Nejasný osud lokomotiv 380. Rozhodnutí o jejich budoucnosti padne nejdříve ve druhé polovině roku
Lokomotiva řady 380, ilustrační foto. Autor: České dráhy
ČD Cargo už o lokomotivy nemá takový zájem. Rozhodování ovlivňuje nutnost instalace ETCS.
Může už jezdit na DB Netz?
Tak není čemu se divit. Je to v podstatě kusovka bez větší podpory výrobce a levného servisu. Ekonomický to nedává smysl. Někde to asi dojezdí. Ideální by bylo se toho zabavit.
Čím unikátnější stroj, tím dražší podpora.
Ať už si každý o této řadě myslí cokoliv, byla by velká škoda tyto lokomotivy vyřadit z provozu či je prodat někde mimo ČR. Je to jediná lokomotiva ČESKÉ VÝROBY, která umí jezdit 200 km/h a ve své době šlo o výbornou lokomotivu, jejichž výhody zastínily nevýhody a různá negativa s arbitráží apod. Naprosto chápu, že to nejsou dokonalé lokomotivy a že Škodovka je neudělala takové jak bychom si představovali, ale nikdo nemůže zpochybnit, že by byly až takový faux pas, jezdí poměrně dobře a osobně bych jejich udržení v provozu u ČD a na našich tratích uvítal. Snad je… Číst vice »
Nejdražší lokomotiva na světě co nemohla být nasazena na plánované výkony. To je faux pas hodné Guinessovy knihy rekordů.
Vlastenectví není pro provozovatele významné rozhodovací kritérium. Jestli je „škoda je vyřadit“ určitě interně posuzuje podle mnoha technických a ekonomických kritérií. A k tomu (doufám) nějaká dlouhodobá strategická koncepce unifikace a rozvoje provozovaných vozidel.
ČD pokud chtějí být konkurenceschopné tak na musí koukat na ekonomiku a ne jet na nacionální vlně.
řada ČS200 pro Sojúz uměla 200 už před 50 lety
Další info k osudu na podzim.. Od prosince začíná ČD na Jihu platit nová smlouva na šest let. Předpokládám, že nám tedy na podzim oznámí, že se všechny 380 přesouvají na Jih. Etsc nikdo neinstaluje, protože tam nebude zatím třeba. Stařičké Plecháče už se na výměnu třesou. V ČB se staví nová opravárenská hala, servis by se mohl soustředit tam. Když se opravila ta nádraží, tak i vlaky na nich by měly trochu reprezentovat. Je to pořád relativně nová lokomotiva, stála dost, zbavovat se jí nikdo nebude. A z ČR nepůjde. Prezentování nepotřebnosti a nevyužitelnosti stroje je možná normální vyjednávací… Číst vice »
Z Prahy do ČB bude výhradní provoz od příštího roku, takže na Jihu by mohly jezdit jen Plzeň-ČB, a na to je jich až moc
Jeste na Jihlavu by to teoreticky šlo
Nešlo, protože bez ETCS do Veselí nedojede
A v úseku ČB – Nemanice ETCS nebude?
No a do ČB by zajet mohly? Stanice budou mimo etce?
Myslím že SŽ přeceňujeme, letošní výkon v Etcs byl na ni až až. Nedivil bych se posunutí min. na konec 2027-zároveň s Beroun-Cheb. Tehdy by řešení již být mohlo.
No když se to bude protahovat dostatečně dlouho, tak třeba i to ETCS zlevní a lokomotivy ho dostanou.
