmí prakticky rok od roku 1990, jen jsou čím dál tím míň ambiciózní. Jediná jistota zatím vždy byla ta, že za chvilku naběhne Pospíšil do televize vyprávět, že auto není hřích, Sedeke prohlásí, že s projektem souhlasí, ale nejdřív je… Číst vice »
Jojo, to je tak trefný, až to bolí.
Hrozně moc bych si přál, aby v 2026 vyhrála Praha sobě, a tenhle 90kovej odpad táhnul tam, kam patří, ale hádám, že se zas kucí domluvěj. :/
Ano. Na dvojce je nejvíc smutné to, kolik nádherných baráků se kolem magistrály a I.P Pavlova nachází nádherných domů. Navíc že máme nejcennější kulturní památku Muzeum uprostřed magistrály nikoho nevzrušuje. Jsme fakt národ kulturních barbarů.
Dyť tam máte Muzejní oázu, co chcete. 😃😃 Ostrov neprošel, páč na rozdíl od Berlína ho obtejká akorát Magistrála, tak aspoň Oáza! Hezky zeleňoučký, auta tam neprojížděj (páč stojej = problem solved) a coby moderní umění tam máte na kolejích odstavený dodávky se „zásobováním“. To nemaj ani v tom Berlíně…
Ano a IPR na nedávné prezentaci měl informaci, že se na podařilo na I.P mezi magistrálou opět přetvořit na náměstí. Výsledek tomu samozřejmě neodpovídá.
je to ještě horší. 2x muzeum a jedna opera….
Jakmile se začne licitovat o podmínkách – nejdřív tohle, pak tamto – dopadne to špatně. Tyhle autoblbosti, kdy má IAD absolutní přednost přede vším, se musí zkrátka zaříznout už na začátku a nepřipustit jedinou výjimku. Jinak se z toho nevyhrabeme.
Jenže s tímto složením voličů to lepší nebude. Protože ti budou volit stejné lidi nakloněné IAD a odmítající ozdravnou kúru centra města. Budou obdivovat, jak je ve městech v zahraničí, kde v centru IAD není, hezky, ale sami nejsou ochotni se toho, co oni mylně nazývají luxus a svoboda, vzdát.
Projektant Macek lže. Jednosměrný stoupací pás o šířce 1,5m, který cyklisté v Ječné potřebují zdaleka nejvíce, by se tam bez potíží vešel.
Projektant upřednostnil zachování tolerovaného parkování na chodnících, na pár místech parkování na chodníku dokonce legalizuje. Stoupací pruh široký 1,5m se nevejde, pro 2,5m široké parkování je místa dost.
Až na to, že cyklopruh je narozdíl od jednotlivých parkovacích míst liniová záležitost – aby dával smysl, musí být v celé délce ulice. A jsou tam místa, kam se prostě nevejde. To, že se v částech ulice vejde parkování, není důkazem toho, že může být v celé délce cyklopruh…
Až na to, že ten pruh se tam s výjimkou 20 metrů na začátku a 60 metrů na konci vejde v celé délce. Ale parkování je prostě důležitější.
Já tam tedy ta místa k parkování vidím mezi stromy. Ty jsou na obou stranách a asi je nepřesadíte, takže by to bralo 1,5 metru z chodníku na jedné straně.
Nebo vykácet veškerou stávající zeleň a ty chodníky na každé straně zúžit o 75 cm. A stromy posunout. Ale tak to chceme? Navíc tedy šlapat Ječnou na kole do kopečka kolem popojíždějících aut v kolonách, to je jen pro silné povahy.
Nejsou navrženy jakékoliv jiné zábrany. Ergo na chodníku bude tolerováno parkování v celé délce, úplně stejně jako v současnosti.
Bude se posouvat osa kolejí i obrubníky obruby. Jednosměrný oddělený stoupací pruh pro cyklisty (kodaňský pás) se vejde do současného návrhu mezi stromy a obrubník bez nutnosti cokoliv posouvat.
Jízda vyhrazeným jízdním pruhem je naprosto bezproblémová. Zajeďte se někdy podívat na Smetanovo nábřeží.
Můžete mi popsat nějakou jinou, podle vás vhodnější, trasu kudy by cyklisté mohli dojet z Karláku na Mírák? Mám Prahu projetou opravdu dobře, a všechny relevantní trasy jsou mnohem horší, než jízda odděleným jízdním pruhem.
Projekt vcelku zjevně počítá s tím, že z chodníku bude 2,5m ubráno pro tolerované parkování automobilů. Praha 2 dokonce v ulici U Nemocnice takové parkování na chodníku po dokončení projektu bez otálení legalizovala. Chodníky mají minimální šířku 4m, takže zřízení 1,5m stoupacího pruhu pro cyklisty jedoucí 10 – 25 km/h by nezpůsobilo vůbec žádné problémy.
Tady mělo být podélné parkování v místech, kde je hrubá dlažba. P2 ihned po kolaudaci legalizovala kolmé parkování na chodníku.
https://mapy.cz/s/bovemogohu
Chodil jsem kolem toho poměrně často, co to U Nemocnice tak zkulturnili a s prominutim jsem na to čuměl jak tele na nový vrata, co tam P2 předvedla. To parkování na tý chodníkový dlažbě je tam pořád? Vim, že to vzbudilo dost velkou nevoli, jak to nakonec dopadlo?
