posily_do_teamu

Nejasný osud lokomotiv 380. Rozhodnutí o jejich budoucnosti padne nejdříve ve druhé polovině roku

Lokomotiva řady 380, ilustrační foto. Autor: České dráhyLokomotiva řady 380, ilustrační foto. Autor: České dráhy

ČD Cargo už o lokomotivy nemá takový zájem. Rozhodování ovlivňuje nutnost instalace ETCS.

Odebírat
Upozornit na
guest
216 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Happy

Ale nebojte. Jestli má Škoda řešení zástavby ETCS, tak si ho patřiční lidé prolobují ať to stojí, co to stojí. Tuhle mašinku jsme neměli pojmenovávat po Zátopkovi, ale po černokněžníkovi Zababovi, protože takovou mašinku nikde žádný nejvyšší pan železničář nemá….

Jumbotron

Takový komentář hodný k ocenění Darwinem jsem už dlouho nečetl. Za mě by ta lokomotiva měla dostat ETCS, ty peníze už jednou za ni byly uhrazeny. Jezdí tady kdejaké Dragony, Griffiny , apod. polské výrobky. Proč by značka, která navazuje na umění našich předků, neměla pokračovat. Ponechme čím si prošla v minulosti a buďme aspoň hrdi na poslední výrobek naší české strojírenské železniční školy.

Gwann

Hrdi zde muzeme byt akorat tak na symbol podivnych vztahu a nekompetence nasi statni masinerie. Tot vse.

A ano, vyrobili jsme masinu. Jen tak blbe a jeji vyrobce se choval jako tokicy nenazranec, ze je posledni

Tomáš Záruba

Ten argument s ETCS na Balkáně nicméně lze 1:1 použít i na laminátky. Tak by se mohlo ETCS nakonec dát i do 230, když 240+242 jej budou (?) mít a jde fakticky o shodné loko.

SYN

To by přišlo na to, jestli jsou shodné nebo jen „skoro“ shodné… respektive jestli by musela být další prototypová zástavba nebo ne…

David Peca

Řekl bych že rozdíl mezi 380 a 230 z pohledu ČD Cargo je, že 230 už vlastní.

Jindřich

Jak to tady čtu, tak mám pocit, že je rozpočet ČD bezedný. Prostě všude si nakoupíme nový lokomotivy VECTRON a Škodovky pošleme do šrotu. 🙂

Robert Pražák

Já taky nechápu tu averzi vůči loko 380.

tarten

Nejde o averzi, ale o ekonomiku. 380 je bezedná díra na peníze, koupit místo ní Vectrony rovnou nové, s ETCS a menší poruchovostí je rozumnější.

SYN

Ta averze je především proti výrobci, který si za ně nechal „nasypat“ asi tak o dvě miliardy víc než by stály jiné srovnatelné lokomotivy (granty + vyšší cena + vysouzená pokuta). Dvě miliardy nejsou zrovna málo, například mohlo být těch loko zhruba dvakrát tolik…
Osobně jsem už tehdy psal – netvořte prototyp, kupte licenci a vyrábějte něco už zavedeného.

Daniel Jablonecký

Kdyby vás tehdy poslechli, mohlo být všechno jinak. Já taky nechápu, že se výrobci lokomotiv víc neinspirují v komentářích na Zdopravy a neupraví podle nich svoje byznys plány.

SYN

Hm, neříkám to proto že by se se mnou měl každý o všem radit, jen říkám že můj názor na 380 se nemusel měnit…
Snaha o nekritickou podporu domácího výrobce dopadla podobně jako jistý projekt L-156 – taky to vypadalo jako dobrý nápad, ale nebyl.

Jumbotron

Problém je, že našemu průmyslu se házely a budou házet klacky pod nohy. Stejně budeme navždy v područí blahoslaveného Západu. Ještě že aspoň zachránili Tatru.

tarten

Samozřejmě nejde ani o žádnou averzi vůči výrobci. Od té doby se od něj koupily násobky dalších vlaků a za násobky sumy, co stála ta dvacítka 380. Jde prostě o to, že investovat další víc než miliardu do 19 mašin, aby byla výsledkem sada mašin horší než tatáž životnost ve Vectronech je – řekně pochybné. Jestli by Škodovka přišla doopravdy s tím, jak to udělat levněji a bez zmrzačení o tu polskou krabičku, pak by možná stálo za to začít uvažovat. Zvlášť, jestli by se pak ty mašiny provozuschopností těm Vectronům začaly blížit (nevěřím).

tarten

…ale ani tak by je to za Berlín, za Linec nebo za Vídeň neudělalo ani zdaleka tak vhodné jako Vectrony.

Miloš

Jsou to v reálu velmi výkonné a oblíbené stroje.
Ačkoliv machinace Škoda, ČD a Ministerstvo dopravy těm lokomotivám neprávem udělalo špatnou reklamu.

Libor

Což jako nějaký postrk přes ty naše hory… 😉

vlk

I ten postrk musí mít zaplé to ETCS (na ETCS).

