regio-vlak

Nejdelší slovenský tunel získal důležitý souhlas, stavba za 37,5 miliardy se přiblížila

Pracovní vizualizace tunelu Karpaty. Zdroj: Ministerstvo dopravy SRPracovní vizualizace tunelu Karpaty. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Na financování stavby se budou muset pravděpodobně hledat externí zdroje.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alojz

Raz je megaloman. A pre neho je všetko priorita. Povedal, že pre neho je priorita R6. Ale stavat sa to tak skoro nebude. V Polsku už aj v Česku pochopili čo je záujem pre krajinu. Aj ked sa menia vlády stavia sa.
Na Slovensku sa stavia tam kde býva zrovna politik. Za tú cenu by postavili súvislu dialnicu od Košíc na Ukrajinu. Aj by im zostalo. Tam by to bolo lepšie..

Peeetr

Tak kdyby se napálilo velkým kamionům 10 eur za průjezd tunelem a 11 eur za průjezd Bratislavou, tak by se to mohlo vyplatit.

Tom

Kratší tunel pod Malou Fatrou staví již skoro 30 let ,dokončení zatím v nedohlednu, dráha jedna velká katastrofa ,problémy se zdravotníky ,kteří se houfně přemístují do čech a plánují další ne tolik potřebný tunel ,prostě slovensko

František Plášek

Mě jenom fascinuje, kolik je tu českých odborníků na slovenskou dálniční síť…………….

Roman

Bolavé místa slovenské dálniční sítě jsou všeobecně známé.

asfalter

No, jelikož z Ostravy se často jezí vykládat do Bratislavy, tak musím buď přes Brno (zacpáno) nebo přes Čadcu (méně zacpáno). Oboje stojí za prd.
A jelikož jim tam jezdím tak 5x měsíčně, mohu říct svůj názor.

Juraj

Až tady zase někdo bude volat po tom, aby se Česko inspirovalo účelovými zákony v zahraničí, budiž tento příklad varováním.

Čistá megalomanie, která nikdy neprošla hodnocením přínosů, posunuta expresně přes EIA díky speciálnímu statusu „strategické stavby“, který nepotřebuje žádnou oponenturu ani diskusi.

Přitom po dostavbě křižovatky D1/D4 nebude problém Bratislavu objet po dálnici a těch 1,5 mld eur mohlo být třeba dokončení tunelu Branisko + další chybějící úseky R2 nebo odstranění jednoho nebezpečného horského úseku; nebo luxusní kus modernizovaného železničního koridoru, nebo přestavba ŽU Bratislava…

Dusan

Presne napisane 🙂 by ma zaujimalo kto tam dal tie minusy. Tunel Karpaty je skvela vizia ale tiez nejdete na maledivy na dovolenku ked Vam tecie strecha / na druhej strane Raz robi len promo ktore nic nestoji – neymslim si ze sa nieco yacne skoro stavat

Michal Tvrdý

No, keby to nič nestálo, to by bol ten najmenší problém … horšie je, že to stojí a poriadne veľa … a do toho nepočítam jeho megalomanský plat, ktorý berie úplne zbytočne …

Ferda Vomáčka

Tak zrovna Slovenskem se vážně nemusíme inspirovat asi v ničem.

Gunduľ neubiješ

Souhlas. Přesně 25085 inspirativních nápadů už jsme vyzkoušeli…. tak hádám stačilo…

Horizon

Tento projekt expresne neprešiel procesom EIA. https://www.enviroportal.sk/eia/detail/dialnica-d4-bratislava-raca-zahorska-bystrica- Na tomto odkaze je celý proces EIA k dispozícií. Zámer bol predložený v roku 2016. Takže trvalo to 8 rokov. Záverečné stanovisko bolo vydané v roku 2022 a doteraz sa kompetentný orgán zaoberal rozkladom, ktorý podali dotknutí občania. Tento projekt má celkom slušný počet odporcov v tej lokalite. Druhá vec je, že pomer prinosov a nákladov je fakt príšerný a pretláča to minister dopravy, ktorý je zhodou náhod z Bratislavy. Ale pán minister iba pretláča túto megalomániu a pritom na opravy mostov po celej krajine nie sú peniaze. Takisto prípravu výstavby novej hlavnej… Číst vice »

asfalter

Taky nechápu tu logiku…. místo 5 užitečných projektů pro celé zemi, uděláme jeden mega projekt, na který ani nemáme prachy a tam budeme šetřit a fušovat kde se dá, aby ten tunel byl pak víckrát mimo provoz, než Klímkovický.

Nebo snad mýtná brána za projetí tunelem vydělá obří miliardy eur, které umožní stavět další stavby? Nemyslím si… ten tunel spolyká slušný prachy jen na provoz…

Okoloidúci

Absolútne nevýhodne v pomere cena/výkon.

