Nejdelší tunel na Slovensku je blíže k realitě, projekt získal důležitý souhlas

Možná podoba východního portálu tunelu Karpaty Zdroj: Bratislavský samosprávný krajMožná podoba východního portálu tunelu Karpaty Zdroj: Bratislavský samosprávný kraj

Bratislava si od tunelu slibuje citelnou úlevu od tranzitní dopravy na vnitroměstském úseku dálnice D1.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

V rámci toho, že vieme ako sa tu staví, tak som v kľude, že prameň bude ešte dlhé roky tiecť a Blava bude furt upchatá…. Cesty sú komédia, železnica múzeum a kráľovstvo neschopnosti, takže najlepšie bude homológovať súkromné UFO a potom bude moderná technológia dopravy.

Adam

Už mají aspoň hotovou křižovatku D1/D4, nebo je to tam furt trapně nedodělqné?

Jarda Š.

Nemají, ale už jí aspoň začali přestavovat. S ohledem na to, že se to bude stavět za provozu po D1 i D4, nebude kompletně hotová dřív než za tři roky.

Zdenek

Hodně ambiciózní. Snad to moc nepoškodí hory.

Pako

Proto je ten tunel tak dlouhý.

ICE_Laco

Mňa zarazila cena tunela. Pôvodne 1 miliarda eur, po zvýšení cien viac. Dajme tomu 2 miliardy. Nie je to primálo na 11km? Rátal som s čiastkou najmenej 5 miliárd…

Karl vB.

Nevěšte hlavu, v době, kdy se poprvé kopne, bude váš odhad nákladů už naprosto reálný.
Vzhledem k tomu, že se doposud nepodařilo najít peníze ani na opravu hlavního nádraží v hlavním městě, neočekávám, že by stavevní práce na tunelu byly zahájeny před rokem 2030.
Snad jedině jako něčí soukromá investice formou PPP….

ICE_Laco

No pokiaľ viem, tak aj D4 bolo stavané formou PPP a vyjadrenia Ministerstva Dopravy o výstavbe tunela tiež hovoria o možnom vstupe súkromného kapitálu, teda PPP…

Karl vB.

Pokud by to bylo formou PPP, tak by to mohlo být dřív a tím pádem i levnější, než v době, kdyby se k tomu někdy odhodlal sám zadlužený stát.
Výstavba naší D4 formou PPP, je takovým českým pokusným chroutem a zatím docela „jede“.
https://www.mdcr.cz/getattachment/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Dostavba-dalnice-D4-formou-PPP-ma-za-sebou-prvni-r/d46.png.aspx

PetrN

Slovensko má výrazně více zkušeností s PPP projekty, např. části R1, ale hlavně nedavno zprovozneny obchvat Bratislavy D4 a navazující R7 (celkem najednou skoro 60km), což měl ICE_Laco na mysli… ne tu českou pokusnou D4

Mišo

Na hlavnej stanici naozaj nie su problem peniaze..

Vašek

Co mě trklo do očí: I na Slovensku navrhují 120 km/h v tunelu, u nás jsem rádi, když se na D35 navrhuje tunel na 100, nehledě na to, že ve spoustě tunelů je, dovolím si napsat „absurdních“, 80…

Erik

Naprosty souhlas 👍👍

Luboš Beneš

A podjezd Valík taky 100….

Kubrt

A to jen díky tomu (původně tam bylo 80), že tam urezly konzoly na ventilátory , tak nějaká hlava přišla s tím, že když auta budou jezdit rychleji, ventilátory netřeba a spaliny se vyvětrají rychlejší jízdou aut.

Tom_Matoo

Hlavne bylo doplnene osvetleni pro vyssi rychlost. Kamiony jezdi porad 80 km/h, takze tvrzeni o nepotrebnosti ventilatoru mi neprijde moc realne.

Pavel

A svého času bylo kvůli trošku navlhlé vozovce v tunelu Klimkovice ve směru na Olomouc dokonce 60 km/h … a k tomu úsekové měření (ale jen pro CZ!!! – Poláci jezdili stabilně min. 130)

abc123

S pobavením jste opět nezklamal. 😀
Ta 60 snad platí pro všechny, a odměna za zvládnutou rychlostní zkoušku polákům časem dorazí.

Pavel

A asi víte, že naše zákony jsou dělané jen pro CZ, tudíž nevymahatelné v zahraničí … zkuste si jet o 10 km/h rychleji např. v Rakousku a nezaplatit pokutu … jedině, že už nikdy do Rakouska nepojedete, což asi nikdo z nás neví dopředu. O našich „skvělých“ zákonech a jejich vymahatelnosti dodatečně bylo už X článků na netu.

J.K.

No já jezdil do Rakouska pravidelně a rozhodně teda pomalu nejezdí, akorát si pamatují kde jsou radary.

mlokXCM

Tak tohle dávno neplatí a to s ohledem na přeshraniční spolupráci příslušných orgánů. Pokud nezaplatíte pokutu, kterou dostanete v jiném státě EU, můžete skončit v exekuci, přičemž příslušný zahraniční orgán požádá český orgán o její provedení. A samozřejmě to platí i obráceně.

mimochodem

Ano, technicky vzato mate pravdu, pokutu na zaklade pravomocneho rozhodnuti spravniho organu se organy mohou snazit vymahat. Bohuzel s ohledem na prumerne ceske pravni povedomi, kdy „prevzeti dopisu typu Vyzva k uhrade urcene castky“ je povazovana za „dostal jsem pokutu“, je vsak vsechno spatne… Prakticky vzato korespondence od zahranicnich organu do jinych zemi mnohdy nikam nevede. Vetsina zahranicnich organu neni ani s to poslat doporuceny dopis, komunikovat s podezrelym v jazyce, kteremu rozumi… a to jsme stale u procesnich zalezitosti a jeste jsme nedosli k dokazovani, ktere je mnohdy nulove a „proste tu Vyzvu k uhrade urcene castky“ poslou a… Číst vice »

qěcy

Hovno. Mohu dokázat.

