Trať na letiště chtějí postavit tři konsorcia. Nejdražší železniční zakázka v historii jde do další fáze
Budoucí podoba nádraží Veleslavín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Jde o první český železniční PPP projekt, vítěz trať zafinancuje, postaví a bude se o ni 25 let starat.
Může mi někdo fundovaný a bez ironie či vtipu vysvětlit proč mají být na letišti jen dvě koleje, respektive nástupiště? Vždyť i třeba tři nebo čtyři by nebyly o moc dražší a umožnili by možnost odbavit i případné dálkové vlaky. Nebo?
Nekonečný příběh pokračuje … aneb schopnost Čechů něco skutečně vyřešit je neuvěřitelná. Tenhle problém mohl být dávno minulostí. V roce 2016 mohlo být metro A až na letišti, u „Sestky“, tj. MÚK budoucí D0 s Evropskou velké záchytné parkoviště P+R a BUS terminál. Trať do Kladna mohla projít pouhou „drátizací“, opravou svršku atd. bez toho tělocviku s tunely (elektrické, dostatečně výkonné soupravy by ten kopec z Buben do Veleslavína zvládly bez problémů) s možným int. 15 až 20 min. (což by pro sídliště Praha-severozápad, tedy Kladno) bohatě stačilo. Případně se mohl opravit a „drátizovat“ ještě semmering,a byla by rezerva. Jenže… Číst vice »
Já pořád si myslím, že ten trolejbus je hlavně proto, aby turisti viděli, co to je trolejbus. Říkávalo se, že oblast vlivu moskvy se pozná právě podle provozu trolejbusů. Je to hodně zjednodušené, ale lidi ze Západu opravdu tento dopravní prostředek neznají, měli jsme u nás delegaci z Hannoveru a museli jsme jim vysvětlovat, co to ten trolejbus je (tehdy ještě v praze nejezdili, na druhou stranu delegace byla zakončená muzeem ve střešovicích, kde mohli trolejbusy vidět). Proč metro uhnulo od letiště někam do p* by mě taky zajímalo. Ten vlak jsme se zavázali zavést do roku cca 30 (přesné… Číst vice »
Myslim, ze si trochu vymyslite. https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_trolleybus_systems
Když si vzpomenu, jak rychlá a levná byla odbočka na letiště v Mošově, tak se mi dělá špatně kolem toho, co z odbočky na letiště dělají Pražáci ….
To je vážně tak nereálné vytvořit z Nového spojení (nadjezdu mezi hlavním a libenskym nádražím) odbočku a díky ní propojit letiště s hlavním nádražím?
Proč tak moc chcete propojit letiště a hlavák? Byla by tak moc velká poptávka pro takové spojení? Byl by problém poté jet z Masaryčky pá minut tramvají na ten hlavák?
To je přece jasné. Jedině rychlý, krátký a pohodlný přestup na Hlavním nádraží udělá železniční dopravu na letiště atraktivní i pro mimopražské cestující. Za situace, kdy bude vlak končit na Masaryčce, tak mimopražští využijí jiný způsob dopravy. Přestup s kufry na metro prostě nikdy nebude atraktivní
Pokud postavíte infrastrukturu tak, aby se pohodlně přestupovalo, je lidem jedno jak se to nádraží jmenuje. Vlak nemusí končit na Masaryčce, může pokračovat třeba do Libně a hned máte možnost přestupů na další vlaky…. Z Hlaváku bude na letiště přímé spojení přes semering. Na Hlavák se teď víc vlaků nevejde (tolik kolik by bylo potřeba do Kladna + na letiště) a podzemní patro ještě není. Ostatně nač se s kufry štrachat do metra, nijak daleko to není a platforma cestu ještě zkrátí. (Jet metrem z Hlaváku na Masnu je pomalejší, než to jít pěšky a člověk se při tom taky… Číst vice »
Cestoval jste někdy s kuframa, byť jen s tím málem, co se může vzít do letadla? Hlavní nádraží je prostě hlavní nádraží. Masaryčka je jenom taková zastávka regionálních vlaků (po česku „osobáků“). Navíc na Hlavním nádraží máte dobrý přestup na metro, na Masaryčce je sice vchod do metra, ale … no uznejte sám. A to spojení tramvají taky neni nic moc (buď na hln a pak šervůdem podélně nebo do Jindřišké a šervůdem příčně), to už máte lepší pěšky. Zase pro lidi od Kladna, Kralup a míst kam se jezdí z Masaryčky by to možná bylo dobré. Svého času se… Číst vice »
Masná je luxusně v centru narozdíl od Hlaváku
Tramvaj na mas ně je minutu od perónu na Hlaváku 10
Ako vyriešite tých asi 20 metrov výškového rozdielu? Pri rozumnom sklone (10 promile) budete potrebovať 2 kilometre, čo znamená pripojenie na existujúcu trať niekde v oblasti už bývalej zastávky Praha-Holešovice zastávka.
