Nejasný osud nejdražších lokomotiv ČD. Dopravce zrušil pro vysokou cenu i třetí soutěž na ETCS

Lokomotivy řady 380 ČD v depu, zdroj: České dráhyLokomotivy řady 380 ČD v depu, zdroj: České dráhy

České dráhy čeká nelehké rozhodování, co dál s lokomotivou řady 380. Ve hře je odprodej nebo nasazení na tratě bez ETCS.

Zpět na článek
240 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza Fátor

Sice mi to určitě znalci omlátí o hlavu, nejspíš nikdy nepochopím, že zabezpečit lokomotivu může stát tolik co osm rodinných domů nebo deset sporťáků.

David

Poptávka – nabídka

qwertz

Za cenu vyšších desítek milionů to nejspíše nikdo nekoupí. Nebylo by tedy rozumnější vymyslet jakékoliv jiné využití v rámci ČR i kdyby to měla být lokálka, náklad nebo dokonce posun 🙂 ?

tarten

Tak nějak maně předpokládám, že zprovozněné ETCS se stejně nebude moct výhradně provozovat mimo 1. a 2. koridor, a to ještě s výjimkami jako min. uzel Praha, a i to jen za předpokladu, že už budou první desítky EMU400 (poněkud pochybné do 1. 1. 2025) nebo ETCS namontované do slonů (nevím jak pravděpodobné).

Čili těm 380 asi v okolí Plzně a Budějic nebude ještě nějakou dobu nic bránit, ne?

Dušan

V okolí Plzně má být spuštěn výhradní provoz v roce 2027, Budějovice pak 2026 – čili ano, ještě 4-5 let jim nebude nic bránit:-))

tarten

Každý rok dobrý, ať už jde o prodej mimo EU, naději na zlevnění ETCS nebo i jen dosloužení. Ale tak nějak tuším, že na těhle tratích nebude takový tlak a snáze se tam uplatní ta idea o spuštění podle možností dopravců.

Dušan

I při výhradním provozu budou do Plzně a do Budějek dál funkční normálně návěstidla – věřím tomu, že by bylo reálné mít pro 380-ky nějakou výjimku – jenom holt by se jelo Vmax = 160 km/h, ale to by při té délce úseků Su-Vo a So-Do nebo Ne-Še nemuselo možná zase až tak vadit – ta časová úspora by tam byla stejně max. v řádu minut.

tarten

Nevýhradní výjimku při výhradním provozu? Je spousta věcí, co mě ještě nenapadla… 😀
Těch neETCS 160 by se jistě bez problémů sneslo na rychlíkách, ale na expresech by byl rozdíl i v nemožnosti V150. Byl by vůbec Rakušák ochotný pustit si neETSC mašinu do Lince?

Leinad

Já jsem obecně proti výhradnímu provozu.
Vlakům bez ETCS prostě dělat naschvály (dražší provoz. Mezistaničně místo autobloku. Vmax třeba i 100)

Petr Šimral

Rakušák do Lince lokomotivu bez ETCS pustí do roku 2030.
Nicméně by se mi dosti nelíbilo, kdyby pro někoho výjimka byla, protože to je drahé a obtížné a pro jiného nebyla (přestože to je drahé a obtížné).

Dušan

Mám dopis (= odpověď) bývalého ministra Havlíčka bývalému řediteli ČD Nebeskému ve kterém připouští udělení časově omezených výjimek z výhradního provozu. Získáno legálně dle z 106/1999 Sb.

Vtvt

V článku je nepřesnost. Že tržní cena je nižší než pořizovací/účetní cena už způsobilo účetní ztrátu ČD před několika lety. Otázkou je tehdejší odhad tržní ceny… Jestli nebyl příliš optimistický.

Gwann

Záleží na účetním standardu. Podle českých výkazu DHM těžko přecenite níž i výš.

Vtvt

opravná položka (impairment test)

Cestovatel z Vysočiny

Tak to je „super“ zpráva, ETCS nakonec zajistí absolutní bezpečnost provozu drážních vozidel! A to tím způsobem, že v důsledku celého miliardového tunelu nebudou tato vozidla vůbec jezdit. No co, taky možnost.
Tohle je prostě na kriminál. Celá kauza řady 380, a kauza ETCS as well.

Tom

Půlka Čechů by stále někoho nejraději posílala do kriminálu. Zrcadlo povahy každého takového člověka, vč. Cestovatele…

Zavádění zab. systému ETCS je na kriminál? Nebo zavřít ty ostatní, kteří se nepřihlásili do soutěže na dodávku ETCS do 380? Nebo zavřít toho jednoho, který jediný nějakou nabídku podal? Bože…

moot

přesně no…. hlavně určete kdo je „viník“
– vědělo se v roce 2004, že bude určitě ETCS? (a kdy přesně?)
– pokud ne, mohl výrobce svévolně nachystat přípravu pro ETCS a tím teoreticky navýšit cenu vozidla?
– mohli ČD přípravu požadovat za cenu potenciálního zvýšení nákladů?

rozinka

To sice ne, ale celá 380 je tunel už od začátku, za to by někteří sedět opravdu měli.

Vtvt

Tak ono chybovat je lidské. V Rakousku udělali podobnou neslavnou zkušenost s 1012 a 1014 https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_1014
O 10 let dříve

Spíše je otázkou proč ČD objednávalo velké série Panterů a Inter/ComfortJetů od Škodovky, když současně si nedali podmínku aby Škodovka za slušnou cenu dodala za ETCS pro lokomotivy 380.

Netvrdím, že takto měla být vypsána soutěž. Tvrdím, že množství objednaných z uzavřené rámcové smlouvy bylo v rukách ČD, které nepochopitelně bagrovali Škodovce.

Švejk

Není to vzhledem k těm cenám celé zbytečné, to ETCS? Žádné ETCS tu (zatím) není a dráha funguje i bez toho. Jestli to vůbec bude mít nějaký význam. Akorát to povede ke zrušení lokálek, stejně to nebude fungovat tak, jak se očekává, vydělá na tom pouze dodavatel a ostatní spláčou nad „výdělkem“.

Petr Šimral

ETCS je v úsecích Kolín- CETR – Brno – Břeclav, CETR – Přerov, Břeclav – Bohumín, Český Brod – Malešice – Hostivař – Votice a Plzeň – Cheb plně funkční a občas na něj i někdo jezdí…

Ludva

To ale nic nemění na tom, co psal pan Švejk. ETCS je naprosto zbytečné a předražené a ještě ke všemu stoprocentně nahraditelné něčím lepším a podstatně levnějším, něčím, co tu již je. Je to v současné době jen zbytečná finanční zátěž pro dopravce. Naprosto zbytečná!!!

vbb

A to levné a úplně dokonalé se jmenuje jak?

tarten

Trekkingové bory?

tarten

*boty

oce

LZB/PZB? Na naše poměry víc než dostatečně dobré. Oproti současnému skok v bezpečnosti jak hrom a náklady zlomkové…

vbb

PZB je do 160, navíc ještě se šílenými brzdicími procenty. Plus stavební úpravy kolejiště – zkrácení užitečné délky kvůli prokluzové vzdálenosti. Velmi omezená interoperabilita.
LZB – kromě vybraných tratí v D a A (a nějaké VRTky v E) se v Evropě nepoužívá, takže interoperabilita je nulová. Koncepčně je to systém starý 60 let.
Jako, lepší než nic nebo LVZ, o tom žádná, ale perspektiva obou už není prakticky žádná.

Vašek

Jasně. Třeba telefonické dorozumívání, že?

Leinad

To s tím moc nesouvisí, ETCS je hlavně přenos návěsti na mašinu. Co zjistí, že je obvod volný, to neřeší.

Martin Toman

Probůh, to jsou kecy…🤦‍♂️

oce

„Občas“ se mi zdá málo. Na to kolik to ETCS stojí a stát bude…

Petr Šimral

Občas je až příliš s problémy, se kterými se výrobci vozidel a dopravci potýkají. Výhradní provoz má začít až 1.1.2025.

oce

Proto si říkám. Zpátky na zem a zaveďme na co máme (LZB/PZB).

