egoe-plus
Dopravci Železnice

Nejdelší výkon pro lokomotivu ČD. Kvůli výlukám jezdí Vectron z Budapešti až do Hamburku

Lokomotiva Siemens Vectron Českých drah v čele EC Hungaria. Foto: ČD
Lokomotiva Siemens Vectron Českých drah v čele EC Hungaria. Foto: ČD
Lokomotiva ČD má být v čele vlaků z Budapešti do Hamburku po celou dobu výluk na koridoru u Brandýsa nad Orlicí.

Výlukové práce na koridoru u Brandýsa nad Orlicí a přesun většiny vlaků mezi Brnem a Prahou na trasu přes Havlíčkův Brod přinesly Českým drahám nový rekord v nasazení jejich lokomotiv.

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah začala s přesunutím vlaků na trať přes Vysočinu pokrývat celou trasu vlaku EC 172/173 Hungaria. Celkem jde o 1300 kilometrů dlouhou trať. Až do výluk táhla soupravu do Prahy lokomotiva Siemens Vectron slovenského dopravce ZSSK, dál do Německa pak Siemens Vectron Českých drah. V minulosti se v čele střídaly lokomotivy řad 350 a 380 ve směru z Maďarska do Prahy.

Podle mluvčího Českých drah Roberta Pagana změna souvisí i s tím, že vlak po dobu výluk na koridoru nezajíždí na pražské hlavní nádraží, ale pouze do Holešovic. Tímto přetrasováním vlak odjíždí z Prahy jen o dvě minuty později než před zahájením výluk.

Oběh lokomotivy kombinuje celkem čtyři vlaky, kromě Hungarie ještě spoje EC 174 a EC 179 Berliner mezi Prahou a Hamburkem. Do vršovického depa se vrací po zhruba 3800 km.

České dráhy aktuálně provozují celkem 17 lokomotiv Siemens Vectron.

Odebírat
Upozornit na
guest
120 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martingluom

Vectron, vectron, vectron😒 když už tak ten cargovej 😇ale nejlepší je čd cargo traxx😇. A odpověste kdo je pro!!!!!! 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

mic

No vida. Začíná se blýskat na normální časy… Jen houšť.
Dovedete si někdo představit, že by třeba kamion na takové štrece několikrát přepřahal tahač?

Miroslav Zikmund

Dovedu si TO představit.
Místo toho, aby tahač stál v době, kdy bude řidič spát, pojede s návěsem jiný tahač nebo se budou řidiči střídat, asi tak, jako v době koňské železnice / pošty se vyměňoval koňský potah ….
V USA tak kamionová doprava funguje … řidič ví, kde bude střídán a souprava jede dál, zatímco on se jde vyspat a buď pojede štafetově dál nebo se bude vracet ….

Jiří Kocurek

A proto mají tahače v USA často velkou spací kabinu.

Martin

Jak časté a náročné kontroly se provádějí na lokomotivách? V článku se píše “po 3800km se vrací do depa” … to bych (laicky) čekal, že v terénu vydrží podstatně více

Petr Šimral

U moderních lokomotiv bývá první stupeň údržby po ujetí 30 000 km.

medical_examiner

Což je celkem rychle, když si vezmu, že na Ex1 některé lokomotivy odjezdí 700 km i více denně…

Miroslav Zikmund

Průměrný denní běh 970,5 km je celkem slabota …. bohužel ty dlouhé obratové časy ….

Vašek

Mašina není vysoká pec, aby nemohla vychladnout. Jezdí podle potřeby.

Miroslav Zikmund

Toto je oběh.
1) den 174 Praha – Hamburg
2) den 173 Hamburg – Budapešť Nugátové nádraží
3) den 172 Budapešť Nugátové nádraží – Hamburg
4) den 175 Hamburg – Praha

Přesně 3 882 km, provozní ošetření po ujetí 20 000 km, tedy každý pátý oběh.

On.

Jen cca o 300 Km jen kratší výkon Graz – Berlín (256/257)

Pája

Už za bolševika náš pan učitel z Kolejových vozidel do našich hlav vtloukal, že elektrické lokomotivy mají nejdelší akční rádius a je pitomost dělat přepřahy na hranicích napájecích soustav a států. A měl pravdu.

Vbb

Jenže za toho bolševika nebyla k dispozici mašina, která by to zvládla napájením, zabezpečením a legislativou.
Takže pan učitel byl spíš vizionářem světlých zítřků.

Leinad

Legislativa je ten drážní problém, cizáci tu nemají co dělat.

