Dopravci Železnice

Nečekaný problém státních slev. Dětem či seniorům výrazně zdražila 1. třída

Interiér vozu 1. třídy (Ampz). Foto: České dráhy
Interiér vozu 1. třídy (Ampz). Foto: České dráhy

Nově zavedené slevy měly vybraným skupinám obyvatel od 1. září výrazně zlevnit cestování , v některých případech ale musejí děti či senioři platit více než dosud.

Jde o cestující, kteří chtějí využít první třídu ve vlacích. Ta je sice podle názvu mnohými považována za luxus, v příměstských vlacích kolem Prahy je ale například jediným místem, kde si mohou cestující dobít za jízdy notebook či mobil. Nové státní slevy neumožňují cestování v první třídě a současně ani využití například některých produktů, které umožňují dospělým cestujících bez státem přiznaných úlev levnější cestování.

Řada cestujících, zejména rodin s dětmi, využívala možnost levného doplatku do první třídy. Nově se státními slevami tato možnost zanikla.

„Denně jezdíme příměstskými linkami kolem Prahy, máme lítačky, sedmileté dítě též – s oblibou využíváme jedničku s malým doplatkem. Nově však k dětské lítačce poloviční příplatek do jedničky koupit nejde, nejde k ní koupit ani plnocenný příplatek, dítě musí mít normální plnocenný dospělý lístek,“ napsala deníku Zdopravy.cz čtenářka.

Nelze koupit nejen příplatek za polovinu jako v minulosti, ale ani plnocenný příplatek pro dospělého. „Pokud zákazník patří do skupiny, která má na slevu 75 % z jízdného nárok, platí mu jízdenka s touto slevou pouze ve druhé vozové třídě a nemůže si k ní doplatit první první třídu. Možnost 50% slevy na jízdenky první třídy pro děti do 15 let byla dříve dána státem, nově tuto slevu již stát neposkytuje,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Do 1. třídy se může takový cestující podívat, musí ale doplatit rozdíl mezi zvláštním jízdným a obyčejným jízdným. To je výrazně více, než kolik byl dosud doplatek.

Obecně jsme toho názoru, že poskytování slevy pouze pro 2. vozovou třídu (nebo její určité omezení pro 1. třídu) je správný krok a nevidíme důvod, proč by cestující uplatňující takto vysokou slevu měli mít ještě možnost využívat 1. třídu,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal. 

Cenový výměr ke slevám zakazuje dopravcům, aby poskytovali slevy z první třídy. Podobný problém řeší i další cestující, na které se slevy vztahují, například občané nad 65 let. Nejen, že zaplatí více než dosud, pokud chtějí jet první třídou, často je jízdenka pro ně dražší, než pro dospělé do 65 let.

Nástup slev znamená totiž i konec některých komerčních nabídek slev: v případě Českých drah karty IN 50 D pro důchodce. České dráhy  ji už důchodci nad 65 let nevydají. 

Nemožnost cestovat levněji v první třídě díky kombinaci jízdenky a doplatku do první třídy vypadla z cenového výměru poprvé. Cestující se státními slevami mohou cestovat levněji s takzvaným časovým doplatekm, ten prodávají České dráhy na různě dlouhá období od jednoho týdne (250 Kč) až na rok (4990 Kč)

Nástup slev ukazuje, že v jejich zavádění panuje značných chaos. Ministerstvo dopravy minulý týden zatrhlo Českým drahám vypočítávat kompenzace z kilometrického jízdného na trasách, kde nabízí levnější jízdenky bez ohledu na ujetou vzdálenost. Dříve přitom takový postup ČD odsouhlasilo.

Podobná nejasnost se týká i uznávání slev v RegioJetu ve třídě Relax. I když jde o někdejší vozy první třídy rakouských drah, dopravce je oficiálně vydává za druhou třídu a čerpá na cestujících v nich kompenzace. 

103 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • No nejen první třída, ta je stejně na prd. Ale takové lůžko do Popradu (na tom mi opravdu nic „luxusního“ nepřijde) pro dítě aktuálně stojí u Jančury totéž co pro dospělé – přes litr. Loni nás stálo 349 CZK.

    Jakože čtyřčlenná rodina pojede do Tater za osum litrů RT? To se asi Bureš i s Jančurou s prominutím posrali v kině.

    Takže děkujeme Burešovi, že nekecá a maká, bohužel někteří lidé by udělali líp, kdyby setrvali nečinně bokem.