Takže áno, je to tak nereálne.
K tomu propojení dojde, ale až později, a to do podzemního kolejiště Prahy hl. n. Tedy odhadem po roce 2050.
spíš 3050
Stejně jim to nejspíš zablokují obyvatelé Liboce, kteří si po třiceti letech příprav ráčili všimnout, že jim kolem domů má místo současné lokálky vést vytížená dvoukolejka, a domáhají se jejího zahloubení, což 1) stojí peníze a 2) při uvážení průměrné rychlosti přípravných a povolovacích procesů posune výstavbu tak o 10 let.
Tak tak, no snad to tedy přeprojektují na pidiprak – trať z letiště napojí do stávající jednokolejky, aby splnili podmínku napojení letiště vlakem do roku 2030. Takže se cestující budou kodrcat na letiště šukafonem…. Praha bude světová, to budou všichni Japonci chtít vidět a budou stát frontu na svezení.
A je to opět tady. Pokud se tu nikdo nechce hlásit o zakázky, napadlo už někoho zjistit, proč to tak je a hlavně zjednat nápravu?
§ 1, nikdy se to tak nedělalo.
Staví se to hubou 30 let a jeste mnoho let bude. A až to jedou projede cele Kladno-Letiste- Praha tak to lidi vyklopí na Masaryčce. Takže prstup na dalkové vlaky mnoho mnho cestujících na nic. Melo to jet proste na hlavák a nebo udelat travelátor pod zemí Masna-hlavák.
Mělo to jet hlavně metrem. To by tam dávalo největší smysl.
Usek Muzeum – Hlavni nadrazi by v takovem pripade byl jiste velmi vyzivny.
Jojo vy se jebejte do těch 5 vozocých souprav s kufry, já teda nechci a neštěstí nebudu
A Kladno vyřešíte jak?
Je to šílenec, nicméně není to génius.
Když už odvážlivec použije dálkový vlak, aby se dostal do Prahy na letiště, musí mít takovou časovou rezervu, že může dojet metrem na Vltavskou a pokračovat vlakem. To mu tolik času nezabere a nepohodlí o moc nezvýší.
Mýlíte se: 1)každý přestup znamená čas navíc, což je pro mnoho lidí rozhodující 2) nepohodlí to zvýší – s kufry se moc lidem absolvovat přestup na metro nebude chtít.3) mnoho mimopražských nezná systém metra a jeho použití a přestup je pro ně faktor, proč tuto formu dopravy na letiště nevyužijí. Suma sumárum: jedině pohodlný a rychlý přestup na Hlavním nádraží je dostatečnou motivací lidí mimo Prahu, aby použili při cestě na letiště vlak
Také zásadně plánuju spojení mezi stejnojmennými zastávkami a už jen taková věc jako Berlin hbf tief nebo Bologna Cle AV mě dokáže znejistět i když to říká, že budu muset se dostat někam do podzemí toho nádraží. Abych plánoval cestu s takovými přesuny typu Wien FJB – Hbf (Roma Terminni-Tiburtina) to už by musela opravdu být nouze. No letos nás oebb vyšplouchli, místo říma jsem naplánoval přestup ve Florencii (abych nemusel řešit přesun v Říme) a oni si ten vlak ze SMN přesunuli na CM. Každopádně na jih itálie se třema přestupama (Vídeň, Florencie CM, Florencie SMN) je pořád úspěch.
Jistě, pro takové cestující je plánováno přímé spojení z Hlaváku přes Smíchovské nádraží. Jen to nebude tak často jako z Masaryčky.
Tedy pokud zrovna nebude ten prorezlý most dělat společnost rybičkám na dně Vltavy, to by pak musel jet vlak na letiště opravdu velkou oklikou.
