Dopravci Železnice

Nečekaný vývoj ve Zlínském kraji. Arriva nabídla vlaky Leo Express, do hry vstoupil RegioJet

Jednotka LINT v barvách Leo Expressu. Pramen: Leo Express
Jednotka LINT v barvách Leo Expressu. Pramen: Leo Express

V dramatické finále s nečekanými účastníky se proměňují takzvané tržní konzultace, ve kterých Zlínský kraj vybírá, kdo bude zajišťovat v dalších až deseti letech provoz regionálních tratí.

Kraj původně očekával konečný verdikt na přelomu října a listopadu, nakonec ale rozhodnutí o výběru dopravců ve čtyřech provozních souborech posunul. „Objevila se na poslední chvíli nabídka společnosti RegioJet, která se ukázala jako velmi výhodná, a proto chceme dát šanci ostatním dopravcům na ni reagovat,“ řekl krajský náměstek pro dopravu Pavel Botek.

Zlínský kraj podobně jako většina krajů jde cestou přímého zadání, kdy oslovil různé dopravce a chová se víceméně jako soukromý zadavatel.
Nemusí řešit různé lhůty a odvolání, ale vybírá nabídku, která mu přijde jako nejvhodnější. Zakázku rozdělil do čtyř oblastí.

Největší bitva probíhá o desetiletou smlouvu na provozní soubor B – Zlín jihovýchod, zjednodušeně řečeno hlavně na spoje na Vlárské dráze a linkách ze Vsetína do Velkých Karlovic a z Bylnice do Horní Lidče. Kromě navýšení počtu spojů chce kraj protáhnout některé spoje přes Horní Lideč a Valašské Meziříčí až do Rožnova pod Radhoštěm.

„Až do podání nabídky RegioJetu se jako nejvýhodnější jevila v tomto provozním souboru společná nabídka Arrivy a Leo Express,“ řekl Botek. Spojení dceřiné firmy Deutsche Bahn a ztrátového dopravce je nečekané. 
Dali jsme nabídku samostatně, ale s vozidly Leo Express,“ potvrdil generální ředitel Arrivy Daniel Adamka. Jde o pronajaté motoráky Alstom Lint. Zastřešení Arrivou může vyvrátit obavy některých objednatelů z budoucího vývoje u firmy se značnou nakumulovanou ztrátou.

Zlínský kraj rozdělil tratě do celkem čtyř souborů, v jednom z nich už teď mají jisté pokračování České dráhy. Jde o trať z Kojetína do Valašského Meziříčí, kde jezdí motorové jednotky RegioShark pořízené s přispěním evropských dotací. Proto zde musí ještě další čtyři roky do konce roku 2024 jezdit. Další soubor se týká elektrifikované trati mezi Přerovem a Břeclaví a zbývajících regionálních tratí včetně trasy Otrokovice – Vizovice. Menší soubor dieselové trakce Zlín – střed tvoří především trať z Vizovic do Otrokovic s přesahem linek do Přerova, Kroměříže a Veselí nad Moravou. Posledním provozním souborem je popisovaný soubor B – Zlín jihovýchod.

Podle Botka začaly běžet první jednání o konkrétní podobě smluv, jasno má být do konce listopadu či poloviny prosince.

134 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • RJ s rušňovodičmi na dohodu, príp. na čierno, zamestnancami preťaženými od nadčasov, či dlhodobo s podstavom zamestnancov, plus bez prevádzkovej zálohy a zázemia, či zazmluvnenej údržby na ŽKV je vlastný gól. Teraz RJ nasľubuje najnižšiu cenu a potom ako na Slovensku bude žobrať aby mu kraj navýšil platby inak nedokáže jazdiť. A k tomu začne vo vlakoch platených z daní občanov/štátu vyvesovať letáčiky a robiť v médiách kampaň proti objednávateľovi a vykresľovať seba ako spasiteľa pre verejnú dopravu a objednávateľa ako toho, kto chce dopravcu položiť na lopatky a ohroziť zabezpečenie dopravnej obslužnosti. Ale už nikde sa neprizná, že on sám nasľuboval v súťaži najnižšiu cenu a teraz označuje objednávateľa za toho zlého. Takže na toto si dajte v ČR pri RegioJet pozor a ak môžete, tak informujte Zlínsky kraj, že čo ho čaká. Médiá stoja väčšinou na strane RJ.

    • Nevěříme ti ani slovo, lidi tam jsou spokojený, pár chorých se najde všude, u vás na tych přejezdech je to už hard. Podívej se na to video, jak fíra znovu zastavuje těm opozdilcům. Ten Váš kraj neodhadl to, když tam začne jezdit RJ, tak se zvýší dramaticky počet cestujících. Prostě jim to nemyslelo a RJ to zachranuje.