Je to tam furt. Mezitím ty nové drahé dlažební kostky jsou celé od oleje. Fakt nádhera
Achjo, to jste mě nepotěšil. Hlavně že kardiochirurgové maj kde parkovat 🙃
Hlavne je uz ted videt, ze je ulice rozsirena tak, ze stromy maji maly prostor a korenovy system prakticky az ve vozovce… musel by tam byt jeden pruh…
Klidne mohou vzniknout cyklopruhy v Benatske/Katerinske- coz je take byvala hlavni ulice nebo U nemocnice/Katerinska a v te Zitne kde lze ubrat i jeste jeden pruh…
Několik let jsem žil na Praze 2 a místní politickou reprezentaci fakt nikdy nepochopím, resp. voliče, kteří jsou vědomě proti sobě. Ta MČ totiž za uplynulých 15 let nedokázala vůbec nic, kromě stížností na status quo, který ale sama udržuje. Tady je ale nový level logiky, že by Žitná najednou byla v pohodě, kdybychom ta auta poslali po nuseláku na Pankrác a odtud Jeremenkovou někam na nový most. To jako vážně?! Co by na to asi řekla Praha 4? Nemluvě o tom, že velká část provozu z Žitné míří do Plzeňské, takže v tomto geniálním řešení bychom je poslali nově… Číst vice »
Nedokážu si vysvětlit, proč na těch třech pruzích trvají. Chodci tam navíc přes ně musí chodit na druhou stranu, což to dělá jeden z nejnebezpečnější přechodů v celé Praze. Oni asi stále sází to, že když pojedou tu svoji pro automobilovou ideologii, tak jim to voliči v příštích volbách zase hodí. Což je dost pravděpodobné
A pak někdo tvrdí, že kult automobilu u nás neexistuje.
Zvlast, kdyz existuje ze smichova na vychod a jih jizni spojka a na sever tunely… ale vsichni to tezou co nejkratsi cestou na magistralu ci korunni…
Pokud nedošlu změny pruhy pro automobilismus. Zůstane stejný hustý provoz jako před rekonstrukce. Zkusíme to zamyslet. Zruší jeden pruh. Omezí provoz. Lidé snaží najít cestu, aby stihli z bodu A do B. Když jízda autem do centra nestačí, nutí lidé využít městskou dopravu. Mohlo zvýšit příjmy do rozpočtu na MHD, aby Praha mohla snížit dotace.
Přidání další most přes Vltavou vůbec nepomůže nadlehčení pro auta.
To psala mongolská umělá inteligence?
Nebo mongoloidní 🙂
Šlo by to ještě jednou? Vůbec nic jsem nepochopil.
To je zase výmysl choré hlavy. Jestli centrum Prahy něco nepotřebuje, tak je to další most pro auta. Potřebuje víc lávek pro pěší a zakázat auta na mostu Legií a možná i na Palackého. Motorkám bych průjezd dovolil, z těch kolony nevznikají a MHD nezdržují.
Souhlasím. Na mostě Legií, který je příliš úzký pro auta, by jim měl být vjezd zakázán a po stranách místo současných úzkých pruhů zřízeny cyklostezky. To by bylo skvělé spojení Kampy a Nového Města. Bohužel neproveditelné, protože by to trochu omezilo auta (která mají vedlejší Jiráskův most a totálně ho ničí)
Naprostý souhlas, už jsem tu kdysi psal něco obdobného :-).
Asi před měsícem jsem si založil e-mail čistě na psaní politikům a úředníkům. Polud budou od spousty lidí dostávat podněty/návrhy, možná se něco změní a nebo se nad tím alespoň zamyslí. Připadá mi to lepší, než jen psát do diskuzí, kde nic neovlivníme.
Třeba jsem takto psal primátorovi ohledně zpoplatnění vjezdu na Malou Stranou a Smetanovo nábřeží. Asi po 14 dnech skutečně odpověděl (dost vyhýbavě). Pokud by to udělalo dalších 100 lidí, možná by to vyvinulo větší tlak na změnu. Takže prosím pište ma místní úřady, ptejte se, mějte návrhy a připomínky.
Není zcela pravda, že psaním do diskuse se nic neovlivní. Novináři diskuse sledují a pak se ptají politiků, jak co má v budoucnu vypadat. A ono je trochu něco jiného, když se zeptá novinář, než když se zeptá řadový občan. Tím nechci říci, že se občané ptát nemají – jsou to voliči, takže by si s nimi neměli politikové vytírat zadní část těla a voliči by se neměli bát se ptát, jenže zdaleka ne každý to umí. Ovšem odpověď na dotaz novináře má poněkud jinou váhu, protože politikové dobře ví, že mnozí novináři jsou pěkně ostří a vyhýbavé či žádné… Číst vice »
To máte pravdu, souhlasím, že novináři také mají velký vliv.
Jenže ten zákaz tam pro většinu aut je, jen se nevymáhá. Schválně, kolik aut zvládne nezasahovat zrcátkem ani na chodník, ani přes plnou čáru?
Spis na nabrezi, pac ty zpozdeni jsou madakr…
Pokud by existoval jednoduchý a rychlý systém jak si zařídit povolení k vjezdu (klidně za poplatek) tak by to asi bylo řešení. Portál Pražana existuje tak proč ho nevyužít.
To samé platí pro zábory veřejného prostranství. Dnes je to úkol na několik týdnu s návštěvou mnoha institucí, který spolehlivě odradí kohokoliv kdo si potřebuje rezervovat místo pro kontejner, stěhovací auta, atd. a proto to většina lidí řeší dost punkově, parkováním na chodníku, židlemi s provázkem,…
> Pokud by existoval jednoduchý a rychlý systém jak si zařídit povolení k vjezdu (klidně za poplatek) tak by to asi bylo řešení.
Nešlo by na to přímo použít systém, který se již teď používá k platbě parkování?
Na mostu Legií už většina aut zakázaná je kvůli šířce.
A taky je z něj zakázáno odbočit doleva na Smetanovo nábřeží a všichni víme jak moc je to dodržováno.
Dokud tam nebudou dva sloupy dva metry od sebe, aby tam širší auta prostě fyzicky nemohla projet, tak tam budou jezdit dál.
