Nejdelší tunel na Britských ostrovech. U Londýna prorazili důležitou část vysokorychlostní trati
Nové spojení Londýna a Birminghamu zkrátí spojení na 49 minut.
Necelé tři roky od zahájení prací dosáhli stavitelé vysokorychlostní trati HS2 z Londýna do Birminghamu zásadního posunu. Prorazili nový tunel Chiltern, který vede pod stejnojmenným pohořím a propojí hrabství Buckinghamshire a Hertfordshire severozápadně od Londýna.
Jde o jednu z klíčových staveb celého nového spojení, kompletně hotovo má být v roce 2029. Tunel prorazily stroje pojmenované Cecilia a Florence. Trasa tunelu vede až 80 metrů pod povrchem. Razicí štíty zvládly za den vyhloubit až 16 metrů tunelu, uvedl HS2 ve zprávě. HS2 neuvádí náklady za samotný tunel, ale pouze za celou stavbu.
Nový tunel měří 16,04 kilometru, bude nejdelším na Britských ostrovech. Pokud by se započítal i Eurotunnel pod mořem do Francie, bude svojí délkou druhý. Vlaky mají tunelem jezdit rychlostí až 320 km/h.
Ražba obou tunelových tubusů probíhala od jižního portálu nedaleko okružní dálnice M25. Stavbu zajišťovalo sdružení Align složené z firem Bouygues Travaux Publics, Sir Robert McAlpine a VolkerFitzpatrick. Razicí štíty jsou od německé společnosti Herrenknecht. „Pro razicí stroje jde o nezvykle dlouhý úsek, obvykle se používají na zhruba třetinové vzdálenosti,“ uvedl Didier Jacques, který má stavbu tunelu na starosti.
Razicí štít pracoval v nepřetržitém provozu, obsluhovalo ho celkem 17 lidí.
Nová vysokorychlostní trať HS2 má být otevřena kompletně do roku 2033. Doba jízdy mezi stanicí Euston v Londýně a Birminghamem má být 49 minut.