Nejdražší osmnáctimetrový trolejbus v zemi. Ústí jich nakoupí od Škody až 30, pokořilo Chomutov
Trolejbus Škoda 33tr pro Ústí nad Labem. Foto: Škoda Group

Rámcová smlouva platí na 8 let, trolejbusy budou s karoserií SOR.

Rámcová smlouva platí na 8 let, trolejbusy budou s karoserií SOR.
Ten nátěr vypadá, jako kdyby celé čelo vzali z úplně jiného vozu 🙂
Zařazuji do kolekce Kotas Finest.
To je ta stejná fotka,co byla u článku o novém hradeckém nátěru,ne? Jen je to „v malování“ natřené jinou barvou..
Trolejbusy SOR jsou zadarmo drahé.
Existují vůbec pro trolejbusy ceníkové ceny, nebo se to pokaždé nanovo vycucává z prstu?
Trolejbusy se prodávají v soutěžích, nějaká ceníková cena nemá žádný smysl, plánované hospodářství skončilo.
Nejde vůbec o plánované hospodářství, třeba autobusy samozřejmě ceníkové ceny mají, protože ne každý zákazník musí soutěžit.
U trolejbusů však byl v celé zemi snad jen jediný soukromý subjekt, který je provozoval, a to byla Arriva Teplice.
Poslední dobou to vypadá, že ano – o +-100 tisíc míň, než je v soutěži strop.
Má aktuálně nějaký výrobce kromě Škody v nabídce kloubový trolejbus se dvěma hnanými nápravami? Dřív se tuším psalo, že to vlastně nikdo nedělá, a i Škoda to vyvíjela víceméně jen pro Ústí.
Hess
Škoda to nevyvíjela pro Ústí, ale pro Prahu kvůli dvojkloubovým trolejbusům s kastlí Trollina 24 pro linku 59 a Ústí toho pak využilo.
A zapomněl jsem, Solaris to nabízel dávno ještě ve spolupráci s DPO + Cegelec a stále je v nabídce má, akorát s Kiepe.
U Bozankaye si nejsem jist. Kdyz umi udelat dve hnane napravy pri triclanku, tak by teoreticky mohla dokazat i u dvouclanku.
Ok, zase Škoda. Bylo by zajímavé kdyby tu byl duopol Škody a SORu.
Na vztahu Škody (nebo jak se za nedlouho mají jmenovat, když prodali své jméno) a SOR se nic zásadně nezmění, pokud alespoň jeden z nich nezmění vlastníka. A ani PPF, ani Křetínský nenaznačují u tohoto změny.
To mj hnedle připomóná píseň: „Ty jsi to Ústí“ https://share.google/iLzEbyXXmK0l2l3k6
Tam je otazka, zda-li platí opce se stejnou cenou za trolejbus po dobu osmi let nebo se cena zvyšuje o inflaci. Pokud by šlo o první případ, tak dopravní podnik, ktery koupi trolejbusy za sedm let na tom může vydělat, zejména pokud bude jeden či dva roky vyšší inflace.
Běžně se v rámcových smlouvách zvyšuje cena dle oficiální inflace. Ta bývá ale dosti rozdílná, od inflace strojírenských výrobků. Zda tam je ještě nějaký index podle kterého se cena zvyšuje, to jen jedině dle smlouvy.
Inflační navýšení je od roku 2028.
Proč už vlastně Škoda medodává trolejbusy s karoserií od Solarisu? Pro nás „fandy“ SORu je tohle zamořování Kotasem lehce útrpné (ano, na design to nejezdí, ale zase nějaká vizuální úroveň by byla fajn).
Pokud by SOR mohl mýt po sebou třeba Cegelec, mohla by to být zdravá konkurence.
SOR má 75% podíl ve firmě Rail Electronics CZ z Ostrova, s jejíž výzbrojí dodává elektrobusy (s výjimkou teď těch ENS 12 pro DPP), trolejbusy TNS 12 skládačky pro Brno a dodával TNS 12, kterými u některých zakázek nahradil Cegelec (Prešov, Szeged, Bulharsko). Takže kdyby SOR chtěl, mohl by se bez Škody účastnit výběrových řízení s trolejbusy TNS s Rail Electronics výzbrojí a nepotřebuje k tomu Cegelec.
Bohužel Cegelec už koupila ta správna firma ze západu 🤣…holt někdo si to umí zařídit
Minimálně donedávna by mu to bylo houby platné, protože kvalifikační předpoklady (typu počty dodaných ks trolejbusů v posledních x letech, velikosti zakázek) byly napsané tak, aby je mohla splnit jen Škoda.
Což mohl napadat a rozporovat. A po ukončení spolupráce s Cegelec by asi ty předpoklady splnil, aspoň se sóly.
Výjimečně dodává, Ostrava bude mít 14 (+2 opce) nových 26Tr.
