Nejasný osud lokomotiv 380. Rozhodnutí o jejich budoucnosti padne nejdříve ve druhé polovině roku

Lokomotiva řady 380, ilustrační foto. Autor: České dráhyLokomotiva řady 380, ilustrační foto. Autor: České dráhy

ČD Cargo už o lokomotivy nemá takový zájem. Rozhodování ovlivňuje nutnost instalace ETCS.

České dráhy zatím nerozhodly, jak dál naloží s celkem 19 lokomotivami řady 380 od Škody. Téměř tři roky se řeší jejich možný odprodej společnosti ČD Cargo, zatím ale dál zůstávají v majetku ČD.

Ve hře jsou všechny ekonomicky výhodné možnosti, vše je stále otevřené. Další informace lze očekávat nejdříve ve druhé polovině roku, někdy na podzim 2025,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Dopravce začal řešit odprodej lokomotiv poté, co zjistil, že je značně problematické vybavit tyto lokomotivy vlakovým zabezpečovačem ETCS, ať už s ohledem na ekonomiku takového projektu, či na nedostatek zástavbového místa. Moderní lokomotivy s rychlostí až 200 km/h tak už nyní nemohou na hlavní části tuzemských koridorů mezi Prahou, Brnem a Ostravou. V příštích letech se se zaváděním výhradního provozu pod ETCS jejich možnost nasazení ještě sníží.

Rozhovor: Některé okamžiky bych nevyměnil ani za milion, říká strojvedoucí lokomotivy 380 Vratislav Klabouch

Změny kvůli ETCS

ČD Cargo plánovalo lokomotivy nasadit především pro svoji expanzi na Balkán, kde zatím ETCS není. I v této oblasti se ale situace vyvíjí. „Je zřejmé že v členských státech EU bude postupně zaváděn výhradní provoz ETCS, ale nově evidujeme také zásadní modernizaci významného „severojižního“ koridoru v Srbsku, který se v rámci této modernizace vybavuje vlakovým zabezpečovačem ETCS, což situaci podstatně mění. Nyní to tedy vypadá, že lokomotiva bude ve své zbývající životnosti ETCS přeci jen potřebovat a sázka na pomalejší tempo zavádění ETCS v jihovýchodní Evropě by nám nemusela vyjít,“ uvedl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

Podle něj navíc ještě řeší, jak u lokomotiv provádět údržbu nižších stupňů, aniž by se musely přetahovat do Česka. „V tuto chvíli není finálně rozhodnuto, děláme další analýzy, jak zajistit odpovídající údržbu v zemích, kde tato lokomotivní řada nebyla doposud etablovaná,“ uvedl Tóth. Připustil tedy, že zájem o tyto lokomotivy je ze strany nákladního dopravce nižší, než byl před dvěma lety. Svou roli může hrát i celkový pokles evropské nákladní železniční dopravy.

Jednou z variant je také ponechání lokomotiv u Českých drah a jejich vybavení ETCS. Ještě před pár lety se zdálo, že se jednotka do vozidla nevejde, Škoda Group ale loni představila nové řešení ETCS, které je prostorově méně náročnější a umožnilo by případně i instalaci zabezpečovače do této řady.

Nové řešení národního vlakového zabezpečovače TBL1+ schváleno pro belgickou železnici

Tagy ČD Cargo České dráhy lokomotiva 380
11 komentářů