Zlámalík

Buďme rádi za takové!

Pája

Ne tak úplně. Ještě za nás začaly jezdit Bastardy na tahu do Německa (tehdy východního) a odstranily přepřahy, Krysy i Esa jezdily přes Nedakonice bez problémů, jedna řada i Budapešť a z Rakouska přijížděly vlaky s rakouskou Žehličkou. Tohle nešlo nevidět.

Dominik

Tak od Přerova by Krysa (150, 151) v pohodě do Nedakonic dojela, ale dál asi ne.

Pája

Myslíte asi Banán? 🙂

Dominik

Banán, Krysa, to jsou 150/151, vícesystémové 350 jsou Gorily.

medical_examiner

Posun do současnosti s 25 kV 50 Hz?

Dominik

Pokud Vím přepínat se má až v roce 22, nyní je stále styl uprostřed stanice, takže od Přerova by tam 150/151 dojela, ale už by vlak neobjela no.

Miroslav Zikmund

Bastardi byly důsledek elektrifikace Schöna – Prostřední Žleb, zejména v nákladní dopravě … svého času jezdil „němčour“ po pravé straně s nákladem až do Hory Kutné …
Vy pamatujete z Rakouska žehličku 1063, já osobák s parní lok řady 52 s vlakvedoucím v tendru, jedním vozem a dvěma samopalníky v zelené čepici na plošině jedoucími na kontrolní bod / hlásku s výkolejkou na Pohansku … pak „krabička“ 2043 vystřídaná tou žehlí 1063 a následně 1014.

Alibaba

Za bolševika nebyla mašina přítomná u bolševika. V zahnilém kapitalistickém západě několik lokomotiv a jednotek bylo. 🙂

medical_examiner

A zmiňoval se tehdy o změně zabezpečovacího zařízení, jmenovitě rozdíl mezi MIRELem a LZB?

Miroslav Zikmund

Váš ctihodný pan profesor „kolejových vozidel“ opomenul na jednu drobnost. Za bolševika byl akční rádius elektrických lokomotiv – rodina bobinová (velká, malá, sesterská), šestikoláková, laminátková pak druhogenerační a nakonec peršinkovo/esová, žehličková – ,limitován kilometrickým proběhem do základního stupně údržby „provozní ošetření“ E0 a to 2 500 km. Takže pražskě jedničky a dvojky po krátkém výletu na území SSSR a později na Ukrajinu musely šupajdit do PLD Čierna nad Tisou na „provozní“ a pak, čerstvě ošetřené upalovaly do zahraničí … Další Eo se dělalo v depu Košice … Doba se změnila a na základě „provozních“ zkušeností byly kilometrické proběhy prodlouženy …… Číst vice »

Já, kdo jiný

No to je toho. Tuhle čtu, jak 1293.200 vyrazila s NJ z Vídně do Amstru.

dizgrafyq

A to je na kilometry nějak výrazně víc?

Já, kdo jiný

Ne, ale zase se dělá z prdu kulička.

Já, kdo jiný

Jo, ale až se povede Siemensu a ÖBB majstrštyk a 1293 přiveze NJ na Paris Est….

Jiří 3

Mohl by mi někdo prozradit, kde je focená fotka z úvodu článku. Děkuju předem

Lemmy

Poříčany nebo tak něco?

Dave

Úvaly při vjezdu do Klánovického lesa.

rojo

spíš Libeň směrem od Klánovic (?)

Petr Šimral

Ano, Libeň od Běchovic. Ta šachovnice patří trati Malešice – Libeň.

Willy

Podle mě je to z ulice U Elektry a pohled je východním směrem, tj. na Běchovice.

Krysa350

Ano, i podle kilometrovníku je to tam, foto pořízeno ze strany blešího trhu, vlak přijíždí od Běchovic do Libně, v pozadí komín v průmyslovém areálu bývalé Tesly/Elektry.

Petes

Laická otázka. Kolik se na tom oběhu prostřídá fírů❓

Já, kdo jiný

Odhadem 6-7.

Dušan

Budapešť – Štúrovo jedou MAV (1 fíra), Štúrovo – Praha jedou ZSSK (1 fíra, ale někdy mohou být 2 se střídáním v Bratislavě, podle turnusu), Praha – Dresden (1 fíra, ČD, ale může jet i Němec se zkouškami ČR), Drážďany – Hamburg (1 fíra DB, nebo možná 2 ? se střídáním v Berlíně ?) = celkem tedy min. 4 – max. 6.

Já, kdo jiný

Nevozí náhodou Metropolitany Břeclaváci?