Y.K.

Můžete to nějak pěkně zdůvodnit? Jako reálné plusy a mínusy. Protože většina vozidel naší sítě by se tak jako tak musela přestavět, kromě dovezených ojetin a loko co to mají. A přestavby jsou na tom to nejdražší. Infra na to nemá žádnou přípravu (prokluzy atp). EU vám s tím finančně nepomůže. Zavádíte ve 21. století systém ze začátku 20. století co pomalu během pár desetiletí skončí. Vyřadíme koridory z Evropské sítě a budeme vracet EU dotace za které se modernizují, protože neplníme závazky interoperability? Samé ocásky.

Petr Šimral

Smiřte se už konečně s tím, že novoinstalace PZB / LZB na úrovni státu je prostě 30 let mrtvá.

vbb

No a není zbytečná železnice jako taková, vzhledem k její ceně? Tisíce let se lidstvo bez ní obešlo a její zavedení vedlo akorát ke zrušení formanů a koňských povozů. Vydělali na tom jen její dodavatelé a ostatní splakali nad výdělkem.

Frantisek

Jelikož se tímto ještě prodraží, zatímco stát – za průběžné stagnace až devalvace kolejí – přidává stále nějaké nové silnice, bude železnice zbytečná. Nebo alespoň nadbytečná. Bohužel. A za potlesku velké části dopravních, i železničních fandů…

tarten

Takhle Evropa nefunguje.

Tomáš

Ať si to nakoupí ten žluťák Jančura a mašinfíruje s tím ty svoje supr povozy do jugošky…

Josef

A přesto bych vám popřál klid a pohodu v srdci.

Petr Šimral

To by nemusela být tak špatná volba od Kútů po Zábřeh (když se 380 doplní o třetí sběrač, což prý nejde), ale ono se tam jezdí celoročně, aby se to vyplatilo?

a8n

Třetí není potřeba, stačí nahradit německý čistý uhlík.

vbb

Od Kútů po Zábřeh je potřeba třetí sběrač? A kde, mezi Kúty a Nedakonicemi či mezi Neda. a Zábřehem? 😉

Petr Šimral

Pardon – Záhřeb.

vbb

Však já vím 🙂

Leinad

Co by dělal třetí sběrač?

Mates

Asi to, že chorváti/slovinci majú maximálnu šírku zberača miesto 1900mm len 1650mm. Preto majú napríklad Taurusy jazdiace do Zurichu doplnený tretí zberač, ktorý je užší, preto Vectrony s konfiguráciou HR/SI môžu v CZ použiť len jeden zberač na AC a jeden na DC, ostatné dva sú užšie.

Luboš Beneš

Ten na rozdíl od modrých není tak hloupý a neschopný….

Petr

Někde na záloze ještě poslouží.

PeterC.

Mozno by sa 380-tky mohli uplatnit na slovenskych kolajach. Ale ked maju 380-tky problem so zabudovani ETCS-1 pre nas skromny koridorik, tak asi ani „tudy cesta nevede“. Tie dve 381-tky jazdiace na SK su viac odstavene pre poruchy ako realne najazdia.

Mates

Tak potom nechápem tvoj komentár

PeterC.

Ze by 380-tky mohli teoreticky uplatnit aj na Slovensku. Ale ked maju problem s osadenim ETCS, vyssia rychlost ako 120 km/h. nepripada do uvahy. No a potom ta spolahlivost, zrejme podobna ako nase dve exemplarne 381-tky.

PvvS

Takže když se neosvědčily 381, tak se koupí dalších 20 prototypů ještě staršího a problémovějšího provedení ?

PeterC.

OK, to som nevedel, ze 380-tky su este starsie a viac problemovejsie ako 381.

Gargy

Na zálohu trisystemova mašinu jasné..nápady ze školky

Petr

No lepší ,než to poslat do kovošrotu. Bohužel to je pravděpodobnější.

Mirek

Zvedněte pravou ruku a odstěhujte se na jih a na západ. Možná ji vaši dědové měli zvednout v roce 38 a byli bychom součástí k vašemu nadšení jistě. Tak proč ne že, jen asi neumíte tu správnou řeč, neb teda nechápu proč tady ještě vlastně zůstáváte, když se vám vše české nelíbí a orodujete za zahraniční produkty. Aby nevznikla mýlka, nejsem žádný nacionalista, do zahraničí jezdím často a rád, cizí jazyky taky ovládám, ale tak nějak mě není jedno, že se obdivuje vše zahraniční a na to české se jen plive. a to obecně. Tak začněte u sebe.

Jiří Kocurek

A čímže se to živíte vy, abychom mohli být hrdí na vaši práci?

Gwann

Sice je škoda 105L krám a tím byla už v době kdy byla nová, ale je česká, proto ji budu jezdit navždy.

Pokud chcete že sebe dělat Kašpara, prosím.

Normální člověk koupi to, co mu nejvíce vyhovuje. Obvykle bez ohledu na puvod. Když někomu vyhovuje dražší a horší ale cesk ly výrobek, prosím, posluzte si.

Ale tvrdit že ten kdo nekupuje české má emigrovat to fakt může jen tydyt

Mirek

Ale no tak, to mě trochu podsouváte. Já řekl, že bezmezný obdiv k zahraniční technice se mě nelíbí. Představte si, že má dvě auta a ani jedno není české. Takže asi tak nějak. Prostě škoda nevyrábí auto co potřebuju do práce, tak mám jiné. A nejsem zapřisáhlý obdivovatel Škody Auto, ale na druhou stranu nijak nemám potřebu ji hanět, jako to tady dělá velká část diskutujících o Škodě Plzeň. Tady je to spíš čistě záběr nepustit na německý trh konkurenci, která se nevyrábí v Německu a jak by to dopadlo, kdyby náhodou Škoda nedejbože vyhrála zakázku třeba na 200 lokomotiv… Číst vice »

tarten

To o bezmezném obdivu všeho zahraničního nebo o náckovství dědů chcete podsouvat komu?

zdydy

Jak to že nevyužijou lokomotivy na našich tratí. Proč vedení ČD si nepohlídalo ceny lokomotiv, tím pádem by se mělo podat trestní oznámení na ředitele ČD.

Gargy

Aha ony stojí v kopřivách ..sem si nevšiml…

Jiří Kocurek

Však vám právo podat t.o. nikdo nesebral.

Graylag

Pane Sůro, mohl byste už prosím přestat s opakováním mantry o nejdražších lokomotivách? Je to už skoro deset let a ten průšvih se týkal obchodního vztahu zúčastněných firem – ať už příjmeme tezi o neschopnosti ČD, nebo to rovnou nazveme korupcí. Není to chyba ani těch lokomotiv, ani lidí kteří za nimi stáli. Řada 109E byla úžasný nadšenecký projekt znovuzrozené Škody, který měl tu smůlu, že byl totálně diskreditován neschopným manažerským a obchodním přístupem. Kdyby se situace vyvinula jinak, mohla být oslavována jako zárodek moderní lokomotivní výroby v Česku, leč situace se vyvinula jinak a je co je. Ale ta… Číst vice »

jerry

A ještě k tomu vykoledovaná.

Graylag

Ne, je to lokomotiva prodaná za cenu tehdy obvyklou, jejíž výrobce se zachoval jako parchant a vyždímal ze svého zákazníka peníze nad rámec původní dohody (v čemž mu ale ten zákazník pomohl). Opakuji, klidně si kopejte do ŠT, to jsou ti co to tenkrát spískali a nejsem přesvědčený, že by se dodnes zlepšili. Ale lokomotiva samotná je v tomhle nevinně. Ba naopak, vlastně se stala obětí tohohle dobrodružství, protože svými činy ŠT její další vývoj definitivně zařízla.

Y.K.