    • Já sice nejsem voličem či snad dokonce obdivovatelem Babiše, ale nějak čím dál tím méně chápu, proč všichni hloupě svádějí vinu za ten nastalý „chlív“ jen a právě na něho: Babiš přece pouze zadal svým „fámulům“, že mají vytvořit nějaké „státní slevy“, ale rozhodně jim k tomu nenařizoval, aby zároveň rušili dosavadní výhody, které se „státními slevami“ nesouvisejí – takže to, co jednotliví dopravci pod patronací MF ČR (jako „regulátora“ cen jízdného) dělají, není rozhodně vina Babiše a jeho pokynů (m.j. třeba právě proto, že to jsou z úrovně jeho pozice detaily, na jejichž řešení „má lidi“), ale úředníků (zaměstnaných na MF ČR a u dopravců), kteří mají v kompetenci cenotvorbu!
      Vinu za ten GRÓSBORDEL je třeba vrcholově přičítat Ťokovi a Schillerové, nikoli Babišovi – ti, kdo nadávají na Babiše, by si měli především stěžovat u těch dvou ministrů na přehnanou aktivitu jejich podřízených, a když nebudou spokojeni s výsledkem, měli by „nabonzovat“, co v návaznosti na jeho pokyn jeho „nohsledi“ zprznili.

  • Zruseni prakticky vsech slev pro deti v 1. tride mi prijde nepromyslene a nefer. Vetsina deti jezdi s rodici a soucasna vyse jizdneho dela jizdu vlakem v 1. tride pro dvoudetnou rodinu dost luxusni zalezitosti. Jasne, muzou jet dvojkou, ale ta je casto preplnena, zvlast o vikendech. Takze asi spise autem.
    Doted jsme s dcerou casto jezdili v jednicce: pro dva dospele a dite s IN kartami to s CD vychazelo dobre. Najednou prisel cenovy sok – napriklad jednosmerna jizdenka s CD pro dite v 1. tride z Prahy do Opavy, kam obcas jezdime vyskocila na 671-858Kc (posledni castka s priplatkem na SC), tedy ctyrnasobek jiozdneho ve 2. tride. Vyptaval jsem se u pokladen a na zakaznicke lince na moznosti slev: pro deti se neprodava IN50, ani IN100 – nechapu proc deti nemohou ziskat stejnou slevu jako dospeli. To zavani diskriminaci. Rovnez se pro deti neprodavaji mesicni ci rocni doplatky na 1. tridu, pouze tydenni. Starsi IN25 karty vydane pro deti pry pro 1. tridu nadale plati, ale moznost zadat IN25 slevu pro dite v aplikaci Muj Vlak zmizela, takze se dite musi zadat jako dospely.
    Samozrejme lze rici, ze slevy stat neplati pro to, aby sponzoroval pohodlne jizdy bohatsich rodin s detmi. Ale proc neposkytnout aspon slevu, ktera by zhruba odpovidala sleve ve 2. tride? Nebo poskytovat stejnou skalu slev jako pro dospele? Je mi jasne, ze spousta lidi si preje jezdit v prazdne 1. tride, bez deti, studentu, duchodcu, kohokoliv jineho. Ale pak muzeme priste zacit znevyhodnovat treba tluste lidi. Nebo ty s brylemi. Nebo zeny ci muze…

  • Pane autore, jak může být jízdenka pro dospělého do 65 let levnější než pro důchodce 65+? Když mi nějaká kombinace jízdného vyjde dráž než jiný druh jízdného, koupím si jiný druh, ne?

    S těmi doplatky pro důchodce/studenty to mělo být jako u IDS. IDS cena je vlastně taky sleva. Státní sleva má být poskytována z nejnižšího jízdného, přičemž jakoukoliv nadstandardní službu má být umožněno dokoupit, ovšem už za plný rozdíl.

    • Primární rozdíl je v ceně In50 – důchodce 65- si ji koupí za 550 Kč, kdežto důchodce 65+ si ji za 2990 Kč kupovat nebude. A pak bude jízdenka do 1. třídy pro 65+ za plné jízdné dražší než jízdenka se slevou In50 pro 65-. Není to sice masová záležitost, ale je to vlastně další způsob rejžování, kdy nějakou skupinu tlačím do toho, aby si kupovala dotované jízdenky, pro dopravce výhodnější.

      • Už jsem vám psal že je pak znevýhodněn důchodce 60 -64 ve druhé třídě protože když si koupí IN 50 tak platí víc než důchodce 65+ bez IN karty

  • Mimochodem, to už víte, že díky tomuto ČD v polovině září zruší Včasné jízdenky? Ťuku, děkujeme! :-/

    • Předpokládám, že letní jízdenky budou následovat. Aby si náhodou někdo nestěžoval, že studenti platí čtvrtinu z ne nejlevnější nabídky.