Lokfürer

Kdepak, u nás je nutno mít ETCS aktivní na čelním vozidel ať už hnacím nebo řídícím, jestli tam vzadu někde je další lokomotiva či ne už zařízení nepozná, základ je na čelním zadat správnou délku celé soupravy vlaku, příkladem by mohlo být Lv dvojče, syslograf nebo railjet, při sunutí, vzadu na hancím vozidle fakt nikdo nebude sedět aby mačkal čudlíka, prostě tam je ETCS vypnuto, tak jako by bylo na zavěšeném postrku, problém by nastal leda kdyby bylo postrkovou mašinku bez ETCS poslat jinam smotnou

Lukáš Chytil

To není tak úplně pravda. Každé ČINNÉ hnací vozidlo musí mít v činnosti ETCS, akorát tam dáte režim „nikoliv vedoucí“ NL.

Lukáš Chytil

Ještě se doplním, obsazené strojvedoucím. Samozřejmě pokud je to souprava s lokomotivou na konci, kde nikdo není a je řízena zepředu, nemusí mít zapnuto ETCS. To samé platí pro lokomotivy na kabel.

Lokfürer

To je jedna možnost, v našich podmínkách ale je povinnost mít zapnuto a aktivní na čele vlaku, vlaková za přípřeží, vložená nebo postrk v současnosti u nás není povinnost mít zapnuto ani v režimu nikoli vedoucí, by se pak nedalo ani přepravovat vozidla s prouchou ETCS ani vlaky bez jako se teď často stavá na hradečanech kdy jsou odkloněni na koridor mezi Prahu a Poříčany, kde 162 nemaj co zapnout a tak je tam přetahuje něco co má fungující etcs, většinou 362

Dušan

Jenže staré mobilky (BL2 – SRS 2.3.0d) nemusí mít třeba režim „nikoliv vedoucí“ – tam pak opravdu není jiná možnost než ETCS natvrdo vypnout.

PetrM

Pouze vedoucí hnací vozidlo musí mít ETCS, nepište tady kraviny a nastudujte si pokyny SŽ.
Postrkové, vložené nebo vlakové s přípřeží klidně bez ETCS.

Daniel Jablonecký

A když postrk odvěsíte, tak pak s tou mašinou budete šíbovat čím?

Gregyros

ETCS přeci pro posun neplatí..

libor

pověsit na jiný vlak jedoucí opačným 😉

none

Stále je lze použít pro nostalgické jízdy.

126975

Ještě 3 lokomotivy 1216 taky stejný problém.

Robert Pražák

Hlavně řidičáky k RailJetům.

Tomáš Záruba

2 dny zpátky jsem jel z Břeclavi do Prahy rakouským RJ (v poledne), a jelo se řidičákem napřed.

Joe

Ano, také jsem jeden spoj takto zaznamenal. V kabině bylo lidí jak zrzavejch mravenců, asi testovací jízda. Jinak ale stále jezdí s loko vpředu.

Filda

Rakouské ŘV Railjetu ETCS mají, v poslední době se tam zprovozňovalo (- chápej, nahrávaly se klíče pro ETCS v Česku).
ŘV railjetu ČD ETCS nemají vůbec, zatím.
Proto se české rajčata musejí tahat mašinou vepředu, rakouské ne.

v

V Rakousku/Německu a pod, cargo je sfoukne

Karel

Napadlo mě jejich nasazení ještě třeba na R20 tam by se taky 380, ještě uplatnili místo Bastardů a Es.

Štefan

Výrobce přestal tuto lokomkotivu podporovat v okamžiku, kdy ji prodal. Tím je řečeno vše.

VRTjecesta

Jediný reálný osud je autogen a následně dělat, že nikdy neexistovala.

Tomáš Záruba

Aneb obloukem od Asynchronu k Asynchronu…? 😉

SYN

Jojo, vývoj probíhá v cyklech… 🙂

Motýl Emanuel
Happy

Souprav tažených lokomotivou stále ubývá. Nahrazují je jednotky a na ten zbytek jsou tu Vectrony. Zbavit se toho zavčasu, dokud to má ještě nějakou hodnotu.

Josef Pešek

Nehledě na to, že bude určitý počet vectronů a es plonkovní, až Arriva nebo Regiojet nastoupí na Cheb a Klatovy.

Daniel Jablonecký

Těmi máte pořád co nahradit.

Petr

…za odvoz. Zn. spěchá!
Ono to bohužel vypadá, že fronta zájemců není příliš dlouhá. Kupodivu – lokomotiva schválena v pár zemích a bez ETCS. Dobudování za cenu půl nový lokomotivy. Jestli fakt není rozumnější si pronajmout toho vectrona.

Tonda Sehnal

Žel netrakční jednotky zažívají (pro mě naprosto nepochybně) značnou renesanci… 🤷
A něco je musí tahat.

