Infrastruktura Železnice

Negrelliho viadukt čeká osazování ocelové konstrukce. Přijede největší jeřáb v Česku

Svařování ocelové konstrukce část na místě. Foto: Strabag Rail
Svařování ocelové konstrukce část na místě. Foto: Strabag Rail

Rozsáhlá oprava Negrelliho viaduktu pokročí ve středu do další fáze. Společnost Strabag Rail, která je součástí sdružení na opravu celého mostu, osadí 8. května v podvečer nový ocelový most přes ulici Prvního pluku, po kterém vede trať od Libně přes Vltavu.

Ocelovou konstrukci, která váží 169 tun a má rozpětí 34 metrů, bude osazovat největší kolový jeřáb v České republice. Ten má nosnost 550 tun.

Na rozdíl od původního mostu, který firma demontovala loni v únoru, bude nový most pouze jednokolejný. Konstrukce nového mostu se bude skládat ze dvou příhradových nosníků s parabolickým horním pásem. Výrazným rysem konstrukce je její šikmost, neboli úhel křížení silnice a koleje na mostě, který činí 45,21 stupně. Svařování konstrukce probíhalo přímo na staveništi.

Samotné zvednutí konstrukce a její přesun na ložiska z plochy parkoviště u autobusového nádraží Florenc bude zahájeno v podvečerních hodinách a potrvá přibližně 5 hodin. Stavební firma naplánovala akci záměrně na den, kdy očekává slabší provoz. Kvůli bezpečnosti provozu v oblasti autobusového nádraží Florenc a bezpečnosti všech osob v prostoru stavby bude 8. května pro veřejnost uzavřeno parkoviště ve spodní části autobusového nádraží Florenc a také část ulice Prvního pluku. Chodník podél kasáren bude po většinu dne průchozí pro pěší, uzavřen však bude z bezpečnostních důvodů v průběhu osazování mostovky.

Oprava Negrelliho viaduktu probíhá od roku 2017, potrvá ještě do poloviny příštího roku. Zakázku za více než miliardu korun získalo sdružení firem Hochtief, Strabag Rail a Avers. Zakázka se prodražuje kvůli vícepracím, některé již opravené části musí stavaři opět zbourat. Celkové náklady dosáhnout zhruba 1,5 miliardy korun.

Negrelliho viadukt je nejdelším železničním mostem v Česku, měří 1,1 kilometru. Postavený byl před 160 lety, zásadní opravou od té doby nikdy neprošel. Památková ochrana přináší i jiné problémy: například most je relativně úzký pro dvoukolejnou trať a tak po něm nebude možné jezdit rychleji než šedesátikilometrovou rychlostí.

 

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Kdyby se místo zbytečných miliard vyhozených za rekonstrukci viaduktu radši napojila kladenská dráha tunelem na holešovice, bylo by to 1000x lepší pro budoucnost. Zprovoznění viaduktu je sice super zkratka, ale takto by se to napojilo na spojení všech nádraží ne jenom na masaryčku. Jde to vůbec spojit? Nebo jsou nějaké zásadní technické důvody, proč bynešla kladenksá napojit na holešovickou?

Emil

Zajímavé je, že dnes na ČT moderátor tvrdil, že nové bude most dvoukolejný…

A.R.

Úchvatné dílo. 🙂

Miloš

Docela by mě zajímalo, z jakého důvodu bude úsek od „Hrabovky“ do Karlína pouze jednokolejný!!!!původně byl dvoukolejný!!!
To památkářům nevadí????
Nebude dlouho trvat a začne rekonstrukce mostů na Rokytce, budu hrozně zvědav, jak se veškerá doprava z Bubenče do Libně vyjezdí po jednokolejce???
Nebo jsou v tom opět nějaké skryté plány jak ušetřit???
Vyšehrad-Smíchov již nyní dvě koleje nestačí a zde se dělá z dvoukolejky pouze jednokolejka….!!!!!