Ta lokomotiva, ať je jakákoliv, především doplatila na tehdejší vedení Škodovky. Starověká poučka říká “ můžeš brát málo a často, nebo hodně, ale jen jednou“. Jednáním s ČD se Škodovka zdiskreditovala u všech dopravců široko daleko a lokomotivy už u nich nikdo dobrovolně nekoupí. Jen je mi líto inženýrů a dělníků, kteří na tom strávili kus života s přesvědčením, že zase má Škodovka kvalitní lokomotivu na vývoz. Jejich práce přišla vniveč a Škodovka s lokomotivami skončila, jen a jen proto, že tehdejší vedení vybralo možnost „hodně, ale jen jednou“
Já bych spíš viděl značnou podobnost s LIAZem a jejich Škodou Xena. S vidinou zisků se výrobce pustil do nejprestižnějšího segmentu a přitom značně přecenil svoje schopnosti.
Tak spíš jestli to nebylo hodně a často…
Tisíce zaručených info a ono to bude vše jinak. Jako tradičně v mnohém.
Dobrá volba
Největší ostuda v ČR u které nechápu že nedošlo zakazu účasti Škody na několik let v soutěžích díky kterému bychom měli jinak modernější vlaky ze západu místo podobně strašných Interpantherů
Soud a pokuty pro ČD by třeba Škoda stáhla kdyby měly ČD eso v rukávu a trochu jim vyhrožovaly
Za 1.: je to InterPanter i přesto, že latinsky je rod velkých koček Panthera.
Za 2.: ano, 660 není dokonalý, zejména co se týče uspořádání interiéru.
Za 3.: Regiopanter je náhodou fajn. První generace sice měla dětské nemoci, ale ty později vyrobené jsou naprosto funkční.
Interpanter krom interiéru i sebou dost háže při jízdě vysokou rychlostí…
To všechny vlaky z celé té rodiny Panterů. Klidnou jízdu jsem nezažil ani u jednoho
Trochu mi to připomíná anabázi s OT Pandur v armádě.
Co je vlastně největší chyba této lokomotivy ? Asi napíšete, že úplně všechno.. Podvozky příliš blízko u sebe?
Ale výkon, akceleraci má slušnou, rychle reaguje při stahovačkách atd…
Díky
Oprava, dvoukolí
Ač je to smutné, tak největší problém byl podle mne přístup výrobce. To, že to neuměli včas vyvinout, schválit ani ze začátku spolehlivě provozovat z toho vychází taky 😀
Neschopnost výrobce
Za mě ,nejlepší lokomotíva na které jsem jezdil. A že mi toho pod rukama za 35 let praxe prošlo.👍
Ale tak to je obsažené v původním článku už. Je to prostě paskvil. Siemens nabízí Vectron v hromadě všemožných konfigurací od různého rozchodu, několik variant s dual-mode, last-mile, různé zabezpečovače a v podstatě vše co potřebujete, a když ne, tak to dokážou přidat. Škoda pořádně neví jak tam retrofitovat ETCS OBU. Ano, v roce 2010 to vypadalo strašně super, že to má kapku nižší dynamické zatížení a lépe to vyhovuje specifickým podmínkám tehdejší sítě SŽDC. Jak masivní komerční i provozní úspěch tohle nahňácání všeho v honbě za trochu lepšími parametry byl teď vidíme všichni.
V každém případě skvělá zpráva
Skvělá zpráva je, že snad v Lighthouse dostali rozum a zjistili , že s tímhle výrobkem naštěstí ani na Balkáně není radno počítat. A “ národní dopravce“ se bude muset honem rychle rozhodnouti, bo výhradní provoz na dalších tratích se blíží.
A tam kde už ETCS je, stejně přijdou o Ex a R ( západ atd..).
A jak by je chtěli na Balkáně servisovat, tam stačí jiné lokomotivy
Když v Bosně můžou servisovat Talgo, třeba se jim podaří nabulíkovat, že potřebujou i 109e…
Tyhle lokomotivy mají od začátku prostě smůlu. Škoda je vypustila příliš brzy. Strašně dlouho trvalo než získala všechna možná oprávnění pro provoz. A přes počáteční mouchy se zjistilo že jde vlastně o výbornou lokomotivu. Strojvedoucí si ji oblíbili. Dokonce s ní jezdí radši než s Vectronem. Na netu jsou rozhovory strojvůdců jak jsou s lokomotivou spokojeni. Jaky ma výkon, start a obsluhu. Jen jim chybí místo pro druhého v kabině…..no a poslední hřebíček zasadil sám ředitel Škody, že škoda vyrábět lokomotivy nebude…je to škoda mohli přijít s další řadou , vychytat mouchy a mít bezkonkurenční lokomotivu..