Bude koncesionář pouze stavět a provozovat, nebo i vyřizovat příslušná povolení? Pokud ne, nehrozí nebezpečí, že stát sice vysoutěží koncesionáře, který ale nebude schopen začít plnit smlouvu, a bude moci žádat po státu odškodné za ušlý zisk?
Dosavadní silniční PPP stavby vždy vyprojektovalo a prohnalo papírováním ŘSD, na železnici to asi bude podobné.
Což byla přesně jedna (úspěšná) a důvodem bylo, že to původně nebylo připravované jako PPP. Jinak je – nepletu-li se – standardem, že to řeší koncesionář.
Viz zadávací dokumentace, součástí zakázky je i „dodání, resp. zajištění změn projektové dokumentace a související inženýrské činnosti (projekční
část), výkon práv a povinností stavebníka;“.
Jak moc je pravděpodobné, že se to zasekne jak metro D a že se to zdrží na neurčito za neprůhledných zákulisních okolností?
ale problém nezahájení další etapy metra D je zde docela často mediálně probírané. co tam je zákulisního?
řekl bych pravděpodobnost tak 85%
dobrá by mohla být přímá spojka na trať do Rudné, v případě modernizace tratě Praha-Rudná-Beroun by vlaky například Brno-Plzeň mohly jezdit přes letiště a zároveň se nemusely vracet do Prahy (ale pokud by na letiště nejely přes Semmering a jely z Libně rovnou do Bubnů tak by neobsloužily hlavní nádraží)
Teď není vhodný čas na vymýšlení nesmyslů. Teď je hlavně konečně potřeba to už po 30 letech postavit.
Postav si to v TT.
Proč ten negativismus?
Protože je moc daleko před českým myšlením.
Pane Michal M, nevím jestli jste nějak spřízněn s redakcí.
Rozhodně už dlouho sleduju jak slovně útočíte.
Myslím si, že pravidla diskuse by měla platit pro všechny.
Mám N a model Negrelliho viaduktu v N už je 10 let hotov
To spíš nějakou odbočku z Berounského tunelu.
Od Brna se na Hlavní nádraží dá přijet i z jihu (přes Malešice a Zahradní město). Jenže aby to mohlo fungovat, tak by museli Negrelák napojit na Hlavní nádraží a ne to takhle nesmyslně zaříznout na Masaryčku, která nemá vůbec žádnou návaznost na dálkové vlaky. Tohle zvolené řešení beru jako promarněnou šanci rozumného a použitelného napojení letiště Praha na železniční síť.
K čemu tenhle systém platby za dostupnost – fakt se to ekonomicky vyplatí proti financování pomocí dluhopisů. Víc smysl by dávalo že koncesionář bude cca 50 let infrastrukturu sám provozovat a inkasovat poplatek za jízdu vlaku a od cestujících pak ošlapné (tak to mají třeba v Bruselu). Sorry jako.
To se nevyplatí, to by nesměl být poplatek za dopravní cestu regulován a pak by cesta na letiště nestála 40 Kč. pro přespolní , ale třeba 400 – 500 Kč, a to i pro Pražáky a držitele permic…to by bylo řevu… Poplatek kryje cca okolo 5 % nákladů na údržbu koridorů, to bude asi podobné i na letiště…….jízdenky dopravců jsou také dotované…vše je dotované, aby to lidi používali.
A kdyby to stálo 400-500 kč, tak by tam nikdo nejel a všichni by jeli taxíkem po dotované silnici. Je to mor, měly by se začít platit alespoň trochu reálně poplatky, na tratích i na silnici
Tak to že se na letiště dá dojet s obyčejnou jízdenkou za 40 Kč je pražská anomálie. Všude na východ i na západ je letiště extra zóna a platí se tučný příplatek. Sorry jako.
Slovo „všude“ je velmi ošidné. Stačí jedna návštěva Vratislavi, aby člověk zjistil, že to není pravda. Sorry jako.
Opravdu? Mnichov, Lisabon, Sofie, Vídeň, Norimberk, Porto, Helsinky, Kodaň… zase tolik letišť neznám ale přijde mi to spíš naopak častější za ten standardní regio tarif.
Letiště Helsinky je v pásmu C, město v pásmech A+B, takže tady to úplně za městské jízdné není.