VRT

Miloši, Miloši… Ta jedna kolej tam je už 15 let. Mimochodem, k čemu byste potřeboval dvě koleje? Co by tam mělo jezdit?

Ondřej

Nepřeháníte to s tou interpunkcí?
😀

VRT

Ale není to CAPS LOCKem. To je, podle mého soudu, chyba.

Ondřej

Pravda, takhle jeho slova nemůžou mít nikdy žádnou váhu!

Jiří Šrámek

Největší jeřáb v ČR je, pokud se nepletu, tento: http://www.jeraby-autojeraby.cz/terex-demag-ac-700

Alfons

@Redakce Bude mozne napsat clanek o navazujici stavbe (tj. Ruzynske/Kladenske rychlodrahy)? Dale rad bych se zeptal spoluctenaru/redakce, jestli neco nevite ohledne rekonstrukce stanice Praha-Bubny a zastavky Praha-Holesovice? Je vubec naplanovana nejaka revitalizace ci budou ponechany ve stejnem stavu jako na konci 50.let?

Dekuji moc za clanek a za Vase odpovedi.

Alfons

P.S. Docetl jsem se, ze spravkarenske depo v Bubnech bude prestaveno developerem na kancelare ci byty a rekonstrukce stanice v Bubnech by tak mela byt take spolufinancovana… Ale skutek asi utek na jiny koridor.

železničář v důchodu

Stávající holešovická zastávka v obvodu žst. Praha-Bubny bude při rekonstrukci stanice spojené s modernizací „buštěhradky“ zrušena (bez přímé náhrady), nově by měly vzniknout dva ostrovní peróny v prostoru přibližně mezi dosavadní výpravní budovou a Negrelliho viaduktem (asi tam, kde je teď kusá kolej s perónem „Praha-Bubny, Vltavská“) s přímým napojením na nový druhý vstup do metra „C“, u nichž by zastavovaly jak „kralupské“, tak i „buštěhradské“ vlaky osobní dopravy tudy vedené, a na „buštěhradce“ by měla vzniknout ještě nová zastávka u holešovického výstaviště – to snad takto stále trvá, ale zda a jak by se na tom měl aspoň nějak… Číst vice »

Alfons

Dekuji Vam mnohokrat. Co se dilen a depa v Bubnech tyce, vzpominam si na kratkou navstevu (kolem roku 1993/4) jedne z hal, kde repasovali/opravovali osobni vagony. Mel jsem z toho mista dojem, ze se mnoho nezmenilo od dob, kdy zkrachovala burza na Wall Street v devetadvacatem roce. Jen skoda, ze mne nenapadlo udelat alespon par fotografii.

rušňovodič Peter

To sa jedná len o vetvu triangla, spájajúcu hlavné teleso mosta s libeňskou traťou. Samotný Negrelák samozrejme ostane dvojkoľajný. Most na spominanej vetve síce bol dvijkoľajný, ale len s jednou dopravnou koľajou. Mimochodom niekto znalý miestných pomerov, premávajú tam nejaké pravidelné nákladné vlaky?

Ondra

Je škoda, že spojka s libeňskou tratí bude i po rekonstrukci jednokolejná. Dovedl bych si představit, že po zprovoznění trati na letiště by mohly jezdit některé přímé vlaky od Kolína nebo Vysočan až na letiště nebo aspoň mohl být pohodlný přestup z rychlíků od východu v Libni, resp. Vysočanech. Pro nákladní dopravu spojka význam už nemá, snad jen pro náklady směřující do skladů Praha-Ruzyně.