Nebo policajti…
Není to z mé hlavy: Jsou státy, kde i přestupky v dopravě řeší Policie. Má plno pravomocí a prostředků.
Po ažbudeokruh a ažbudestudie nám ODS přináší novou výmluvu: AŽBUDEMOST!
Tak samozřejmě, pražská buňka ODS je v podstatě takový smrdutý septik ODS, kam se akorát koncentruje odpad z ODS :-).
Řekl bych že celé ODS je septik a pražské buňka jsou usazeniny u dna. Na úplném dně je ale samozřejmě ta brněnská 🙂
Asi jo, protože smrad pražské ODS dělá problémy jen Praze, kdežto smrad z brněnské ODS se díky blokaci modernizace tamního hlavního nádraží ve zhruba současné poloze line prakticky po celé republice :-).
Jakou logikou můžete dospět k názoru, že je výhodnější most nemít?
Dopravní indukce.
Cyklopruh v Žitné už byl podrobně rozkreslený před deseti lety:
https://mestemnakole.cz/2015/08/cykloobousmerka-zitna-a-anglicka/
Na Karláku už dokonce postavili začátek. Dál nahoru ale zatím pokračovat nesmí.
Hlavně na tom Karláku už Žitnou zúžili do dvou pruhů pro auta – a světe div se, armagedon nenastal.
https://mapy.cz/s/mugujebafu
Navíc na Karláku je cyklopruh od Žitné oddělen obrubníkem, proto tam auta naštěstí vůbec na něj nemohou.
Pěkné Syncro T3 🙂 Mohli fyzicky oddělit i rovnou i ten druhý cyklopruh.
Dennodenní realita Žitné ulice: auto na chodníku, auto v parkovacím zálivu, tři pruhy pro auta, auto na chodníku.
Do Žitné se obousměrný cyklopruh úplně v klidu vejde, stejně jako by se vešly i parkovací stání a stromy, stačilo by jen trochu chtít a posunout myšlení některých ODS/ANO politiků z roku 1970 do 21.století. Tři pruhy pro auta v Žitné jsou naprostá zbytečnost, tu ulici úplně ničí.
Nahlašovat a vybírat pokuty. Nic jiného nepomůže.
Pokud tam policie už nějakým omylem přijede, tak je za celodenní parkování schopná udělit pokutu 200,- (stalo se na podzim 2023) takže….úplně k ničemu.
Tak zavolat znovu, pořád a neustále, dokud si autíčkáři neuvědomí, že zákony platí i pro ně.
Tohle praktikuji taky, klidně každý den to stejné místo a auto, většinou je to přestane do pár týdnů bavit. A i ti měšťáci to začínají dělat sami od sebe. Než aby je hlášením lidí honili po celém okrsku, tak to raději opokutují sami. Už i mešťáci začínají chápat, že čím víc pokud teď, tím míň práce v budoucnu.
Je to tak, ale přes ODS obvykle nejede vlak, nebo v Praze spíš asi tramvaj :-). Málem nebyla ani tramvajová trať na Václavském náměstí, ta politikům z ODS obzvlášť silně nevoní :-).
Praha ale není a nikdy nebude místo, které přeje cyklistům. Tím nemyslím vedení města a jeho částí, ale architekturu. Tam se nikdy nepovede udělat krásný cyklostezky, komplet propojený a ideálně s hladkým povrchem.
Jde především o zklidnění ulic, protože třípruhy a čtyřpruhy v jednom směru do města rozhodně nepatří. Dle mého názoru je v centru města v jednom směru akceptovatelný dvoupruh, přičemž levý pruh je neprůběžný a pouze odbočovací. Pokud se přidá cyklopruh či přímo cyklostezka, na škodu to není, ale též nepředpokládám, že v Praze bude mít cyklodoprava významným podíl na cestách do práce. Především je třeba mít v práci sprchu a dát se tam dohromady. Kdybych jel z Modřan do Strašnic na kole, jistě si domyslíte, jak asi budu vypadat. Prostě rovnou do sprchy, převléci se a teprve pak do kanceláře.… Číst vice »
Z Modřan do Strašnic je to po rovině, tam vám dojedu aniž bych byl spocený. Nesmíte to tak hnát
A to mám do práce jezdit skoro dvě hodiny?!? Trasa, která je „skoro“ po rovině a kterou nejspíš myslíte, měří skoro 19 kilometrů, vede od Výtoně na Albertov a pak podél tramvaje na Otakarovu a dál po Vršovické. Myslíte si, že pojedu v hustém automobilovém provozu po Vršovické?!? Samozřejmě, že ne a zvolím delší trasu s větším převýšením, tedy z Výtoně dál po nábřeží až k Národnímu divadlu, dále po Národní třídě, přes Náměstí republiky, ulicemi U Celnice, Na Florenci, Křižíkovou do Karlína, pak tunelem na Tachovské náměstí, nahoru k památníku a dál na Ohradu. Odtamtud už se dá ulicemi… Číst vice »
Ano, a právě proto je potřeba stavět cyklostezky tak, aby byly co nejvíc po rovině, bez zbytečných zatáček, kde je potřeba brzdit a znovu se rozjíždět, a bez zbytečných úrovňových křížení s jinou dopravou, kde se musí zastavovat a dávat přednost (a znovu se rozjíždět). Ujet 20 km po rovině za hodinu v civilním oblečení bez zpocení není žádný problém, když se dá jet plynule. Sám dojíždím 15 km městem po rovině za 45 minut na prastarém kole s jedním převodem, občas i v saku s kravatou a s taškou s notebookem na nosiči. Není problém (ale já mám celkem… Číst vice »
Jenže já jsem po dvaceti kilometrech zpocený i v chladnějším počasí, takže nemohu bez toho, aniž bych se vysprchoval a převlékl, jít pracovat do kanceláře. Vyzkoušeno na cyklostezce podél Vltavy mezi Braníkem a Vraným, kde jsem se pokusil si zajezdit na kole tak, abych se v chladnějším počasí pokud možno nezpotil. Neprovedlo se a tak to má bohužel hodně lidí. Můžete s tím i nesouhasit, ale to je asi tak vše, co s tím uděláte 😁😁😁. Tím neříkám, že neznám lidi, kteří se potí oproti mne výrazně méně. Znám, ale netuším jak velké procento je jich ve společnosti…