Ano protože letiště je na území města Vantaa, stejná zóna je všude okolo, samotné letiště není nijak zdražené. Tohle platilo už před vlakem, jen ty zóny byly trochu jinak uspořádané.
Všude taky ne. Z Pařížského letiště Orly se dalo jet tramvají na normální městský lístek (asi za 2 €). Jo, kdo chce jet metrem, ten si připlatí (asi stejně, jak RERkem z CDG).
Ani na východ – v Sofii metrem i autobusem též za běžný tarif
Jako třeba v Římě? Autobus za běžnou jízdenku na MHD.
V Miláno nám stačila celodenní MHD jízdenka za 5,5 EUR.
Nikdo by se na PPP nepřihlásil.
Žádná škoda.
Házet miliardy to je ono. Za Aleše to bylo jen 42, to byl břídil co…….
Tak železnice není dálnice a očekávat 5 a více uchazečů je velké scifi, když i na běžných zakázkách velkých staveb jich nebývá tolik.
Pro srovnání: Na PPP pro NemaŠe se nepřihlásil nikdo.
Protože syndrom AŽD?
Třeba proto, že to ani nebylo vyhlášeno se nikdo nepřihlásil, uvidíme jaký bude zájem alo aktuálně vypsány D&V model…
Jsem zvědav, zda dojde k prozření a zjištění, že údržbu infra jde dělat a plánovat jinak.
Nebo, že si stát půjčuje za méně než soukromý subjekt. Navíc dávát na PPP pár kilometrů trati na jejíž přípravě dělá (snad) už tak dekádu?
Jak chtějí stavět cokoliv jiného než opravy nádraží, třeba i ty VRTky?
Tak nejak porad nerozumim tomu, proc na letiste neprodlouzi tramvaj, kdyz zbyvaji cca 2km – zrejme by to bylo prilis levne ….
Dovolím se sdělit svou zkušenost. Když létám, mířím do nějakých míst a největší mezinárodní letiště jsou pro mě přestupní stanicí. Typicky Standsted nebo Vídeň. Proto víc oceňuji možnost nastoupit na vlak a ujet větší vzdálenosti s lepší možností přestupu.
Tramvaj nebo Metro mě jen dostane do centra města, kde musím hledat dopravní terminály, odkud mi jede nějaká dálková doprava.
Proto víc preferuji vlakovou variatnu.
Pokud se ukáže, že vlaků i busů bude přetížená, určitě se objeví tlaky na tramvaje, dokonce i metro.
Takto přijedete na Masnu a budete tam hledat dálkový vlak (některé jezdí až do Kolína nad Labem).
Přetížení vlaků? To bude trvat hodně dlouho, než letiště přesáhne pětinásobek…
Za 150 let, až bude druhá ranway, bude možná taky vytížen ten jeden vlak
To už letiště třeba ani nebude existovat.
Argumentoval jsem stejně a byl jsem umlácen zdejšími odborníky.
Je zde náročné publikum, ale zase přínosnější a názory od fochu, než třeba na novinkách… takže zdejší kulturu beru jako konzervativní a novinky se zde moc neocení. A když chci někoho podráždit, stačí si rýpnout do ČD/SŽ/ŘSD/AŽD/ŠKODA a hned je veselo
A pro jízdu do města stejně pomalé. Trolejbus už tam je, byť to samé by zvládl i tříčlánkový autobus bez nároku na dráty (ale aspoň se spaluje nepatrně méně ropy).
Tříčlánkové autobusy se běžně nedělají, proto ty trolejbusy. 😉
To je spíš otázka zájmu objednavatelů. Proč investovat a nabízet něco, o co není zájem. Dieselové 24m autobusy v dnešní době nikdo nekoupí, proto je ani nikdo nenabízí. Ale Solaris, Hess i VanHool standardně vyrábí 24m trolejbusy/elektrobusy, takže by to asi takový problém předělat z trolejbusu/elektrobusu na diesel určitě nebyl.
Poslední dieselové 24m autobusy vyráběl kdysi VanHool a Hess snad někdy do roku 2016, a už kdysi byl o ně zájem nulový. Dneska už je zájem o trolejbusy nebo elektrobusy, u takovéhle délky.
VanHool letos zkrachoval…
jezdil tam VanHool AGG 600
Asi se vás ve světě zapoměli zeptat, jak se to má dělat.