Practicus

Protože jsou pohodlnější, zvlášť na dlouhý cesty – neřvou pod Vámi motory, nad hlavami nepiští měniče, nebzučí trafo

SYN

Wow… dunění motoru ještě tak trochu chápu (i když teda, na dálkovku asi těžko bude v každém vozu. takže „z dálky se nesoucí dunění“… a oni už ty tlumiče výfuku taky jsou o něco lepší) ale pištění měničů? bzučení trafa?? Pán je poněkud přecitlivělý… ale důležité je co vadí nebo nevadí většině. Dneska dálková elektrická jednotka (BAVÍME se tu o elektrické loko žeano?) znamená motor nikde (pokud teda neuvažujete hluk distribuovaných elektromotorů, ale to už je fakt o ničem, to je pod úrovní hluku z náprav a toho se nezbavíte), trafo v čelních vozech (kde nejsou pasažéři vůbec případně jen… Číst vice »

Gwann

Tak moravie tiche nejsou

medical_examiner

Poslední tiché jsou x6x…

tarten

Moravie jsou hlučnější, než normální Pantery, podle nich se moc řídit nemůžete. JMK mohl mít vyzrálý model ale řekl ne.

vladki

A co teprve pískání zářivek v netrakcnim Béčku:-)

Tonda Sehnal

Běžte se svézt do zahraničí moderní trakční jednotkou a nesrovnávejte vše s Panterem.

Dan

Přesně. Třeba novější ICE jsou krásně tiché i při vysokých rychlostech. Tichou jednotku by dokázala dodat i ta Škoda, kdyby to po ní zákazník chtěl. Ale zákazníci v ČR bohužel na kvalitu a komfort moc nekoukají.

Daniel Jablonecký

…nebo sunout.

Josef Pešek

Je doufám jasné, že pokud 380 dostane ETCS, bude muset projít novým schvalováním typu a defakto se z ní stane vnitrostátní lokomotiva?

Jarda

bez ETCS už nebude ani vnitrostátní..což není ani teď

Josef Pešek

To ano, ale furt je použitelná v okolních zemích i v nákladní dopravě. To s ETCS nebude.

Chronosphere

A v kolika okolních zemích je schválena?

Josef Pešek

D-A-CZ-SK-Hu. PL má v rastru zemí přeškrtnuté, asi se už nedělají revize SHP. I v Německu by se uplatnila v nákladní dopravě. Povolení EBA a DB Netz s rychlostním omezením dostala. To, že její jediná jízda do Drážďan dopadla neslavně, tak za to můžou interní předpisy DB Fernverkehr, na jejíž licenci se tehdá před 11 lety jelo.

SYN

A kolik z těch citovaných zemí má nebo brzo bude mít hlavní tratě s výhradním provozem ETCS?
Aby to nebylo „A“ sice ano, ale ne na westbahn a suedbahn…

Ex ČD

Může už jezdit na DB Netz?

Martin79

Už dávno…

Ex ČD

Děkuji za odpověď a za to, že se našel alespoň jeden inteligentní člověk, který dokáže na otázku odpovědět a ne jí plusovat nebo dokonce mínusovat.

EC104

Otázka jestli pouze sólo nebo i s vozy?…

Sériový jezdec

To jsem netušil. Proč ji tedy ČD nepoužívají na vozbu do Německa?

vlachjan

Protože si mezitím stihly na tu trať pořídit větroně?

tarten

Proč by měly používat poruchovou mašinu s maximálkou 200 km/h a rychlostníma omezeníma od německého úřadu, navíc německým a dánským fírům neznámou, když na té trati na 230 mohou použít ComfortJet s Vectronem na 230? To by byly úplně pitomé…

Jan

Tak není čemu se divit. Je to v podstatě kusovka bez větší podpory výrobce a levného servisu. Ekonomický to nedává smysl. Někde to asi dojezdí. Ideální by bylo se toho zabavit.
Čím unikátnější stroj, tím dražší podpora.

ondra

někde třeba Polsko nebo Slovensko? Jen doufám,že pan Toth dodrží slovo a pro Cargo je nepořídí. Už takhle typů zástaveb je snad nekonečný,380 bude zase nabeton jiná

Lukáš Chytil

Do PL nesmí.

Dan

Ať už si každý o této řadě myslí cokoliv, byla by velká škoda tyto lokomotivy vyřadit z provozu či je prodat někde mimo ČR. Je to jediná lokomotiva ČESKÉ VÝROBY, která umí jezdit 200 km/h a ve své době šlo o výbornou lokomotivu, jejichž výhody zastínily nevýhody a různá negativa s arbitráží apod. Naprosto chápu, že to nejsou dokonalé lokomotivy a že Škodovka je neudělala takové jak bychom si představovali, ale nikdo nemůže zpochybnit, že by byly až takový faux pas, jezdí poměrně dobře a osobně bych jejich udržení v provozu u ČD a na našich tratích uvítal. Snad je… Číst vice »

Petr

Nejdražší lokomotiva na světě co nemohla být nasazena na plánované výkony. To je faux pas hodné Guinessovy knihy rekordů.

vbb

Nejdražší asi tak, jako je v Brně nejdražší MHD na celém světě, protože jsem za 1 jízdu šalinou zaplatil 1525 korun.

medical_examiner

Copak?
Jízda na černo a zrovna přišel revizor?

Původní Dan

Vlastenectví není pro provozovatele významné rozhodovací kritérium. Jestli je „škoda je vyřadit“ určitě interně posuzuje podle mnoha technických a ekonomických kritérií. A k tomu (doufám) nějaká dlouhodobá strategická koncepce unifikace a rozvoje provozovaných vozidel.

SYN

Ostatně, všichni kdo jsou na daný model hrdí si ji můžou poměrně levně koupit a jezdit s ní na nostalgické jízdy… teď dokonce i bez etcs!