To je furt dokola. Cesty do práce a z práce fakt nejsou ani zdaleka všechny cesty, který se ve městě uskuteční. Plus většinou jsou to ty delší cesty a pražská MHD je na ně leckdy celkem slušná. Samozřejmě kdo chce jezdit na kole do práce, má na to kondici, zázemí v práci, atd. ať tak dál činí. V Praze se ovšem každej den uskuteční fůra jinejch, kratších cest, na které by se, kdyby byla vhodná bezpečná infra, kolo hodilo daleko, daleko víc. Často jsou to taky cesty, na který je MHD nanic nebo minimálně neideální. V těchto cestách je reálně… Číst vice »
Jste ojedinělý, jen si to nejste schopen připustit 😉. Vezměte si běžnou rodinu a zkuste jim říci, že mají jezdit na kole jako Vy. Asi na Vás budou koukat jako na blázna…
Vyjedte si nekam za hranice, kde kvalitni, bezpecnou a lakavou cykloinfrastrukturu ve mestech maji a podivejte se, kdo a jak ji pouziva. Ne, fakt to neni ani zdaleka o dalkovem dojizdeni do prace, to je naopak v takovych mistech ve vyrazne mensine. Daleko vic uvidite duchodce na e-kolech za nakupy, rodice s detmi, stredoskolaky do/ze skol nebo zevlovat s kamarady nebo na krouzky/trenink, tam, kde je ta infra opravdu dobra i skupiny vetsich skolnich deti samostatne. Coz jsou presne ty skupiny, na ktere Praha zvysoka kasle a to v doprave celkove, zdaleka nejen v te cykloinfra. Vemte si jen, kolik… Číst vice »
Většina středoškoláků nemá školu v místě svého bydliště, dojíždí tedy obvykle stejně daleko, jako lidé do práce. Vysokoškoláci jakbysmet. Byl to i můj případ – na střední školu jsem dojížděl ze Sídliště Lhotka na Příkopy a do Karlína, (před čtvrtstoletím) na Strojní fakultu ČVUT jsem jezdil do Dejvic, na Karlovo náměstí a na Albertov. Dnes bych jezdil ještě do Suchdola, kde jsou nové laboratoře. A času na zevlování nějak moc nebylo… Kydy, že já odněkud vytlačuji důchodce, si laskavě nechte od cesty. Naopak budu rád, když důchodci na kole budou jezdit, ale Praha je natolik členitá, že to i na… Číst vice »
Praha má spoustu náhorních plošin, kde by se dalo jezdit, kdyby byla infrastruktura. Jenže mi na ní kašleme i tam, takže se nedá jezdit nikde.
Ta spousta náhorních plošin v Praze není zase tak velká spousta. Ale potřebné cyklostezky a propojení do jednoho celku by šly vytvořit v oblasti Prosek, Letňany, Kobylisy, Čakovice, Kbely, Satalice. Ovšem Bohnice a Čimice už jsou už spíš samostatně. Pak by šla řešit samostatně pláň na Pankráci, dále dohromady Jižní Město a Chodov. Ovšem jinde už je to poněkud problematické, tam by si každý pěkně šlápnul do pedálů, včetně důchodců. Vyzkoušeno osobně :-).
To je právě ten rozdíl mezi námi. Já jsem si dobře vědom, že řada lidí to má jinak než já. Ale zároveň vím, že nás je dost. Ne všichni, ne většina, ale zároveň ne zanedbatelně málo. A doplňuju to o pozorování měst, která jsou v tomhle roky až desítky let před námi. Kdežto vy předpokládáte, že ta vaše osobní zkušenost je směrodatná a natolik převažující, že lidí, kteří to mají jinak musí být jen zanedbatelné množství… Přitom pokud jde o modal split města, každých pár procent je znát a 10 procent už je znát sakra hodně a udělá to velký… Číst vice »
Ve svých úvahách máte pár chyb. První je, že si nejste schopen připustit, že je tu bohužel velké množství lidí, které na kole nikam nepojedou. Na kole jezdili jen tehdy, když byli dětmi a mnohdy ani to ne. Jde typicky o pražské důchodce a lidi v předdůchodovém věku. S tím už se těžko něco vyvede. Elektrokolo je pro lidi, kteří na kole nejezdí vůbec, docela nebezpečné a pro mnohé je i dost těžké. Další chyba je, že tvrdíte (ve skutečnosti si to jenom myslíte, aniž byste to měl nějak podloženo), že je tu nikterak malá skupina těch, kteří by na… Číst vice »
Architektura je v pořádku, je jen otázka jaký mezi tou hezkou architekturou chceme mít veřejný prostor. Zatím to vypadá jako jedno velké parkoviště a kde je místo několik jízdních pruhů pro hladký průjezd aut. Že si lidi nedokáží na ulici představit nic jiného než auta je klasický carbrain syndrom.
Ať už s cyklostezkou nebo bez, tři pruhy pro auta v Žitné jsou nesmysl. Dole u karláku jsou stejně pruhy dva. Navíc jsou tam přechody přes tři pruhy, což je pro chodce velice nebezpečné. Fantazírovat o dalším mostě pro auta (kde by se asi ten most měl nacházet?) které by stejně ve výsledkou po žitné jezdili je taky nesmysl. Prostě klasická dvojka, brečí že tam mají spoustu aut a pak bojují za každý pruh, místo aby chtěli situaci řešit
Tady by asi pomohla jen salátová metoda. Z důvodu bezpečnosti zřídit na přechodech bez semaforů ostrůvky do prostředního pásu. A po pár letech konstatovat, že ty tři pruhy vážně nedávají smysl.
