Doprava ve městě Informační technologie Infrastruktura

Nejchytřejší MHD v republice. V Ostravě spolu budou mluvit tramvaje a lidi

Tramvaj v Ostravě. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tramvaj v Ostravě. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dopravní podnik Ostrava potvrzuje pověst technologického průkopníka tuzemské MHD. V květnu uzavřel se společností T-Mobile smlouvu na zavedení komunikačního systému, v rámci kterého bude celá síť (a pohyby na ní) sledovatelná on-line. První vozidla dostanou komunikační jednotku v srpnu, instalace by měla být hotová do března příštího roku. Zakázka má hodnotu 43 milionů korun.

„Jde o jedinečný projekt, který nemá jinde obdobu,“ řekl deníku Zdopravy.cz ředitel DPO Daniel Morys. Nejde přitom zdaleka jen o sledování vozidel. Vozidla (tramvaje, trolejbusy i autobusy) budou komunikovat mezi sebou navzájem, s dispečinkem, zařízením na dopravní cestě i cestujícími skrze aplikaci na mobilním telefonu. Cestujícím nabídnou i wifi.

Akce navazuje na evropské projekty C-Roads a C-ITS (kooperativní inteligentní dopravní systémy), jejichž cílem je zvýšit bezpečnost provozu.

Dopravní podnik Ostrava otestuje rovněž jako první v republice systémy C-ITS pro komunikaci vozidel MHD s osobními auty. Řidiči by díky tomu mohli být v budoucnu varováni před nebezpečím střetu s projíždějící tramvají či před cestujícími vystupujícími z tramvaje do vozovky v zastávce.

Výměna dat mezi tramvají a silničním vozidlem se bude zkoušet na technicky nezabezpečeném úrovňovém tramvajovém přejezdu na lince číslo 5 Poruba, smyčka – Budišovice, Zátiší.

Součástí C-Roads je i budování takzvaných inteligentních dálnic, kde vozidla komunikují mezi sebou i s infrastrukturou a řidič díky tomu vidí takříkajíc za roh. Aby vše dávalo smysl, je nutné dostatečné rozšíření takto vybavených vozidel. V tuzemsku zatím jezdí desítky testovacích aut, jako s povinností pro majitele se s tím zatím nepočítá. Dá se ale čekat, že k vybavení či nevybavení vozidla komunikační jednotkou budou v budoucnu přihlížet třeba pojišťovny.

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Je to sice hezké, nicméně problém je pomalá páteřní tramvaj do Poruby s častými zastávka. A to žádné tyhle kraviny nevyřeší.

  • Ono samotné on-line sledování polohy i „běžným smrtelníkem“ (když to řeknu nadneseně) je možné již delší dobu :).

Newsletter

Partneři


Výběr editora