Chyba CD byla ze jich bylo jen 20, stejne jako 7 Railjetu, 7 Pendolin apod…
Az CD dostanou koule a pujdou cestou OBB tak si predstavuji zakazku na 100 – 150 lokomotiv. Umite si predstavit kdyby se misto 7 Railjetu jich vzalo 70? Jak by to skokove zmenilo uroven cestovani v CR?
Zakázka na stopadesát lokomotiv vlastně dávno proběhla = vectron
Za to, co se zaplatilo může Škoda ještě 50 s ETCS dodat.
Máte pravdu.
presne tak, to isté by sa malo urobiť na SK
Doplňte 10 InterJetů a 20 ComfortJetů a jste rázem na 37 soupravách. S tím už se dá něco dělat.
No byla šance jich mít 16. Ale tehdejší úřednická vláda řekla NE.
Ptal jsem se strojvedoucích z Budějovic na toho kolegu, co tady nedávno básnil o 380. A víte, co mi řekli? On nemá Taurus, nemá podle čeho srovnávat a tak ví prdlajz. Taurus je komfortní \\ tichá mašina na osobku. S Vectronem je to o něco horší. Tam je to o tom, že nákladní mašinu naučili jezdit rychlík.
Myslím, že vedení firmy má více informací (a odpovědnosti) k tomu, aby rozhodovalo, co se bude vyrábět, než my. Škoda je malá firma, nemá tolik personálních a výrobních kapacit, aby měla výrobkové portfolio široké jako Siemens. Dává smysl, aby se soustředili na některé segmenty a ty rozvíjeli – technicky a obchodně.
Nakonec to tak dopadne, že se 380ka vrátí na čelo rychlíků, poslední dobu si na ni nikdo nestěžuje. Průběh nasazení trochu připomíná peršinky.
„Jednou z variant je také ponechání lokomotiv u Českých drah a jejich vybavení ETCS.“
Kéž by…
Ono to nakonec takto dopadne, protoze byly dost drahe na to poslat je do srotu v podstate stale na pocatku sve zivotnosti.
Kolik peněz se v tom utopilo je irelevantní. Důležitý je kolik peněz bude stát jejich uschopnění (tedy především ETCS).
Na počátku životnosti ne. Spíš tak v 1/3.
Nechápu proč. Aby bylo u ČD víc typů a šotouši měli co fotit?
Když si to tak vezmete, trochu větší rozmanitost je vždycky lepší, než kdyby to tu jezdil samý Vectron, který dnes jezdí na mnoha expresech i nákladech a je ho všude víc než dost. Navíc Zátopek má budoucnost, je jen o něco málo starší než byli vyrobení první Vectroni a mohl by sloužit v pohodě jako výrazná posila k současným 362 a 193. Focení je pak to nejmenší, ale právě ta rozmanitost tomu dává šmrnc, ono hlavně jde o ten princip v případě těch lokomotiv.
Jasně, o focení nejde, ale větší rozmanitost tomu dává šmrnc.
Unifikace vozového parku šetří dopravci velké peníze. A o tom to celé je.
Lepší se jich zbavit
klasičtí čecháčci, když to vypadá že něco leží na zemi, tak si hlavně kopnout a pak ještě párkrát. 20 kusů a nějaké v SK, to není málo.
Provozovat (teď už) 19 lokomotiv je asi o něco smysluplnější než 2 (ZSSK) či 6 (DB), ale jak z hlediska jednotlivých dopravců, tak výrobce, je to strašně málo.
A 6 u DB