Myslíte spíš salámovou metodu, ne? Nebo v dnešní více vege době už se tomu říká takhle? 🙂
Ta rozežranost a šikana ze strany IAD už je dost protivná a otravná. Auta vjíždějí téměř do každé ulice v Praze a stejně jim je to málo. V Praze přes Vltavu je 18 mostů a 13 z nich můžou využívat auta, plus ještě Bubenečský tunel. Ale ono jim to je málo. Kam by ten další most chtěli nacpat? Zbourat Mánesa?
A jestli je problém jeden pruh v Ječné, tak bude v Žitné taky jeden pruh. Kdo chce moc, nemusí mít nic.
Ano, kdo chce moc, nemusí mít ani desítky mld ročně provozní dotace aby si lidé mohli jezdit dotovaně/zdarma :))
Kolik mostů na 2mil lidí a 500km2 je podle Vás moc?:)
Kolik že je těch mostů před Vltavu, kam můžou auta, řekněme od Karlova mostu v centru k Barandovskému daleko na jihu?
Most Legií, kam chcete vjezd zakázat.
Jiráskův most, který nese většinu zátěže.
Palackého most, což je taky úzká nudle, z které stejně na pravém břehu nemůžete ani na východ ani na sever.
A pak už nic.
Já chci zakázat auta na Mostě Legií?
No zapomněl jste na ten Barranďák a taky na most v Lahovicích.
Když čtu některé názory, tak se mi zdá, že motorista v Praze by měl být pro výstrahu zastřelen už při vjezdu do města… Podotýkám, že jsem cyklista i uživatel pražské MHD.
To bohužel jen dokazuje, jak jsme si jako společnost zvykli na všudypřítomnost automobilů. Pokud jakýkoliv názor omezující automobily je brán jako útok na řidiče a píšete něco o jejich střílení, je to krásná ukázka výroku „When you’re privilaged equality feels like opression“. Jsme totiž tzv. „motornormativní společnost“
ODS je pro Prahu 2 tragédií už od devadesátek, ale bohužel zde má pořád svoje příznivce, i přes všechny „hvězdy“, který to tu vyprodukovalo (Basch, Paluska, Černochová, Udženija…Korseska z toho vytěžil taky, když už vydržel tak dlouho a zbyl tady…)
Sice městskou část prakticky svym přístupem zabíjej, ale dokud Komwag jede, tak je vše ok 😉
Místní vědí.
Místní vědí, místním soudruh Korseska dokonce nadělil „hymnu“. Pak se tím s až klausovskou samolibostí chlubil zkoprnělým zastupitelům. Solidní bizár:
https://www.stream.cz/zajimava-videa/povstante-nesmejte-se-nova-hymna-prahy-2-bavi-na-sitich-65199093
Díky za připomenutí, tenhle exkluzivní bizár už jsem stihnul vytěsnit.
Dovolím si zkopírovat text, myšlenkovou úroveň vedení Prahy 2 to ilustruje věrně.
Hymna Prahy 2 – Dvojka, domov můj
Mít své nároží,
kde sousedé se znají
Z domů vzdálených
tam vracím se vždy rád
Přijde čas, sám zastaví,
v laskavých snech opraví
bájný dům,
kde můžeš klidně spát
S klíčem štěstí v dlani jít
Krásné je svět znát
Když svou Dvojku ve vzpomínkách stále máš
Ani nemusím hledat, abych z článku chápal, že Prahu 2 vede ODS.
al mají novou hymnu! 😀
ODS a s ní myšlenkově spřízněné politické subjekty je společenství troglodytů, které desítky let brání tomu, aby se Praha rozvíjela jako moderní a přátelské město.
Jakmile někdo někde něco rozumného blokuje nebo prosazuje nějakou šílenost, je prakticky jisté, že v tom má prsty ODS.
Na druhou stranu, přes letité zkušenosti s touhle partou vexláků, mafiánů a zlodějů je stále dost lidí, kteří jim dávají ve volbách dostatek hlasů na to, aby mohli dál škodit. Prostě „lid“ to takhle chce.
Protože se zaklínají tím, že oni porazí Babiše přece! Copak tady chcete Babiše???? Nic naplat, přece neexistuje žádná třetí cesta. Buď zlo Babiš, nebo hodné ODS! Jo třetí cesta vlastně je, Piráti co chtějí důchodcům stěhovat do bytů migranty, tož copak chcete tohle?? Zbláznil jste se? ODS na věčné časy!
Přesně tak. Ochrana před populismem a návrat smyslu a hodnot do politiky😃 Od těch samých, kteří jsou hlavním symbolem jejich ústupu a kteří tím nepřímo stvořili kult estébáka.
S názorem na ODS s Vámi souhlasím. Byly doby, kdy jsem třeba i trochu fandil TOPce, ale bohužel někteří jejich členové, to je lautr to samé… V Praze takhle od jistých dob škodí Pospíšil. Mimochodem současný radní pro dopravu na Praze 2 překvapivě není z ODS, ale také z TOPky (Tomáš Halva).
Pražská městská politika je naprosto specifické prostředí, tam je skoro jedno z které strany zkorumpovaný politik je. Míchat to s celostátní politikou je blbost, soudruhu.
Nemám pocit, že by ti „státní“ byli čistí jako lilium. Dokud budou politici rozhodovat o našich penězích, pořád mezi nimi budou převažovat takové odporné typy jako dnes.