    • Tak ono to je logické. Včasná jízdenka platí celý den, takže proč za tu nejlevnější cenu umožnit jezdit ve špičce. Čekal bych větší rozšíření superakčních jízdenek vázaných na vlak, ať to motivuje jezdit mimo špičku….

      • Důvod bych viděl jinde – ono se blbě vysvětluje, proč běžný cestující platí 119 Kč, kdežto dotovaný cestující s 75% slevou platí 62 Kč. (Jedná se o ceny Praha-Chomutov na zítřek.) A proč zlevňovat studentům, když stát platí, že? To raději zdražíme ostatním.

  • Citace, že jde …o někdejší vozy první třídy rakouských drah..je dneska zcela off-topic, neboť původně byly třídy tři – 1.,2. a 3. třída, přičemž jejich stanovení bylo provedeno historicky ještě před II. světovou válkou, skrze tzv. Úmluvu RIC a ta se týkala de facto tehdy národních dopravců, protože soukromí dopravci v té době ještě neexistovali. Stejně tak se stanovilo i označení osobních vozů počátečními velkými písmeny A, B, C – nicméně z pohledu soukromého dopravce je to irelevantní omezovat ho třídami, to je čistě jeho obchodní koncept, jestli bude mít třídy dvě nebo deset:-))

    • Soukromí dopravci neexistovali, třídy byli dány úmluvou RIC, …. AHA … no je vidět, že Vy tomu evidentně rozumíte 😀

  • Podobná nejasnost se týká i uznávání slev v RegioJetu ve třídě Relax. I když jde o někdejší vozy první třídy rakouských drah, dopravce je oficiálně vydává za druhou třídu a čerpá na cestujících v nich kompenzace.

    Nevidím v tom rozpor či problém – dvojka je to od začátku, RJ udělal ústupek kvůli slevám v byznysu, tak proč by měl ještě řešit Relax, zvláště když ceny v něm jsou plně srovnatelné s tím, na co si nárokují slevy ČD? Pokud by Relax byl oficiálně 1. třída a teď ho rychle přeznačili na dvojku, pak ano, pak by se to řešit mělo. Že je to bývalý vagon 1. třídy, je bezpředmětné – ČD taky mají jedničku jen v půlce vagonu nebo předělali v Pendolinech 1 vagon z 1. třídy na dvojku a taky stejní lidé neřvou, že tam nemá kompenzace tedy platit…

    Přijde mi to, že do toho rýpe pár závistivců, co s Relaxem resp. Jančurou stejně jezdit nikdy nebudou a jen chtějí, aby koza zdechla i sousedovi.

    • Otázka, proč třeba v letácích nemá RJ problém psát o vyšších třídách? 🙂

      https://imgup.cz/image/L8U3

      Pokud chce Ťok, aby se proplácela vždy jen nejnižší platná jízdenka do dané třídy, a RJ bude tvrdit, že Low-Cost, Standard i Relax jsou stejná třída, tak by měl být nárok jen na slevu z Low-cost a teprve po jeho vyprodání ze Standardu a teprve pak i z Relaxu… otázka je, jak by vypadala kreativita při vykazování kompenzací MD.

      • Ano, tak by to mělo být a doufejme, že se k tomu dospěje, tj. proplácení pouze do výše nejnižší ceny jízdenky v daném vlaku, podobně jako to mají nově počítat ČD.

    • Neni problem v tom, ze je to „dvojka“. Problem je, ze je to nyni v rozporu s vymerem, ktery vydalo MF. Aby to v rozporu nebylo, musel by byt Relax, Standard i Low cost za stejnou cenu a pak to bude v souladu. Nebo se bude kompenzovat pouze Low cost a pak to bude take v souladu. Nic vic v tom neni, nez jen to dodrzovani pravidel.
      Jestli jsou, nebo nejsou ceny srovnatelne s CD, pripadne nejakym jinym dopravcem, je zcela irelevantni, protoze ceny jsou veci konkurencniho boje a mohou se menit v prubehu casu. Zde jde pouze o to, aby stat u kazdeho dopravce doplacel do nejnizsi mozne ceny a neovlivnoval tak konkurencni boj doplatkem do vyssiho standardu „jen u nekoho“ a zaroven tak setril statni kasu.

      • když chcete aby RJ dával slevy jen low-costu, tak já zase napíši co kdyby čd vozila jen jeden vagon na slevy, at je to spravedlivé. A chci se zeptat, jsou low-costy na všech spojích?