Dušan

Některé ano, ale zrovna 172/173 ne – třeba na EC 280 jede slovenský Vectron s břeclavákem a na 173 zpět jede český Vectron se slovákem z Prahy.

Miroslav Zikmund

Co považujete za střídání ?
Úsekově :
PH – DD = ČD
DD – HAM = DB (výměna v BLN ???)
PH – ŠTÚ = ZSSK (výměna BLA ???)
ŠTÚ – BpN = H-START

Tomāš

Už se těším, až se nebudou muset řešit úvratě a bude to zastavovat jen na terminálu Praha-východ 😂

Gramofon

To už tu jednou bylo, zastavovalo se na nádraží Praha-Holešovice, dneska to trvá mnohem déle, takže to neprojde.

Vbb

Co neprojde? Zastavování jenom v Holešovicích? Ten článek jste četll?

medical_examiner

Za těch 20 let tam úvrať nebude proto, že MV Hungaria pojede z Budapešti přes Vídeň, Retz, Znojmo, Jihlavu, Havlíčkův Brod přes Libeň rovnou do Holešovic a do Dolního Žlebu.
Ve Znojmě výměna lokomotivy z rakouské s ETCS za českou s AVZZ, v Dolním Žlebu výměna české lokomotivy za německou.

I když v ideálním případě by se podařilo prosadit buď zrušení tohoto vlaku, nebo jeho odklonění přes Salzburg a Passau…

Miroslav Zikmund

Bezúvraťově se jezdilo v minulém desetiletí přes Malešice ….

Jirka

Proč se vlastně ty lokomotivy přepřahují, když je evidentně vidět, že to jde i bez přepřahu?

Asdfg

Můj názor je, že to zůstalo historicky. Z Německa to přitáhla 371 a na Slovensko s tím pokračovala 350 nebo 362.

David

tak o to nejde, tam šlo o to, že když to přijelo na pražský hlavák, tak než aby ucpali výhybky posunující loko na druhý konec vlaku, tak už vždy byla nová loko připravená a na odjezd odstavené bylo potom o mnoho více času .

Jirka

A to nemůžou jet spodem bez objetí, bez posunu?

Vít Jůza

Co asi zrovna myslíte tím „spodem“?

Asdfg

Hlavní – Vršovice – Malešice – Běchovice

Kubrt

A to by mělo jaký význam??

Vbb

Je to sice dál, zato horší cestou 🙂

Lech Malý

Jednou jsem zažil dokonce odklon Vršovice – Malešice – Libeň – Vysočany – Nymburk – Kolín, ale to spíš je tak na okraj, co všechno lze 🙂

Tomas

jako aby to trvalo jeste dele?

On.

Aktuálně by ani nešlo, protože je výluka Malešice – Zahradní město.

M19

Tipnu si. Patrně je myšleno přes Vršovice do Běchovic

kakov

můžou, ale došlo by k prodloužení jízdní doby, což je špatné, dále je potřebné alespoň trasu přes Malešice ponechávat pro nákladku a nezasekávat vše expresní dopravou…

Miroslav Zikmund

Rozdíl na jízdní době – 2008 (většina vlaků, jinak do Holešovic), odklony via Malešice > Běchovice – Malešice – HLN 20 minut, via Libeň tehdy 18 minut, v současnosti 10 minut …

Petr Šimral

Nemohou. Základem je, že jízda Vysočinou je časově delší a do Německa je třeba mít stále stejnou časovou polohu. Proto u skrzových vlaků je třeba průjezd Prahou co nejvíce urychlit, takže nejrychlejší trasa Kolín – Libeň – Holešovice – Děčín.

Miroslav Zikmund

Tak se v minulém desetiletí u několika vlaků jezdilo. Např. autovlak ze Slovenska s autovozy na konci, záloha je vzala s ubytovacími vozy, šoupla do šturcu pro výstup cestujících a pak autovozy na rampu ….

Vašek

U autovlaku to bylo hlavně proto, aby mohli řidiči z autovozů sjíždět popředu. Kdyby měli couvat, to by se užilo legrace!

Zdendik

Nejsou to třísystémové stroje.

Joe

Německo: 15 kV, 16,7 Hz, ČR: 3 kV ss; ČR, SR, Maďarsko: 25 kV, 50 Hz. Chcete kalkulačku?

Vbb

A který z vyjmenovaných strojů 371, 350 a 362 je třísystémový? Kalkulačku laskavě použijte sám – k podepření hlavy do vodorovné polohy, asi mám to nakřivo nemyslí úplně nejlíp 🙂

V.N.

