Nejasnosti kolem e-shopu na dálniční známky. Stát tají původní kalkulace, slovenský systém vyšel levněji
Ministerstvo dopravy čelí kritice za cenu i způsob výběru dodávky centrálního systému pro elektronickou dálniční známku za 401 milionů korun
Ministerstvo dopravy čelí kritice za cenu i způsob výběru dodávky centrálního systému pro elektronickou dálniční známku za 401 milionů korun od společnosti Asseco. Podle dostupných informací totiž měla být zakázka původně výrazně levnější a měl ji mít na starost státní podnik Cendis. Náklady na elektronické známky přesáhnou miliardu korun za pět let.
Ministerstvo sice po první vlně kritiky zveřejnilo část doplňujících informací, řadu podstatných údajů ale tají. Odvolává se přitom na stupeň utajení, který si stát sám vymyslel do zákona o pozemních komunikacích, který elektronické dálniční známky zavádí. Podle něj nově za dálniční známky nebudou platit auta Bezpečnostní informační služby nebo Generální inspekce bezpečnostních sborů. Kvůli několika stovkám aut, za které mohl stát v podstatě státu zaplatit sám, se vytváří systém, který musí být v režimu utajení. Na dotaz, proč stát neplatí za tato auta sám, ministerstvo neodpovědělo.
Utajované informace jako klíč k omezené soutěži
Právě tato pasáž zákona způsobila, že se systém nesoutěžil veřejně, ale pouze oslovením pěti dodavatelů. Není přitom jasné, kdo konkrétně z ministerstva dopravy tuto pasáž do zákona prosadil. „Na základě požadavků bezpečnostních složek byly některé části systému soutěženy dle § 29 písm. b) bod 3 zákona o zadávání veřejných zakázek,“ řekla Lucie Bartáková, ředitelka sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), která zakázku zadal. Zákon v této pasáži mluví o výjimce, kdy by veřejnou soutěží mohlo dojít k prozrazení utajovaných informací. SFDI má zakázky na elektronické známky na starosti, stejně jako dosud výběr peněz z papírových dálničních kupónů
Z pětice oslovených podaly nabídku jen dvě firmy. Není přitom vůbec jasné, jak se Státní fond dopravní infrastruktury dopracoval k oslovení této pětice. Seznam získal Michal Bláha z Hlídače státu.
Jedna z mála konkretních info z dnešní schůzky na MD:
SFDI oslovil těchto pět firem s žádostí o nabídku, pouze 2 si zadávací dokumentaci nastudovali a podali nabídku:
Asseco Central Europe, Autocont, ČD IS, Komix, AdastraKritéria výběru byla (kromě prověrky na důvěrné) měkká.
— Hlídač Státu (@HlidacStatu) January 16, 2020
Je cena za část systému od Asseca přemrštěná, nebo ne? Odpověď mohla poskytnout jediná tabulka s předpokládanými náklady, kterou zpracoval loni na začátku roku na objednávku ministerstva dopravy státní podnik Cendis. Rozsáhlý materiál získala redakce prostřednictvím zákona o svobodném přístupu k informacím, k dispozici je zde. Tabulka s cenami ale přišla celá začerněná, podobně jako další. „Dodavatel byl vybrán na základě nižší nabídkové ceny, která byla dále ověřena nezávislým znaleckým posudkem jako cena obvyklá,“ napsalo ministerstvo do tiskové zprávy.
Podle informací Zdopravy.cz tabulka obsahuje nižší ceny, než vysoutěžilo Asseco. Z dokumentu navíc vyplývá, že Cendis počítal s tím, že získá celou zakázku na provoz systému elektronické dálniční známky. Ministerstvo ale pak otočilo a zakázku rozsekalo do menších částí. Jednou z nich je právě systém od Asseca.
Podle Bartákové ze SFDI nikdy ale stát nepočítal s tím, že zakázku bude dělat Cendis. Materiál od Cendisu s tím ale zjevně počítá: v jedné části přesně stanovuje, kolik lidí na vývoj systému má k dispozici a jak dlouho příprava zabere.
Miliarda korun za pět let
Ministerstvo dopravy počítá s tím, vývoj a pětiletý provoz celého systému vyjde na zhruba miliardu korun, oproti stávajícím papírovým známkám tak ušetří jen nepatrně. „V tuto chvíli je před podpisem smlouva veřejná zakázka na distributora, který zajistí úhradu časového poplatku na fyzických obchodních místech. Dále bude ještě vypisována zakázka týkající se platební brány, zajištění kontroly, tedy na pořízení vozidel pro dohled v silničním provozu a vybavení aut pro potřeby kontroly,“ dodala Bartáková. Podle serveru SeznamZprávy má Cendis nakonec získat na stacionární části kontroly elektronických známek (pevně instalované kontrolní kamery, které rozpoznávají SPZ, instalované na mýtných branách).
Z rozpočtu na dálniční známky má jít současně také nákup 40 vozů pro dálniční policii a celní správu.
Ministerstvo dopravy zveřejnilo na svých stránkách některé odpovědi na otázky, jak celá zakázka vznikla a proč je utajená. Na dnešní den svolal SFDI současně mimořádnou tiskovou konferenci.
Podle Hlídače státu zakázka pro Asseco vykazuje řadu problémů, neschválila ji například vláda. Zakladatel Hlídače státu Michal Bláha navíc upozorňuje i na porovnání se zahraničím. Na Slovensku stálo pořízení systému pro elektronické dálniční známky 75 milionů korun, roční provoz 7,5 milionu korun.
Zakázka @min_dopravy a SFDI s Asseco má 5 vážných právních problémů
Problém 1: Neinformování vlády
Problém 2: Porušení zákona o ZVZ
Problém 3: Oslovení dodavatelů
Problém 4: Zveřejnění smlouvy
Problém 5: Projekt není schválen OHAPodrobnosti zítra ráno na twitteru @HlidacStatu. pic.twitter.com/5wcUs0EEUC
— Hlídač Státu (@HlidacStatu) January 16, 2020
Kvůli zakázce má u premiéra Andreje Babiše další problém ministr dopravy Vladimír Kremlík. „Nelíbí se mi, jak to proběhlo, ale veřejnost a média to musí vědět. Na vládě řešíme prodej 12 metrů pozemků Správy železnic, ale zakázku za 400 milionů jsme tam neměli. Proto budu od všech ministrů chtít, aby zakázky předkládali,“ uvedl ve středu Babiš.