A ještě Plzeň ze staré rámcové smlouvy. Plus nějaké zakázky, kde je Solaris finální dodavatel což je Janov a brzy i Tychy
Tak schvalne, kdo zlomi dalsi rekord ve „vyberovem“ rizeni!
Tohle je jen dalsi narodni ostuda a zlodejina (beznemu lidu celkem skryta a navic za kourovou clonou „nechceme turky“).
S postupujicimi rostoucimi schopnostmi elektrobusu nebo jinych čínabusu se trolejbusy „klasicke konstrukce“ (vcetne parcialnich) z evropske provenience brzy vyradi ze souteze samy. Kdyz uz ne technologicky, tak ekonomicky urcite. A podkope to i jakykoli dalsi rozvoj trolejbusovych systemu nebo i generacni obnovovani stavajicich trati. Slusne kopani si vlastniho hrobu, hlavne se rychle napakovat z eraru. 🙁
Ještě se čeká na Prahu. Pak je na x let vysoutěženo a členové Sdružení dopravních podniků se na svých trachtacích mohou plácat pod ramenou, jak pěkně vytáhli z peněz daňových poplatníků další peníze.
Za 20mio se uz da koupit i bateriový autobus…fakt je nutný pak kazit město dráty?
Iveco eway a nebo Solaris umi 18m autobusy i s nabíjecí infra za cca 800-1mio EUR. Podle mě fakt už nemá cenu udržovat dráty trolejbusů a nebo stavět nové … přináší to jen omezení
Před měsícem vyšel na ČS dopraváku článek o plánovaném zrušení trolejbusového provozu v Bergenu. Přestože byl nedávno obnoven, rozšířen, má uspokojivý vozový park (2020), tak náklady na provoz trakčního vedení trolejbusy diskvalifikují vůči elektrobusům Yutong.
Přístupem Škody + tím, že trolejbusy včetně parciálních jsou stále z nepochopitelného důvodu kolejová vozidla vyžadující homologaci a provoz na přesně určených trasách se postupně kope hrob všem trolejbusovým provozům v Česku.
Je jen otázka času, kdy si někdo řekne, že zkusí elektrobusy od Číňanů a zjsití, že je to levnější…
V ČR evidentně o ceny nejde, když téměř všechny DP očividně upřednostňují nejdražšího výrobce a zakazují účast výrobců mimo EU a EHP. Navíc do VŘ na elektrobusy se sem Číňani ani nehlásí a ani tady není firma, která by se s nimi do VŘ hlásila jako např. Busnex v Polsku. Ale už do třech evropských měst bude dodávat trolejbusy čínský Yutong, tak je možná otázka času, kdy to zkusí se přihlásit do nějakého VŘ v ČR.
Vozidla drážní, nikoli kolejová.
Jenže srovnávat Bergen a jakýkoliv provoz v Česku je naprosto mimo mísu. V Bergenu mají jen jednu linku, která vede pod dráty jen částečně, v Bergenu se jednou za deset let vymění dopravce, který k trolejbusům nemá žádný vztah a nemá pro jejich provoz a údržbu ani žádné pracovníky, všechno tam outsourcují a to včetně údržby horního vedení, na což tam jezdí z Česka Elektroline, který si zase musí pronajímat například plošiny. Je to tedy všechno extrémně drahé a síť k tomu všemu nepatří dopravci, ale městu, které na to ale nemá žádné odborné lidi, čímž se dostali do stavu,… Číst vice »
Nic nesrovnávám, jen píšu, jak je to jinde a že možnosti elektrobusů rostou. Z pohledu šotouše mám trolejbusy rád.
Do kopcovitého terénu, jaký je v Ústí, jsou trolejbusy s dráty efektivnější.
To je nejaka dojmologie? Ten elektromotor co pohani kola je stejny … jen u EV busu si to bere z baterky (ktera je na ty odbery pripravena). Ty kopce nemaji destiky kilometru, ale nizke jednotky. Navic ten EV autobus dokaze efektivne rekuperovat.
Ne fakt za stavu, kdy ty vozidla stoji stejne, nema smysl se zabivat nejakymi draty, papirovanim kolem draznich vozidel apod.
Taky je ta baterka výrazně větší a těžší, což vyžaduje víc energie při jízdě do kopce, což vyžaduje větší baterku…
A pokud se to musí v průběhu dne dobíjet, pak dává smysl spojit dvě velké provozní výhody do trolejového vedení.
Mimochodem, v Budapešti by mohli vyprávět, jak zkoušeli elektrobusy do strmého kopce a kolik jich tam shořelo. Některé i díky tomu, že kvůli spotřebě elektřiny měly naftové topení…
Nějaké dráty se mají v Ústí stavět?
Tímhle tempem si kope JSV kope hrob pač se ty trolejbusy za tuhle cenu nevyplatí..
Ale Ebidta teď vychází a prémie budou!