Tolik ulic je, snad může být cyklopruh ve vedlejší souběžné ulici k Ječné. Další typ problému který slouží pro to, aby se bylo o čem bavit, co řešit atd. Stejně už to mají nějak vymyšlené.
Jediné zajímavé je ten most.
Tolik ulic, a auta stejně potřebují 3 pruhy v jednom směru a je to svatý grál, na který se nešahá?
Sorry, ale do centra města 3pruhy v jednom směru, to je brutální plýtvání veřejným prostorem.
Ta vedlejší souběžná ulice je Žitná. Nebo kterou jinou byste navrhoval?
Je tam ještě ulice mezi nimi, na chůzi je mnohem příjemnější, ale napojena je jen ze Sokolské a protáhnout tudy cyklistickou tepnu by asi nebylo jen tak.
Koukám na mapy a je to úzká jednosměrka s parkováním po stranách, kterého se tamní ODS jistě nevzdá – už tam pro auta zabrali i chodník. Navíc jen spojení Sokolská – Štěpánská nic moc neřeší.
Která je ta souběžná ulice s Ječnou a Žitnou? Václavák?
Jiráskův most čtyři pruhy pro auta, Palackého most dva pruhy, Barrandovský most osm pruhů, ale problém je samozřejmě Dvorecký most pro tramvaje a autobusy, bratři zpátečníci, opravdu. Na just bych tomu jantarovi z radnice ten pruh v Ječné udělal na úkor jednoho pruhu pro auta, když si to tak přeje, a v rámci následných narovnání opatření můžeme v Žitné přeznačit jeden pruh pro jízdu nahoru. 😀
Kdyby měl Hřib koule tak tam v létě udělá dočasné značení a na dva pruhy to stáhne. Zjistilo by se, že se nic nestalo. Ale v tomhle městě jsou všichni připosraní něco zásadního měnit
Totéž ty cyklopruhy na magistrále, které budou až ve třicátých letech po humanizaci.
Pár kyblíků barvy a mohli bychom jezdit letos.
Barva přece není infrastruktura, nezapomínejte.
Tak balis(e)ty ještě…
Hřib ztratil odvahu od té doby, co se stal předsedou strany, která chce na podzim projít do sněmovny.
Nikoliv, Hřib musel pouze reagovat na to, že už není primátorem a do věcí mu kecá zpátečnická ODS, se kterou je v koalici. Lidé volili tak, jak volili a bohužel o fous nebylo možné, aby pokračovala koalice z předchozího volebního období. Naštěstí se podařilo zabránit vzniku koalice ANO a ODS, ale i tak je situace výrazně horší, než v předchozím období. Holt svěží vánek předchozího volebního období už je kažen smradem linoucím se z pootevřené žumpy, kterou je pražská ODS… Na předchozí volební období budeme v Praze dlouho vzpomínat jako na zázračné období, kdy se mnoho věcí podařilo posunout kupředu.
Přitom právě odvaha je něco, co k té straně táhlo voliče.
Hřiba doprava v Praze nikdy reálně nezajímala. To nejleší, co pro ni kdy udělal je to, že nechal jako primátor Adama Scheinherra pracovat. To taky nebylo ideální (zejména z pohledu cyklodopravy rozhodně ne), ale aspoň MHD se opravdu rozjela (stejně jako Hřib po něm něco zdědil z předchozího volebního období, ale pak to dokázal o dost zrychlit, kdežto teď to zase dojíždí samospádem a zpomaluje). Co se týče těchto „plánů“ na magistrálu, je to IMHO jen snaha vypadat, že něco dělaj. Vybraný architekt plácá nesmysly a sám si odporuje, termín je luxusně zadlouho, aby se do doby, kdy se to… Číst vice »
No ony dva pruhy dole hlavně už dávno jsou, no. 🙂
Právě 🙂
Do té doby hold budu jezdit Jecnou nahoru. Dá se to, i když to asi není pro každého. Moje rada je ve všech pro cyklisty neupravených úsecích jezdit středem normální pruhu, ne po kraji – zabráním tak nebezpečnému předjíždění.
Lehce ilegální řešení a navíc nevíte, kdy potkáte magora. Je ale pravda, že třeba při vjezdu na kruhák nebo podél ostrůvku, kde je opravdu fyzicky jen jeden pruh, to fungovat může. V souvislém úseku bych takhle jel snad někde s kopce při srovnatelné rychlosti s okolním provozem.
A pak se nedivte, že Vás ostatní nesnáší, nadávají Vám do pumpičkářů a cyklozmrdů. Oháníte se ekologií, udržitelností a pak navádíte ostatní k blokování a zdržování plynulosti dopravy. Trochu mi to připomíná kretény, co v rámci boje za klima,házeli bramborovou kaši na Monu Lisu.
(pozn. jezdím u kraje a nelegální předjíždění mi nevadí) Jak to blokování probíhá? Vždyť aby ho mohli legálně předjet, tak stejně musí být ve vedlejším pruhu volno (jinak není možné dodržet povinný 1.5m odstup), a pak už je celkem jedno, jestli se vyhne o 2 metry nebo o 3.
… a máte nějakou jinou účinnou metodu, jak se chránit před nebezpečným předjížděním? Tady jde o život.
Btw, „zabrat“ jeden pruh ze tří pomalu _jedoucím_ cyklistou (kterého stejně nejde legálně v rámci toho pruhu předjet) není blokování dopravy.
Blokování dopravy je třeba _zastavit_ dodávku na blikačkách vedle tramvajových kolejí tak, že kdo chce projet kolem, musí blokovat tramvaje — to se děje mnohem častěji (ano, whataboutismus).
Nicméně souhlasím i s tím, co k tomuto píše Kebab, všeho s mírou, a kde to nepřinese jasné zvýšení bezpečnosti, radši zbytečně „nevysírat“.
