Nejasný osud lokomotiv 380. Rozhodnutí o jejich budoucnosti padne nejdříve ve druhé polovině roku
Lokomotiva řady 380, ilustrační foto. Autor: České dráhy

ČD Cargo už o lokomotivy nemá takový zájem. Rozhodování ovlivňuje nutnost instalace ETCS.
Ale nebojte. Jestli má Škoda řešení zástavby ETCS, tak si ho patřiční lidé prolobují ať to stojí, co to stojí. Tuhle mašinku jsme neměli pojmenovávat po Zátopkovi, ale po černokněžníkovi Zababovi, protože takovou mašinku nikde žádný nejvyšší pan železničář nemá….
Takový komentář hodný k ocenění Darwinem jsem už dlouho nečetl. Za mě by ta lokomotiva měla dostat ETCS, ty peníze už jednou za ni byly uhrazeny. Jezdí tady kdejaké Dragony, Griffiny , apod. polské výrobky. Proč by značka, která navazuje na umění našich předků, neměla pokračovat. Ponechme čím si prošla v minulosti a buďme aspoň hrdi na poslední výrobek naší české strojírenské železniční školy.
Hrdi zde muzeme byt akorat tak na symbol podivnych vztahu a nekompetence nasi statni masinerie. Tot vse.
A ano, vyrobili jsme masinu. Jen tak blbe a jeji vyrobce se choval jako tokicy nenazranec, ze je posledni
Ten argument s ETCS na Balkáně nicméně lze 1:1 použít i na laminátky. Tak by se mohlo ETCS nakonec dát i do 230, když 240+242 jej budou (?) mít a jde fakticky o shodné loko.
To by přišlo na to, jestli jsou shodné nebo jen „skoro“ shodné… respektive jestli by musela být další prototypová zástavba nebo ne…
Řekl bych že rozdíl mezi 380 a 230 z pohledu ČD Cargo je, že 230 už vlastní.
Jak to tady čtu, tak mám pocit, že je rozpočet ČD bezedný. Prostě všude si nakoupíme nový lokomotivy VECTRON a Škodovky pošleme do šrotu. 🙂
Já taky nechápu tu averzi vůči loko 380.
Nejde o averzi, ale o ekonomiku. 380 je bezedná díra na peníze, koupit místo ní Vectrony rovnou nové, s ETCS a menší poruchovostí je rozumnější.
Ta averze je především proti výrobci, který si za ně nechal „nasypat“ asi tak o dvě miliardy víc než by stály jiné srovnatelné lokomotivy (granty + vyšší cena + vysouzená pokuta). Dvě miliardy nejsou zrovna málo, například mohlo být těch loko zhruba dvakrát tolik…
Osobně jsem už tehdy psal – netvořte prototyp, kupte licenci a vyrábějte něco už zavedeného.
Kdyby vás tehdy poslechli, mohlo být všechno jinak. Já taky nechápu, že se výrobci lokomotiv víc neinspirují v komentářích na Zdopravy a neupraví podle nich svoje byznys plány.
Hm, neříkám to proto že by se se mnou měl každý o všem radit, jen říkám že můj názor na 380 se nemusel měnit…
Snaha o nekritickou podporu domácího výrobce dopadla podobně jako jistý projekt L-156 – taky to vypadalo jako dobrý nápad, ale nebyl.
Problém je, že našemu průmyslu se házely a budou házet klacky pod nohy. Stejně budeme navždy v područí blahoslaveného Západu. Ještě že aspoň zachránili Tatru.
Samozřejmě nejde ani o žádnou averzi vůči výrobci. Od té doby se od něj koupily násobky dalších vlaků a za násobky sumy, co stála ta dvacítka 380. Jde prostě o to, že investovat další víc než miliardu do 19 mašin, aby byla výsledkem sada mašin horší než tatáž životnost ve Vectronech je – řekně pochybné. Jestli by Škodovka přišla doopravdy s tím, jak to udělat levněji a bez zmrzačení o tu polskou krabičku, pak by možná stálo za to začít uvažovat. Zvlášť, jestli by se pak ty mašiny provozuschopností těm Vectronům začaly blížit (nevěřím).
…ale ani tak by je to za Berlín, za Linec nebo za Vídeň neudělalo ani zdaleka tak vhodné jako Vectrony.
Jsou to v reálu velmi výkonné a oblíbené stroje.
Ačkoliv machinace Škoda, ČD a Ministerstvo dopravy těm lokomotivám neprávem udělalo špatnou reklamu.
Což jako nějaký postrk přes ty naše hory… 😉
I ten postrk musí mít zaplé to ETCS (na ETCS).