Honza

🤣 to já taky, třeba ráno jsem to dokázal, panečku, to bylo nadělní, hotové boží dopuštění.
Hezký nový rok všem.

oja

Za 10km/h nad limit v Rakousku pokutu dostanete výjimečně, možná na úsekovém měření (nevím, jak tam jsou přísní, ale všichni tam jezdí spíš 2km/h pod než nad), IG-L nebo v obci. Rakušani opravdu nejsou moc vzorní co se dodržování povolené rychlosti týče. Věřte mi, žiju tam. A když už Vás něco blejskne, tak že už nikdy více do Rakouska nepojedete Vás nezachrání, drtivá většina radarů je automatická, takže tak jako tak posílají obsílky, ať už domácím nebo cizincům. Kamarádka Slovenka se kdysi tvářila, že s rychlostními limity si v Rakousku se slovenskou SPZ hlavu lámat nemusí – a když jsem… Číst vice »

MKzB

Kdysi jsem četl o kuriózním případu. Jednomu dědovi z Moravy prišla pokuta odkudsi z Francie, že tam na svém Pinckovi jel nějakou závratnou rychlostí. Jenže Pincek byl tou dobou nepojízdný, bez STK a navíc i kdyby byl provozní, tak žádnou závratnou rychlost z něj nedostanete. Dědek musel Francouzům dokázat tyto skutečnosti a nakonec se zjistilo, že tam byl nějaký automatický radar, který špatně přečetl SPZ a náhodou se trefil do existující SPZ onoho Fechtla.

Zakon kaze

Jop, deje se bezne, treba pri ‚spravym‘ odlesku Slunce od SPZ primo do radaru

oja

Tak jiste, stat se to muze. Jen tedy nechapu, jak ti frantici prisli na to, ze by melo jit o ceskou SPZ?

Petr

Pár let zpátky na úsekovém měření u Vídně jsem jel 92 km/h na povolené 80 km/h a přišla mi pokuta na 55 euro.

Vlastimil Kocurek

….asi se zrovna konal závod polských a rumunských kamionů, tak ……

qěcy

No jo, ale nejčastější rychlost v nových tunelech na dálnicích ve střední a západní Evropě je 100. Naše 80 jsou absurdní, ale ve Valíku je už 100, ten mě obzvlášť štval v obou směrech se clovekusel rozjíždět do kopce a když před tunelem brzdil, plachtění bylo nesmyslné.

Jinak na Slovensku aspoň od Púchova na Košice je standardem při snížení počtu pruhů přejíždění 60 nebo 40 do protisměrného pásu a jízda 60 v omezení. Nikdo to nedodržuje, jezdí se jako v jiných státech kolem 80 až 90. Slováci mají v dopravě holt svá špecifiká.

oja

Ano Slováci mají svá specifika, třeba úrovňové křížení dálnice s tramvajovou tratí, možná i přechod pro chodce tam je. O jejich svérázném způsobu rozšiřování dálnice na 3 pruhy ani nemluvě, to jsem taky asi nikde jinde neviděl.

Horizon

„Diaľnica“ s úrovňovými križovatkami nie je diaľnica. Nespĺňa požiadavky, aby tak mohla byť klasifikovaná.

oja

Jo, to mě taky trklo. Tunel s povolenou 120 jsem asi ještě nikdy neviděl a nechápu, koho něco takového mohlo napadnout.
V Rakousku (a asi i ostatních německy mluvících zemích) je v dálničních tunelech standard 100, v obousměrných 80. To mi přijde v pohodě. Když 12km jedete 120, tak oproti 100 ušetříte 72 sekund…

Vlastimil Kocurek

Ve 12 km tunelu je rychlost 120 ideální (při 80 bych usnul :).
Ale zhruba 1 km před výjezdem by se rychlost měla zpomalit na dejmě tomu 90 -100 km, sebelepší systém pozvolného odstínění slunce nezabrání oslnění při výjezdu. Respektivě by měl být důkladný.
Pokud budou v obou pruzích „závodit“ kamióny, jako že budou, tak jsou moje starosti úplně zbytečné

Swariner

Jasně, měnit rychlost uprostřed tunelu. Jste génius.

Patrick

Tu sa píše, že v tuneli bude 100 km/h: https://www.yimba.sk/dialnica-d4-usek-raca-zahorska-bystrica/najdlhsi-na-slovensku-tunel-karpaty-je-blizsie-k-realite A osobne si myslím, že tomu tak bude, keďže v jednosmernom tuneli na Slovensku je štandardná rýchlosť práve 100 km/h.

Honza

No,já si vždycky vzpomenu na tunely za Brennerem na Veronu, nebo když se jede do Janova a Savony na A10 a A7. Úzké to tam je, že si 2 autobusy v zatáčce leští zrcátka a mastí se to tam kilotřicet, tunel netunel. A tady se řeší, jestli kilo, nebo osm pětek.

Tomáš Záruba

Jste si jistý, že návrhová rychlost bude také rychlostí povolenou?

PetrN

Jedná se o běžné návrhové parametry dálnice D26,5/120 což ale rozhodně neznamená kolik bude povolena rychlost v tunelu. Tam bude s jistotou max. 100km/h.. Autor to trochu nešťastně napsal a je to tak zavádějící..

Zdenek

My jsme celí absurdni

Ottis

D48 – tunel Lysůvky. Nejabsurdnější 80 km/h, co jsem kdy viděl.