Já si myslím totéž. Dříve se všude přepřahalo jako o život. Když jel spěšňák ze Znojma do Rumburku , jel úsek ze Znojma do Jihlavy s jednou mašinou, z Jihlavy do Kutné Hory s druhou, do Nymburka se třetí a z Nymburka se čtvrtou. U příhraničního spojení to fungovalo tak, že do pohraniční stanice to dotáhla jedna mašina , přes hranici s tím projela druhá a z druhé pohraniční stanice si to vzala třetí. Tolik se nehledělo na čas a nikdo s tím moc problém neměl.

Vbb

> úsek ze Znojma do Jihlavy s jednou mašinou,
– brejlovec, zamráča
> z Jihlavy do Kutné Hory s druhou,
– laminátka
> do Nymburka se třetí
– bobina
> a z Nymburka se čtvrtou
– opět diesel.

Nějaký nápad, s čím to projet skrz? (diesel pod dráty, zvlášť na tak dlouhém rameni, by neprošel)

A A

Existovala vůbec provozní potřeba na přímé spojení Znojma a Ruburku? Tvrdilo se, že to bylo kvůli vojenským posádkám.

Alibaba

Já bych řekl, že je to (polo)relikt z minulosti ještě od ÖNWB provozovaný následně podle §1 vždycky se to tak dělalo.

Pája

Pokud myslíte hnací vozidla provozovaná ČD, tak kromě dieselu neexistuje aktuálně nějaká rozumná možnost přímé jízdy elektrickou mašinou, ani jednotkou. Vozidla vyvíjená nebo hypotetická zatím neberu v potaz. (elektro + diesel, elektro + baterie, vodík…)

Miroslav Zikmund

A co tak parní lok 477.0 z/do Hory Kutné do/z Rumburka ? Jihlavák neměl brejláky, jen barče …

JiP

Protoze kdyz to vjede z Vidne ci Budapesti na Hl.n, tak na Berlin to odjizdi opacnym smerem-lokomotiva je na opacne konci, takze bud se udela klaicky preprah a nebo by se musel delat obrat prejetim lokomotivy na opacky konec vlaku. Pres Hl.n to je uvrati, pres Holesovice primo. A nebo, u klasickeho vlaku vyuzit ridici vuz 🙂

medical_examiner

Jakože by na Hungarii jezdil railjet?

Alibaba

Já bych řekl, že třeba při zpoždění je to rychlejší než aby to lokomotiva na Prahlaváku objížděla. A na cestu přes Zahradní Město zatím není kapacita a vhodná rychlost na trati.

Vaclav

Mašinka musí mít v sobě nejen všechny systémy, na kterých má jet, ale také národní zabezpečovače zemí kterými projíždí. A nestačí jednou pro vždy ty zabezpečovače nainstalovat. Musí je někdo opravovat, dělat revize a na to musí mít příslušnou bumážku, náhradní díly atd, atd. Vyškolené strojvedy, takže někdy je jednodužší přepřahat.

Honza D.

Na Wilsonu se přepřahalo že stejného důvodu jako chebák v Ústí n.L., vlak ve stanici úvraťuje.

medical_examiner

Protože do Prahy hl.n. vlak přijíždí od severu (od Kolína), a odjíždí stejným směrem (na Kralupy a Vraňany).
Aby to šlo bez přepřahu, musel by vlak od Kolína sjet u Dolních Počernic z „koridoru“, a přes Malešice, Zahradní Město a Vršovice.

Jimbo Jones

Zase není označena (placená?) reklama…

Vectron METRANS jezdí Bremerhaven – Curtici bez jakéhokoli humbuku kolem.

X 1

Banana Express

Tomas

Jaká reklama tvl?

Petr Šimral

Většinově TRAXX, Vectron je spíše výjimkou. Ale článek nepíše o nejdelším vozebním rameni vůbec, píše u ČD. Chce to lépe číst…

Bmo

Hnus modrobílej, kdyby to aspoň mělo nějaký pěkný nátěr!

timom25

Na lak to nejazdí, a na váš názor tiež nie 🙂

Vašek

Neznám lepší mašinu, než je Vectron. Tím nechci říci, že neexistuje.

Gwann

je libo zluty, tyrkysovy nebo nějaký unifik? ale ouha, vicesystemove byly modré se žlutým pruhem už za bolševika, nebo ne?