Lokomotiva nevinně… Co to znamená? Je to stroj, zboží, někdo za něj zaplatil, aby jej měl a mohl provozovat. Stojí za ní nějaké obchodní vztahy. Ta lokomotiva nejde odtrhnout od toho, co se dělo při jejím vzniku a schvalování a koneckonců i provozu.

Graylag

Jenže přesně k tomu odtrhávání vede konstatování že je to „nejdražší lokomotiva“. Kdo si dnes ještě pamatuje tehdejší čachry, ať už neustále se zpožďující vývoj nobo pozdější arbitráž? Náhodný čtenář který si takovýhle článek přečtě si z toho odnese, že to byl nepovedený produkt jinak dobré firmy. Přitom ta lokomotiva je technicky – no asi bych neřekl povedená, ale ne tak špatná.

tarten

Chápete ale, že si Škodovka udělal z ČD dojnou krávu, a během natažené doby, kterou rozhodně nelze omluvit změnou předpisů, míst funkční řady dodala 20 prototypů neschopných sloužit původnímu účelu, které se postupně víceméně podařilo zprovoznit ale ne opravdu dobře orazítkovat? Takže ČD byla spíš než v roli zákazníka v roli pokusného králíka, na kterého byla přesunuta ta největší a nejdražší rizika, i když nepočítám tu závěrečnou „pokutu“?

tarten

Jinak mám potřebu tu zopakovat, co jsem už psal jinde: Samozřejmě za to můžou tehdejší zlatokopečtí majitelé a jejich geniální obchodní a aprávní oddělení. Je mi líto technických zaměstanců, jak jejich velká snaha přišla zčásti vniveč (zčásti se jistě zúročila na EMU) a jak velkou ránu jim tamti připravili.

Jan

Kdyby to byla jedna a ta samá lokomotiva tak bych to bral jako ten nadšenecký projekt, ale když jak čtu jde spíš o dvacet prototypů, které se dotahovaly k provozuschopnosti hlavně za provozu, tak už nevidím nic, co na téhle řadě obdivovat.

Lukáš Chytil

Lokomotiva jako taková není v podstatě hotová do dnes. Stále ještě není schválená třeba v Polsku.

SYN

Ve vaší a mojí představě světa musí být jakýsi principiální rozdíl, podle mně totuž nejde ubližovat neživé věci. A to že na tu řadu kdekdo plive – no veskrze oprávněně. Ostatně to na fórech spousta lidí úspěšně predikovala, že si za víc peněz vytváříme početně omezenou řadu která bude steží dosahovat parametrů konkurence, zato bude s ničím kompatibilní a vyhlídky do budoucna temné… a ejhle, podařilo se přesně to! Výrobky této kategorie musí překonat jistou početní hranici aby se měly šanci stát rozumně levné (nejen na pořízení ale i na údržbu) a rozšířené a tato řada se jí ani nepřiblížila,… Číst vice »

Gargy

Je ..ale taky objednat 20 Mašín to vymyslel opravdu blb

vbb

Neblb by jich objednal kolik?

Jan

Těch prototypů? Max dva a dokud to výrobce nedotáhne a není schopen vyrobit už seriové kusy a ne další prototypy tak nic nebrat.

vbb

Kdyby objednal dva, tak budou stát 500 M každý, protože náklady na vývoj se musí rozpustit do celých 2 kusů. Takže by nakonec neobjednal nic.

tarten

V normální situaci se neobjednávají prototypy ale funkční stroje. Samotná myšlenka objednávání prototypů znamená mimonákupní finanční podporu výrobce, což může být v socialistických nebo nacionalistických státech běžné, ale v kapitalismu to smrdí korupcí, narušování soutěže a podobnými stíhatelnými věcmi.

vbb

Hm, a ty prototypy zaplatí kdo?
Buďto fabrika, ale ta si to může dovolit jen když velmi pravděpodobně očekává pozdější nákup velké série, anebo první zákazník.

Gargy

Alespoň 50, ČD stejně nové mašiny potřebují a nakupují.

vbb

Ujasněte si s panem Janem, kolik teda. Jeden říká „jen 2“ a druhý „alespoň 50“.
Nějak tam nevidím průnik těch dvou množin. 🙂

Pája

ČD potřebují s mašinami hlavně jezdit.

tarten

Neblb by uzavřel smlouvu jiného typu – např. že by na placení došlo až po předvedení funkčního prototypu, který by po předvedení patřičnému úřadu skončil s výsledkem „je to na dobré cestě“ a ne „tohle u nás nikdy jezdit nebude“.

vbb

Vy jste evidentně nikdy nic podobného neobjednával, že?
Ale zkuste třeba poptat jánevím stavbu rodinného domku s tím, že všechno firmě zaplatíte až po kolaudaci.
Jestli se vám nějaká ozve (malá ne, ta by to neufinancovala, a velká taky ne, ta se s jedním domkem trápit nebude), tak si to profinancování z vlastních zdrojů nechá nakonec dobře zaplatit.
Slovo cash-flow znáte?

tarten

Jestli vy si objednáváte stavbu rodinného domku od firmy, která zatím žádný rodinný domek nepředvedla, jen chatku, tak s vámi v tom nejedu. A vy si dejte v rámci respektu ke cash-flow pozor, abyste náhodou nezaplatil základovou desku, na které jsou prostupy pro odpady na nesmyslných místech a pro ostatní inženýrské sítě vše úplně chybí, protože to v chatce nebylo potřeba.

Gargy

20 Mašín u ČD je jak kapka v moři.. klidně vám spočítáme kolik je vícesystémovych Mašín u ČD. Kolik Mašín ČD aktuálne poptává…no odborniku? Neblbe

vbb

Ale já se s váma nehádám o tom, jestli je 20 moc nebo málo (mně by se taky líbilo jich koupit 50), já jsem jen chtěl vědět, jestli 20 bylo moc nebo málo. A jak z odpovědí plyne, jsou tu zastánci obou možností.

tarten

I když na mém názoru vůbec nesejde, osobně si myslím, že 20 není vůbec špatný počet pro „ověřovací sérii“, ovšem po předvedení slušného a nadějného prototypu. A pokud by se „ověřovací série“ povedla (což se bohužel u 109P nepovedla), pak by měly následovat série o násobně větším počtu, a ne jak se to pytlíkovalo a přicmrndávalo se slonama aj. I když chápu, tam také šlo tak trochu o vývoj za pochodu. Rámcové smlouvy a opce byly zjevně pro ty pány neznámé pojmy.

tarten

Klidně nám tu vypočítejte, kolik má ČD mašin. Bude to ale do blízké budoucnosti bezvýznamné vzhledem k tomu, že objednávají jednu sérii EMU za druhou. Velké množství mašin skončí spolu s velkým množstvím Béček. To moře zanedlouho nebude velké a obnovovat ho cíleně stylem 50+90 ks vnímám jako racionální při strategii, pro kterou se ČD rozhodly.

vbb

Když si v MHD nekoupíte lístek a dostanete od revizora pokutu 1000 korun, taky budete říkat, že tu mají nejdražší MHD v celém světě?
Cena byla určená smlouvou, někde na úrovni snad 110 mil. Kč. Zbytek je ona „pokuta“ za vlastní hloupostí prokaučovanou arbitráž.

Vlastimil Kocurek

To jste řekl hodně diplomaticky. Vždyť to je úplně nesmyslné přirovnání.

qwertz

Ale v tomto případě dle nálezu ČD „jely na černo“ (nezaplatily) a část té vaší ceny lokomotivy tvoří prostě jen zbytečné penále (tj. pokuta).