Kdepak, u nás je nutno mít ETCS aktivní na čelním vozidel ať už hnacím nebo řídícím, jestli tam vzadu někde je další lokomotiva či ne už zařízení nepozná, základ je na čelním zadat správnou délku celé soupravy vlaku, příkladem by mohlo být Lv dvojče, syslograf nebo railjet, při sunutí, vzadu na hancím vozidle fakt nikdo nebude sedět aby mačkal čudlíka, prostě tam je ETCS vypnuto, tak jako by bylo na zavěšeném postrku, problém by nastal leda kdyby bylo postrkovou mašinku bez ETCS poslat jinam smotnou
To není tak úplně pravda. Každé ČINNÉ hnací vozidlo musí mít v činnosti ETCS, akorát tam dáte režim „nikoliv vedoucí“ NL.
Ještě se doplním, obsazené strojvedoucím. Samozřejmě pokud je to souprava s lokomotivou na konci, kde nikdo není a je řízena zepředu, nemusí mít zapnuto ETCS. To samé platí pro lokomotivy na kabel.
To je jedna možnost, v našich podmínkách ale je povinnost mít zapnuto a aktivní na čele vlaku, vlaková za přípřeží, vložená nebo postrk v současnosti u nás není povinnost mít zapnuto ani v režimu nikoli vedoucí, by se pak nedalo ani přepravovat vozidla s prouchou ETCS ani vlaky bez jako se teď často stavá na hradečanech kdy jsou odkloněni na koridor mezi Prahu a Poříčany, kde 162 nemaj co zapnout a tak je tam přetahuje něco co má fungující etcs, většinou 362
Jenže staré mobilky (BL2 – SRS 2.3.0d) nemusí mít třeba režim „nikoliv vedoucí“ – tam pak opravdu není jiná možnost než ETCS natvrdo vypnout.
Pouze vedoucí hnací vozidlo musí mít ETCS, nepište tady kraviny a nastudujte si pokyny SŽ.
Postrkové, vložené nebo vlakové s přípřeží klidně bez ETCS.
A když postrk odvěsíte, tak pak s tou mašinou budete šíbovat čím?
ETCS přeci pro posun neplatí..
pověsit na jiný vlak jedoucí opačným 😉
Stále je lze použít pro nostalgické jízdy.
Ještě 3 lokomotivy 1216 taky stejný problém.
Hlavně řidičáky k RailJetům.
2 dny zpátky jsem jel z Břeclavi do Prahy rakouským RJ (v poledne), a jelo se řidičákem napřed.
Ano, také jsem jeden spoj takto zaznamenal. V kabině bylo lidí jak zrzavejch mravenců, asi testovací jízda. Jinak ale stále jezdí s loko vpředu.
Rakouské ŘV Railjetu ETCS mají, v poslední době se tam zprovozňovalo (- chápej, nahrávaly se klíče pro ETCS v Česku).
ŘV railjetu ČD ETCS nemají vůbec, zatím.
Proto se české rajčata musejí tahat mašinou vepředu, rakouské ne.
V Rakousku/Německu a pod, cargo je sfoukne
Napadlo mě jejich nasazení ještě třeba na R20 tam by se taky 380, ještě uplatnili místo Bastardů a Es.
Výrobce přestal tuto lokomkotivu podporovat v okamžiku, kdy ji prodal. Tím je řečeno vše.
Jediný reálný osud je autogen a následně dělat, že nikdy neexistovala.
Aneb obloukem od Asynchronu k Asynchronu…? 😉
Jojo, vývoj probíhá v cyklech… 🙂
V Přerově určitě místo najdou 🙂
https://mapy.cz/zakladni?source=base&id=2578667&x=17.4418789&y=49.4456316&z=18
Souprav tažených lokomotivou stále ubývá. Nahrazují je jednotky a na ten zbytek jsou tu Vectrony. Zbavit se toho zavčasu, dokud to má ještě nějakou hodnotu.
Nehledě na to, že bude určitý počet vectronů a es plonkovní, až Arriva nebo Regiojet nastoupí na Cheb a Klatovy.
Těmi máte pořád co nahradit.
…za odvoz. Zn. spěchá!
Ono to bohužel vypadá, že fronta zájemců není příliš dlouhá. Kupodivu – lokomotiva schválena v pár zemích a bez ETCS. Dobudování za cenu půl nový lokomotivy. Jestli fakt není rozumnější si pronajmout toho vectrona.
Žel netrakční jednotky zažívají (pro mě naprosto nepochybně) značnou renesanci… 🤷
A něco je musí tahat.
