Nečekaný železniční nákup v Rakousku. Státní ÖBB chtějí všechny vlaky Westbahnu
Na rakouské železnici se schyluje k transakci roku, která je sice objemově menší než zakázky na nové jednotky a lokomotivy
Na rakouské železnici se schyluje k transakci roku, která je sice objemově menší než zakázky na nové jednotky a lokomotivy pro ÖBB od Siemensu, významově ale zásadnější. Může znamenat výraznou změnu v konkurenci na rakouských kolejích. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) kupují vlaky od konkurenčního soukromníka Westbahn.
Nákup 17 dvoupodlažních jednotek Stadler Kiss vyplývá z oznámení v evropském věstníku veřejných zakázek, na který upozornila rakouská média, například Kurier. Podle oznámení ÖBB nakoupí 17 použitých dvoupodlažních jednotek různé délky. Konfigurace a popis jednotek sedí přesně na flotilu Westbahn. Ten později prodej jednotek potvrdil.
Rovněž mluvčí ÖBB Robert Lechner pro Kurier plán koupit vlaky od Westbahnu potvrdil. Podle něj by Kissy měly nahradit hlavně starší elektrické jednotky 4020. Westbahn ve svém prohlášení uvedl, že jako nedotovaný soukromý dopravce v osobní dopravě na rakouské železnici musí akcionáři využít všech možností k zajištění dlouhodobé ziskovosti společnosti. Oznámil současně, že chce zavést koncept nových dvoupodlažních vlaků s rychlostí do 200 km/h. I když výrobce neuvedl, z vyjádření je patrné, že má jít o vlaky čínské výroby.
Čínští výrobci železniční techniky ale dosud nemají v Evropské unii schváleny žádné soupravy, teprve letos by mělo začít testování první jednotky pro Leo Express v Česku. Jak chce firma pokrýt provoz po prodeji vlaků ÖBB do schválení nových čínských jednotek není jasné. Také o jednotky Stadler Flirt Leo Expressu se zajímaly nedávno České dráhy, dopravce je ale nakonec odmítl prodat.
Westbahn je jedním z prvních open-access dopravců na evropské železnici, jezdí na trase z Vídně do Salcburku, letos má nově prodloužit svoji trasu až do Mnichova.