Michal82

ČD pokud chtějí být konkurenceschopné tak na musí koukat na ekonomiku a ne jet na nacionální vlně.

jan táborský

Ale oni nechtějí

Motýl Emanuel

řada ČS200 pro Sojúz uměla 200 už před 50 lety

vbb

Stejně tak ES499.0001 a 002.

Juraj

Tak mělo to všeho všudy tři zákazníky.
První se jich už několik let neúspěšně snaží zbavit.
Druhý koupil dva kusy a víceméně s nimi už nepočítá.
Třetí je nedávno všechny odstavil.

Na základě čeho to není faux pas?

Medvěd JihoČech

už přestaňte šířit lež. Ještě v prosinci jsem normálně viděl NIM expressy s 102 v čele jezdit v provozu. Tak přestaňte šířit blud, že jsou soupravy vyřazené. Jediný problém je, že nový tendr dovoluje soupravy nové či starší ale vyrobené v roce 2020 a výše a proto současný NIM expres se do tohoto kritéria nevejde.

Josef Pešek

Na NIM je nahradí Desira HC s Vmax 190 km/h, která už jezdí Nürnberg-Erfurt po VRT. V Bavorsku se s nimi roztrhl pytel. Ovládly mimo jiné i Donau-Isar Expres do Pasova.

Juraj

Vychází to z oficiální informace DB Regio a objednatelů. Zda k úplnému stažení dojde v prosinci 2024 nebo 2025 nakonec nic nemění na skutečnosti, že úspěšný projekt to fakt nebyl.

Hrajete to tady na slaměného panáka, a přitom úplně uniká pointa.

Daniel Jablonecký

Kdy je odstavil? Já ve vlaku s 102 v čele jel koncem října 2024.

StrojvedoucíJČ

To je pěkné že umí 200km/h ale nemá na to stavěné brzdy.
Všechny brzdící údaje na lokomotivě jsou ulhané kvůli schválení v jiných zemích.
Proto například Německo jí nechce povolit

Martin79

To je pěkná blbost. A v dojčlandu už je dávno povolená…

StrojvedoucíJČ

Pardon máte pravdu ale povolení sice má ale i tak tam 200 jezdit nesmí
Na takovou rychlost pro osobní vlaky tam nemá razítko
V Německu může maximálně 120

Dan

Dá se tato informace někde ověřit?

Špalek

Tuším, že to platí pouze pro mosty.. kvůli vibracím, nevím, zdali je toto stále aktuální.

tarten

Ono by až tolik nevadilo, že není dokonalá. Kdyby byla aspoň použitelná…

Gwann

Jednu do Chomutova a dalsi at jezdi kdekoliv, ale at je tenhle prizrak pryc

SYN

To že výhody „zastínily“ nevýhody je váš názor (a dalších, samozřejmě, ale ne všech ani ne většiny). Nejvyšší důležitost přitom přikládáte „národní hrdosti“ což je silně pochybné, navíc zda má ještě nějaký význam dnes!

EC104

Národní hrdost Čechů byla vždycky až na posledním místě. Proto to tak vypadalo, vypadá a asi vypadat bude pořád.

Sáček

Další info k osudu na podzim.. Od prosince začíná ČD na Jihu platit nová smlouva na šest let. Předpokládám, že nám tedy na podzim oznámí, že se všechny 380 přesouvají na Jih. Etsc nikdo neinstaluje, protože tam nebude zatím třeba. Stařičké Plecháče už se na výměnu třesou. V ČB se staví nová opravárenská hala, servis by se mohl soustředit tam. Když se opravila ta nádraží, tak i vlaky na nich by měly trochu reprezentovat. Je to pořád relativně nová lokomotiva, stála dost, zbavovat se jí nikdo nebude. A z ČR nepůjde. Prezentování nepotřebnosti a nevyužitelnosti stroje je možná normální vyjednávací… Číst vice »

2101

Z Prahy do ČB bude výhradní provoz od příštího roku, takže na Jihu by mohly jezdit jen Plzeň-ČB, a na to je jich až moc

Juhhu

Jeste na Jihlavu by to teoreticky šlo

2101

Nešlo, protože bez ETCS do Veselí nedojede

Daniel Jablonecký

A v úseku ČB – Nemanice ETCS nebude?

Libor

No a do ČB by zajet mohly? Stanice budou mimo etce?

František Plášek

Se zavedením výhradního provozu od GVD2026 nepůjde zajet bez ETCS ani do Veselí n.Lužnicí, ani do Č.Budějovic.

Radim

Tak to jsem zvědav co bude jezdit za mašiny mezi Prahou a ČB. Když 380 tam nebude moct jezdit v 2026. 😉

2101

Vectrony a 362

Josef Pešek

V té době už tady budou nové Vectrony 230 řady 384.

tarten

A jaké ETCS vlastně budou mít? Někdy od 2036 bude do Lince na rakouské straně výhradní provoz L2 Baseline 4.

2101

Ano, máte pravdu, výjimky pro vjezd do ČB nebudou ze žádného směru, tudíž na Jihu bude mít řada 380 od prosince 2026 smůlu.

Sáček

Myslím že SŽ přeceňujeme, letošní výkon v Etcs byl na ni až až. Nedivil bych se posunutí min. na konec 2027-zároveň s Beroun-Cheb. Tehdy by řešení již být mohlo.

Juraj

Na základě čeho?
Zavedení výhradního provozu nakonec proběhlo dle plánu, žádná apokalypsa se nekonala, žádné zásadní stížnosti nejsou.

Jinými slovy, kéž by SŽ zvládala stavby tak, jak zvládla implementaci harmonogramu zavádění ETCS.

Sáček

Tratě na které bylo zatím zavedeno jsou z hlediska Etcs ty nejdůležitější a nejpotřebnější v mnoha ohledech. Jihočeský koridor oproti nim tak nespěchá. Stojí to i nějaké finance a i roční úspora se hodí.

StrojvedoucíJČ

To ETCS u nás na jihu není tak jisté
Začíná se mluvit o tom že se to ještě o rok odloží

tarten

Jeden rok nehraje moc roli, i kdyby to náhodou byla pravda.

Sáček

V podstatě hraje, protože belgická odnož Škody na zástavbě etcs už dělá, nějaký typ který by se údajně vešel teď v Belgii prochází certifikací (pro tamní lokomotivy). Uvidíme co 2026 přinese.

tarten

A jak to bude s Baseline 4? Aby se po sotva 10 letech náhodou nezjistilo, že to bude potřebovat už zase miliardovou investici.

Lars

No když se to bude protahovat dostatečně dlouho, tak třeba i to ETCS zlevní a lokomotivy ho dostanou.

Jarda

to už se děje..podle mě škodovka do toho hlavně ani jít nechtěla, proto dala takovou cenu a ještě, že to nelze tak jednoduše..

Klondajk

Ta lokomotiva, ať je jakákoliv, především doplatila na tehdejší vedení Škodovky. Starověká poučka říká “ můžeš brát málo a často, nebo hodně, ale jen jednou“. Jednáním s ČD se Škodovka zdiskreditovala u všech dopravců široko daleko a lokomotivy už u nich nikdo dobrovolně nekoupí. Jen je mi líto inženýrů a dělníků, kteří na tom strávili kus života s přesvědčením, že zase má Škodovka kvalitní lokomotivu na vývoz. Jejich práce přišla vniveč a Škodovka s lokomotivami skončila, jen a jen proto, že tehdejší vedení vybralo možnost „hodně, ale jen jednou“

Ondra K.

Já bych spíš viděl značnou podobnost s LIAZem a jejich Škodou Xena. S vidinou zisků se výrobce pustil do nejprestižnějšího segmentu a přitom značně přecenil svoje schopnosti.

Ondra K.

Ostatně, obdobný příběh lze najít i v ČKD. Po sametu se vrhli do vývoje RT6, která se nakonec ukázala jako velmi špatná tramvaj. Mezi tím si ČKD nechalo téměř úplně utéct rozsáhlou modernizační vlnu tramvají v bývalé NDR.

Daniel Jablonecký

To nemusíme chodit ani do oblasti tramvají. Jejich 10 ks „vysokorychlostních“ vlaků Premier pro ČSD/ČD dopadlo totální blamáží. Takže místo nich máme 7, resp. teď už jenom 6, Pendolin.

medical_examiner

A ty to mají se šrotem jak?

vlachjan

On je možná právě problém v tom, že Škoda i ČKD byly ochotny nést náklady na vývoj jednotky či lokomotivy, na kterou měly zajištěný odbyt v počtu deseti, resp. dvaceti kusů. Něco takového není možné udělat za konkurenceschopnou cenu.

SYN

Já bych skoro řekl že vývoj RT6 začal už před plyšákem…?

vlachjan

O Xeně toho vím relativně málo, ale určitý problém bych viděl zejména v prodejním modelu, kde výrobce požadoval uhrazení ceny vozidla před zahájením jeho výroby. Který dopravce si mohl dovoliz vzít úvěr na vozidlo, které mu začne vydělávat až po doání za několik měsíců?

Knížecí rada

Tak spíš jestli to nebylo hodně a často…

tarten

Ti inženýři dělají svou práci na jednotkách a daří se.

Cupra

Problém nehledejte nikde jinde než na straně státu, který řídí ČD, které podepsali špatnou smlouvu, kterou neplnili a ještě se soudili, což projeli.

Další vina na straně státu je, že dopustil, aby v té době přebrali Škodu mafiáni z Mostecké uhelné.

SYN

Samozřejmě, debil zákazník se nechal obrat… obrana zloděje: „vždyť oni nechali otevřené dveře dokořán“…
To není POVINNOST obrat zákazníka jak nejvíc dokážete, právě proto že pak už s váma nechce nic mít společného, a když musí tak jen oblečený do skafandru a dvoumetrovou tyčí!

Cupra

Vůbec nemáte šajn, proč tam bylo to penále a plácáte tu nesmysly. Penále bylo proto, protože ČD si myslelo, že nemusí platit. Nezaplatilo a o pár let pozdějí a stovkách milionů za právníky, soud rozhodl, že ČD zaplatit mělo a to i s úrokama činilo přes miliardu. Nic jínýho než láce neschopnejch lidí u ČD

medical_examiner

A ve vzdálené budoucnosti bude značka „Škoda“ ponechána jen pro automobily určené na export.
V Plzni by se vyrábělo pod označením KVP (Kolejová Vozidla Plzeň), a v Mladé Boleslavi pro tuzemskou potřebu pod AZMB (Automobilový závod Mladá Boleslav).

JirkaJJ

Myslíte Závody V. I. Lenina?

Aprivall@centrum.cz

Tisíce zaručených info a ono to bude vše jinak. Jako tradičně v mnohém.

Kolejový doktor

Dobrá volba

Petr

Největší ostuda v ČR u které nechápu že nedošlo zakazu účasti Škody na několik let v soutěžích díky kterému bychom měli jinak modernější vlaky ze západu místo podobně strašných Interpantherů

Petr

Soud a pokuty pro ČD by třeba Škoda stáhla kdyby měly ČD eso v rukávu a trochu jim vyhrožovaly

Josef Pešek

Esa v rukávu jsou, všechny mají ETCS.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Za 1.: je to InterPanter i přesto, že latinsky je rod velkých koček Panthera.
Za 2.: ano, 660 není dokonalý, zejména co se týče uspořádání interiéru.
Za 3.: Regiopanter je náhodou fajn. První generace sice měla dětské nemoci, ale ty později vyrobené jsou naprosto funkční.

Juhhu

Interpanter krom interiéru i sebou dost háže při jízdě vysokou rychlostí…

Daniel Jablonecký

To všechny vlaky z celé té rodiny Panterů. Klidnou jízdu jsem nezažil ani u jednoho

Martin79

Nevšiml jsem si. Háže Siemens Desiro. Panter ne…

PvvS

To co předvedli u Moravií je otřesný.

Salam

Tak jste s tím asi nikdy nejel po 250 nebo ferdinantce. Ve 160 si připadáte jako na zádech krokodýla

tarten

Ad 1) To je se slonem podobné. Skoro ve všech jazycích je to elephant, snad jen v němčině a u ČD je to Elefant.

Martin79

Nesmysl. S podobnými soupravami od Bombardieru, Siemensu a Stadleru, jsou Panteři od Škodovky plně srovnatelní…

vlachjan

Je docela škoda, že nejsou vzájemě komatibilní jednotlivé řady panterů. Zajmalo by mě, jestli má konkurence toto lepší.

tarten

No jasně, a proto chce Pantera i Jančura?

medical_examiner

To si určitě vymohl ten hmyz v interiérech…

JirkaJJ

Já myslím, že Jančura chce Pantera, protože Poláci nestíhají a tak nic levnějšího není…

Josef Pešek

Trochu mi to připomíná anabázi s OT Pandur v armádě.

Gwann

Zcela mimo. Pandur je funkcni. Jen nedostatecne odolny.

ABCD

Nebo L159 Alca. Jsme malá exportní průmyslová země s tradici, ale ve stínu velkých konkurentů s jinými možnostmi.

Jan Hašek

Co je vlastně největší chyba této lokomotivy ? Asi napíšete, že úplně všechno.. Podvozky příliš blízko u sebe?
Ale výkon, akceleraci má slušnou, rychle reaguje při stahovačkách atd…
Díky

Jan Hašek

Oprava, dvoukolí

MajsterN

Ač je to smutné, tak největší problém byl podle mne přístup výrobce. To, že to neuměli včas vyvinout, schválit ani ze začátku spolehlivě provozovat z toho vychází taky 😀

Petr

Neschopnost výrobce

Martin

Za mě ,nejlepší lokomotíva na které jsem jezdil. A že mi toho pod rukama za 35 let praxe prošlo.👍

Josef Pešek

A jezdili Oni taky s lokomotivami řad 185, 186, 189, 1116 a 1216? Asi ne, co?

Martin

Ano 1216 připadal jsem si tam jako na bagru.
Vectron něco podobného, ale dá se to.
Prostě 380 je jednička.

Zdenal

A to kdyby jezdili na lokomotivách řady 230, 240, to by potom chápali, co je 100km/h za ohromnou rychlost… 🙂

pony

Ale tak to je obsažené v původním článku už. Je to prostě paskvil. Siemens nabízí Vectron v hromadě všemožných konfigurací od různého rozchodu, několik variant s dual-mode, last-mile, různé zabezpečovače a v podstatě vše co potřebujete, a když ne, tak to dokážou přidat. Škoda pořádně neví jak tam retrofitovat ETCS OBU. Ano, v roce 2010 to vypadalo strašně super, že to má kapku nižší dynamické zatížení a lépe to vyhovuje specifickým podmínkám tehdejší sítě SŽDC. Jak masivní komerční i provozní úspěch tohle nahňácání všeho v honbě za trochu lepšími parametry byl teď vidíme všichni.

Martin79

Siemens má prachy na vývoj a výrobu různých konfigurací, Škodovka kvůli doslova kusové výrobě ne…

Practicus

Prosím Vás, uvnitř mašiny jsou 2 bedny pro zabezpečovače, místo v nich je a dost, mám to vyfocený, tak nešiřte dezinformace – dost lidí neustále zaměňuje slova nejde a nechce

Tomáš Záruba

Nejde náhodou spíš o spodek…?

Practicus

Problém byly závady, které se dlouhodobě neřešily – jako rok a půl jezdit s vypnutým motorem a ještě do zahraničí a neustále psát „není ND“ – to je prostě ostuda

medical_examiner

Při 275 kN slušná akcelerace?

Vratislav Klabouch

V každém případě skvělá zpráva

Kilinger Jaroslav

Skvělá zpráva je, že snad v Lighthouse dostali rozum a zjistili , že s tímhle výrobkem naštěstí ani na Balkáně není radno počítat. A “ národní dopravce“ se bude muset honem rychle rozhodnouti, bo výhradní provoz na dalších tratích se blíží.
A tam kde už ETCS je, stejně přijdou o Ex a R ( západ atd..).

Sáček

A jak by je chtěli na Balkáně servisovat, tam stačí jiné lokomotivy

Petr

Když v Bosně můžou servisovat Talgo, třeba se jim podaří nabulíkovat, že potřebujou i 109e…

Kilinger Jaroslav

Myslím že to je tvoje zbytečná starost a péče. A jestli chápeš psaný text, tak ČDC pravděpodobně, podotýkám pravděpodobně, od záměru koupě 380 ustoupí. S modernizací v Srbsku na ETCS by to asi nemělo logiku.

Sáček

Představ si že ti píšu, že to nemá logiku ani z pohledu toho servisu. Od začátku byl přesun na Balkán blbost.

Josef Pešek

To se ještě mnohokrát změní.

Marek

Tyhle lokomotivy mají od začátku prostě smůlu. Škoda je vypustila příliš brzy. Strašně dlouho trvalo než získala všechna možná oprávnění pro provoz. A přes počáteční mouchy se zjistilo že jde vlastně o výbornou lokomotivu. Strojvedoucí si ji oblíbili. Dokonce s ní jezdí radši než s Vectronem. Na netu jsou rozhovory strojvůdců jak jsou s lokomotivou spokojeni. Jaky ma výkon, start a obsluhu. Jen jim chybí místo pro druhého v kabině…..no a poslední hřebíček zasadil sám ředitel Škody, že škoda vyrábět lokomotivy nebude…je to škoda mohli přijít s další řadou , vychytat mouchy a mít bezkonkurenční lokomotivu..

Tonda

Chyba CD byla ze jich bylo jen 20, stejne jako 7 Railjetu, 7 Pendolin apod…

Az CD dostanou koule a pujdou cestou OBB tak si predstavuji zakazku na 100 – 150 lokomotiv. Umite si predstavit kdyby se misto 7 Railjetu jich vzalo 70? Jak by to skokove zmenilo uroven cestovani v CR?

Vojtech

Zakázka na stopadesát lokomotiv vlastně dávno proběhla = vectron

MajsterN

Za to, co se zaplatilo může Škoda ještě 50 s ETCS dodat.

Kolejových doktor

Máte pravdu.

vincze.simeon

presne tak, to isté by sa malo urobiť na SK

Daniel Jablonecký

Doplňte 10 InterJetů a 20 ComfortJetů a jste rázem na 37 soupravách. S tím už se dá něco dělat.

Michal82

No byla šance jich mít 16. Ale tehdejší úřednická vláda řekla NE.

tarten

Tehdy mi to také přišlo škoda, ale teď s dodávkou ComfortJetů už není důvod litovat.

Juraj

Tak zase si to zasaďme trocho do kontextu.

Jednak v té době absolutně nebyly ČD v kondici dělat nějaké velké nákupy, i ten vývoj 109E byl podpořen z grantu MPO.

Jednak 70 railjetů by znamenalo koupit i 70 lokomotiv od Siemensu, protože se škodovkou to nemluví. ÖBB ostatně kupovaly railjety jako netrakční PRÁVĚ PROTO, že měli přebytek taurů, a tak nemělo význam kupovat plnotučné dálkové EMU. (A taky to drží zaměstnanost v závodě Simmering.)

Josef Pešek

Ale to není chyba Siemensu. Normálně spolu mluví Siemens s Bombarýrem, Stadlerem i SGP 1142.

Juraj

Pokud si dobře vzpomínám, vývoj railjetu probíhal v době, kdy se čekalo na finální specifikaci WTB, takže Siemens zvolil vlastní verzi protokolu. Netuším, zda je tomu u raijletů NG jinak.

tarten

Vy tady horujete pro úplnou finanční katastrofu. Kdyby tehdy ČD koupily 70 Railjetů, už by patrně neexistovaly. Vlaků na 230 momentálně využijí spíš 15-30, ale přesnější by bylo mít desítky podstatně levnějších vlaků na 200 km/h (částečně nízkopodlažních, klidně i patrových) a cca 15 plnohodnotných jednotek na 250 km/h. Railjet a ComfortJet byla vhodná volba ve své době, ale žádné další pokračování není dobré.

Patrně vám není známo, že zanedlouho budou mít ČD nějakých 110 Vectronů, byť ve více variantách. Kdyby měly stovku 380, byla by to katastrofa.