Stačí mi prstom na zozname vybrať náhodný úsek z trojice R1/R2/R3 a bude z vysokou pravdepodobnosťou výrazne potrebnejší a lacnejší na kilometer ako táto haraburda.

Jan

Trasa prospěšná možná tak pro obyvatele Juru a Rače. Z Vajnor je přímé napojení na průtah, z Pezinku vede už roky silnice přes hory a z Bratislavy dálnice. Z Trnavy pak podstatně kratší silnice první třídy k hranicím. Takže ve výsledku by i obyčejná silnice za desetinu částky byla předimenzovaná. Je-li problém s tranzitem přes Bratislavu, pak není nic jednoduššího než omezit ho a převést na průtah Petržalkou.

František Plášek

Jel jste někdy z Pezinka přes Babu? A po těch dalších vyjmenovaných silnicích nebo jste se jen podíval na mapu?

Jan

Samozřejmě. Jako pro kamiony ta trasa z Pezinku přes Karpaty moc není, ale těch zas tolik nebude.

janvagala

Pro kamiony opravdu není, protože tam ani nemůžou.

Filip

Cez ten tunel by mala byť presmerovaná E65, čize tranzit z Maďarska do Česka

black3r

To ale vobec nedava zmysel. Vsak E65 ide priamo po D2-ke. Pouzitie obchvatu pri ceste z Madarska do Ceska by znamenalo 20km navyse po rovnako rychlej ceste a teda este navyse spominany poplatok za prejazd tunelom…

Ten tunel bude mat najvacsi vyznam pre ludi iducich z E58/R1 do Ciech… z Trnavy je to uz teraz rychlejsie do Brna cez spodny obchvat Bratislavy ako cez Holic-Hodonin…

Vrabel Vladimir

… celé Slovensko bude jezdit přes tunel na Moravu a Čechy kdesi v rohu Slovenska, když je mnoho lepších spojení od Trenčína na Uherské Hradiště a Brno, nebo na severe od Žiliny na Ostravu možností je více, záleží odkud kdo vyjíždí. Určitě řidič od Tater nepojede daleko na jihozápad Slovenska k Bratislavě, aby se dostal na Moravu atd a navigace ukáže vždy nejbližší cestu k cíli

Zlámalík

Vrazit ty prachy do dokončení severního tahu, případně do propojení na Moravu někde středem, by bylo lepší, než tohle. Ale tady o to nejde, jde jen o vyvedení peněz kamarádů, takto to treba pozerať.

Zlámalík

…kamarádům…

Jakub

Trenčín – Zlín/Hradiště má být nějaký lepší spojení? Při cestě na firemní akci do Tater jsme tama museli z Brna jet, to byla naprostá katastrofa, hned po přejetí hranic na Slovensko to vypadalo jako po válce kdesi na Ukrajině, být Slovák, tak se za ten stav silnic od hranic s Českem regulérně stydím. Příště raději po dálnici přes Bratislavu než do Trenčína….

Lysimachia

U současné slovenské garnitury to nepřekvapí, ale mentální akrobacie s vyjádřením: „Bratislavě se uleví, řidiči pojedou tunelem“ a „za tunel se bude platit“ je dost zajímavé. Neříkám, že někdo tunelu před kolonou nedá přednost, ale oproti tunelu na dálniční známku ten počet lidí bude výrazně nižší. Pak se ale otevírá otázka, jak to ufinancovat…

ICE_Laco

Znárodnenie dôchodkových fondov. Tie aj tak štvú súčasnú vládu, lebo nedopustia aby sa niektorí ľudia mali na dôchodku lepšie ako Tí, čo ich bude financovať štát……

aaa

Kamiony to mýto rádi zaplatěj. V Chorvatsku se taky platí, a nikdo to kvůli tomu neobjíždí přes okresky (možná pár zoufalců) Nechápu proč jsou lidi apriory nastavený proti tomu ulevit dopravě ve městě. Nehledě na to, že státní investice jsou ideální na rozhýbání skomírající ekonomiky.

Horizon

1) Kamióny tam pôjdu len za určitých okolností.
Najväčší účinok sa dostaví, ak im štát zakáže prejazd cez BA. To platí najmä v prípade ťahu Maďarsko – Česko. Problém tu však je, že potom tieto kamióny urobia oveľa viac kilometrov a teda keď sa začnú rátať spoločenské prínosy, vyjde to hrozne.
2) Tie štátne investície by mali mať aj nejaký zmysel pre ďalší rozvoj resp. prínosy, aby pre štát prišli ďalšie peniaze pre nasledujúce projekty. Stavať bez rozmyslu len aby sa niečo investovalo nemá zmysel.

Václav

Fakt je to nutné tato drahá stavba? Kolik aut jede směr D1-D2 ? Pokud jede někdo z D1 jiném než na D2 tak se klidně dá jet po té dálnici co je západně od Bratislavy.

