Nejdelší tramvajový tunel: Práce na povrchu letos skončí a přesunou se do podzemí
Práce v podzemí mají z většiny proběhnout příští rok, už letos na podzim se ale začne s pokládkou kolejí v tunelu.
Dva roky od poklepání základního kamene je nejdelší tramvajový tunel v tuzemsku postavený v celé své délce 619 metrů. Tunel je součástí budované, téměř kilometr dlouhé, tratě od zastávky Osová k univerzitnímu kampusu v Brně. Stavba je ze dvou třetin hotová, tramvaje ke kampusu vyjedou koncem příštího roku.
Pokud jde o tunel, ještě letos bude tubus zasypán a zatravněn, čímž skončí většina činností na povrchu. V příštím roce se bude pracovat zejména v podzemí, odkud dělníci vytěžili 170 tisíc tun zeminy. „V tuto chvíli jsou téměř hotové oba portály tunelu, jak z ulice Netroufalky, tak z ulice Osové,“ uvedl radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl.
Před Fakultní nemocnicí Brno jsou podle něj už připraveny všechny podzemní sítě, veřejné osvětlení, točna trolejbusů, nové chodníky i přilehlé komunikace. Zbývá dokončit nástupiště, zastřešení a doplnit zeleň. V zastávce Osová během letních měsíců proběhla rekonstrukce původní tramvajové trati včetně položení odbočné výhybky směrem k novému tunelu.
„Přímo v tunelu finišuje betonáž podlah a nad tunelem postupují terénní práce a úprava povrchu. Se zhotovitelem se podařilo vyjednat zatravnění ploch ještě letos na podzim oproti původnímu termínu v jarních měsících příštího roku,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek.
Práce v podzemí mají z velké většiny proběhnout příští rok, už letos na podzim se ale začne s pokládkou kolejí v tunelu a napojením na uzel Osová.
Tramvajová trať bude uvedena do provozu na konci roku 2022. DPMB počítá s tím, že jej zahájí nové obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 34, které dodá výrobce Škoda Transportation. DPMB uzavřel smlouvu na dodání až 40 těchto vozidel, prvních pět by mělo do Brna dorazit právě do konce roku 2022. Celá trať ke kampusu vyjde na 1,4 miliardy korun.