Ukažte mi letiště, kde je tramvaj tou hlavní konektivitou – napdají mě jenom Brémy a Nice. zcela určtiě jich pár ještě je, ale je to spíš okrajová záležitost.
Tramvaj si vybavuju jeste v curychu, ale tam je tou hlavní konektivitou pořád vlak.
Nove taky LUX. Jeste ma tramvaj BGO (ale „hlavni“ zpusob dopravy do centra je auto(bus) po dalnici, tram je vyrazne pomalejsi)
Jinak, pokud bereme i mesta mimo Evropu, tak napriklad Salt Lake City, Phoenix (tram + prestup na people mover pro presun mezi terminaly), Dallas, Saint Louis, atd.
Ten Phoenix z toho seznamu vyhoďte, jet SkyTrainem a přestoupit na tramvaj čítající 1 linku je skutečně minoritní záležitost.
Zní to neuvěřitelně, ale tady to stíhají rozvozit taxi, shuttle a posledních pár let Waymo.
dallas z toho vyhodte taky – tam sice tramvaj jede, ale do dallasu jede hodinu a pul. minoritni alternativa k vlaku.
Plus Baltimore. Ale tam jezdí i Amtrak (tedy ne přímo od terminálu, ale to je v USA běžný folklór).
Třeba ještě Bergen. ale to je přece jen malé město
Např. Edinburgh. Podle wikipedie 14M cestujících a Praha má 16M cestujících.
Edinburgh Trams ta stejná Wikipedie uvádí jako „Light rail“ s parametrem „maximální rychlost – 70 km/h“. Čímž se dostáváme k podstatě: není důležité, jesli „to“ nazvu metro, vlak nebo tamvaj, ale jaké to má parametry a zapojení do sítě ….
Pokud by se rozhodlo, že na letiště povede jen tramvaj, tak si myslím, že by to u nás vypadalo dost podobně jako v Edinburghu. Ve městě to je regulérní tramvaj se snahou nemixovat se s automobilovou dopravou, kde to jde (třeba trať na Dědinu je tomu dost podobná) a ten úsek „light rail“ je novostavba mimo město, ale moc se to neliší třeba od tratě do Modřan, a úrovňových křížení tam pořád mají poměrně dost.
Ještě Tallinn, ale tam je to jako kdyby Praha měla letiště na Bořislavce.
Zrovna v Tallinu je trat na letiste uz nekolik let v rekonstrukci, kvuli vystavbe Rail Baltica.
Tallinnské letiště nemá ani 3 mil. cestujících ročně.
Kromě těch už tady psaných třeba Edinburgh.
Samozřejmě by to nebylo ideální ani dostatečné, ale vzhledem k tomu, že momentálně na letuště nejezdí na kolejích nic, a ješte dlouo nebude, a kdoví kdy a jestli vůbec se podaří vyspořádát všechny námitky, žaloby a jiné problémy, ten dotaz není až tak irelevatní, jak by se mohlo zdát.
Toulouse
Toulouse je zajímavej případ, staví tam linku metra (27 km/21 stanic metra na jeden zátah!) poblíž letiště, ale místo terminálu radši metrem obslouží továrny Airbusu. Holt tam jezdí víc lidí vyrábět letadla, než s nimi létat. Tramvajovou linku, která dnes jezdí od letiště do centra, zkrátí k nejbližší stanici té nové linky metra, a jízdenka na ty dva kilometry bude stát €9.
Třeba Porto. Tam ale mají z tramvají zřejmě mindrák, tak tomu říkají „metro“.
Není to samozřejmě žádný mindrák 😀 Je naopak docela logické veškeré metropolitní dopravě říkat „metro“, divné je spíš to zužovat výhradně na tu podzemní po celé trase.
Tak není. Metro pochází od „Metropolitan Railway“ v Londýně a ta je známá právě tím že to byl vlak jezdící pod zemí.
Jasně, a v překladu do němčiny Stadtbahn (městská dráha), která se rozdělila na S-Bahn, Strassenbahn (tramvaj) a U-Bahn (podzemka).
Jeden z důvodů byl aby se to odlišilo od opravdových tramvají, které v Portu stále jezdí.
Ještě např. Tallinn nebo Zürich, ale to se opravdu nedá srovnávat. Roli hraje vzdálenost, kompaktnost zástavby, předpokládaný počet přímých cest.