Petr Novotný

To je přeci SŽDC… jen ušetřit a všechno udělat tak, aby se to dalo předělat jen za velkých finančních nákladů. U nich nikdo nemyslí na rozvoj železnice. Kdyby byla dlouhodobá koncepce rozvoje, nejspíš by byla i ta zastávka Karlín… jenže není a nebude. Stejně tak je teď Negrelio viadukt v rekonstrukci a až skončí, po něm nic jezdit nebude. Má být rekonstrukce peronů a kolejiště na Masaryčce… Proč se to neopravuje souběžně, když je třetina nádraží bez provozu. To nikdo rozumně nevysvětlí., to nejde.

Miloš

Do dnešních dní není nikdo, kdo by rozumným způsobem vysvetlit záměr zprovoznit pouze jednu kolej….
Zřejmě si to objednalo SŽDC aby ušetřilo… Věřim, že za konečnou cenu, bude dvoukolejka započítaná v ceně…

Radek Janata

Po té koleji nejezdí a nebude jezdit žádná linka osobní dopravy. Nákladní doprava je mizivá, jestli vůbec nějaká.

Oldřich Sládek

Už jsem to o kus vedle napsal. Nákladní vlaky jezdit nově a pravidelně budou. Zkuste hádat jaké a hlavně proč tudy. 😊

Jarek

Přesnější formulace vaší otázky je, že se do dnešních dnů nenašel nikdo, kdo by rozumným způsobem opodstatnil zdvojkolejnění této spojky.

Jarek

To je skvělý nápad, cestující v některých (kterých?) přímých vlacích budou nadšeni z toho, že minete nádraží v centru a vykopnete vykopnete je někde v Libni nebo v Bubnech. Vy si ten pražský uzel pletete s TT oválem, že…

železničář v důchodu

Pamatuji ještě doby, kdy byly obě koleje na „malém trianglu“ dopravní – ale to už je dávno, protože po zprovoznění „holešovické přeložky“ tam dvoukolejná trať už nebyla potřebná. V nové době intenzivnějšího využívání železnice i pro osobní dopravu po městě by se ovšem dvoukolejná spojka opět hodila mnohem víc, zejména když Praha 8 prosazuje obnovení zastávky v Karlíně: dovedu si docela dobře představit třeba nějakou další „městskou linku“ spojující tudy „severozápadní sektor“ přes Hostivice a oblast Prahy 6 a 7 s Vysočany a třeba Čelákovicemi nebo Čakovicemi, což MHD nikdy nebude umět rychleji ani při využití tunelů a městského okruhu… Číst vice »

železničář v důchodu

Pardon – samozřejmě přes Hostivici …

pony

Ale on ten dvoukolejny most bude sotva stacit pro vlaky z masarycky, co byste tam chtel jeste lifrovat po dalsich dvou kolejich, navic pres urovnove krizeni?

železničář v důchodu

Záleží na tom, kolik toho pak bude skutečně jezdit a jak chytré a ne „šetřílkovské“ zabezpečovací zařízení tam bude instalováno – ono totiž i Masarykovo nádraží, byť s osmi peronními hranami, nebude mít nekonečnou kapacitu, a jezdit z centra na Kladno po 10 minutách jen proto, že tam povede dvoukolejka, když přitom třeba i modernizovaný „semmering“ už dokáže nabídnout prostor pro zajímavé a dosud nevyužívané docela rychlé spojení Kladenska se Smíchovem, mi nepřijde jako jediný možný nápad na to, jak využívat „buštěhradku“. Navíc bych si skoro troufal drze tvrdit, že mnoha lidem cestujícím do / z Prahy po kralupské trati… Číst vice »

Radek Janata

Problém je, že taková linka by tou spojkou míjela centrum města. Tj. i kdybyste nějakou takovou linku chtěl zavést, vyjde vám efektivnější, pokud zajede na tu Masaryčku a provede tam úvrať, protože tím přiláká mnohem víc cestujících.