SYN

Jenže ona protistrana evidentně (ještě dodnes) nedodala to co slíbila. Takže evidentně byly nedostatky na obou stranách, a poprali se o to právníci. Problém Schessewerke byl že si takovým přístupem zničili pověst a řadu která byla už tak plná problémů vpodtatě zazdili definitivně. A udělat to nemuseli, bylo to vlastní rozhodnutí.

tarten

Budete říkat, že to byla vaše nejdražší jízda, alo, tak se to skutečně mezi lidem říká. Vy jste si totiž (ne)kupoval jízdu, ne tramvaj.

vbb

Pokud neumíte pochopit příklad bližší běžnému chápání (člověk opravdu častěji jezdí MHD než kupuje lokomotivu), tak je to váš problém.
Ale (i pro p. Sůru) pan qwertz to pochopil přesně: ČD nezaplatily, co zaplatit měly, a tak dostaly „pokutu“.
A je zcela jedno, jestli ČD nezaplatiy splátku nebo vy jste nezaplatil za lístek, a jestli je pod slovem „pokuta“ míněna „přirážka k jízdnému“ nebo nějaká platba vzešlá z výsledku arbitrážního řízení.

tarten

Jenže ČD nebyly v situaci, kdy byly „přistiženy revizorem“, ale když po zaplacení „ošlapného“, „vstupného do autobusu“ a „sedného na sedadlo“ zjistily, že do toho busu ještě nenamontovali motor, protože se tam žádný nevejde, takže to nevypadá, že by se do cíle dostaly ještě dnes, nebo vůbec někdy, takže se jim k „sednému“ nechtěla zaplatit i „místenka“.

vbb

ČD byly v situaci, kdy měly platnou smlouvu, ve které byl i průběh splátek. Podle smlouvy tedy měly platit a zároveň mohly podat nějakou námitku či návrh na rozhodčí řízení na zdržení dodávek atd. V tomto případě by byly plně v právu a ŠT by musela zaplatit jim. Když ale svévolně samy porušily smlouvu neplacením, tak se pak těžko divit.

zdydy

Jak to že nevyužijou lokomotivy na našich tratí. Proč vedení ČD si nepohlídalo ceny lokomotiv, tím pádem by se mělo podat trestní oznámení na ředitele ČD.

Cestovatel z Vysočiny

Přesně tak. Navíc ta lokomotiva by byla dost drahá, i kdyby ji ČD dostaly zadarmo.

nowas

„Není to chyba ani těch lokomotiv, ani lidí kteří za nimi stáli. Řada 109E byla úžasný nadšenecký projekt znovuzrozené Škody, který měl tu smůlu, že byl totálně diskreditován neschopným manažerským a obchodním přístupem“ Nemůžete to rozdělit, prostě škodovka to podělala jako jeden celek.

Graylag

V tom případě ale musíte říct celý příběh, a tedy že se lokomotiva stala nejdražší podrazem ŠT. Pokud řeknete jen to a) že je to nejdražší lokomotiva, tak člověk neznalý problematiky odsoudí projekt, zatímco ŠT bude v jeho očích čistá jako lilie.

ksz

Rozhodnutí koupit ty lokomotivy od Škody asi nebylo od ČD úplně svobodné (pravděpodobně do toho byli natlačeni politikama), a proto je potřeba připomínat tu chybu. Tradice výroby špičkových lokomotiv ve Škodovce byla přerušena, resp. byla přerušena podobně, jako se přerušuje těhotenství (interrupce), tj. ukončena. Napřed za bolševika nastalo zaostávání (podobně jako v jiných oborech) a pak to skončilo úplně. A jak vidno, ani nadšení lidí přerušenou kontinuitu nevykompenzuje.

Gargy

Kecy v kleci

Graylag

Problém ale nebyl v tom, že se ČD rozhodlo ty lokomotivy koupit. Bylo to politické rozhodnutí o kterém se dá polemizovat, ale podle původní dohody ty lokomotivy nevycházely hůř než od konkurence. Problém byl v tom, že ČD se vykašlalo na jakýkoliv dohled nad vývojem, pak se najednou vzpamatovalo, zjistilo, že je projekt zoufale zpožděný, načež (byť v dobré víře) porušili svou stranu dohody zadržením platby. A ŠT místo toho aby z toho gentlemansky vybruslila a zachovala si „dobrý imidž“, tak bez ohledu na následky naplno zneužila toho porušení smlouvy a vyždímala z ČD co jen šlo. Dlouhodobě si tím… Číst vice »

Gwann

tak ČD si možná něco mohla hlídat, ale pokud musela platit tak jako tak, tak co jí to hlídání pomůže? že smlouva byla napsaná ve prospěch ŠT, to je jasné. že MD/vedení ČD bylo úplně blbé nebo dokonale navedené a proto udělalo, co udělalo, to je taky pravda. ale začátek dané historky je to, že někdo něco nabídnul za ne zcela běžný peníz (byla drahá i tehdy, bez prodražení), pak to technicky ne úplně zvládl, mělo to navíc zpoždění….a dnes to vypadá tak, že se při vývoji absolutně nemyslelo na budoucnost – tedy problém s ETCS. A dodavatel si nad… Číst vice »

Graylag

S většinou souhlasím, ale efektivně to jen podporuje to co se snažím říct. 109E není dokonalá, ale je to stroj který za všechny ty průšvihy nemůže. Zjednodušení jako dělá pan Sůra, že „je to nejdražší lokomotiva světa“ tohle celé pomíjí a v očích laika z ní dělá nepovedený projekt jinak dobré společnosti. Zatímco realita je spíše, že je to projekt „na tu bídu dobrý“ jinak hodně problematické společnosti.

Graylag

Že je povedený nikde netvrdím. Jediné co říkám je, že na to v jakém stavu byl vývoj lokomotiv ve Škodovce, tak jsou ty lokomotivy slušné. Pokud by tenkrát Škoda s ČD jednala slušněji, mohla ze strany ČD přijít objednávka na další série, v rámci čehož by se ze 109E možná vykřesala opravdu povedená mašina. Jestli by se to opravdu stalo se nikdy nedozvíme. Moje pointa ale nikdy nebyla, že jsou ty lokomotivy povedené, ale že věčným poukazováním na jejich cenu odvádíte pozornost od toho, jak Škoda tenkrát vypadala a fungovala. Vlastně tím Škodě i prokazujete službu, protože díky takovým zjednodušeným… Číst vice »

Jan

Slušnost těch lokomotiv je asi založena na hodnocení s hodně nízkou laťkou. To jako říct že ruské či ukrajinské rekonstrukce českých tramvají jsou slušné ve srovnání s původní verzí T3/T6 s 80. let nebo ještě dříve. Dnes už máme ale jiný standard a chtělo by to mít vyšší cíle než mít takový domácí bastl, ale hlavně že jsme si ho dokázali udělat sami.

Vlastimil Kocurek

To všechno jsou jen spekulace. Výrobce lokomotiv se nemůže spoléhat na jednoho odběratele.

Vlastimil Kocurek

Těžko říct, o o vám jde, ale je z toho poznat, že nesledujete globální ekonomiku, tvrdou konkurenci v této branži, kde je nesmírně těžké získat i malý tržní podíl, A aby se to podařilo, výrobní společnost musí mít VIZI, musí vědět jak na tom je, musí mít dostatek kapitálu, dostatečnou výrobní kapacitu. A to všechno Škoda neměla. Výroba lokomotiv totiž není nějaké outsiderské podnikání.

vbb

Kdyby z toho ŠT „gentlemansky vybruslila“, tak si management koledoval o žalobu od akcionářů za špatné hospodaření se svěřenými prostředky. A soud by rozhodoval, jestli se to „gentlemanské vybruslení“ bylo pro akcionáře nakonec ztrátou nebo ne (tj. na kolik se cení dobrá imidž, kdy a jak se ta dobrá imidž dá přetavit do budoucích zisků a o kolik vyšší by ty zisky byly v porovnání se „špatnou imidží“ atd.).
Nezapomínejte, že management Škodovky tu fabriku nevlastní, aby mohl říct „tak my to odpískáme“)

Graylag

To je sice pravda, ale manažeři velkých firem dělají celkem běžně rozhodnutí, které by krátkodobě mohly být akcionáři vyhodnocené jako ztrátové. Jinak by koneckonců akciovky nikdy ani nemohly jakkoliv investovat. Jde jen o to, aby vedení firmy s akcionáři komunikovalo. Navíc ŠT není veřejně obchodovanou společností a i když to nemůžeme potvrdit s jistotou, má se za to, že akcionáři byli právě top manažeři. Takže se opravdu mohli sami rozhodnout. Rozhodli se jak se rozhodli a jejich rozhodnutí bylo plně v mezích zákona, což je tak to jediné co můžeme s určitostí říct. Můj názor však je, že tím krokem… Číst vice »

Lukáš Chytil

Jenže v tehdejší době ji právě vlastnily manažeři. A za druhé, vybruslení dělal třeba Airbus, Boening, nebo třeba koncern VW. Vždy je to právě kvůli image.