David

Jo, ve světle toho, jak jim tam vypadá třeba zdravotnictví bych asi dokázal představit smysluplnější využití peněz.

Ic540

Nezlobte se.
Takto by se dalo odpovědět na kde co…

Tato stavba má pro SK a tento široký region obrovský význam. Bude sice drahá ale pomůže. V budoucnu budou za ty dálnice a tunely rádi. Vždyť jen jak to vypadá v Polsku. Zakládali si na infrastruktuře a díky ní to tam jen kvete. Takhle je to jak srovnávat hrušky s jablkama.

Investice do infrastruktury která může přispět pak i na stavby nových nemocnic to jde vždy ruku v ruce. Infrastruktura tvoří příležitosti a ty pak generují peníze na stavbu třeba nemocnic…

Juraj

Pojďme se bavit čistě o infrastruktuře: – Jediná hotová slovenská dálnice je krátká D2 – Na D1 ještě ani nezačal nejhorší úsek Turany-Hubová – Tunel Branisko u Prešova je stále v polovičním profilu – Východ (D1 i R4) zatím nic – Zaostalé jižní regiony pořád nejsou napojeny ani z jedné strany – Neexistuje jediné slušné a bezpečné propojení sever-jih přes Velkou Fatru, Nízké Tatry nebo Slovenský raj. Na železnici je hlavní trasa hotová z cca 40 % a nemá další perspektivu. – Koridor Bratislava-Kúty se má modernizovat, ale má 5 let skluz a nejasnou budoucnost. – Krásno n.K. – Čadca… Číst vice »

Dusan

Ďakujem nemam dalsie otazky

Zlámalík

Jste vedle, sorry. Stoupněte si k Brnu (ať to nemáte daleko od vás) na D2 a dívejte se na značky a původ kamionů. To, co se do Bratislavy valí ze severu, je tranzit na Maďarsko a Balkán. Ze Slovenska, od Piešťan, Trenčína, nepojede do Čech přes Blavu nikdo soudný (kvůli ceně za mýto) kromě mého kolegy z Prahy, který je líný přemýšlet.

Václav

Preklep: chci říct že když jede někdo od CR po D2 jinam než na D1, tak bude pokračovat západně od Bratislavy. A platí to i obráceně

Jiří Kocurek

Od Břeclavi, severem Bratislavy a dál do Nitry, Bánskej Bystrice…

Michal Tvrdý

Áno, tak budú chodiť milióny Čechov na oslavy SNP … 🙂

Jiří Kocurek

Slováci domov zo školy. Dokial neostanú v ČR.

Zlámalík

Aj ja idem! 🙂

Michal Tvrdý

Ale to ste nepochopili, ako to na SVK funguje. Celý zmysel tohto tu je utopiť desiatky miliónov EUR v spriaznených firmách pri projektovaní niečoho, čo aj tak nikdy postavené nebude. A tupý plebs voliaci vládne strany bude tlieskať ako to jeho vodca všetko buduje a ako to tí zlí, čo prídu po ňom hrozne zastavili …

Petr

Aha…něco jako naše vrt nebo vlaky na letiště..

vincze.simeon

No a čo ak ja poviem že tupý plebs sú práve voliči progresívcov? Urazíte sa?

Michal Tvrdý

Až tu budú progresívci 14 rokov robiť to čo Fico, tak budete mať pravdu …

trafopajka

ale vůbec, jen si o vám pomyslím, že nebudete ten nejbystřejší potůček v Tatrách

aaa

no s timhle myšlením se daleko nepohnete. Pokud budeš za vším hledat mafii a úplatky tak se nepostaví nikdy nic.

Frantisek X

Někdy i to nic je lepší. Jako by nebyly jiné, prospěšnější věci k podpoře…

Michal Tvrdý

Problém je v tom, že pri tejto zločinnej vláde je za všetkým mafia a úplatky. Mnohé veci boli aj dokázané … Mimochodom, všimol si si, že prvé čo táto vláda urobila bolo zrušenie špeciálnej prokuratúry (určenej práve na boj s korupciou a mafiou), zrušenie NAKA a zmena trestného zákona, kde sa mnohí zločinci a úplatkári buď dostali na slobodu alebo už ani nemôžu byť obvinený …

Juraj

přemýšlím, co bude dříve – zda u nás postavená nějaká část doopravdické VRT a nebo toto

TnM

Vrt u nás

Jirka

Vrtů se u nás dělá ročně celkem dost.

František

Lidská posádka na Marsu?

Jiří Kocurek

Sjaak Lucassen na severním pólu. Na motorce.

autobusik2

teleporty

Honza P

Metro v Brně?

nekdo

i celé Brno přestěhované na Marsu s novým nádražím, metrem, kosmodromem a na náměstí památníkem moučkového cukru bude dříve než tenhle tunel… mark my words.

Dusanh

Zapomněl jste na hyperloop na trase Líšeň-Bystrc…