Ondra

Zmiňoval jsem „některé přímé vlaky od Kolína nebo Vysočan až na letiště“. Kromě toho zastávka Vltavská je přímo u metra a od centra není nějak vzdálená. Jaký přínos bude mít rychlodráha a spoje na letiště pouze z Masaryčky, která je izolovaná od ostatních tratí? Spousta lidí přijíždí z různých směrů na hl.n. a poté se potáhnou s kufry na Masaryčku? To je pohodlnější využít dosavadní bus AE od budovy hl.n. až na letiště.

Jarek

Šotosny…

železničář v důchodu

Když tomu tak dokonale rozumíte, zkuste se někdy podívat třeba na to, kolik lidí mnohem víc než centrum zajímá (a využívá) přímé spojení například Podbaby s Libní – a právě proto, že se „tangenta“ nezdržuje žádnými nesmyslnými závleky někam do centra, N.B. úvratí na Masarykovu nádraží. Možná budete překvapen, že Vaše teorie neplatí ani zdaleka dokonale …

Oldřich Sládek

Budou po obnovení provozu. Pravidelné.

Jouda

Ano, zcela výjimečně je tam veden nějaký náklad do Hostivic / na Kladno

Mirek Zv.

Cože? Udělat za 1,5 mld ze dvojkolejného mostu jednokolejný, v dnešní době, tak to je podle mého názoru věc, za kterou má jít okamžitě někdo sedět.

Pampara

To víte, neruší se lokálky, tak na dvoukolejné spojky nezbývaj chechtáky, nemám pravdu?

Alfons

Dovolil bych si s Vami nesouhlasit. Vetsi problem vidim v cenach jizdneho resp. slev, ktere pripravuji verejnou dopravu/infrastrukturu o nekolik miliard. Skutecna patalie nastane po dosazeni ekonomickeho prumeru EU, kdy fondy vyschnou – tedy v horizontu kolem 5-10 let. Jak se bude dale financovat, vsak netusim…

Pampara

Za jeden den provozu (zbytečných, vzduch a 1x režistu vozících lokálek, 27x dražších nežli bus až na náves) by se dalo postavit nejméně 10, co 10, rovnou 20 kvalitních dvoukolejných přemostění, jak by vysvětlil nejeden do své práce zaujatý profesionální optimalisátor rozsahu sítě.

Alfons

Tak inspirace by tu byla a napriklad Beechingova reforma v 60. letech v Britanii zachranila tehdejsi statni moloch British Rail pred likvidaci… Ale ze zakona to neni jednoduche (viz Zakon o drahach z roku 1994 potazmo 2016) a dnes je svet i slozitejsi na rozdil od 60. let (ochrana prav atd.).

pony

Klid, na novejsi spojce, ktere je tohle soucasti, sice dve koleje byly, ale k te druhe uz tam asi 15 let neni vyhybka a pro pravidelnou osobni dopravu se vubec nepouziva. S ohledem na kapacitu mostu, ktera bude masivne vyuzita uz jen pro vlaky z/do masarycky by to ani k nicemu nebylo, na to by byl treba dalsi most nebo tunel nebo jine reseni.

železničář v důchodu

Dva páry vlaků za hodinu (při půlhodinovém taktu) lze samozřejmě v pohodě „vyjezdit“ i po jedné koleji, bude-li na obou koncích zapojena tak šikovně, aby kolizní body vadily co nejméně a jízdní řád nebude postaven tak, aby pravidelné potkávání vlaků obou směrů nevycházelo právě do toho jednokolejného úseku …

VRT

Co sedět, viset! No a pak se podíváme, jak to bylo doopravdy. https://mapy.cz/letecka-2015?x=14.4424281&y=50.0905852&z=20

Frantisek

Inu, někomu vyhovuje konzervace. 🙂

Jen tak

to by se tu zas ozvali jini .. proc se tam rvou dve koleje, kdyz tam doted byla jedna kolej … a stacila 😀

Jen tak

Vzdy me pobavi, kdyz o zavirání nekoho zacne zvanit nekdo, kdo je naprosto mimo a netuší, která bije.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO