Trať na letiště chtějí postavit tři konsorcia. Nejdražší železniční zakázka v historii jde do další fáze

Jde o první český železniční PPP projekt, vítěz trať zafinancuje, postaví a bude se o ni 25 let starat.
Správa železnic v pondělí otevřela žádosti o účast v zadávacím řízení na výběr koncesionáře pro PPP projekt železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla. Zájem mají tři mezinárodní konsorcia, jejichž členy jsou i české firmy. Předpokládaná hodnota zakázky je až 109 miliard korun.
Vítěz zafinancuje a postaví dvoukolejné a elektrifikované úseky tratě z Veleslavína přes Ruzyni a terminál Dlouhá Míle až na Letiště Václava Havla, včetně zaokruhování tratě do odbočky Jeneček na kladenské větvi. Součástí bude i vybudování železniční stanice Praha-Letiště Václava Havla.
Řízení provozu bude po dokončení zajišťovat Správa železnic. Koncesionář se však bude o trať 25 let starat a Správa železnic mu bude platit pravidelně peníze za takzvanou dostupnost.
Zájem mají jen tři konsorcia
Do zadávacího řízení se přihlásila konsorcia vedená společnostmi VINCI Railways, GÜLERMAK INVEST a STRABAG Motorway.
V následujících týdnech Správa železnic podle své mluvčí Nely Friebové posoudí splnění kvalifikačních požadavků jednotlivých uchazečů. „Poté bude zahájena fáze soutěžního dialogu, která povede k finálním nabídkám a výběru nejvhodnějšího partnera pro realizaci projektu,“ dodala mluvčí.
Správa železnic podle ní vnímá zájem uchazečů jako pozitivní signál a potvrzení významu projektu železnice na letiště pro budoucnost železniční dopravy v Česku.
Původně však SŽ očekávala o největší zakázku v historii české železnice větší zájem. Při vypsání soutěže na profilu zadavatele SŽ předpokládala, že v kvalifikačním kole vybere čtyři postupující konsorcia do soutěžního dialogu. Nakonec se do něj ale přihlásila jen zmíněná tři.
Pro srovnání: O PPP projekt stavby dálnice D35 Opatovec – Mohelnice usilovalo pět zájemců, přes kvalifikační fázi pak postoupila čtyři mezinárodní sdružení.
„Morálně zastaralý projekt“. Spolek podal námitky k povolení tratě na letiště a do Kladna
Projekt železnice na Letiště Václava Havla představuje historicky první železniční projekt v Česku, který je založen na partnerství soukromého a veřejného sektoru. S výběrem koncesionáře SŽ radí poradenské konsorcium tvořené společnostmi Deloitte, Česká spořitelna, advokátní kancelář Císař, Češka, Smutný a projektantskou firmou AFRY.
Správa železnic očekává uzavření smlouvy v roce 2026. Klíčové však bude překonat odpor proti železnici mezi Veleslavínem a Ruzyní.
SŽ před několika dny spustila portál Železnice na letiště, kde informuje o všech úsecích připravovaného spojení. Ostatní části tratě se modernizují standardním způsobem, mimo režim PPP.
Na letiště vlakem již brzy? Vedoucí přípravy tratě popisuje pokroky i problémy všech úseků
SŽ se netají tím, že chce PPP využít i u dalších staveb, například vysokorychlostních tratí.