Škodě to bylo tehdy u zadečku, protože věděla, že si ČD bude muset od nich objednávat vždycky. Což se děje dodnes.

Lukáš Chytil

Jo a proto objednávají ČD desítky Panterů, jejichž kvalita je také diskutabilní.

Zyx

Ja bych pouzil jeste ostrejsi slovnik nez pan Sura. Predne proc by meli danovi poplatnici netransparentne prostrednictvim CD zaplatit nejake soukrome firme hrani si s vyvojem lokomotivy? Uvedomme si, ze do podobneho prusvihu se ritila zakazka na jednotky od CKD a po kolapsu CKD to bylo donebevolajici. To ze tu jezdi alespon pendolina je usilim ostatnich clenu z konzilia (ne uplne vsech). SKODA udelal a na mozne koncesionare (s know-how a kapitalem) podraz a tak to dopadlo jak dopadlo. Pokud by to byl i pres tu epizodu s CD o tak vynikajici vyrobek, tak by prisly objednávky ze zahranici. Ale… Číst vice »

Gargy

ČKD účelové potopili ,těch pendolino mnelo být 10 ks a taky byly dražší.

PvvS

Nj, ČKD nezvládalo odladit ani tramvaje a hrnulo se do naklápěcích jednotek.

Borek Soukup

Tak trochu nechápu předmět sporu. Vidím pouze fakt, kdyby ČD za vynaložené peníze koupily v roce 2004 Vectrony mohly mít za stejné prachy třicet lokomotiv a do dvou let. Zamyslel se někdo, proč je cena montáže ETCS tak vysoká právě pro 109E a ještě vyšší pro Pendolino? Není náhodou výše nabídkové ceny odvozena od problematiky montáže a následného schvalování k provozu? Uvědomte si, že v současné době v centru Evropy dominují Vectrony a Traxy. Proč asi? A proč si pan Jančura objednal Vectrony a ne řadu 380? Protože je soukromník, udělal si rešerži trhu a koupil dobře, nikoli tkzv. „nejvýhodněji“.… Číst vice »

Dusanh

Jen technická – vím, jak jste to myslel, ale v r. 2004 byly k mání Taurusy, ne Vectrony 😉
Asi tady někdo namítne, že Taurusy nebyly schválené pro provoz v ČR, resp. v dané chvíli nebyla k dispozici verze 1216. K tomu došlo později. Ale jedna věc je diskuse zde nebo na Káčku, druhá věc je „vítězství“ zahraničních lokomotiv na našich tratích.

Petr Šimral

V roce 2004 jsem vezl lokomotivu Siemens ES64U4 1216.001 ze Schirndingu na okruh do Velimi jako jeden z našich prvních kšeftů. Interoperabilní lokomotivy v elektrické trakci ještě nebyly a s přístupem provozovatele dráhy (tehdy ještě ČD) ani být nemohly a i z toho plyne vývoj řady 380, protože ten, kdo bude chtít jezdit v CZ, tak si to přece bude muset koupit, protože my mu zde nic jiného neschválíme…
No, naštěstí se tento přístup podařilo prolomit již relativně brzo, v roce 2010 jsme si už mohli dokonce vybrat, jestli chceme Siemens ES64F4 nebo Bombardier TRAXX MS2 🙂

Gargy

109ku koupili Slováci a Němci .Taurus se vyráběl v době kdy se vyráběly 109. Konec a ..pan umí věštit.

PvvS

A taky jak slováci dopadli..

Luboš Beneš

Jako u Chlumce -:)

tarten

Nevím nic o tom, že by Jančura objednával Vectrony. Kupuje Traxxy, pronajatých Vectronů se spíš zbavuje. Ne že by to měnilo hlavní myšlenku toho odstavce, i když na výhodnost může mít každý svůj názor.

Vlastimil Kocurek

Dnešní podnikání není o tom, že projektanti se hlava nehlava pustí do nějakého projektu, ale o tom, že výrobní společnost má přesnou vizi, má strategii, jak obstát v konkurenci, tedy včetně ceny, termínů dodání, etc. Sebesmělejší technický projekt, vyvinutý firmou, která si pak s ním neví rady, je odsouzen k zániku, přesně jako tato lokomotiva.

Y.K.

Dát mašinu doprostřed vlaku s řidičáky s ETCS na obou koncích. 🙂

tarten

Našlo by se pár nevýhod – bufáč jen pro část vlaku, pravděpodobně potřeba větší (dražší) vlakové čety. Ale bylo by to snad aspoň realizovatelné, pokud byste takové řidičáky sehnal. Což při zadání výběrka na novou techniku pro rychlíky není nemožné.

Gwann

lokomotiva se obejde po lávce na boku lokomotivy

Zlámalík

Proč? Když bude uprostřed, nepotřebuje stanoviště (jen takové to miniaturní pod oknem). Dostane přechodové měchy a bude se chodit uličkou v „powerpacku“ jako u Stadlerů.

Y.K.

Tak pár nevýhod by to mělo, ale možná by za +-60 mega byl nový řidičák i s ETCS, win win. 🙂

Petr Šimral

No jo, ale potřebujete dva 🙂

Y.K.

To jo no. 🙂 Na druhé straně jsem si naivně představil nějakou existující vratnou soupravu.

Jiří Kocurek

5 vozů z každé strany. Na 10 vozů by stejně byli potřeba alespoň 2 průvodčí a 1 vlakvedoucí.

Gwann

a jak 109E umí mít připojené dva řidičáky a přepínat mezi nima?

vbb

Ano, umí, je to i odzkoušené.

Jan

To by mě zajímalo kdo a proč tuhle konfiguraci chtěl zkoušet, to opravdu chtěli obejít instalaci ETCS přímo do lokomotivy?

vbb

Ta konfigurace se zkoušela před nějakými 15 lety při zkouškách vlakové komunikace a o instalaci ETCS se v té době diskutovalo nanejvýš v anarchistických kroužcích.
Zase nehledejte za vším konspiraci.

tarten

Jj, třeba se někdo zhlédl v USA, kde jezdí činné mašiny uvnitř nákladních vlaků běžně.

Zdendik

To jezdí, ale vůbec to není jednoduché na řízení a synchronizaci tahu strojů. A nejedná se o vícenásobné řízení, ale o bezdrátovou komunikaci mezi osádkami. V čele musí být někdo hodně zkušený.

Zdendik

Mám takové tušení, že tato konfigurace byla na zkušebním okruhu, když testovali komunikaci, místo přepřahání použili dva řídící vozy, co měli k disposici a loko byla mezi nimi. V podstatě náhoda.

Graylag

Vybourat TSI čela a pulty a navařit stěnu s návalky. A pak už jen poučit cetující, aby ve strojovně na nic nešahali 😀

Lukáš Chytil

Což u šotoušů vidím jako kardinální průser, až si budou chtít hrát na strojvedoucího.

Jiří Kocurek

Proč vlastně otevření dveří do strojovny shodí hlavní vypínač, když by stačilo říct fírovi aby tam na nic nešahal?

Problémy jsou ale i na podvozcích, to se touto úpravou nevyřeší.

tarten

Spousta lidí nepochopí, že jde o lokomotivu a ne prodejnu suvenýrů.

