Nejdřív chceme další most přes Vltavu pro auta. Proč v Ječné ani v Žitné nebudou cyklopruhy
Za absencí cyklopruhů mezi Karlovým náměstím a Vinohrady je spor pražského magistrátu a městské části.
Ve čtvrtek pražská Technická správa komunikací (TSK) představila novou podobu magistrály, která má být do roku 2030 „zhumanizovanána“, aby už netvořila bariéru pro chodce a cyklisty v centru metropole. Její součástí budou stavebně oddělené cyklopruhy.
Bariéra zmizí, kapacita pro auta zůstane. Projektanti ukázali, jak má vypadat polidštěná magistrála
Jejich propojení s oblastí Karlova náměstí však bude nadále chybět. Vyplývá to ze zveřejněných vizualizací rekonstrukce Ječné ulice, která obě oblasti spojuje. S cykloinfrastrukturou v Ječné nepočítá při kompletní rekonstrukci tamní tramvajové trati ani dopravní podnik, který nyní pro projekt žádá o stavební povolení.
O oddělený cyklopruh v Ječné přitom usiluje městská část Praha 2. Vede kvůli tomu spor s magistrátem, který má cyklospojku naplánovanou naopak v souběžné Žitné ulici. Ta je širší a oddělená infrastruktura pro cyklisty by tam šla jednodušeji postavit na úkor jednoho ze současných tří pruhů pro auta.
Dopravní podnik chystá velkou rekonstrukci vytížené tramvajové trati v Ječné
To ale naopak odmítá Praha 2, podle které je před úvahami o omezení pruhů nutné nejprve vybudovat nový automobilový most přes Vltavu, který by Žitné odlehčil od intenzivní dopravy na Smíchov.
„Pomohlo by nám další přemostění Prahy 4 a 5. Všechny auta mezi těmito částmi nyní jezdí Žitnou. Čekáme, že někdo dostane rozum a nebudou se stavět mosty jen pro tramvaje,“ uvedl starosta Prahy 2 Jan Korseska s odkazem na budovaný Dvorecký most. Ten budou moci kromě tramvají, chodců a cyklistů využívat jen autobusy MHD a vozidla hasičů či záchranářů.
Podle náměstka pražského primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváčka je však Dvorecký most takto navržen vědomě. „V územním plánu se skutečně vedle něj počítá s dalším mostem pro auta, je ale otázka, zda bude v budoucnu vůbec potřeba,“ uvedl Hlaváček.
Nedává to logiku
Projektant plánované modernizace magistrály a Ječné ulice Petr Macek z ateliéru Promika vysvětluje, že do Ječné se oddělený cyklopruh prostě nevejde.
„Uliční čára a tramvajová trať jsou tam dané,“ říká projektant. Pokud by se nemělo rušit stromořadí, zužovat chodníky a zanechat pouze jeden pruh pro auta, tak to podle něj prostě nevychází.
Město tak nadále počítá v cyklopruhem v Žitné a bude se snažit zlomit odpor Prahy 2.
„V Ječné je prostě prostorový problém. Nemůžeme zúžit prostor pro auta a poslat je třeba na tramvajovou trať, protože ta je velice vytížená. Potom jsou tam chodníky po stranách, které prostě široké být musí, protože to je obchodní třída,“ vysvětlil pro Zdopravy.cz náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Pouze jeden pruh pro auta by podle něj navíc nedával v Ječné logiku, protože protisměr v Žitné má tři pruhy. „To je asi každému je jasné, že nedává smysl to mít v tomto jednosměrném systému takto postavené,“ vysvětluje Hřib, proč je cyklopruh nutné řešit pouze v Žitné.
„To bohužel bez městské části nejde. To je taková naivní představa, že je možné něco v tom aktuálním systému prosadit přes odpor městské části,“ posteskl si Hřib.
Oddělené cyklopásy, které zřejmě vzniknou na magistrále mezi Muzeem a Nuselským mostem, tak zřejmě nebudou mít příliš návazností. To je podle propagátorů cyklistiky z webu Městem na kole chyba.
„Jejich napojení na Nové Město i Vinohrady bude zásadní pro jejich fungování a návaznost infrastruktury,“ uvádí šéfredaktor webu Martin Šnobr s tím, že situace pro cyklisty se za posledních 10 v této oblasti nijak nezlepšila.