Protože jsou pohodlnější, zvlášť na dlouhý cesty – neřvou pod Vámi motory, nad hlavami nepiští měniče, nebzučí trafo
Wow… dunění motoru ještě tak trochu chápu (i když teda, na dálkovku asi těžko bude v každém vozu. takže „z dálky se nesoucí dunění“… a oni už ty tlumiče výfuku taky jsou o něco lepší) ale pištění měničů? bzučení trafa?? Pán je poněkud přecitlivělý… ale důležité je co vadí nebo nevadí většině. Dneska dálková elektrická jednotka (BAVÍME se tu o elektrické loko žeano?) znamená motor nikde (pokud teda neuvažujete hluk distribuovaných elektromotorů, ale to už je fakt o ničem, to je pod úrovní hluku z náprav a toho se nezbavíte), trafo v čelních vozech (kde nejsou pasažéři vůbec případně jen… Číst vice »
Tak moravie tiche nejsou
Poslední tiché jsou x6x…
Moravie jsou hlučnější, než normální Pantery, podle nich se moc řídit nemůžete. JMK mohl mít vyzrálý model ale řekl ne.
A co teprve pískání zářivek v netrakcnim Béčku:-)
Běžte se svézt do zahraničí moderní trakční jednotkou a nesrovnávejte vše s Panterem.
Přesně. Třeba novější ICE jsou krásně tiché i při vysokých rychlostech. Tichou jednotku by dokázala dodat i ta Škoda, kdyby to po ní zákazník chtěl. Ale zákazníci v ČR bohužel na kvalitu a komfort moc nekoukají.
…nebo sunout.
Je doufám jasné, že pokud 380 dostane ETCS, bude muset projít novým schvalováním typu a defakto se z ní stane vnitrostátní lokomotiva?
bez ETCS už nebude ani vnitrostátní..což není ani teď
To ano, ale furt je použitelná v okolních zemích i v nákladní dopravě. To s ETCS nebude.
A v kolika okolních zemích je schválena?
D-A-CZ-SK-Hu. PL má v rastru zemí přeškrtnuté, asi se už nedělají revize SHP. I v Německu by se uplatnila v nákladní dopravě. Povolení EBA a DB Netz s rychlostním omezením dostala. To, že její jediná jízda do Drážďan dopadla neslavně, tak za to můžou interní předpisy DB Fernverkehr, na jejíž licenci se tehdá před 11 lety jelo.
A kolik z těch citovaných zemí má nebo brzo bude mít hlavní tratě s výhradním provozem ETCS?
Aby to nebylo „A“ sice ano, ale ne na westbahn a suedbahn…
Zatím jsem našel tohle…
https://infrastruktur.oebb.at/en/partners/rail-network/documents-and-data/etcs-train-control/etcs-expansion/etcs-liste
Když už tak už. Pro A jsou tam podrobně i verse.
https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/rail/interoperability-safety/interoperability/national-implementation-plans-2024-under-control-command-and-signalling-tsi_en?prefLang=cs
Může už jezdit na DB Netz?
Už dávno…
Děkuji za odpověď a za to, že se našel alespoň jeden inteligentní člověk, který dokáže na otázku odpovědět a ne jí plusovat nebo dokonce mínusovat.
Otázka jestli pouze sólo nebo i s vozy?…
To jsem netušil. Proč ji tedy ČD nepoužívají na vozbu do Německa?
Protože si mezitím stihly na tu trať pořídit větroně?
Proč by měly používat poruchovou mašinu s maximálkou 200 km/h a rychlostníma omezeníma od německého úřadu, navíc německým a dánským fírům neznámou, když na té trati na 230 mohou použít ComfortJet s Vectronem na 230? To by byly úplně pitomé…
Tak není čemu se divit. Je to v podstatě kusovka bez větší podpory výrobce a levného servisu. Ekonomický to nedává smysl. Někde to asi dojezdí. Ideální by bylo se toho zabavit.
Čím unikátnější stroj, tím dražší podpora.
někde třeba Polsko nebo Slovensko? Jen doufám,že pan Toth dodrží slovo a pro Cargo je nepořídí. Už takhle typů zástaveb je snad nekonečný,380 bude zase nabeton jiná
Do PL nesmí.
Ať už si každý o této řadě myslí cokoliv, byla by velká škoda tyto lokomotivy vyřadit z provozu či je prodat někde mimo ČR. Je to jediná lokomotiva ČESKÉ VÝROBY, která umí jezdit 200 km/h a ve své době šlo o výbornou lokomotivu, jejichž výhody zastínily nevýhody a různá negativa s arbitráží apod. Naprosto chápu, že to nejsou dokonalé lokomotivy a že Škodovka je neudělala takové jak bychom si představovali, ale nikdo nemůže zpochybnit, že by byly až takový faux pas, jezdí poměrně dobře a osobně bych jejich udržení v provozu u ČD a na našich tratích uvítal. Snad je… Číst vice »
Nejdražší lokomotiva na světě co nemohla být nasazena na plánované výkony. To je faux pas hodné Guinessovy knihy rekordů.
Nejdražší asi tak, jako je v Brně nejdražší MHD na celém světě, protože jsem za 1 jízdu šalinou zaplatil 1525 korun.
Copak?
Jízda na černo a zrovna přišel revizor?