Také mě nenapadá, kde by ten další most měl stát, aby odlehčil Žitné, a kudy by se na něj jezdilo. Dneska vedou z Žitné na levý břeh 2-3 pruhy, dále větší část pokračuje směr Plzeňská a menší směr Zborovská. Moc nevím co by nějaký jižnější most řešil.
Asi má na mysli že by se začalo zase jezdit po Karlově mostě…
Jiráskův a Palackého most jsou hned vedle sebe, pak dál na jih proti proudu řeky je až Barrandovský most. Jsou to 4 km, kdy není možné přejet z jedné strany na druhou, což generuje to, že dost aut jede po magistrále a následně Žitnou, v opačném směru zase Ječnou a pak po magistrále. Takže ta lokalita Podolí by byla tak akorát , aby most odvedl část provozu, který jinak jede Žitnou/Ječnou. Praze schází hned několik mostů.
Jako že dneska se třeba z Pankráce jezdí na Prahu 5 přes Žitnou, místo aby se přes Jeremenkovu nebo kolem nádraží Krč jelo na Barrandovský most? Nebo odkud by ten nový most pomohl? A kde ho postavit? V místě Podolské vodárny to není jak napojit na obou stranách a v místě Dvorců by to na smíchovské straně padlo do stejného místa jako ten Barrandovský most, a ani přes nějaké šílené rozplety na obou březích by to moc kapacitní nebylo.
Tak jet na barranďák jeremenkovou znamená odbočovat vlevo přes modřanskou včetně křižování tt = problém, sama Jeremenkova s budoucími tramvajemi další problém, dostat se na ni z P4 další problém , do toho další nejbližší most na jihu na Zbraslavi s na severu palačák (ze kterého od Smíchova můžete pouze vpravo)
Nároky na dopravu prostě rostou, VHD v tomto směru od zavedení 125 žádné radikální zlepšení nenabídla,spíš naopak(rip 165)
Dolů k vodě se z Pankráce dá dojet většinou celkem v pohodě. Dostat se z Modřanské na Barrandovský most už bývá mnohem horší, i díky tomu, že samotný Barrandovský most byl poslední tři roky dost omezený. Takže to byla sice delší, ale zato horší cesta 😀
Proto mnoho lidí jede raději po magistrále a dál Žitnou. Samozřejmě záleží na přesnější lokalitě, někde se to vyplatí někde ne. Kdyby z Jeremenkovy pokračoval most na druhou stranu řeky, tak by většina lidí použila tuhle cestu.
A co takhle celou Vltavu rovnou zatrubnit…
mohli by to prosazovat pod názvem „Humanizace řeky“
Nebo ji vést obchvatem, viz Valencie
Kdysi jsem viděl francouzskou komedii (Krysy z podzemí ?), kde lokálpolitik navrhoval zalít Seinu betonem, že tak vznikne prostor pro autombilovou dopravu a ulehčí se ulicím. Vltava je širší než Seina a tím prostorem se hanebně plýtvá. Jak skvělý by to byl průjezd městem!
Využít prostor nad řekou se odvážili akorát ve Wuppertalu…
Třeba v Japonsku jsou kapacitní komunikace nad řekou dost běžné, ale tam mají k veřejnému prostoru dost odlišný přístup.
Taky se tam neparkuje na ulici.
Na ulici se tam parkuje, jen trochu jinak než v Evropě. A také si staví parkovací domy, i v samém centru měst. Představte si že je v Pařížské nebo Široké místo dvou činžáků 6 pater parkování.
Krásných 8 pruhů k každém směru by se tam vešlo!!
Nejste originální.
„Ve vztahu k městu jsou řeky (máme dvě) spíše nákladnou dopravní překážkou — musíme stavět a opravovat mosty a řešit následky povodní či zachraňovat topící se. Také musíme pravidelně trénovat stavby protipovodňových stěn a v případě povodní je montovat. Pokud by trvale zmizely, pominou i výše zmíněné problémy, ušetříme v rozpočtu, plochu využijeme pro parkování, které nám zoufale chybí (naše město má pouhých 55 kilometrů čtverečních).“ ~~~~ Jiří Svoboda (ANO), primátor Českých Budějovic
No to je ovšem výron geniality přímo gigantických rozměrů. To by se mělo někam vytesat.
Ona to z části pravda je. Řeka opravdu je ve městě překážka, kterou je nutné draze překonávat.
Ale zbytek toho výroku ignoruje, kolik dalších společensky pozitivních vlastností řeka má a proto by bylo nesmyslné se jí zbavit.
Dvorecký most bez aut bude naopak užitečnější než by byl s nimi.
To ODS nechápe, respektive odmítá pochopit, další vysvětlování by tedy bylo jen házení luštěniny na svislou plochu :-).
Kolik mostů pro ty auta chce mít, kam by ho dal a proč musí všechno jezdit přes centrum? Vždyť auta jezdí přes Palackého most, Legií, i ten hlavní automost Jiráskův. Na jihu je kapacitní a konečně opravený Barranďák, tak nechte ten Dvorecký pro MHD. Pan Korseska z ODS je zřejmě typický představitel proudu „just one more lane will fix all traffic“.
Ono podle mě ani tak nejde o filosofii one more lane will fix it. Ne že by ji pan starosta nezastával… Ale trvat na reálně neproveditelné variantě (vzhledem k prostorovým poměrům Ječné) a ještě to podmínit něčím z kategorie sci-fi (nový most který snížil intenzitu IAD), to má jediný cíl: ve finále nedělat vůbec nic a zachovat stávající stav.
A kdo nic nedělá, noc nezkazí. A kdo nic nezkazí, ke povýšen. A bídě se hledat nový primátor. Za ODS bude slušná tlačenice
Spíš proudu „ani pruh nazmar“, tedy že třípruh v Žitné (z kopce) je zcela nezbytný, když dvoupruh v Ječné (do kopce) stačí. Úplně logické, že.