Oce

Jo to se povedlo. Za stejnou cenu tu mohl být dvojnásobek dokonale interoperabilních Taurusů, které tehdy Siemens sekal jak Baťa cvičky. Ale my jsme řekli ne, podpoříme domácí průmysl. Dnes ty Tauruse skupují po jednom ojeté, když teda náhodou je nějaký ke koupi. Jo, jestli jsme my Češi v něčem dobří, tak leda v prošlapávání slepých a drahých uliček.

Gwann

tak všechny ty kecy o podpoře domácího průmyslu jsou politicky či korupčně motivované kecy. jinak by nebyly potřeba.

že je výsledek mnohdy suboptimální, to je pro podobné prakticky typické

SaulGoodman

No přiznejme si, že to ale také spousta lidí chce. Takovéto „dřív jsme si vyráběli X sami“, nebo „proč to kupujeme od Němců, když Y nemá zakázky“ atd. se najde snad pod každou akvizicí zahraniční techniky, nejen té dopravní.

Že je to špatně, je jasné, ale ti politici to podporují také proto, že to mnozí chtějí slyšet.

Gwann

Obvykle jde o stejnou skupinu jako jsou voliči Ovara, Bureše a různi kremloboti. Prostě osoby neschopné se vyrovnat s realitou a porizujici si různá mentální šidítka.

Plus musíme zapocitat všemožné šibry a lobbysty. Sice to bude houby umět ale bude to zaručeně nejdražší

tarten

Zas až tak jednoduché to není. Siemens sekal jak Baťa cvičky Taurusy pro Rakousko atd, bylo jasné, že v ČR by tyhle kvůli „českým špecifikám“ jezdit jen tak nemohly. Byla to sice lepší situace, než když Škodovka neměla vůbec nic, ovšem říkalo(!) se, že Siemens nejevívelkou ochotu se se svou eventuální sérií pro ČR moc těm podivuhodným a hodně chaotickým špecifikám přizpůsobovat. To zní docela logicky, takže tomu i celkem věřím, jsem si ale vědom, že nám to říkali ti, co se rozhodli pro Škodovku.

Martin Toman

Viděl jsem tu ETCS kisnu otevřenou na Vectronu a nechápu co je na tom tak drahého.

Souhlas k posunu

Přitom to není žádná novinka….

Graylag

Zjednodušeně řečeno ty papíry co k tomu patří. Ale i výrobní náklady toho samotného hardware jsou pěkně mastné, protože i když to může vypadat jako tuctový počítač, je tam celá řada specialit, kvůli kterým se to vyrábí kusově – což prodražuje cenu.

Pokud máte pocit, že je cena neúměrná, není nic jednoduššího než si založit podnik a sám jednotky vyrábět. Pak možná uznáte, že ta cena bohužel není tak nereálné

Jan

Nebylo by teda jednodušší a levnější tlačit na zjednodušení té byrokracie? Požadavky na bezpečný HW i SW chápu, tam to snad má i návratnost díky menší nehodovosti. Ale to tvrdohlavé lpění na papírech, které jde do desítek milionů na každé vozidlo je přecejen už příliš, ne?

Zdendik

Ono je to tak drahé, že se jedná o kusovku, totální zásah do sestavení i ovládání schváleného stroje s nutností znovu projít schvalovacím kolečkem. Takže tak. Překvapilo mne, že u původních stejnosměrných Panterů po přestavbě na dvousystémové se muselo měnit nastavení brzd, a to je prkotina proti vestavbě ETCS.

tarten

Extrabuřtové zapojení, prozkoušení a vypapírování pro každou jinou lokomotivu.

Miloslav

Doporučuji, poslechnout podcast Cesty zdopravy.cz se Zdeňkem Chrdlem, tam je to krásně vysvětlené

Y.K.

To by mě zajímalo jak podle vnějšího pohledu na racky (ne ptactvo u řeky) poznáte cenovou náročnost. 🙂 Navíc většina ceny pro ř. 380 nebudou ty bedny, ale náklady na přebudování a hlavně schválení, což se při pár existujících kusech dost blbě rozkládá do série.

tarten

Problém 380 je i v tom, že to není vlastně jedna série ale spíš 20 prototypů. Sice byla snaha větší úspěchy a vynálezy na pozdějších prototypech promítnout i do prototypů starších v rámci sjednocování řady, ale i tak tuším, že se to všechno musí udělat jako pro několik sérií.

Y.K.

Hm, o to je to složitější.

Jiří Kocurek

Kdybys viděl otevřený server, tak taky nepochopíš, proč ten SW stojí tolik peněz.

Souhlas k posunu

Není nutno, aby bylo pořád veselo. A za srandu, ze kterou nikdo nenese odpovědnost(viz arbitráž), zaplatít prosím další pokračování.

Jarda V.

Tady je asi jen blbe, špatně a ještě horší řešení. 50mega kus je půl nové lokomotivy, nechat to jezdit bez ETCS půjde těžko, tam kam kde to bude možné se jednak nevyužije a jednak asi nemá schválení k provozu, prodat to půjde asi taky blbe (možná na Ukrajinu jako humanitární pomoc) takže to tak převést do Muzea a natočit další díl Zaslapanych projektu. Osobně bych to viděl prodat snad za 20-30mega kus a koupit Traxxe nebo Vectrona co už mají ETCS zabudované. A poslední možné řešení je počkat jak se to vyvine a třeba se zjistí že je to celé… Číst vice »

Graylag

Na Ukrajinu steží, jiný rozchod. Jinak varianta počkat opravdu nedává smysl. Na hlavních tratích výhradní provoz ETCS prostě bude a na vedlejších tratích provoz takhle výkonné lokomotivy nedává smysl – a to i kdyby bylo dořešeno zajíždění ne-ETCS vozidel do ETCS uzlů. Jediný smysl v čekání by byl přečkat vlnu největšího zájmu o ETCS jednotky a doufat v budoucí pokles ceny, ale to by mohlo trvat klidně deset či více let, během kterých by lokomotivy prostě chátraly. Navíc při zohlednění inflace reálný pokles ceny ani nikdy přijít nemusí.

Lukáš F.

Změnit rozchod je relativně o dost snazší než přidat ETCS.

tarten

Pokud jde o zvětšení rozchodu, což tady ano. Ale mohou tam být i jiné nekompatibility (šroubovka, zabezpečení, světla…). Nějaké náklady v případné ukrajinizaci jistě vzniknou. Ukrajina by vůbec udělala nejlépe, kdyby dala na hranice se západem kolej umožňující „automatickou“ změnu rozchodu jako je mezi Španělskem a Francií a zapracovala na změně sovětského rozchodu na evropský, zatím aspoň na nejzápadnějších tratích. Ne že bych jim to záviděl, mnohem horší než naše sjednocení na 25 kV~.

Graylag

Technicky snazší snad, ale ekonomicky je to sebevražda. Efektivně by to znamenalo vyrobit nově oba podvozky a ještě k tomu upravit skříně. A samozřejmě udělat kompletně nové papíry. Viděl bych to na takových aspoň 20 milionů na kus. Což sice možná bude levnější než ETCS, ale extra výhodný kauf to pro UA nebude.

tarten

UA chce do EU. Dřív nebo později bude stát před rozhodnutím, jestli nebude chtít VRT, aspoň z Polska do Lvova a Kijeva. Pak bude otázka rozchodu docela vážnou otázkou, přinejmenším pro tuto trať. Také pak bude konfrontovaná s otázkou orientace zahraničního obchodu vozeného po železnici. Navěky bude jezdit většina do Ruska?

PvvS

Do té doby z těch 380 bude hromada šrotu.. Ještě větší než jsou teď.

Ondřej

VRT na normálním rozchodu do Lvova už je prý i v nějaké rané fázi příprav.

tarten

Přesně tak. Ty mašiny mají odježděno přes 10 let, takže když se nechají jezdit jak dlouho to ještě bez ETCS půjde (třeba ČD ukecají SŽ, aby u Plzně a ČB byl výhradní provoz co nejpozději), a pak už budou mít odježděnou ještě významnější část životnosti. Po prodeji za pár desítek mKč se pak už dá zbytek životnosti nahradit už tou zmíněnou půlkou Vectronu a nebude to vypadat jako až taková ztráta.