Vlastenectví není pro provozovatele významné rozhodovací kritérium. Jestli je „škoda je vyřadit“ určitě interně posuzuje podle mnoha technických a ekonomických kritérií. A k tomu (doufám) nějaká dlouhodobá strategická koncepce unifikace a rozvoje provozovaných vozidel.
Ostatně, všichni kdo jsou na daný model hrdí si ji můžou poměrně levně koupit a jezdit s ní na nostalgické jízdy… teď dokonce i bez etcs!
ČD pokud chtějí být konkurenceschopné tak na musí koukat na ekonomiku a ne jet na nacionální vlně.
Ale oni nechtějí
řada ČS200 pro Sojúz uměla 200 už před 50 lety
Stejně tak ES499.0001 a 002.
Tak mělo to všeho všudy tři zákazníky.
První se jich už několik let neúspěšně snaží zbavit.
Druhý koupil dva kusy a víceméně s nimi už nepočítá.
Třetí je nedávno všechny odstavil.
Na základě čeho to není faux pas?
už přestaňte šířit lež. Ještě v prosinci jsem normálně viděl NIM expressy s 102 v čele jezdit v provozu. Tak přestaňte šířit blud, že jsou soupravy vyřazené. Jediný problém je, že nový tendr dovoluje soupravy nové či starší ale vyrobené v roce 2020 a výše a proto současný NIM expres se do tohoto kritéria nevejde.
Na NIM je nahradí Desira HC s Vmax 190 km/h, která už jezdí Nürnberg-Erfurt po VRT. V Bavorsku se s nimi roztrhl pytel. Ovládly mimo jiné i Donau-Isar Expres do Pasova.
Vychází to z oficiální informace DB Regio a objednatelů. Zda k úplnému stažení dojde v prosinci 2024 nebo 2025 nakonec nic nemění na skutečnosti, že úspěšný projekt to fakt nebyl.
Hrajete to tady na slaměného panáka, a přitom úplně uniká pointa.
Kdy je odstavil? Já ve vlaku s 102 v čele jel koncem října 2024.
To je pěkné že umí 200km/h ale nemá na to stavěné brzdy.
Všechny brzdící údaje na lokomotivě jsou ulhané kvůli schválení v jiných zemích.
Proto například Německo jí nechce povolit
To je pěkná blbost. A v dojčlandu už je dávno povolená…
Pardon máte pravdu ale povolení sice má ale i tak tam 200 jezdit nesmí
Na takovou rychlost pro osobní vlaky tam nemá razítko
V Německu může maximálně 120
Dá se tato informace někde ověřit?
Tuším, že to platí pouze pro mosty.. kvůli vibracím, nevím, zdali je toto stále aktuální.
Ono by až tolik nevadilo, že není dokonalá. Kdyby byla aspoň použitelná…
Jednu do Chomutova a dalsi at jezdi kdekoliv, ale at je tenhle prizrak pryc
To že výhody „zastínily“ nevýhody je váš názor (a dalších, samozřejmě, ale ne všech ani ne většiny). Nejvyšší důležitost přitom přikládáte „národní hrdosti“ což je silně pochybné, navíc zda má ještě nějaký význam dnes!
Národní hrdost Čechů byla vždycky až na posledním místě. Proto to tak vypadalo, vypadá a asi vypadat bude pořád.
Další info k osudu na podzim.. Od prosince začíná ČD na Jihu platit nová smlouva na šest let. Předpokládám, že nám tedy na podzim oznámí, že se všechny 380 přesouvají na Jih. Etsc nikdo neinstaluje, protože tam nebude zatím třeba. Stařičké Plecháče už se na výměnu třesou. V ČB se staví nová opravárenská hala, servis by se mohl soustředit tam. Když se opravila ta nádraží, tak i vlaky na nich by měly trochu reprezentovat. Je to pořád relativně nová lokomotiva, stála dost, zbavovat se jí nikdo nebude. A z ČR nepůjde. Prezentování nepotřebnosti a nevyužitelnosti stroje je možná normální vyjednávací… Číst vice »
Z Prahy do ČB bude výhradní provoz od příštího roku, takže na Jihu by mohly jezdit jen Plzeň-ČB, a na to je jich až moc
Jeste na Jihlavu by to teoreticky šlo
Nešlo, protože bez ETCS do Veselí nedojede
A v úseku ČB – Nemanice ETCS nebude?
No a do ČB by zajet mohly? Stanice budou mimo etce?
Se zavedením výhradního provozu od GVD2026 nepůjde zajet bez ETCS ani do Veselí n.Lužnicí, ani do Č.Budějovic.
Tak to jsem zvědav co bude jezdit za mašiny mezi Prahou a ČB. Když 380 tam nebude moct jezdit v 2026. 😉
Vectrony a 362
V té době už tady budou nové Vectrony 230 řady 384.
A jaké ETCS vlastně budou mít? Někdy od 2036 bude do Lince na rakouské straně výhradní provoz L2 Baseline 4.