  • Ok ,ať to vyhraje ten žlutý uplakanek,ale kde bude mít zázemí a servis lokomotiv?A to nemluvím a těch dalších.

    • Ve zlínským kraji je dost nevyužitých vleček a dost kolejí a pozemků co nepatří čd. Na diskuzích vidím uplakánky jen odpůrce všeho, co nemá nápis čd.

      • Tak to by mě zajímalo, kde tady máme tolik vleček?Ono to není jenom o tom že stačí nějaká jedna výtopna a ano rozhodně mám větší důvěru v ČD než v soukromníka!😉

        • na co výtopna?, ti co se hlásí parní nemají a čd nemají ani střechu na sharky. Výtopny měly smysl jak nebyla nemrznoucí směs. Necháme se překvapit.

            • nechme se překvapit, neznáme podrobnosti. Když se podíváme na čd depa, tak pod střechu se jim vleze hurvínek a 810, čerpačka jestli nejsou na hlavu tak bude aji pro soukromníky a kancelář a když tak šatny se pronajmou. Uklizečky jestli se budou míjet mohou uklízet oboje nebo i tři dopravce naráz, posunovače už nemá ani čd a třeba sharka si spojuje fíra.

  • Ať už proboha jeden kraj dá veškerou dopravu někomu jinému než ČD – chci totiž vidět, jak to bude fungovat. Buď se naplní skepse nebo to bude mít přínos. Chci to ale už vidět a ne dělat pořád dokola pochybné soutěže nesoutěže a zkoušet to tak dlouho, až vyhraje ta správná firma. S důsledky výběrových řízení, které provádí kraje na ZDO se mnozí z nás setkávají denně – každou chvíli se hledá nový dopravce, doplácí se mzdy řidičům, dopravce zkrachuje, neplatí, nejezdí, nemá řidiče atd. atd.

  • No jak to tak sleduju, tak Zlínský kraj co do kolejí je hodně malé náměstíčko a přesto se tam dokážou dít věci. Výsledek bude zajímavý pro celou ČR. Kdyby to tam nedopadlo, tak zase vyjedou pověstné autobusy „Manager Economy Express“ a vše bude v normě.

    • o mrtvých mluvte slušně a ten HOUSA před smrtí to prodal Zemkovi, tak nevím co vyjede, když ve zlínským kraji je všude zemkovo a buse jezdí.

  • Z dovolením to napíši sem neb při odpovědi by tam byli už snad jen jednotlivá písmenka.
    Ohledně přímého zadání by si snad zadavatel měl sám určit cenu kterou je schopen akceptovat a také co si přeje aby tam jezdilo.
    Když už tedy zadavatel podává nepřímé zadání a je to soutěž tak tam mají být jisté nějaká pravidla a ne že po obdržení nabídek a vyhodnocení to změní.

    • Poviem ako sef nakupoval „jesterku“ do skladu. Oslovil zo 3 firmy, povedal co priblizne chce a nech mu daju ponuky. Prisli ponuku za 5000, 5200, 5500. Potom zavolal tym dvom, ktore dali cenu 5200 a 5500, ze konkurent to dal za 5000. Ci nevedia nieco urobit s cenou. Ten za 5500 povedal nie, ten za 5200 znizil na 4800. Ked dostal upravenu ponuku za 4800 este zavolal tomu co ponukol za 5000 ci nevie nieco urobit s cenou, ze konkurencia dala menej. Tak ten znizil na 4900. Nakoniec bral od toho co dal za 4800.

      Preco by nemohol kraj takto postupovat ? Sef oproti prvotnej ponuke usetril 200.

      • Tak jsem zkopíroval co jsem psal níže:
        Tím to způsobem jak to píšete by ta nabídka od kraje mohla trvat i rok neb každý dopravce by mohl podat vždy jinou nabídku pak zas kraj upozorní dopravce že mají lepší nabídku a tak pořád dokolečka.

        • Jenze pri tomto postupu lze snadno vybrat „preferovaneho“ dodavatele. Staci, kdyz tem ostatnim pak uz jen nezavola.

          • A v com by to vadilo, ak by vyberal rok ? Ono sa nehra o fazulky, ale o slusne peniaze.

            Za dalsie, tak zmluva sa uzatvara na 10 rokov. Takze nech vyberovka trva rok.

            Jednoducho moze skoncit aj skorej. Nikto viacej uz svoju ponuku ponuku po vyzvani neupravi. To je jedna moznost alebo ponuka sa dostane na uroven, aku si kraj predstavuje a uz nebude oslovovat ci nedaju lepsiu ponuku.

