Nedaleko Palmovky dnes slavnostně začala oprava Libeňského mostu
Práce na opravě hlavního mostu přes Vltavu mají podle harmonogramu začít v roce 2024.
Na pravém břehu Vltavy nedaleko pražské Palmovky dnes slavnostně začala rekonstrukce Libeňského mostu. Dělníci oplotili staveniště, začnou kácet stromy a pak budovat retenční nádrže a proplachovací kanál. Souběžně s tím se dělají projektové práce opravy soumostí. V příštím roce budou přeloženy inženýrské sítě a vznikne provizorní přemostění přes řeku. Práce na opravě hlavního mostu přes Vltavu mají podle harmonogramu začít v roce 2024. Novinářům to dnes řekli primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě), ředitel Technické správy komunikací (TSK) Jozef Sinčák a zástupci stavbařů.
Libeňský most tvoří šest mostů. Byl postaven podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928. Dosud nebyl opravován a je ve velmi špatném stavu. Konsorcium firem, které most opraví, vede společnost Metrostav TBR a tvoří jej ještě mateřský Metrostav a projekční firmy SATRA a SHP. Vítězné sdružení opraví most za 2,181 miliardy korun s tramvajovou výlukou 365 dní. Zakázka byla zadána formou Design&Build, kdy zhotovitel je zároveň projektantem.
Projekt počítá kromě opravy mostu přes řeku také s kompletní proměnou celého soumostí a jeho okolí včetně stavby protipovodňových opatření. Most a jeho okolí nemá v budoucnu sloužit jen k dopravě, ale i k trávení volného času.
Stavba začala v místě, kudy kdysi protékalo rameno Vltavy, které bylo v minulosti zasypáno. V budoucnu tam bude piazzetta, na které se budou konat společenské akce a lidé se tam budou moci setkávat. Jako první vzniknou havarijní a retenční retenční nádrž a proplachovací kanál. „Konkrétně začneme kácením asi třech až šesti dřevin, které brání stavbě,“ řekl ředitel stavby Martin Kulhavý. Později začnou stavebníci dělat výkopy pro nádrže a další železobetonové konstrukce.
V další fázi oprav začne výstavba proplachovacího kanálu. V příštím roce rovněž vznikne provizorní přemostění pro pěší a cyklisty a budou přeloženy inženýrské sítě, které mostem nyní vedou. „Paralelně běží práce na zhotovování projektu, který by měl být hotov na jaře roku 2023 a budeme finišovat se získáním všech stavebních povolení a územních rozhodnutí. Harmonogram stále držíme,“ řekl Sinčák.
Most je v havarijním stavu. V roce 2018 byl kvůli tomu dočasně uzavřen pro auta a MHD. Loni se při diagnostikách ukázalo, že všechny oblouky vykazují stejnou zatížitelnost jako v době stavby. Minulé vedení Prahy počítalo se zbouráním mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, současné vedení magistrátu ale rozhodlo o opravě.