Josef Pešek

Ptal jsem se strojvedoucích z Budějovic na toho kolegu, co tady nedávno básnil o 380. A víte, co mi řekli? On nemá Taurus, nemá podle čeho srovnávat a tak ví prdlajz. Taurus je komfortní \\ tichá mašina na osobku. S Vectronem je to o něco horší. Tam je to o tom, že nákladní mašinu naučili jezdit rychlík.

Kubrt

Myslím, že vedení firmy má více informací (a odpovědnosti) k tomu, aby rozhodovalo, co se bude vyrábět, než my. Škoda je malá firma, nemá tolik personálních a výrobních kapacit, aby měla výrobkové portfolio široké jako Siemens. Dává smysl, aby se soustředili na některé segmenty a ty rozvíjeli – technicky a obchodně.

Zdendik

Nakonec to tak dopadne, že se 380ka vrátí na čelo rychlíků, poslední dobu si na ni nikdo nestěžuje. Průběh nasazení trochu připomíná peršinky.

Josef Pešek

Maximálně tak na půlpuše do Zastávky nebo do Opavy.

Petr

„Jednou z variant je také ponechání lokomotiv u Českých drah a jejich vybavení ETCS.“
Kéž by…

JiP

Ono to nakonec takto dopadne, protoze byly dost drahe na to poslat je do srotu v podstate stale na pocatku sve zivotnosti.

Petr

Kolik peněz se v tom utopilo je irelevantní. Důležitý je kolik peněz bude stát jejich uschopnění (tedy především ETCS).

Daniel Jablonecký

Na počátku životnosti ne. Spíš tak v 1/3.

Josef Pešek

Nechápu proč. Aby bylo u ČD víc typů a šotouši měli co fotit?

Dan

Když si to tak vezmete, trochu větší rozmanitost je vždycky lepší, než kdyby to tu jezdil samý Vectron, který dnes jezdí na mnoha expresech i nákladech a je ho všude víc než dost. Navíc Zátopek má budoucnost, je jen o něco málo starší než byli vyrobení první Vectroni a mohl by sloužit v pohodě jako výrazná posila k současným 362 a 193. Focení je pak to nejmenší, ale právě ta rozmanitost tomu dává šmrnc, ono hlavně jde o ten princip v případě těch lokomotiv.

Kubrt

Jasně, o focení nejde, ale větší rozmanitost tomu dává šmrnc.

Michal82

Unifikace vozového parku šetří dopravci velké peníze. A o tom to celé je.

Josef Pešek

Tady nejde o peníze, ale o šmrnc.

tarten

Šmrnc je fajn, ale pochybuju, že by ČD dokázaly vybrat za ty fotky miliardu potřebnou, aby 380 zůstaly ve hře.

Juraj

Rozmanitost kdysi byla právě proto, že jedna mašina nezvládala dobře více rolí. Proto jsme měli různé elektriky vyrobené v malokusových sériích.

Dneska se hodně věcí dá řešit modulárně a donastavit pomocí softwaru, proto je na trhu několik málo základních platforem a daří se jim náramně.

medical_examiner

Ano…v momentě, kdy bude lokomotivní park po obnovách sjednocen, budou jen 3 typy – expresní, rychlíkový a nákladní.

Petr

Jak „samý Vectron“? Jenom v elektrice to jsou Taurusy, traxxy, esa, Poláci chystají Griffiny… ČDC snad pořád ještě provozuje nějaký 122/123. Do toho elektrický jednotky.

Neznámý.

Z ryze ekonomických důvodů. Je třeba si uvědomit, že na rozdíl třeba od lokomotiv 150 ČD, 151 ČD nebo 350 ZSSK, kterým už táhne na padesátku a jejich zůstatková cena je u většiny strojů nulová, jsou lokomotivy řady 380 ještě ani ne v polovině své životnosti a je stále co účetně odepisovat. A protože každý účetní odpis je pro majitele nákladem, měly by proti těmto nákladům být odpovídající výnosy. Pokud by tomu tak nebylo, pak by majitel nebyl dobrým hospodářem.

Petr

Lepší se jich zbavit

Sáček

klasičtí čecháčci, když to vypadá že něco leží na zemi, tak si hlavně kopnout a pak ještě párkrát. 20 kusů a nějaké v SK, to není málo.

Kubrt

Provozovat (teď už) 19 lokomotiv je asi o něco smysluplnější než 2 (ZSSK) či 6 (DB), ale jak z hlediska jednotlivých dopravců, tak výrobce, je to strašně málo.

Sáček

2 od Zssk se časem nějako dostanou zpět do ČR, 6 u DB (dvousystémové) postupně snad odstavují, tak nějaké náhradní díly by z nich být mohly.

tarten

Ty bavorské se od českých liší, tak nevím jak to bude s kanibalizací.

Pavelruz

A 6 u DB

Pavelruz

Proč minus, když DB jich má 6?

tarten

Možná to bude mít něco spoleřného s tím, že to není ani tak úplně DB, ale DB Regio Oberbayern. Také by mohly mít roli stížnosti téhle firmy na „přetrvávající technické problémy“.

Josef Pešek

Je. A počítám, že se jednou doberou u ZSSK k 50 Vectronům.

Josef Pešek

On je zřejmě nikdo nechce.

bakiy

Se lehko řekne, ale těžko udělá… 🙂