Ano, máte pravdu, výjimky pro vjezd do ČB nebudou ze žádného směru, tudíž na Jihu bude mít řada 380 od prosince 2026 smůlu.
Myslím že SŽ přeceňujeme, letošní výkon v Etcs byl na ni až až. Nedivil bych se posunutí min. na konec 2027-zároveň s Beroun-Cheb. Tehdy by řešení již být mohlo.
Na základě čeho?
Zavedení výhradního provozu nakonec proběhlo dle plánu, žádná apokalypsa se nekonala, žádné zásadní stížnosti nejsou.
Jinými slovy, kéž by SŽ zvládala stavby tak, jak zvládla implementaci harmonogramu zavádění ETCS.
Tratě na které bylo zatím zavedeno jsou z hlediska Etcs ty nejdůležitější a nejpotřebnější v mnoha ohledech. Jihočeský koridor oproti nim tak nespěchá. Stojí to i nějaké finance a i roční úspora se hodí.
To ETCS u nás na jihu není tak jisté
Začíná se mluvit o tom že se to ještě o rok odloží
Jeden rok nehraje moc roli, i kdyby to náhodou byla pravda.
V podstatě hraje, protože belgická odnož Škody na zástavbě etcs už dělá, nějaký typ který by se údajně vešel teď v Belgii prochází certifikací (pro tamní lokomotivy). Uvidíme co 2026 přinese.
A jak to bude s Baseline 4? Aby se po sotva 10 letech náhodou nezjistilo, že to bude potřebovat už zase miliardovou investici.
No když se to bude protahovat dostatečně dlouho, tak třeba i to ETCS zlevní a lokomotivy ho dostanou.
to už se děje..podle mě škodovka do toho hlavně ani jít nechtěla, proto dala takovou cenu a ještě, že to nelze tak jednoduše..
Ta lokomotiva, ať je jakákoliv, především doplatila na tehdejší vedení Škodovky. Starověká poučka říká “ můžeš brát málo a často, nebo hodně, ale jen jednou“. Jednáním s ČD se Škodovka zdiskreditovala u všech dopravců široko daleko a lokomotivy už u nich nikdo dobrovolně nekoupí. Jen je mi líto inženýrů a dělníků, kteří na tom strávili kus života s přesvědčením, že zase má Škodovka kvalitní lokomotivu na vývoz. Jejich práce přišla vniveč a Škodovka s lokomotivami skončila, jen a jen proto, že tehdejší vedení vybralo možnost „hodně, ale jen jednou“
Já bych spíš viděl značnou podobnost s LIAZem a jejich Škodou Xena. S vidinou zisků se výrobce pustil do nejprestižnějšího segmentu a přitom značně přecenil svoje schopnosti.
Ostatně, obdobný příběh lze najít i v ČKD. Po sametu se vrhli do vývoje RT6, která se nakonec ukázala jako velmi špatná tramvaj. Mezi tím si ČKD nechalo téměř úplně utéct rozsáhlou modernizační vlnu tramvají v bývalé NDR.
To nemusíme chodit ani do oblasti tramvají. Jejich 10 ks „vysokorychlostních“ vlaků Premier pro ČSD/ČD dopadlo totální blamáží. Takže místo nich máme 7, resp. teď už jenom 6, Pendolin.
A ty to mají se šrotem jak?
On je možná právě problém v tom, že Škoda i ČKD byly ochotny nést náklady na vývoj jednotky či lokomotivy, na kterou měly zajištěný odbyt v počtu deseti, resp. dvaceti kusů. Něco takového není možné udělat za konkurenceschopnou cenu.
Já bych skoro řekl že vývoj RT6 začal už před plyšákem…?
O Xeně toho vím relativně málo, ale určitý problém bych viděl zejména v prodejním modelu, kde výrobce požadoval uhrazení ceny vozidla před zahájením jeho výroby. Který dopravce si mohl dovoliz vzít úvěr na vozidlo, které mu začne vydělávat až po doání za několik měsíců?
Tak spíš jestli to nebylo hodně a často…
Ti inženýři dělají svou práci na jednotkách a daří se.
Problém nehledejte nikde jinde než na straně státu, který řídí ČD, které podepsali špatnou smlouvu, kterou neplnili a ještě se soudili, což projeli.
Další vina na straně státu je, že dopustil, aby v té době přebrali Škodu mafiáni z Mostecké uhelné.
Samozřejmě, debil zákazník se nechal obrat… obrana zloděje: „vždyť oni nechali otevřené dveře dokořán“…
To není POVINNOST obrat zákazníka jak nejvíc dokážete, právě proto že pak už s váma nechce nic mít společného, a když musí tak jen oblečený do skafandru a dvoumetrovou tyčí!