  • No,nakonec to zde-tedy v ČR dopadne jako ve Velké Británii za premiéra Johna Majora…Také „privatizovali“,vymýšleli nesmysly,hromada železničních společností,které naslibovaly hory doly.Vše fungující se rozbilo,vznikly nepřípoje,ujíždění vlaků,naschvály a hlavně nesplnění slibů.Vše nakonec samozřejmě krachlo.Takže pozor,ať se to zde také „nerozjede“na nesprávnou kolej do šturcu.

    • Nebo to dopadne jako v Německu, kde byste pomalu ani nepoznal, že (vlivem soutěží na dopravce) existuje několik desítek provozovatelů osobní dopravy.

      P. S. (Ne)přípoje jsou výhradně v gesci objednatele (ne dopravce); (ne)ujíždění také může objednatel smluvně ovlivnit.

    • Hezký blud. Co víc by hovořilo o úspěchu nebo neúspěchu privatizace, než změna počtu cestujících, jejichž roční počty se po privatizaci v UK zvýšily ze 750 milionů na 2000 milionů.

      • To není blud.
        V závislosti na ind. osobní dopravě z toho pramenící intezcity dopravy je daný nárůst naprosto přirozeným vývojem.
        Pokud by jste se o dopravu v Británii zajímal (ne jenom žil), tak studie či prognózy stále hovoří o potenciálu 2,5 násobku růstu oproti současnosti. Zkrátka veřejnost chtěla, chce a chtít bude cestovat vlakem. Ovšem jak stát (infra), tak dopravci (vlaky), to nejsou schopni zajistit.
        (NE) Organizace železniční dopravy ve Velké Británii je dle mého názoru špatným příkladem. Bohužel postupem času shledávám, že se mnoho negativních (zákonných) prvků začíná uplatňovat i na našich kolejích.

  • Proboha jak někdo může do tendru pustit Leo Prdpress? Jsou zadlužení až po uši, v brutální ztrátě a dá se říci, že jejich čas už se měří na hodiny. Až se Stadler nakrkne, a to věru už nebude trvat dlouho, tak je kvůli jejich „osudové páté“ zlikviduje jen to hvízdne. Přestaňte loudit po pojišťovně a konečně zaplaťte, paštikáři amatérští.

    • To je zajímavé sdělení,že LE je zadlužen.Všichni ty „soukromníky“ jen chválí a plují na ČD.

  • Je prosím někde k dispozici ke stažení dokumentace? Především které linky jsou v jakém souboru a v jakém rozsahu? Díky

  • Teď budu za blázna ale i tak….. Já v těch nabídkách vidím cartel non-CD. Tedy dohodu všech dopravců mimo CD kdo kde a za kolik bude jezdit a ostatní podle toho „nabízejí“. Jinak si to totiž neumím vysvětlit. A za druhé k aplikaci na nákup jízdenky – Já očekávám že tak do měsíce od vyhlášení vitezu vyjde „apka“ která bude slučovat všechny ty „non-CD“ linky ve které bude možné koupit jízdenku bez ohledu na dopravce a kraj. Proč by si měl každý sám platit „nějakého externistu“ když se dohodnou na jednom a tím i ušetří poměrně značnou část peněz. PS a teď do mě……… 😂

    • Já zase čuju podvod s těma sharkama, jestli budou jezdit jen kojetín-valmez, tak na to asi je kraj nekupoval a nedivil bych se na nějakou levárnu od čd, že by se někam nějakéj ztratil.

      • „Sharky“ kraj koupil za peníze EU, tedy z dotace. A tu dotaci dostal na to, aby tyto soupravy jezdily JEN A POUZE na této trase. Co na tom, proboha, nechápeš???
        Klidně si jezdi jen se svým nejoblíbenějším dopravcem, ale počítej s tím, že se do 954/178540 republiky vlakem nedopravíš. Na férovku… už mám těch tvých hloupých příspěvků plné zuby. Držím se, ale… A ano, líbí se mi tento server, ale nebudou-li tvoje debil×í a zcela jednostranně zaměřené texty občas smazány, budu se muset bez něj obejít. Tečka a nazdar.

        • správně napsaný, sharky koupil kraj a proč sakra stím jezdí čd? Pane ŠRÁMEK-vidím, že nevíte, že ten shark jezdí nejen kojetím valmez, rožnov, ale i vizovice atd, tak prosím až se uklidníte, druhým tady napište kde jezdí a na férovku, máte udělaný pro sebe psychotesty, když vás rozčílí věc, co si myslíte, že máte v hlavě jinou formulaci.

