Nejdelší podvodní tunel v Polsku dokončen, obě části Svinoústí se konečně propojí
Tunel ve Svinoústí. Zdroj: Twitter.com - Dariusz Matecki.
Stavba vyšla v přepočtu na pět miliard korun, čekalo se na ni desítky let.
Stavba vyšla v přepočtu na pět miliard korun, čekalo se na ni desítky let.
tak tunel pěknej, ale neodpusítm si jednu technickou pozn. k autorovi. Jedná se o Svinoústí? nebo Ústí nad Svinou? nebo Ústí Sviny?…. Na int. článcích se Swinoujscie překládá spoustou počeštělých výrazů, bohužel žádný z nich na mapě nenajdete. Takže asi pro info: změpisné názvy a jména lidí se nikdy nepřekládají. Jediný důvod pro překlad může být záměrný zmatek do předkládané informace nebo snaha ukázat, že autor zvládá práci s google překladačem…. 🙂
Jasne, zemepisne nazvy se nikdy neprekladaji.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Exonymum
asi tak – viz váš odkaz na Wiki: …Podle doporučení mezinárodní organizace UNGEGN se má omezit užívání exonym a zamezit jejich nové vytváření…. No a tady se nově vytváří o stošest… 🙂
Exonyma jsou super. Náhodné zkratky at si trhnou…..
Praha. Prague. Praga. Prag.
Brno. Brně. Brnein. Brnět.
I Vy brepto…..
u běžně známých měst snad ok, ale běžte se zeptat na ulici kde je Ústí nad Svinou….většina nebude vědět, ostatní se mrknou do mapy, kde to nenajdou, když se zeptáte v Polsku, tak asi taky nebudou vědět….. mj. víte, kde leží třeba Reichenberg, Vy brepto 🙂 ?
Prostě, překlady zeměpisných názvů jsou zmatečné…
Ale prosim vas, ja mam doma mapu Evropy z prvni republiky, vsechna velka mesta jsou cesky. Dnes se to sice nepouziva v takove mire, v mapach vubec, ale vkladat cizi nazvy do ceskych vet je barbarstvi, neznam nikoho, kdo by vedome pouzival v ceskych vetach cizi nazvy Varsavy, Berlina, Parize, Londyna, Rima, Aten, Bruselu, Dublinu,… to proste zni priserne…
navic treba slezska mesta jako Tesim, Vratislav, Katovice, ani snad vzhledem k ceske historii pouzivat v polstine?
Rada lidi si urcite pamatuje i nemecke nazvy nasich mest v pohranici… Jako jsou Liberec, Sokolov (to je uplne vymysleny nazev), apod…
mapu můžete mít jakou chcete. Jsou i mapy, kde všechna města v ČR mají třeba německé názvy. Maďaři a Slováci by mohli taky vyprávět. Jak jsem uvedl, u obecně známých a používaných měst se to dá pochopit, ale vytvářet nové české překlady u kdejaké vesnice je ubohost. Prostě zeměpisné názvy ani jména lidí se nikdy nepřekládají.
Dobrý den,
určitou pomůckou by mohla být publikace Vžitá česká vlastní jména geografická:
https://books.google.at/books/about/V%C5%BEit%C3%A1_%C4%8Desk%C3%A1_vlastn%C3%AD_jm%C3%A9na_geografi.html?id=CzswAQAAIAAJ&redir_esc=y
Naneštěstí nemám výtisk k nahlédnutí, abych Vám odpověděl přímo na Vaši otázku.
Přeji hezký den.
Četl jsem i diskuzi. Raději to píši předem.
Trajekt pro chodce a cyklisty zůstává?
Děkuji.
Vypadlo mi pouze pro místní. Omlouvám se.
https://www.portalsamorzadowy.pl/inwestycje/cztery-linie-przez-tunel-promy-co-pol-godziny-swinoujscie-gotowe-na-otwarcie-przeprawy-pod-swina,471449.amp
Dnes jsem tím tunelem jel. Je tam sice omezení na 50 km/h, ale víc jak 30 nikdo nejel. Nádherný tunel. Za týden pojedu zpátky a zase tunelem.
Dobry den.Jen dotaz…tunel je trvale provozni???a plati se mytne???Dekuji.
Ty přívozy pro pěší a cyklisty zůstanou zdarma, nebo už se za ně bude muset platit?
Kolik stála Blanka? a to bylo na souši
Vltavu při stavbě vysušily?
Blanka má 2 pruhy a 1 tubus?
Poláci jedou. Navíc umí mistrně využívat dotací z EU. Nás může těšit že jsme na EU byli tak hodní že jsme všechny dotace nevyčerpali a z peněz nás všech Evropanů jsme pořídili tolik potřebné rozhledny cyklostezky I lyžařské střediska.
Obyvatelé Svinoústí by vám jistě dali za pravdu. Zvlášť starší ročníky, kterým se konečně zhmotnil jejich dětský sen.
Taky si myslím. Je opravdu úchvatné vidět jakým tempem naší severní bratři budují nejen dopravní infrastrukturu. Jak už jsem psal jinde. V mnohém si od nich můžeme vzít inspiraci.
Zapomněl jste na mnoho vesnických muzeí, Čapí hnízdo a podobné „čápoviny“.
Tak o tom žádná. Takových Čápovin by se našlo mnoho. Bohužel.
„čekalo se na ni desítky let.“
Tak nevím, jestli zrovna tady jedou. Desítky let znamená nejjméně 20 let, aby ty desítky byly dvě.
To ano ale zde se jedná o velice nákladný a složitý projekt. Navíc co jsme udělali my za 20 let? Tolik toho zase není. Zkuste srovnat okruh kolem Prahy a Varšavy a hádejte kde bude dříve. A to ten pražský je už řádnou řádku let naplánovaný.
Kdyz uz se to stavelo, skoda, ze nemysleli i na kolejove propojeni…
Mysleli, ale nešlo to. Vlakový tunel pak by ustil někde v Německu a by se musel pak nějak komplikované otáčet zpátky do Polska.
Ano. Nešlo to nahoru.
Už i geometrie s geografií se proti železnici spikla! 😀
No jo, bohuzel…
Blbost. Na levém břehu žádný problém není. Napojení na nádraží Swinoujscie centrum je možné obloukem o R=1000 m pro v = 160 km/h, který se vyhne Německu i posádkové střelnici a potřebuje jen krátký tunel pod Grunwaldskou ulicí. Jen na pravém břehu je to složitější, nemůže to jít úplně v trase silničního, ale je to řešitelné. Asi usoudili, že silniční tunel je důležitější a mnohem vyšší náklady na doplnění železničního za to nestojí.
R=1000 m pro v = 160 km/h
Tak to leda pro naklápěčky, jinak nejméně 1200 m, fyziku tam mají stejnou. https://www.k-report.net/koridory/ktechnol.html
Asi usoudili… že průjezd IZS a MHD kolejovým tunelem bude přinejmenším problematický…
Fyziku mají stejnou, normy možná trochu jiné, ale tahle trať není koridor, kde se vozí nad 20 milionů tun ročně a proto je tam v ČR převýšení omezeno na 120 mm, zatímco jinde je možné 150 mm a výjimečně až 160 mm. Při R = 1000 m a v=160 km/h je teoretické převýšení 302 mm a podle ČSN 736360-1 by se to při reálném převýšení D=153 mm a nedostatku převýšení I=150 mm, což chce samozřejmě vozidla schválená pro takový provoz, do limitu ještě vešlo. Ale nebylo by to třeba, protože se tam vejde i složený oblouk R1200/800, který by vzhledem… Číst vice »
Takže nabydeme mylných dojmů (nevím že dělali = nedělali) a vytroříme si falšný závěr (vykašlali se na želznici).
Ze hloubky je to 40 m na hladinu vody plus 5 m nad ní. Při spádu 20-25 promile jsou 2 kilometry a pro nákladní vlak to bude jen obtížně použitelné, takže spíše 3 až 4 km.