Vůbec nemáte šajn, proč tam bylo to penále a plácáte tu nesmysly. Penále bylo proto, protože ČD si myslelo, že nemusí platit. Nezaplatilo a o pár let pozdějí a stovkách milionů za právníky, soud rozhodl, že ČD zaplatit mělo a to i s úrokama činilo přes miliardu. Nic jínýho než láce neschopnejch lidí u ČD
A ve vzdálené budoucnosti bude značka „Škoda“ ponechána jen pro automobily určené na export.
V Plzni by se vyrábělo pod označením KVP (Kolejová Vozidla Plzeň), a v Mladé Boleslavi pro tuzemskou potřebu pod AZMB (Automobilový závod Mladá Boleslav).
Myslíte Závody V. I. Lenina?
Tisíce zaručených info a ono to bude vše jinak. Jako tradičně v mnohém.
Dobrá volba
Největší ostuda v ČR u které nechápu že nedošlo zakazu účasti Škody na několik let v soutěžích díky kterému bychom měli jinak modernější vlaky ze západu místo podobně strašných Interpantherů
Soud a pokuty pro ČD by třeba Škoda stáhla kdyby měly ČD eso v rukávu a trochu jim vyhrožovaly
Esa v rukávu jsou, všechny mají ETCS.
Za 1.: je to InterPanter i přesto, že latinsky je rod velkých koček Panthera.
Za 2.: ano, 660 není dokonalý, zejména co se týče uspořádání interiéru.
Za 3.: Regiopanter je náhodou fajn. První generace sice měla dětské nemoci, ale ty později vyrobené jsou naprosto funkční.
Interpanter krom interiéru i sebou dost háže při jízdě vysokou rychlostí…
To všechny vlaky z celé té rodiny Panterů. Klidnou jízdu jsem nezažil ani u jednoho
Nevšiml jsem si. Háže Siemens Desiro. Panter ne…
To co předvedli u Moravií je otřesný.
Tak jste s tím asi nikdy nejel po 250 nebo ferdinantce. Ve 160 si připadáte jako na zádech krokodýla
Ad 1) To je se slonem podobné. Skoro ve všech jazycích je to elephant, snad jen v němčině a u ČD je to Elefant.
Nesmysl. S podobnými soupravami od Bombardieru, Siemensu a Stadleru, jsou Panteři od Škodovky plně srovnatelní…
Je docela škoda, že nejsou vzájemě komatibilní jednotlivé řady panterů. Zajmalo by mě, jestli má konkurence toto lepší.
No jasně, a proto chce Pantera i Jančura?
To si určitě vymohl ten hmyz v interiérech…
Já myslím, že Jančura chce Pantera, protože Poláci nestíhají a tak nic levnějšího není…
Trochu mi to připomíná anabázi s OT Pandur v armádě.
Zcela mimo. Pandur je funkcni. Jen nedostatecne odolny.
Nebo L159 Alca. Jsme malá exportní průmyslová země s tradici, ale ve stínu velkých konkurentů s jinými možnostmi.
Co je vlastně největší chyba této lokomotivy ? Asi napíšete, že úplně všechno.. Podvozky příliš blízko u sebe?
Ale výkon, akceleraci má slušnou, rychle reaguje při stahovačkách atd…
Díky
Oprava, dvoukolí
Ač je to smutné, tak největší problém byl podle mne přístup výrobce. To, že to neuměli včas vyvinout, schválit ani ze začátku spolehlivě provozovat z toho vychází taky 😀
Neschopnost výrobce
Za mě ,nejlepší lokomotíva na které jsem jezdil. A že mi toho pod rukama za 35 let praxe prošlo.👍
A jezdili Oni taky s lokomotivami řad 185, 186, 189, 1116 a 1216? Asi ne, co?
Ano 1216 připadal jsem si tam jako na bagru.
Vectron něco podobného, ale dá se to.
Prostě 380 je jednička.
A to kdyby jezdili na lokomotivách řady 230, 240, to by potom chápali, co je 100km/h za ohromnou rychlost… 🙂
https://images.uncyclomedia.co/necyklopedie/cs/a/a2/Strojvedouci_AVZZ.png
Ale tak to je obsažené v původním článku už. Je to prostě paskvil. Siemens nabízí Vectron v hromadě všemožných konfigurací od různého rozchodu, několik variant s dual-mode, last-mile, různé zabezpečovače a v podstatě vše co potřebujete, a když ne, tak to dokážou přidat. Škoda pořádně neví jak tam retrofitovat ETCS OBU. Ano, v roce 2010 to vypadalo strašně super, že to má kapku nižší dynamické zatížení a lépe to vyhovuje specifickým podmínkám tehdejší sítě SŽDC. Jak masivní komerční i provozní úspěch tohle nahňácání všeho v honbě za trochu lepšími parametry byl teď vidíme všichni.
Siemens má prachy na vývoj a výrobu různých konfigurací, Škodovka kvůli doslova kusové výrobě ne…
Prosím Vás, uvnitř mašiny jsou 2 bedny pro zabezpečovače, místo v nich je a dost, mám to vyfocený, tak nešiřte dezinformace – dost lidí neustále zaměňuje slova nejde a nechce
Nejde náhodou spíš o spodek…?