Petr Šimral

Úsek Plzeň (mimo) – Cheb (mimo) je již hotov a staví se úsek Beroun – Plzeň…

tarten

To je samozřejmě dobře, mě ale jde o to vyhlášení, že provoz bude výhradní.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Šroťák a autogen.

zdeněk

A Škoda nic? Škoda na to s..? Je to její vizitka.. Mě pantery taky neoslovují.

vbb

A Škoda by měla co? Namontovat tam to ETCS, nejlépe zadarmo?

tarten

Škoda by mohla začít třeba tím, že by vrátila tu „pokutu“, kterou v arbitráži získala na základě smlouvy sepsané v její prospěch na základě korupce.

vbb

Škoda je svým vlastníkem, aby o tom mohla rozhodnout? Nebo to akcionáři na valné hromadě už schválili? Nebo o tom rozhodl soud?
Si to představujete jak Hurvínek válku, což je samozřejmě jednodušší než o tom přemýšlet v souvislostech.

tarten

Akcionáři snad nechtějí zisky, které samozřejmě do určité míry závisí i na pověsti a dobrých vztazích, ze kterých plynou reference na prioritním trhu? Vyprávějte o přemýšlení v souvislostech.

vbb

Akcionáři samozřejmě zisky chtějí a asi viděli, že i kdyby se oné tučné „pokuty“ vzdali, tak by jim to srovnatelné zisky v budoucnu (= dnešek) ani nepřineslo.
Nebo snad Škoda živoří a nemá co dělat? Já to vidím že naopak, i přes „špatnou pověst“, nestíhá vyrábět.

tarten

To nestíhá, netýká se to ale lokomotiv. Zjevně jim (kromě spousty neželezničních zakázek) stačí EMU, a upřímně řečeno, divím se ČD, že jim v tom jdou tak na ruku.

Jan

Zadarmo ne, ale mohla by nabídnout instalaci s nižší cenou, jelikož má ke své lokomotivě vešerou dokumentaci.

vbb

Cena dokumentace je zcela okrajová položka. Naprojektovat se to musí tak jako tak, mašina se konstruovala před 20 lety a pochybuju, že je (i v té Škodovce) někdo, kdo si dodnes všecko pamatuje do posledního detailu a byl by to schopen namalovat bez podrobného studování dokumentace.

V.P.

Jsem asi laik, ale do 380 není možné instalovat ETCS, které ŠT montuje do německých 102, případně je nějak uzpůsobit??? Určitě Němci ETCS pro nové stroje toto požadovali. Snad nebyli tak hloupí. Neměli by ČD jednat se Škodou, když už kvůli nim se stala 380 nejdražší českou lokomotivou. Díky všem za reakce.

Graylag

Proč by DB Regio mělo chtít ETCS když mají LZB? BR102 má na ETCS přípravu, ale z výroby osazeno není. A ani nevěřím, že by jej v dohledné době dostaly (na NIM jej prostě nepotřebují).
Druhá věc je, že i kdyby tam ETCS bylo, 109E1 a 109E3 jsou v mnoha ohledech hodně rozdílné stroje. Není jistota, že by řešení z jedné řady šlo prostě přenést do druhé. A zcela určitě by nešly přenést s tím související papíry.

zdeněk

A když mají slováci ETCS v ceně lokomotivy. že..

Jouda

ETCS říkám to pořád a dokola. Zlo pro železnici ze všech stran. Pozitiva, jichž si nikdo nevšimne, ale negativa které nedají zapomenout ještě desítky let .

Miloš

pozitiva to má, ale těch lze plus mínus dosáhnout i s PZB/LZB a mimo jiné také nepřetěžováním zaměstnancům

Dan

Jestli ono to není taky tím, že joudové na dráze kupovali malé série předražených atypů 😉

Petr

Doporucuji přejit na kapky. Prášky devastuji .

Graylag

Tenhle pohled by dával smysl, kdyby se nikdy nezastavil vývoj českého zabezpečovače a ten byl dnes na podobné úrovni jako ETCS. Jenže on se zastavil a dnešní úroveň zabezpečení české železnice už jednoduše není adekvátní současné době. Za téhle situace je ETCS jediné smysluplné řešení.

Znalec

ETCS je další krok k přesunu přepravy zboží na silnici. Ostatně deklarováno EU v roce 2025( pro velký úspěch posunuto na 2030) podíl železniční nákladní dopravy na 30 pct. Našlápnuto máme skvěle Rakousko 30, ČR asi 20, ostatní okolo 15. Přesně před tím varoval americké zákonodárce W. Buffett, i když v USA je situace hlavně díky osobce jiná. Podíl nákladní přepravy 50pct.

Jiří Kocurek

A to tam mají ATCS/PTC, které mělo zajistit další přesun přeprav na silnici

Frantisek

Otázkou je počáteční stav… A také ostatní kroky, které třeba u nás ten podíl vlaků v minulých letech pomohly úspěšně snížit…

tarten

Hm, 50%. Když s USA se těžko srovnává. Dá se např. vykřikovat, že v USA není ani tolik železniční síť jako spíš obrovské soukromé vlečky, že osobku aby tam jeden hledal lupou, protože byla cílevědomě zlikvidována zvnějšku, že jak se nákladce skvěle daří, když osobka neotravuje, že mají úplně jiné vzdálenosti i průjezdný profil atd. Je to prostě nepodobné. Samozřejmě bych si také přál, aby podíl železnice na nákladce byl 50%, nebo jak sní někteří zelení, dokonce 75%, ale rozhodně se toho nedožiju.

Znalec

A co tam asi píšu. Tak tedy polopatě. Po sérii nehod vlaků v USA chtěli zákonodárci nařizovat zabezpečovače, lepší a lepší hejblátka po vzoru Evropy. A Buffett jako majitel BNFS je přesvědčil, že přetechnizováním dojde ke ztrátě podílu žnd. U nás se ETCS najebe na každou vlečku viz Týn (už tam je připraven), ostatně kdo by si nechal utéct takový kšeft za peníze těch druhých.

Peeetr

Vyjezdit je co to půjde tady. Teprve až to vůbec nepůjde, tak je 1-2 roky skladovat, ověřit si v té době znovu cenu za ETCS v době po instalační špičce, a až pak prodat do zahraničí tomu kdo nabídne nejvíc.

Daniel Jablonecký

Vás by si měly ČD najmout jako poradce!

Dušan

V písemné zprávě zadavatele se ale nic o ekonomické nevýhodnosti nepíše – jediný argument pro zrušení zakázky je uveden jediný účastník v soutěži – ČD Telematika.Jenže ten stejný případ jsou i Pendolina kde byl taky jediný účastník v soutěži a opět pouze dceřinka ČD Telematika a nikdo soutěž nerušil.Takže argument ČD mluvky je vylhaný. Navíc 44 mega je moc,ale když je to imrvere ten samý případ za 59 mega do Pendolin tak je nabídka ekonomicky výhodná ?Navíc ETCS do Pendolin podle smlouvy znamená homologaci pouze ČR a Slovensko..všechny ostatní země kde je Pendolino schváleno mají smůlu..je to stejné jako treba… Číst vice »

Dušan

OK, beru, jenže takto to není napsané v písemné zprávě, kde se operuje pouze s jediným účastníkem. A ještě by mne zajímala jedna věc – těch 44 mega bylo pouze v případě – stejně jako u Pendolina – že by 380-ka byla schválena pouze v ČR a na Slovensku ? Nebo to bylo včetně schválení v Rakousku/Německu/Maďarsku ? V původních – tj. dnes již zrušených soutěžích – byl totiž původní požadavek to s ETCS schválit všude, tj. nikoliv pouze ČR+SK. Pokud by to totiž bylo schválení všude, tak je ta cena naprosto přiměřená – spíš nižší než obvyklá, pokud pouze… Číst vice »

Lukáš F.

Já jsem asi úplně blbej, jo, ale měl jsem za to, že ETCS se dělá právě kvůli interoperabilitě a ne že se to musí schvalovat v každé zemi zvlášť? Nebo je blbej ten, kdo to takhle vymyslel?

tarten

Jsme na železnici 😀 Ke všemu shodnému se musí vždycky okamžitě udělat něco úžasně skvělého v každém státě extra, co tu shodnost mezi státy zničí. To je tradice už od 19. století.

Dave

ETCS pracuje v součinnosti s národním zabezpečovačem (PZB, Mirel atd.). Samotné je k ničemu.

vbb

Ale jděte…

Tomariero

Pendolino hlavně potřebuje dvě sady ETCS, na každou stranu jednu.

Dušan

To není mantra…může to tak být, ale nemusí..doba, kdy tomu tak takřka vždycky bylo je dneska už dávno pryč. Navíc nikde není veřejně publikována informace o dvou mobilkách, jenom bylo publikováno to, že dodavatel OBU bude ALSTOM.
A i kdyby byly ty mobilky v 680-ce nakonec dvě (= OK, může být), tak je to cena železa a největší náklady jsou na certifikaci a schvalování, takže to není tak, že u dvou mobilek se cena násobí dvěma.

Gwann

jen u pendolina byste při neinstalaci „vyhodil“ i vagóny, navíc je tam i vložený trakční vůz, který bude tak potřebovat nějak napojit atp.

pendolino znamená minus lokomotiva a 5-6 vagonů. což je nákladově cca 350-450 mio minimálně.

109E je nahraditelné za 100-110 mio např. vectronem.

trošku rozdíl, ne?

Jiří Kocurek

To není mantra…
Ano mantra je totiž toto: „Předpis je psán krví“. Akorát ta D3 už několik vlaků zastavit nedokázala.

Bert

Pendolino stálo asi 700 milionů, 380 i s arbitráží asi 170. Když vyřadíte 380, musíte koupit novou lokomotivu. Když vyřadíte Pendolino, musíte koupit šestivozovou jednotku nebo lokomotivu a šest vagonů.

Frantisek

Přepočet je fajn, ale dělat to nemusíte. Můžete nakoupit autobusy. Infrastruktura se na to stejně průběžně chystá, a aspoň nebude potřeba tolik zastavovat zbývající nákladní vlaky…

Tukan

Záleží, jestli to někdo dokáže udělat levněji jak Telematika a kde by lokomotivy bez ETCS jezdily…

vbb

Tady na Zdopravy je mnoho těch, co jsou přesvědčení, že za milion to musí jít udělat i se ziskem.
Jen nevím, proč se teda do té soutěže nepřihlásili taky 🙁 .
Mohli nabídnout 10 M, vyhrát, neskutečně na tom vydělat, být do konce života vysmátí a ještě mít dobrý pocit, že pro železnici udělali něco pořádného.

Jan

Možná by se vyplatilo vyvinout AI na řešení toho papírování kolem, když to tvoří největší část nákladů. Takže je to spíš softwarový problém 🙂

medvěd

380 mohla být perlou, nyní je přítěží. Bohužel nynější prostředí neustálých událostí nám zdecimuje peněženku, nejen ČD a.s.

Augusto Pinochet

…mohla, kdyby ji nevyráběla škodovka…mohla, kdyby byla delší…mohla, kdyby ji projektovali a konstruovali zkušení lidé…

Miloš

Asi tak, ač raději preferuji české zboží, věci apod, tak tady musím uznat – v Česku neumíme vyrobit moderní vlaky a chtělo by to v tomto případě jít rakouskou cestou a založit vozový park na několika desítek Raijletech, CityJetech, Vectronech, Vectronech dual, EcoCityJet, jako motorové koupit nějaké Pesy a konec a ač jsem odpůrcem divokých privatizací – nebylo by možná od věci, kdyby Škodu Transportion koupil Siemens, ale nechci sem tahat politiku. Jednodušší a primitivnější stroje (362, 163, 854, 843, 810, 110/210) ač v porovnání se západní technikou byly o něco málo pozadu, vyrobila Vagónka Studénka dobře, slouží nám spolehlivě… Číst vice »

Geralt

Netvrdil bych že neumíme vyrobit moderní vlaky. Pantery, obzvlášť ty třetí generace jsou fajn. A rozložení interiéru do toho netahat – to je věc zákazníka jak si to nechá nakonfigurovat.

vbb

Vy jste teda odporník.
362, 163, …, 110/210) , vyrobila Vagónka Studénka
Myslíte?

vyrobila Vagónka Studénka dobře, slouží nám spolehlivě do dnes,
O problémech s 843 nebo 363/163 jste neslyšel? Jaký to byl na počátku jejich provozu průšvih?
Dokonce i 830 byly v počátcích veliký průšvih, a to hned v několika oblastech – pojezd, regulace,…

Za 20 let se bude na 380 vzpomínat jako na skvělá vozidla.

tarten

Fakt? I na Martinskou pomstu se vzpomíná jako na něco fantastického?
I když 363/163 měly podstatné dětské nemoci, zbavily se jich. Jak se 380 zbaví toho, že z ní nikdy nebude velká série, že je horší ale 2x dražší než konkurence, a přesto se jí rychle blíží deadline?

vbb

Martinská pomsta nikdy pořádně nevyjela, 380 tu jezdí skoro 15 let. A moc bych nevsadil na to, že velká část problémů je zanedbanou údržbou. Když se v garanci o mašiny starala ŠT, tak zásadnější stížnosti nebyly.

tarten

Vždycky když se řekne zanedbaná údržba, musí se říct i B – jaká je náročnost na předepsanou(!) údržbu, časová i finanční.

vbb

Takže když je něco náročné na údržbu, tak je správné tu údržbu nedělat a pak jen breček, že je to rozbité?

tarten

Když je něco podstatně (ne jen trochu) náročnější na údržbu než konkurence, je potřeba si to v hlavě připočítat ke kupní ceně a vůbec to nekupovat. Je to velmi podstatná nevýhoda.

IGCT

Nejvyšší čas tyto bastardy prodat daleko od ČR.

noerf

ČD se dostali do nelehké situace, buď vyřadit svou vlajkovou flotilu pendolina a nejnovější lokomotivy v majetku, nebo do nich investovat peníze, které se nikdy nevrátí.
Otázka je, proč se ČD Cargo dokáže vysoutěžit ETCS za poměrně nízké částky u různých dodavatelů a ČD má většinou jednoho zájemce to vlastní dceřinou společnost s cenou, která se nikdy nemůže u těchto strojů vyplatit.

vbb

Telematika dodávala i pro Cargo.

Gwann

Cargo soutěží pendolina a 109E?

Gwann

PS: u pendolina se cena cca 60 mio za jednotku stejně vyplatí. pokud byste tyhle prachy nevynaložil, musíte koupit nových 5 vozů, loko a řidičák. takže porovnáváte náklad 59 mio vs. 350-450 mio (s dodávkou bůh ví kdy)

u 109E porovnáváte 44 mio vs 110 mio.

tudíž poměr nových nákladů a sunk costs je dost jiný

tarten

Funkci vlajkové lodě už převzal ČD railjet.

SYN

Tak ještě bych řekl že je možné že se po opadu „špičky“ v instalacích ETCS cena trochu sníží… i kdyby to mělo někde pár měsíců postávat… mezitím holt zkoušet jestli by to někdo nekoupil.

Ondřej 2

Tak zase v dráhy vlastní v Telematice 70%. Stačí jenom pohlídat, aby ty peníze přitekly zpátky 🙂

Baraba

Vlastnily…..

tarten

Čili vlastní, již 100%.

Jiří Kocurek

Ano, najednou je vyvádění zisků z firmy dokonce žádoucí.

PS: Jakže fungovalo to tunelování, které mnozí tak nenávidí a přitom by sami použili tytéž postupy?

tarten

Tunelování je jedna věc (například prodávat dceři zjevně předražené služby), chtít ale po dceři odevzdávat velké zisky je docela legální.