  • Takže jestli to chápu správně. 19.10. se tu psalo, že RJ podal nejdražší nabídku a ČD o to nemají zájem. A dnes na to mají ostatní reagovat?

    Dále tento týden tu proběhlo info, že DB, pod které patří ARRIVA dluží 22 miliard eur. Proto mají finančně zajistit Leoše, který dluží pár drobných?

    • máte odkaz? Tady byl článek a psalo se, že RJ se na zlín nehlásí. Nepletete si kraje? Teď je článek, že RJ si to rozmyslel a dal návrh který se neodmítá. Možná v PESE dostal množstevní slevu.

      • Z článku 19.10 Pro další soubory ale kraj oslovil celkem pět dopravců, ve hře zůstali tři. GW Train Regio odmítl hned na začátku, RegioJet podal nakonec nabídku jen na jeden soubor a ještě výrazně dražší. Ve hře tak jsou České dráhy, Leo Express a Arriva. Od každého dopravce bude chtít v příštích dnech finální nabídky, posuzovat přitom budou nejen cenu, ale i nabízenou kvalitu vlaků.
        Z článku dnes: „Objevila se na poslední chvíli nabídka společnosti RegioJet, která se ukázala jako velmi výhodná, a proto chceme dát šanci ostatním dopravcům na ni reagovat,“ řekl krajský náměstek pro dopravu Pavel Botek.
        „Až do podání nabídky RegioJetu se jako nejvýhodnější jevila v tomto provozním souboru společná nabídka Arrivy a Leo Express,“ řekl Botek. Spojení dceřiné firmy Deutsche Bahn a ztrátového dopravce je nečekané.
        Tudíž je zajímavé že RJ už nabídku podal a byl nejdražší a najednou podal nabídku na poslední chvíli?
        Něco tam moc „smrdí“ nějakým podvodem.

        • Nepostupuje se podle zákona o veřejných zakázkách, to je ten hlavní důvod. Je to legální postup, i když se samozřejmě někomu nelíbí. Kraj se v tuto chvíli chová, jako by se chovala soukromá firma, vybírá si a využívá efektu konkurence.

          • To plně chápu ale co jsem nepochopil je to že když už tedy RJ podal nabídku že ji pak podal znovu. To muže tedy kdokoliv podat „20“ nabídek?

            • Zrejme ano… pocka si, az co prosakne z ostatnich nabidek a pak tu svoji prizpusobi. To nejspis mohou udelat i ostatni, ale vyhodu ma ten, ktery prijde posledni, protoze ostatni jiz nemusi mit dostatek casu.

              • To pak tedy vypadá že kdo tam má „informátora“ má pak výhodu že nabídku podá znovu… no jak jsem napsal něco tam „smrdí“

                • Nemá, kraj opakovaně dopravce vyzývá. Přímé zadání jednomu dopravci bez porovnání nabídek konkurence vám nesmrdí?

                  • Ale kraj opakovaně nevyzývá ty, kteří již svou – neakceptovatelnou – nabídku podali a na jejím základě byli ze soutěže vyřazeni, respektive se s nimi již dál nepočítalo. Proč tedy ta změna názoru?

                  • Dle toho jak to píšete zadavatel jim napíše dostali jsme lepší nabídku “ co s tím uděláte“ dáte jinou nabídku? Dle mého RJ se dozvěděl jaké byli nabídky ostatních a podal nabídku znovu na poslední chvíli ač jak píše p.Šrámek tak již měl být z té soutěže vyřazen. Tím to způsobem jak to píšete by ta nabídka od kraje mohla trvat i rok neb každý dopravce by mohl podat vždy jinou nabídku pak zas kraj upozorní dopravce že mají lepší nabídku a tak pořád dokolečka. A přímé zadání může být v nutném případě.

                    • Znovu opakuji, že to tak není. Přímé zadání v případě železniční dopravy může být, ostatně to České dráhy říkají krajům několik let. Jen si některé kraje vyložily k nelibosti ČD přímé zadání jinak a nenechají se ošálit lukrativní nabídkou Regionovy za 150 Kč / vlkm.

                • To si nemyslim… Nebo snad nikomu neprijde zvlastni, ze ta posledni nabidka je vzdy levnejsi, nez ty konkurencni ? Nestava se, ze by byla sice lepsi, ale stale nejdrazsi, nebo ze by se zaradila nekde mezi ty konkurencni…

                    • Vsak ja take nerikam, ze uz dalsi nabidka neprijde, nebo ze uz byl vybran. Jen ta podobnost s mnoha pripady v tom nasem kocourkove je vice nez napadna. 🙂

              • V Ústeckém kraji to bylo stejné? Pane Sůro, opravdu si vážím toho, co provozováním tohoto serveru pro informovanost veřejnosti ohledně dopravy děláte. Ale nejste nestranný, bohužel.
                Ne, opravdu nejsem zaujatý, nejsem železničář z ČD, zaměstnanec SŽDC či ministerstva, strojvedoucí a ani osoba jakkoli jinak zainteresovaná na provozování jakékoli formy dopravy (vyjma toho, že jsem cestující a také řidič osobního vozu – protože se jinak do práce nedostanu).

                • Ústecký kraj postupoval lehce jinak. Ale znovu opakuji: přímé zadání nejede podle žádného zákona, je na každém kraji, co si vyjedná a jakým způsobem.

            • Asi ano, je to jako v Ústeckém kraji, kde RJ si to posychroval a podal taky víc nabídek. Zajímavé je, že kdyby to kraj dal napřímo ČD, bude redakce kvičet jak před popravou a když to dá někomu jinému, je to v pořádku, protože je to výhodný efekt konkurence. Za mě – ať si jezdí třeba 20 dopravců. bude v tom sice bordel, ale ať někdo vyřeší rozumné uznávání jízdenek a organizaci celého toho bordelu!

              • Je rozdíl zadat napřímo bez porovnání nabídek konkurence a po porovnání nabídek. Zlín bude mít od příštího roku integrované jízdné, takže nevím,o jakém bordelu mluvíte. Jistě se vytáhne zase vzorový cestující z Luhačovic do Aše, který chudák bude muset mít dvě jízdenky.

                • Mám obavy, že z Luhačovic do Aše budete muset mít klidně 3 jízdenky… nebo už počítáte s tím, že Zlínsko vyhraje RJ a pojedete Luhačovice – Pha s RJ a pak ČD? Ono nemusí bohužel jít vůbec o úsměvnou relaci Luhačovice – Aš, ale o podstatně kratší vzdálenost. Nevím, jak vám, ale mně přijde, že to atraktivitě veřejné dopravy moc nepřidá… možná ale jezdíte převážně jednu relaci s jedním dopravcem a neřešíte to. Až si budete kupovat tři jízdenky, možná vám začne vrtat hlavou, že to moc praktické není. Předpokládám, že celostátní tarif nebude z nejlevnějších, a tak přijde na řadu nákup „x“ jízdenek, protože socka Čech samozřejmě nemá na to, aby si kupoval to nejdražší každý den.

                  • U ČD si kupuju leckdy 4 jízdenky a nijak mě to nestresuje. Nedělejte z komára velblouda a z cestujících blbce.

                    • Ale to používáte v tel.jednu aplikaci a platíte jen jednou. Nově budete mít čtyři aplikace a platit budete 4x

                  • Jednotný tarif bude na úrovni dnešního kilometrického jízdného ČD. Takže když si v Aši koupíte jízdenku do Luhačovic, budete platit stejně, jako dosud. Samozřejmě se s ČD i dnes dá pořídit jízdenka levněji, ale to si musíte cestu rozdělit do zhruba tří jízdenek, abyste nemusel platit kilometrický tarif. Takže jaký problém?

                    • Jestli se tedy částečně budou řídit Švýcarským modelem tak by to mělo být levnější.
                      Neb ve Švýcarsku je tarif jednotný pro přímou jízdenku, je jedno, kolik dopravních prostředků a jakých druhů dopravy bude využito. Cena jízdného není součtem za jednotlivé úseky, se zvyšující se přepravní vzdáleností klesá, cestující tak obdrží slevu ve výši 8 až 25 %. Tarifní systém je na spodním cenovém prahu, což podporuje poptávku a zvyšuje se tak počet přepravených cestujících.

                    • I ve Švýcarsku máte u státních drah levnější akční nabídky, než flexibilní jednotný tarif.

                    • Předpokládám, že to bude odpovídat tarifu obyčejného jízdného ČD? Tzn. 60 km za stovku…

                • Jak jsem zde psal 14 krajů a tudíž 14 aplikací. fakt super si zaneřádit tel.samým bordelem. Zdá se vám to normální.

                  • Nemusíte si pořizovat aplikaci. Jízdenky koupíte i přes web. K tomu vám stačí jeden telefon a jeden prohlížeč.

                    • Ano koupí se přes web ale budete muset navštívit více těch webů nebo to koupíte jen na jedné webové stránce?
                      A jak jste napsal:I ve Švýcarsku máte u státních drah levnější akční nabídky, než flexibilní jednotný tarif.
                      Ale i ten platí pro celou cestu a je jedno jakým dopravcem jedete

                    • Tak je koupím na více webech. Neměl by být i jeden obchod s potravinami? Protože jak k tomu přijde chudák zákazník, že někde je máslo levnější a jinde zavírají později?

