Nejdelší slovenský tunel získal důležitý souhlas, stavba za 37,5 miliardy se přiblížila
Na financování stavby se budou muset pravděpodobně hledat externí zdroje.
Projekt nejdelšího slovenského tunelu Karpaty získal souhlasné stanovisko v rámci posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Na tiskové konferenci to řekl ministr dopravy Slovenské republiky Jozef Ráž.
Námitky ze strany obcí i obyvatelů ohledně možných ztrát spodní vody a některých toků byly zamítnuty. Slovenské ministerstvo životního prostředí však určilo přes 150 připomínek, které budou muset být na stavbě monitorované či upravené. Před samotnou přípravou projektu bude ještě potřeba provést hydrogeologický průzkum, napsala to agentura TASR.
„Získání EIA pro tento projekt je významným krokem k tomu, abychom jednoho dne měli plnohodnotný obchvat Bratislavy, tedy i tu severní část,“ uvedl Ráž s tím, že kompletní obchvat dostane ze slovenské metropole čtvrt milionu kamionů.
37,5 miliardy korun
Náklady na výstavbu téměř 12 kilometrů dlouhého tunelu jsou odhadovány přibližně na 1,5 miliardy eur, tedy v přepočtu asi 37,5 miliardy korun. Ráž připustil, že na financování stavby bude muset ministerstvo pravděpodobně hledat externí zdroje. Za průjezd tunelem se bude nejspíše platit.
„Celé Slovensko, které by jelo přes Bratislavu směrem na Česko, by už nemuselo zajíždět do města. To znamená, že by jej objelo kolem po obchvatu a zamířilo rovnou na Česko. Ušetří se čas i intenzita dopravy v Bratislavě,“ řekl již dříve Ráž.
Nejdelší na Slovensku
Tunel Karpaty má být nejdelším na Slovensku. Vznikne na trase Rača – Záhorská Bystrica. Navrhovaná varianta má splňovat původní předpoklad vedení dálnice D4 jako velkého dálničního okruhu kolem Vídně a Bratislavy.
Začátek řešeného území se nachází severovýchodně od bratislavské Rače, vyústění se plánuje severozápadně od obce Marianka. Úsek dálnice má končit v mimoúrovňové křižovatce Záhorská Bystrica, kde se napojí na úsek Stupava Jih a křižovatku dálnic D4 a D2 vedoucí od Brna.