Problém byly závady, které se dlouhodobě neřešily – jako rok a půl jezdit s vypnutým motorem a ještě do zahraničí a neustále psát „není ND“ – to je prostě ostuda
Při 275 kN slušná akcelerace?
V každém případě skvělá zpráva
Skvělá zpráva je, že snad v Lighthouse dostali rozum a zjistili , že s tímhle výrobkem naštěstí ani na Balkáně není radno počítat. A “ národní dopravce“ se bude muset honem rychle rozhodnouti, bo výhradní provoz na dalších tratích se blíží.
A tam kde už ETCS je, stejně přijdou o Ex a R ( západ atd..).
A jak by je chtěli na Balkáně servisovat, tam stačí jiné lokomotivy
Když v Bosně můžou servisovat Talgo, třeba se jim podaří nabulíkovat, že potřebujou i 109e…
Myslím že to je tvoje zbytečná starost a péče. A jestli chápeš psaný text, tak ČDC pravděpodobně, podotýkám pravděpodobně, od záměru koupě 380 ustoupí. S modernizací v Srbsku na ETCS by to asi nemělo logiku.
Představ si že ti píšu, že to nemá logiku ani z pohledu toho servisu. Od začátku byl přesun na Balkán blbost.
To se ještě mnohokrát změní.
Tyhle lokomotivy mají od začátku prostě smůlu. Škoda je vypustila příliš brzy. Strašně dlouho trvalo než získala všechna možná oprávnění pro provoz. A přes počáteční mouchy se zjistilo že jde vlastně o výbornou lokomotivu. Strojvedoucí si ji oblíbili. Dokonce s ní jezdí radši než s Vectronem. Na netu jsou rozhovory strojvůdců jak jsou s lokomotivou spokojeni. Jaky ma výkon, start a obsluhu. Jen jim chybí místo pro druhého v kabině…..no a poslední hřebíček zasadil sám ředitel Škody, že škoda vyrábět lokomotivy nebude…je to škoda mohli přijít s další řadou , vychytat mouchy a mít bezkonkurenční lokomotivu..
Chyba CD byla ze jich bylo jen 20, stejne jako 7 Railjetu, 7 Pendolin apod…
Az CD dostanou koule a pujdou cestou OBB tak si predstavuji zakazku na 100 – 150 lokomotiv. Umite si predstavit kdyby se misto 7 Railjetu jich vzalo 70? Jak by to skokove zmenilo uroven cestovani v CR?
Zakázka na stopadesát lokomotiv vlastně dávno proběhla = vectron
Za to, co se zaplatilo může Škoda ještě 50 s ETCS dodat.
Máte pravdu.
presne tak, to isté by sa malo urobiť na SK
Doplňte 10 InterJetů a 20 ComfortJetů a jste rázem na 37 soupravách. S tím už se dá něco dělat.
No byla šance jich mít 16. Ale tehdejší úřednická vláda řekla NE.
Tehdy mi to také přišlo škoda, ale teď s dodávkou ComfortJetů už není důvod litovat.
Tak zase si to zasaďme trocho do kontextu.
Jednak v té době absolutně nebyly ČD v kondici dělat nějaké velké nákupy, i ten vývoj 109E byl podpořen z grantu MPO.
Jednak 70 railjetů by znamenalo koupit i 70 lokomotiv od Siemensu, protože se škodovkou to nemluví. ÖBB ostatně kupovaly railjety jako netrakční PRÁVĚ PROTO, že měli přebytek taurů, a tak nemělo význam kupovat plnotučné dálkové EMU. (A taky to drží zaměstnanost v závodě Simmering.)
Ale to není chyba Siemensu. Normálně spolu mluví Siemens s Bombarýrem, Stadlerem i SGP 1142.
Pokud si dobře vzpomínám, vývoj railjetu probíhal v době, kdy se čekalo na finální specifikaci WTB, takže Siemens zvolil vlastní verzi protokolu. Netuším, zda je tomu u raijletů NG jinak.
Vy tady horujete pro úplnou finanční katastrofu. Kdyby tehdy ČD koupily 70 Railjetů, už by patrně neexistovaly. Vlaků na 230 momentálně využijí spíš 15-30, ale přesnější by bylo mít desítky podstatně levnějších vlaků na 200 km/h (částečně nízkopodlažních, klidně i patrových) a cca 15 plnohodnotných jednotek na 250 km/h. Railjet a ComfortJet byla vhodná volba ve své době, ale žádné další pokračování není dobré.
Patrně vám není známo, že zanedlouho budou mít ČD nějakých 110 Vectronů, byť ve více variantách. Kdyby měly stovku 380, byla by to katastrofa.