                    • p.Sůro vy jste jak malé děcko a koukám že ani neuznáte že pro cestující by měl být jednodušší nákup jízdenek .
                      A v tom Švýcarsku kde je cca 250 dopravců také cestující musí navštěvovat jejich stránky nebo jízdenku koupí na jednom webu?
                      Však vy by jste měl tohle přeci podporovat a ne být proti tomu.

                    • Já to podporuji a vše se chystá na start 2020. Ale tyhle hry,aby ČD dostaly napřímo tolik,kolik si řeknou,jako v roce 2009 opravdu podporovat nebudu.

  • Hlavně by nebylo od věci zadrátovat těch pár kilometrů mezi Kojetínem – (KM) – Hulínem a pak Otrokovice – Zlín (tam je to snad reálné) a hned by se s tím dalo pracovat jinak s těmi linkami. Když už kraj blokuje možnost cestování v rámci kraje „cizím“ nedotovaným dopravcům v autobusové dopravě, mohl by pracovat aspoň na tom, aby se mezi krajským městem a ostatními dalo dostat rychle, v taktu a bez přestupu aspoň ve špičkách. Navíc by to umožnilo i provoz přímých vlaků třeba Brno – Zlín apod.
    Pak by možná cestující neutíkali do aut, protože současná nabídka spojení je naprosto tragická, v podstatě horší než před 10 i více lety.

    • jak se má modernizovat zlínka, tak už to ve zlíně napadli, že préj to není potřeba, ale jak zadrátují zlínku, tak co bude jezdit KM-vizovice? To je taky na dlouhou diskuzi a jestli stím dopravci a hlavně hejtmanství počítá i stou střídavinou.

    • Právě že nejvíce nepřípoje dělá a ujíždí ČD. A to i sama svým vlastním vlakům. Příklad včera. R340 od Banské Bystrice přijel do Českého Těšína ve 20:48 a osobák S1 směr Havířov na něj nepočkal ani mizerných 5 minut a cestující pak museli čekat více jak hodinu na další. Díky pozdní hodině už pak někteří měli problém se vůbec dostat domů, co nebydlí blízko nádraží. Přitom ten vlak má v Havířově pobyt 3 minuty, tak by to mírné zpoždění vůbec nikomu nevadilo. Při takové spolehlivosti přestupů ČD je cokoliv (opakuji cokoliv) lepší jak ČD! Je dnes velkou módou nadávat na LE, RJ, Arrivu apod., to se může, jen na ČernouDíru se nesmí sáhnout. ale z těchto důvodů (a toto zmíněné není ani zdaleka první svinstvo) fandím komukoliv s jakoukoliv značkou mimo ČernéDíry (nebo ČekejDlouho).

  • Vypadá to, že přestanu jezdit vlakem a koupím zase auto, kterého jsem se před pár lety zbavil.
    Kraje (možná) něco ušetří, ale cena za to bude, že cestující, který jede mimo kraj, bude muset řešit, který dopravce tam jezdí, koupit několik jízdenek, zjišťovat, kde jakou jízdenku vůbec koupí a podobné problémy.
    Dokud nebude celostátní železníční tarif, tohle může hodně lidí odradit od cestování vlakem. Ale zřejmě je to záměr, aby zbylo víc místa pro ty, kteří jezdí (skoro) zadarmo.

    • milejjarda: (jak malej jarda)
      jednoduchy – mrknu na idos – tam mi to napise v kolik, odkud A KDO TO OPERUJE…
      JIZDENKU/JIZDENKY SI KOUPIM —ON-LINE— JAKO KAZDEJ NORMALNI CLOVEK – A NECHAM SI JE POSLAT DO MEJLU…. JAKO VZDYCKY A JAKO VSUDENA SVETE…
      CO MAS JAKO ZA PROBLEM??????

      • To co jste popsal je i pro spoustu dnešních padesátníků naprosté scifi, ne každý je počítačový expert.

          • Neříkám že mezi staršími lidmi nejsou schopní, i mezi mladšími jsou počítačoví analfabeti, nedávno jsme měli sraz ze základky (jsem ročník 69) a pro spoustu z mých spolužáků začíná a končí online svět přečtením zpráv na seznamu, facebook je pro polovinu z nich sprosté slovo a platební kartu používají jen pro výběry z bankomatu, když jsem jim popisoval jak běžně na internetu platím PayPalem tak na mne zírali jako na marťana.

        • já taky nejsu it technik, ale sednu do auta, vyberu si nádraží, tam to zaparkuji a přesednu na vlak. Musíš se na život dívat trochu vesele a dělat co tě baví.

          • Taky nejsem IT technik. Sednu do auta, dojedu až do cíle a na hromadnou dopravu zapomenu:-)

            Pro mnoho lidí je prostě nákup jízdního dokladu na internetu překážka v použití daného systému (podobně jako nutnost vlastnit nějakou zákaznickou kartu).

      • V telefonu pak musíte mít X aplikací na každého dopravce, to je fakt skvělé. Nebylo by jednoduší mít jednu aplikaci přes kterou by se zaplatila ta jízdenka i když pojedete s vice dopravci? Když pak nemáte uloženou platební kartu a nebo jestli nepoužíváte PayPal, Masterpass nebo jiné tak při každém nákupu musíte x krát zadávat číslo b.karty to je také fakt úžasné. Já používám Masterpass ale ne všude tu platbu podporují.

        • A ještě se vás zeptám proč to funguje ve Švýcarsku kde je cca 250 dopravců a dá se jezdit na JEDNU jízdenku?

            • Tak to se cestující mají na co těšit. Máme 14 krajů pro každý kraj jiná aplikace a cestující bude kupovat x jízdenek. Prostě proč to dělat jednoduše když to jde složitě. 😀

              • A když jedete autobusem mimo kraj, tak to řešíte jak? Řekl bych jako všichni ostatní, tj. koupíte si jízdenku buď on-line, nebo na v kamenné prodejně nebo přímo v autobusu.

                • Bohužel je to dáno tím že se zde na to kašle. V první řadě se mělo řešit uznávání jízdného. A když to jde v krajích tak by to mělo být dávno hotové i celorepublikově viz Praha a StČ kraj. Ale ani tam nejsou dořešené věci jako místenky a případně doplatek do 1.třídy

              • A vy pojedete napříč republikou 14 lokálkama? Není lepší použít napříč republikou nějaký expresní vlak. Jel jste jak daleko vlakem?

                • Vy jste veselá kopa Petře.
                  Na výlety jezdím po celé ČR a to ne jen na místa kam jezdí dálkové vlaky ale musí se pak v každém kraji přestoupit na jiný vlak.

                • Moje nejdelší cesta vlakem (jedním vlakem bez přestupu) byla z Moskvy do Vladivostoku po Transsibiřské magistrále. Zpět do Evropy letecky. Byla to pěkná dovolená. Kam jsi jel vlakem nejdál ty, rozumbrado?

      • Jsem zvědav, když budete čekat na vlak v Novém Údolí nebo na jiném odlehlém místě, kde není ani signál mobilního operátora, natož data, jak budete nakupovat online… hodně zdaru

    • Celostátní tarif bude raz-dva. Ale počítej s tím, že bude skoro vždy dražší, než kupovat jednotlivé jízdenky u dopravců

      • Celostátní tarif bude zase nějaký paskvil jako vše co se zde děje. Hlavně že se prý inspirují ve Švýcarsku.
        Zase vymyslí prostě nějakou blbost.

        • Je pravda, ze toho se taky docela bojim. Puvodni myslenka muze byt dobra, ale pak se to u nas zase nejak „zahadne“ zvrtne a bude z toho „OpenKrad“.

      • Jestli chcete vidět, jak to bude vypadat, tak si zkuste koupit jízdenku ve Velké Británii. Nejdražší je jízdenka bez omezení času a dopravce. Levnější je s omezením dopravce, ještě levnější s omezením na konkrétní vlak a u té nejlevnější nemáte nárok na vrácení peněz (respektive nemůžete stornovat). A ne vždy to musí být v tomhle pořadí, protože různé akce, apod.

        Státní tarif bych tipnul tu nejdratší variantu, aby byla platná vždy a všude. Jednotlivý dopravci budou mít navíc ještě svoje extra ceny.

        Například si zkuste vyhodit kolik by vás stálo jet z Glasgow do Londýna a tabulka, která na vás vyskočí, by se vám při každodenním použití začla asi docela zajídat. Zejména od chvíle, kdybyste si omylem koupili jiný druh jízdenky, než jste chtěli (ideálně „Specified train only. No refunds.“:-)

        • Pro ty kdo to nechtějí hledat a umějí aspoň trochu anglicky:

          Cheapest Standard Single
          Cheapest 1st Class Single
          – Valid only Virgin Trains West Coast services
          Off-Peak Single
          – Any off-peak train
          Advance Single (1st Class)
          – Specified train only. No refunds.
          – Valid only Virgin Trains West Coast services
          Anytime Single
          – Travel any time of day
          Anytime Single (1st Class)
          – Travel any time of day
          – Valid only Virgin Trains West Coast services
          Anytime Single (1st Class)
          – Travel any time of day

      • Problém je v drobných (mincích). Dokud nebude všude ve vlaku možno platit kartou (jako třeba v Německu), navíc ještě nejlépe bezkontaktně, nic se nezmění.

        Pak všechny ty „appky“ zbytečné, resp. budou fungovat jen jako slevové karty.

    • Lide cestuji vlakem protoze jim nic lepsiho nezbyva, nikoliv ze by chteli. Je to videt na Prazske primestske. Tak at jedou vsichni autem…. Do Prahy se proste nedostanou a kdyz jo tak nezaparkujou. O tom to totiz je…

    • Je… Sranda by byla, kdyby vyhral vsude, tak co by delal potom ? Vybere si jeden kraj a ostatni budou mit smulu ?

      • Ne. Prostě těch vozidel pořídí víc.

        Obdobně jako např. ČD budou muset pořídit o to víc nových vozidel, pokud zvítězí ve vícero poptávkových řízeních, v nichž bude podmínka nasazení nových vozidel.

        • No nevim, casu neni tolik a pokud je na tom financne tak mizerne, jak se tu rika, tak bude mit asi problem.
          Rozhodne to nebude jako CD, protoze ti maji alespon personal a pripravene zazemi. A personal musi sehnat a zaskolit, tedy zacit platit driv, nez vyjede. Samotna vozidla nejsou vsechno.

      • Nebudou mít smůlu, kraje by šly zase škemrat k ČD, jestli by to ještě nevzaly, než si najdou někoho dalšího, podobného LE. Sice toho moc nenajezdí, ale zase je levný!

  • A kdy konečně dojde k nové soutěži na trati Horní Lideč – Hranice na Moravě/Přerov…. To, co tam teď jezdí je ostuda, kvůli které se nám na západě doslova smějí… 🙁

  • Dramatický bude hlavně personální problém pro případné nové dopravce.Na železnici,tak jako v jiném oboru se mzdy a benefity mezi dopravci ví.Pro ty nové to nevyzniva líp i chováním k zaměstnancům…Další nejistota se může objevit s prodejem firmy atd.Rozhodnuto se zdálo být, je dobré, že se do hry vrací všichni. Všem hezký den.

    • Dnes všeobecně pokud chcete sehnat nové zaměstnance tak jim musíte prostě dát víc než mají teď, pokud si myslí např. Jančura že průvodčí který má teď u ČD cca 20-25000 čistého k němu půjde za 15 hrubého tak spadl z jahody naznak.

    • soukromnik: Regiojet provozuje v ČR vlaky cca 7 let plus autobusy nějakých 15 – 20 let, Arriva jako dcera DB patří k největším dopravcum v Evropě, GWTR již také funguje několik let.
      Podíl zrušených vlaků k počtu vypravovanych spojů je minimalni stejně jako u ČD, takže z hlediska provozu nevidím problém.
      Neznám čísla GWTR a Arriva vlaky, nicméně Regiojet má zadlužení nižší než roční tržby, kdežto zadlužení ČD je vyšší než tržby včetně dotací v osobní dopravě.
      Co se týče jízdenek věřím, mimo národního tarifu, bude možné přes aplikace jednotlivých dopravců nakupovat jízdenky ostatnich dopravců včetně výběru mista nebo přes upravené vyhledávače jako bileto či idos.

    • Je to na X-let a v závazku. Pokud má kalkulace hlavu, patu a ziskovou marži, tak nejen RJ, ale i jakékoliv jiné firmě banka peníze dá. Při rozšiřování linek na vlastní riziko to je již jiná pohádka.

    • Vzhledem k tomu, jak moc má čunek blízko k babišovi a babiš k jančurovi, mám v interní mysli jasného vítěze. I ten průběh tomu napovídá…..

      • Když myšlenku ještě rozšířím. Jestliže už bude mít teoreticky RJ dva soubory tratí a ukáže se , že to funguje bez větších problémů a podmínky zadání budou splněny, tak Babiš bude mít krásnou páku na ČD. Jako utopistický bonus v delším časovém horizontu: Trochu jiný způsob privatizace drah. ČD nikdo nepřevezme, převezmou se výkony a nikdo neřekne ani popel…

      • Osobně bych byl raději, aby RJ získal takové tratě, kde může navazovat na své současné spoje.
        Ale třeba když vyhraje něco na Zlínsku, tak se vrátí nějaké vlaky do/z Starého města. On ten Leo není žádná výhra a je otázka, jak dlouho ještě vydrží.

Newsletter

Partneři


Výběr editora