Zajeďte si do Edinburghu. Srovnatelné letiště a tramvaj jezdi do centra v taktu 7 minut. Pro Prahu naprosto ideální, rychlé a levné. Nejsme Atlanta.
Tak nejlogičtější je metro, ale to se asi nehodí.
Najlogickejsie nie je, ludia z letiska su vacsinou cestujuci s batozinou a na cestujucich s batozinou metro nie je az tak usposobene (neexistujuce ulozne priestory) a takisto ludia, ktori idu na letisko nepotrebuju zastavovat kazdu chvilu a miesat sa s ludmi, ktori dochadzaju do/z prace (viz linka AE). Za mna je vlak ten spravny sposob.
Tak tím metrem to zase není taková tragedie s tím kufrem na kolečkách. A ti co mají kufrů 5, tak jstejně pojedou taxíkem.
Výhodu vidím v tom, že je to metro většinou doveze skoro do té destinace kam míří a bez přestupu na vlak a z vlaku. A opravdu všichni nejedou na hlavní nádraží.
Do Pražské metropolitní aglomerace se v blízkých desetiletích nastěhuje další půlmilion lidí. Nemůžete Áčko tak zbytečně přetěžovat.
Tak už se rozhodněte: Podle jedněch by metro na letiště vozilo vzduch, podle druhých by lidé z letiště přetěžovali kapacitu tak, že by už místní z Dejvic do centra neměli kam nastoupit.
Přetížené je v centru na konci u letiště by to vozilo vzduch. A kdyby nápad že tam toho přidáme víc tak to stejně tíží cestující od motola víc do centra. Pro představu v P kinu za posledních 15 let postavili třeba 3 linky metra jedoucí ve stejné trase jenom v různých úrovních protože kapacita.
Přesně tak, např. v Barceloně máte metro přímo v terminálu a za 30 minut jste v centru. Ale pozor, všude je VHD na letiště zpoplatněna s tučným příplatkem, než je městská MHD. A tak to bude i v Praze.
Můžete přidat iu Barcelonu, když už jste zabrousil do toho Španělska.
V Barceloně je metro spíš takovej vymeták, který napojuje města a průmyslový areál okolo letiště (cca 45 minut a 1 přestup do centra), pro rychlý spojení je tu Rodalias (20 minut do centra) nebo Aerobús (každých 8 minut, cesta okolo půl hodiny a ano i v Barceloně jezdí autobusy na letiště, i když tam mají metro a vlaky)
Nejlogičtější rozhodně není. To je samozřejmě vlak s přestupem na všechny linky metra a cílově zavedený do Hlavního nádraží. Metru je naopak potřeba ulehčit.
Nejlogičtější metro přijde jen naprostým laikům. Už to tu bylo mnohokrát opakováno v každé diskuzi, proč je to dopravně velice nevýhodné (drahá výstavba, nutnost řešit Kladno samostatně, drahý provoz, malý počet cestujících na interval metra a tak dále).
I třeba v Zurichu je tramvaj spíše jen doplněk. Dost toho berou příměstské a dálkové vlaky… I když tady kromě vlaků do Kladna toho teda moc nebude.
Třeba Florencie, tam je tramvaj hlavní dopravní prostředek do centra. Ale samozřejmě je to oproti Praze velmi malé město, takže to takto stačí.
Uvažuje se Ex11 z Havířova.
Uzasny, jako pro tech par lidi, co radsi nedaji prednost blizsim Katowicim?
Vážně si myslíte, že Ex11 nemá žádné mezizastávky?
Jako že vlakem Havířov – Praha jezdí jenom frekvence z Havířova do Prahy a nikde jinde ten vlak nestaví? Aha, tak to si musím zapsat do notýsku dopravních nesmyslů.
Tramvaj už oproti trolejbusu celkem nic nepřináší. Není ani rychlejší.
Tak přece záleží na tom, která firma bude ochotna podepsat dodatek s mentalitou „že lze jít do rizika porušení zákona, pokud to i po zaplacení pokuty bude pro společnost ziskové“. Jinak to na železnici nefunguje, přece…. 🙂
Tak kohopak nám tam AŽD vybere… 🙂
A hlavně kolik nás bude stát 1 jízda na letiště. Tipuji, že pod 10 EUR to nebude. Ale kdoví, co bude za 20 let…
Předpokládám že to bude zařazeno do systému PID