Ptal jsem se strojvedoucích z Budějovic na toho kolegu, co tady nedávno básnil o 380. A víte, co mi řekli? On nemá Taurus, nemá podle čeho srovnávat a tak ví prdlajz. Taurus je komfortní \\ tichá mašina na osobku. S Vectronem je to o něco horší. Tam je to o tom, že nákladní mašinu naučili jezdit rychlík.
Myslím, že vedení firmy má více informací (a odpovědnosti) k tomu, aby rozhodovalo, co se bude vyrábět, než my. Škoda je malá firma, nemá tolik personálních a výrobních kapacit, aby měla výrobkové portfolio široké jako Siemens. Dává smysl, aby se soustředili na některé segmenty a ty rozvíjeli – technicky a obchodně.
Nakonec to tak dopadne, že se 380ka vrátí na čelo rychlíků, poslední dobu si na ni nikdo nestěžuje. Průběh nasazení trochu připomíná peršinky.
Maximálně tak na půlpuše do Zastávky nebo do Opavy.
„Jednou z variant je také ponechání lokomotiv u Českých drah a jejich vybavení ETCS.“
Kéž by…
Ono to nakonec takto dopadne, protoze byly dost drahe na to poslat je do srotu v podstate stale na pocatku sve zivotnosti.
Kolik peněz se v tom utopilo je irelevantní. Důležitý je kolik peněz bude stát jejich uschopnění (tedy především ETCS).
Na počátku životnosti ne. Spíš tak v 1/3.
Nechápu proč. Aby bylo u ČD víc typů a šotouši měli co fotit?
Když si to tak vezmete, trochu větší rozmanitost je vždycky lepší, než kdyby to tu jezdil samý Vectron, který dnes jezdí na mnoha expresech i nákladech a je ho všude víc než dost. Navíc Zátopek má budoucnost, je jen o něco málo starší než byli vyrobení první Vectroni a mohl by sloužit v pohodě jako výrazná posila k současným 362 a 193. Focení je pak to nejmenší, ale právě ta rozmanitost tomu dává šmrnc, ono hlavně jde o ten princip v případě těch lokomotiv.
Jasně, o focení nejde, ale větší rozmanitost tomu dává šmrnc.
Unifikace vozového parku šetří dopravci velké peníze. A o tom to celé je.
Tady nejde o peníze, ale o šmrnc.
Šmrnc je fajn, ale pochybuju, že by ČD dokázaly vybrat za ty fotky miliardu potřebnou, aby 380 zůstaly ve hře.
Rozmanitost kdysi byla právě proto, že jedna mašina nezvládala dobře více rolí. Proto jsme měli různé elektriky vyrobené v malokusových sériích.
Dneska se hodně věcí dá řešit modulárně a donastavit pomocí softwaru, proto je na trhu několik málo základních platforem a daří se jim náramně.
Ano…v momentě, kdy bude lokomotivní park po obnovách sjednocen, budou jen 3 typy – expresní, rychlíkový a nákladní.
Jak „samý Vectron“? Jenom v elektrice to jsou Taurusy, traxxy, esa, Poláci chystají Griffiny… ČDC snad pořád ještě provozuje nějaký 122/123. Do toho elektrický jednotky.
Z ryze ekonomických důvodů. Je třeba si uvědomit, že na rozdíl třeba od lokomotiv 150 ČD, 151 ČD nebo 350 ZSSK, kterým už táhne na padesátku a jejich zůstatková cena je u většiny strojů nulová, jsou lokomotivy řady 380 ještě ani ne v polovině své životnosti a je stále co účetně odepisovat. A protože každý účetní odpis je pro majitele nákladem, měly by proti těmto nákladům být odpovídající výnosy. Pokud by tomu tak nebylo, pak by majitel nebyl dobrým hospodářem.
Lepší se jich zbavit
klasičtí čecháčci, když to vypadá že něco leží na zemi, tak si hlavně kopnout a pak ještě párkrát. 20 kusů a nějaké v SK, to není málo.
Provozovat (teď už) 19 lokomotiv je asi o něco smysluplnější než 2 (ZSSK) či 6 (DB), ale jak z hlediska jednotlivých dopravců, tak výrobce, je to strašně málo.
2 od Zssk se časem nějako dostanou zpět do ČR, 6 u DB (dvousystémové) postupně snad odstavují, tak nějaké náhradní díly by z nich být mohly.
Ty bavorské se od českých liší, tak nevím jak to bude s kanibalizací.
A 6 u DB
Proč minus, když DB jich má 6?
Možná to bude mít něco spoleřného s tím, že to není ani tak úplně DB, ale DB Regio Oberbayern. Také by mohly mít roli stížnosti téhle firmy na „přetrvávající technické problémy“.
Je. A počítám, že se jednou doberou u ZSSK k 50 Vectronům.
On je zřejmě nikdo nechce.
Se lehko řekne, ale těžko udělá… 🙂