Pája

Jo, třeba tehdy nové nádherné ESO. Jenže tehdy byla změna soustavy za jízdy malou senzací. Psal o tom i tisk. Dnes to nikomu divné nepřijde, spíš se někteří diví jednosystémům.

medical_examiner

A to by pak byl fuj fuj bolševik a fuj fuj ČSD…

A A

Ač jinak Najbrt nemusím, zrovna tyhle Vektrony vypadají povedeně.

Vendelin

Konečně ČD přišly na to, že bez přepřahu to taky jde. 👍🏻

***** Petr

A posunovač nebude mít co žrát 🙂

Pája

Pelíšky 😀 👏

medical_examiner

Ále…jen se přesune na jiné pracoviště…jezdit s náklady…

Twix

Přišly by na to i dřív, ale ty vlaky mají normálně v Praze hl.n. úvrať a nemají řídící vůz…

Tomas

čekali, až jim poradíte.

Pedestrian

Blbá odpověď. Jasně že jde o to, že to jezdilo úvraťově na hlavní nádraží a teď když to jezdí do Holešovic, není třeba přepřah znacích vozidel.

Normálně se jinak u této linky zajíždí na hlavák proto, protože jsou tam přřpoje na jiné spoje a je tam nejvyšší frekvence cestujících.
Jen si přestavět, že všichni budou muset jezdit na okraj někam do Holešovic a v Libni normálně nezastavuje.

Jakub P

Zas ty Holešovice jsou od Hlaváku 3 stanice metrem… Jasně, je to dál, než jen na jinej perón, ale sekeru a zásoby jídla na tři dny na to taky úplně nepotřebujete…

kakov

ale je to nepříjemné, do toho platit 32/40 kč za lístek na metro…..

Já, kdo jiný

V Německu bývá MHD u dálkové dopravy na Startu a v Cíli v ceně.

medical_examiner

No tak jděte existovat tam…

bohyn

Listek na metro je za 24 kc a alternativne muzete jet za 15 kc vlakem

kakov

stačí na to ta krátká? nevím jak teď, ale vlakem jsem dříve nestíhal přestupy,

navíc se MHD bude zdražovat

bohyn

Ano, ta plati 30 min. Cesta metrem trva 6 min.

adamgolias

tak , a k vyse uvedene prispevky napasujme na nesmysl – vrt stanice nehvizdy . tady se rozebira zastaveni v Holešovicích , 8 min do centra s metrem u nosu .

Zapa

Nehvizdy mají mít ale úplně jiný význam než Holešovice. Nikdy nebudou sloužit jako jediná zastávka v Praze, jako teď u Hungarky a rj256/7.

Leinad

Co by vysokorychlostka kromě hlavaku nezastavila i v Nehvizdech?

medical_examiner

Ve vesnici kde skoro nic není…

bohyn

Jedinej kdo sem plete Nehvizdy jste Vy, celou dobu se bavime o spojeni hlavak – Holesovice. Nepijte ten alkohol takhle po ranu, kdyz Vam to nedela dobre.

Jakub P

Jak píšu, nepříjemné to je, kraj světa rozhodně ne.

Jiří Kocurek

A pak přijde názor, že Zlín má nádraží v Otrokovících, tak naco přímé vlaky. A že vesničani jsou líní jít na vlak 20 minut pěšky.

Miroslav Zikmund

Nepřišly.
2009/2010 Taurus 1216 jezdil z Vídně do Dresden s vlakem 406/476. Jezdilo se přes Malešice ….
2008/2009 s vlakem 173 z Dresden do Vídně, mimo HLN.

A. Mikulka

A nejezdil z Wien do Dresden, popřípadě z Vídně do Drážďan?

Twix

To je pravda, akorát nevím jak moc do toho mluvily ČD, které byly dopravcem, ale lokomotiva jejich nebyla. Ostatně jeden railjet teď jezdí z Vídně do Berlína bez přepřahu taky.

Jesenik

Protože je to Railjet.

Leinad

Tedy umí to, co už Křižíkovi tramvaje, třeba řízení.

Miroslav Zikmund

Na přeshraničním oběhu lokomotiv se musí dohodnout zúčastnění dopravci, i z hlediska personálního obsazení …
2008 – 173 do PHA ČD – PHA, PHA – BV ČD – Brno / Břeclav, z BV ÖBB
2009 – 406 do BV ÖBB, 476 do PH ČD, do DD DB FV

Gwann

nestavelo se tehdy ale nové spojení?

Jiří Kocurek

„1. září 2008 byla zprovozněna hlavní část Nového spojení.“ Wiki
Takže v JŘ 2008/2009 bylo Nové spojení již v provozu.