Nahrubo si to vyneseme do mapy: https://mapy.cz/s/nujuhepamu Obě nádraží by byla kdesi za městěm a tudíž pro dopravu ve městě naprosto k ničemu.
A co se MHD týká, tak tam mají hybridní autobusy a jejich případná náhrada za bateriové bude výrazně levnější než zřizovat tramvaj, která je pro 41tisícové město zbytečně kapacitní.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Komunikacja_Autobusowa_w_%C5%9Awinouj%C5%9Bciu
V Ústí nad Svinou ale mělo být původně podzemní nádraží (mělce rážené) v hloubce 32m pod parkem Chopina poblíž náměstí svobody, trať by se zapojila k existující před státní hranicí s Německem, současná zastávka Svinoustí centrum a původní stopa by byly odstraněny. A ano se na ni vykašlali, na podzemní nádraží také a tunel stavěno v 85proc. z unijního rozpočtu, v 15proc. přispělo město, centrální vláda nevynaložila ani vindru.
Nákladní vlak bych asi neřešil, mám za to že ta trať na německé straně je provozně „optimalizovaná“ a navíc je tam úvrať, tak nevím pro jaké trasy by to sloužilo aby se upravovalo ještě toto. Štětín má dva použitelné přechody do Německa.
Svinoustí je jedno z největších letovisek v Polsku a druhé nejdůležitější město na zapadopomořansku, tunel měl původně obsluhovat ty všechny expresy, rychlíky (Katovice, Krakov, Varšava, Vratislav, Loď, Řešov, Lublin) a osobáky ze Štětína i Gdyně a vlaky z německého předního Pomořanska do Gdyně a neměl být určen pro nákladní dopravu. Případně šlo rychlíky prodloužit do Henigsdorfu a tam zajistit přestup místo stávající úvratě, ty německé v motorové trakci do Henigsdorfu seebad (čelní stanice) zkrátit, právě v Henigsdorfu seebad by šlo umístit rozvodnu, trafostanici a napájení troleji pak by vlak pokračoval do podzemního nádraží Svinoustí Město (oblast za křižovatkou Pilsudského s… Číst vice »
*V hlubokém zářezu
Krásný sen. To by ale musela zafinancovat polská vláda, která na ten silniční tunel nedala ani grosz. Postavil se z 85 % z dotace EU a z 15 % za peníze čtyřicetitisícového města! Už to je strašná darda a na financování druhého tunelu a souvisících úseků trati a nádraží takové město nemá a nikdy mít nemůže. A polská vláda má asi na železnici jiné priority. Například VRT „Y“ z Varšavy přes Lodž do Vratislavi/Poznaně.
Tohle mi vzdycky pripomene, ze Polsko cerpalo dotace na vystavbu, CR na Babise. Kolem ktereho se to cele osmilete obdobi tocilo.
ČR čerpala na blbosti už dávno před Babišem a pokračuje v tom i po něm: rozhledny, cyklostezky, vesnická muzea čehokoliv, hotely a školicí střediska (Čapí hnízdo je jen jedno z mnoha), podpora projektů vybraných podnikatelů = přátel, atd.
To je sice „pěkné“, ale to jsou úplně jiné fondy než doprava. Snad teda kromě těch cyklostezek, jinak jsou to na sobě nezávislé agendy.
Jinak kdesi v ČR je Podhledna, postaveno bez dotací EU. Poněkud výsměch právě těm všem rozhlednám mezi stromy…
Jenomže ty „jiné fondy“ jsou tam na naši žádost. Jinde si stanovili jen 3-5 programů, které považovali za prioritní, např. doprava, školství, zdravotnictví, a tam soustředili všechny peníze z EU. My máme nejvíce programů ze všech zemí (asi 16), protože každé ministerstvo si chtělo z perníčku něco uloupnout. Proto na dopravu zbylo mnohem méně. Prostě rozdali jsme to v drobných a skoro na nic podstatného nedošlo.