Pat a Mat v akci. Co tady předvádějí je opravdu divadlo. V první řadě ať okamžitě makají na tom aby stihli udělat Blanku dvě a nepřišla ta ostuda o které se tady začalo mluvit. Před pár dny vyšel článek o tom že hrozí průšvih a od té doby se nenapsalo nic jen nesmysly o magistrále a Ječné. Kam se to posunulo??
Ostuda jsou hlavně auta v centru, která je nutné redukovat.
Blanka 2 to umozni a pak je mozne zpoplatnit vlezd ale bez ni tezko
To se říkalo o Blance 1 a, světe div se, nestalo se.
Jak přesně má Blanka 2 řešit auta z Źitné?
Popište mi ten proces krok za krokem, jak Blanka 2 umožní úbytek aut v centru.
To už je 1.4.? Kam by se ten most vůbec napojoval? Stupidnější myšlenku jsem už dlouho nečetl. A panu Hřibovi, co to je jako za argument, že by byla nerovnováha c jednosměrném provozu 1vs3 pruhy? Žitná vůbec nemá mít 3 pruhy, sám magistrát to chce regulovat, tak proč by měl být problém ubrat jeden v Ječné? Nejsem fanoušek magistrály, ale tam aspoň jakž takž chápu existenci 3 pruhů, ale v žitné fakt ne. Vede od nikud nikam, stejně se na konci zúží, tak je to úplně zbytečný. Ať si tam někdo zkusí projít po chodníku třeba za inverze. Fakt se… Číst vice »
ODS jsou Motoristi light, jen je horší, že tohle trvání na cestování všude autem předvádí i v samotném centru města.
Ono ale taková pražská TOP09 je to samé, viz jejich blokování tramvají na Budějovické, kde ty 4 pruhy pro jedoucí auta, 2 pruhy šikmého a v polovině délky další jeden pruh podélného stání prostě musí zůstat a je úplně jedno, že 350m vedle vede souběžně šesti proudá magistrála.
No, akorát ta magistrála neslouží místní dopravě, např. najedete na ni zc jen na Pankráci, jinak souběh tt a metra Vám nevadí?:))
Chtěli most z Výtoně na Smíchov buď přes náplavky směr ulice Vltavská, nebo vedle železničního mostu směr někam k budově Riverview. Jako obchvat Prahy 2 by to asi fungovalo, ale třeba Praha 4 (resp. obyvatelé kolem plánovaného napojení na 5. května) by nadšena asi moc nebyla.
Žitnou mam za barákem a chápu socialisti plánování, že 2 pruhy od Muzea, 1-2 pruhy od I.P.Pavlova a tranzit od Anglické navýší potřebu na 3-4 pruhy.
Jenže od té doby máme Blanku, magistrála se zužuje a město vypadá jinak.
Cyklopruh v žitné narazí na parkovací místa a jedno z toho nudě muset pryč. A už slyším ten křik, že parkovací místa
Se z těch aut po*ou…
No, možná mají představu, že automobilový most vedený přímo do Jeremenkovy by část aut z Ječné převedl tam. Pak by ovšem došlo k paradoxní situaci, kdy by tramvaje jezdily po mostě odsunutém k plaveckému stadionu, kde si patřičně zavrzají v obloucích, přičemž linka od Kublova do Hlubočep mine uzel Dvorce (a to nevím, jak si představují ostrůvky tamní sdružené zastávky, které jsou nyní úzké), zatímco autíčka by měla nájezd krásně přímý; navíc by kromě otravy vzduchu v Jeremenkově překážela budoucím tramvajím tamtéž. Ovšem, v tomto si zatím krásně notují i s částí zástupců Prahy 4. 🙂
Při současném tempu přípravy a výstavby by ten most stál v době, kdy i přes stávající odpor zastánců benzinu a nafty bude většina aut v Praze už na elektřinu, takže otravovat vzduch už nebude čím 😉
Milej pane, dneska ráno jsem jel do práce MHD, bus co 4 minuty, totálně narvanej, metro totálně narvaný, kam by se ty lidi asi vešli, když to ti pitomci z Ropidu ještě omezej. no se musí jezdit i autama, ta kapacita mhd jaksi nestačí.
Noo…, fakt nevím za co má ty mínuska. Úplně stejný pocit jsem měl i já. Jediný co bylo volnější, tedy kde jsem seděl byla „137“ pár zastávek, jinak „B“ a „C“ nácvak. Tedy až tak, že jsem nemusel fascinovaně čumět na fakt pěkný ko..y paničky co tam byla se mnou, neb jsem je měl napasovaný na pravé ruce, o kterou se ještě z ruměncem držela, protože byl menší. Fakt nevím, jestli ten Hřib viděl MHD jinak než zvenku , z kanclu nebo v prospektech.
Hřib tou MHD i jezdí.
Jj v ramci PR se metrem tu a tam sveze, ale jinak denne si vozi prdel po meste sluzebakem na naftu… Ale je legrace, ze se stale najde hromada blbcu co mu to jezdeni MHD zere.
A má parkovací permanentku zdarma…
Musí? Lidi si řeknou, že je autobus a metro nacpané, tak prostě budu muset jet autem? A autem stojím ve stejné zácpě jako všichni ostatní. Ona by kapacita stačila, kdyby byly ty peníze investované do jejího rozvoje.
“Ona by” není podstatné. Zkrátka nestačí. Řidiči nejsou, protože platit za práci, to se u nás nikdy nedělalo. Nemá to tu vybudovanou tradici, není tu ta “produktivita”…
Jakože člověk v autě zabírá míň místa než člověk napěchovanej v autobuse, nebo o co jde?