  • Řekl bych, tak je to SPRÁVNĚ. Jak se říká něco za něco, nemůžu mít všechno.
    Ještě bych to poposunul dál a razantněji. Skupinám co stát zlevnil jízdné, bych 1.třídu zvedl na dvojnásobek než pro běžného pracujícho cestujícího, který chce cestovat za a. v lepším komfortu za b. v klidu a pohodě a je ochoten si to zaplatit.
    A opravdu by měl být vagón 1.třídy na konci či začátku soupravy, to bývalo vždy zvykem v normálním světě.

    A že v tom je trošku chaos, kdo se diví ? Vždyť jsme v Česku, kde se plánují věci jak kdo se vyspí nebo se chce zrovna zalíbit před volbami.

  • Díky bohu za to! Konečně přestane jedničku v okolí Prahy okupovat kdejaká hlučící svoloč s desetikačkou v ruce a já budu moc zase jezdit z Kolína do Prahy i spěšňáky a osobáky a ne pouze narvanými rychlíky.

  • Být ČD tak oznacim první třídu jako druhou třídu Relax a hned se to pro děti a důchodce zlevní a stát to ještě zaplatí. Slevy pak nebudu poskytovat pouze v business jako RegioJet. Akorát že by Tok zřejmě vyletěl z kůže protože by mu 2x dene volal Jancura a stěžoval si.

    • Akorát že je trošku rozdíl mezi tím, že ČD mají „byznys“ asi v 7 vlacích, kdežto RJ to má všude stejně.

      • To co u RJ je business mají i ČD ale mají to jen jako 1.třídu jel jsem tím jestli se nepletu do Fr. Lázní

        • a čd má businesku na regionálkách, nevím co do toho plancete RJ, kdyč článek je o čd a netiché 1 pro děcka.

          • i o RJ
            z článku: Podobná nejasnost se týká i uznávání slev v RegioJetu ve třídě Relax. I když jde o někdejší vozy první třídy rakouských drah, dopravce je oficiálně vydává za druhou třídu a čerpá na cestujících v nich kompenzace.

            • ne, to je jen dovětek, článek je o 1 třídě a RJ nemá číslování, nebot low-coste je lepší jak čd 2.

              • RJ sice nemá číslování ale dle mezinárodních pravidel v označování vagonů značí písmeno A pro 1. třídu 🙂

                • A co vozy AB které má RJ vedené jako standard. U ČD tyto vozy jezdí pořád jako půl 1. a půl 2. třídy na vlacích EX. A myslím tím ty starší OBB vozy.

  • Skutečně bylo možné využívat 1. třídu s předplatní jízdenkou PID? Osobně vím pouze o možnosti časového doplatku a ten zůstává dál.
    „máme lítačky, sedmileté dítě též – s oblibou využíváme jedničku s malým doplatkem“

        • Jedná se o doplatek ČD, takže to musíte hledat v tarifu ČD.
          https://www.cd.cz/assets/info/cim-se-ridime/tr-10-zmena-20_barevna_final.pdf
          31. 1. Jednorázový doplatek do 1. vozové třídy jednosměrný nebo zpáteční lze k nezlevněnému jízdnímu dokladu IDS pro jednotlivou jízdu nebo nezlevněnému časovému dokladu IDS vystavit pouze jako rozdíl obyčejného jízdného mezi 1. a 2. vozovou třídou.
          31. 1. 1. Jednorázový doplatek do 1. vozové třídy ke zlevněnému jízdnímu dokladu IDS není možný.

          • Mimochodem, i ve výpočtu doplatku je změna – kdo měl In25 nebo In50, měl doplatek se slevou, nyní už všichni (ti, kdo mají na doplatek nárok) platí plnou cenu.

            • Na tu slevu na doplatek s In25/50 měl každý průvodčí jiný názor, tak teď je to alespoň jasné. V mém případě to dělalo rozdíl 2 Kč, tak jsem to zas tak neřešil:)

            • To ale neni pravda. K IDS jízdence byl doplatek vždy obyč.-obyč. i když jste měl IN50. Pokud to někdo z vlakvedoucích dělal jako doplatek IN50-IN50, byla to jeho neznalost 🙂

              Tj. v případě, kdy jste jel například Masaryčka-Klánovice na PID a dál na traťovku IN50, doplatek do jedničky jste doplatil jako rozdíl: Mas.n.-Klánovice obyč.-obyč. a dál jako IN50-IN50 🙂 Tedy pro normálního cestujícího se nic nemění. Zvýhodnění mají ale smůlu.

  • Dotaz: Jelikož sleva neplatí pro první třídu tudíž cestující 65+ pak tedy zaplatí stejně jako cestující 65- ale v článku je že zaplatí více.
    Podobný problém řeší i další cestující, na které se slevy vztahují, například občané nad 65 let. Nejen, že zaplatí více než dosud, pokud chtějí jet první třídou, často je jízdenka pro ně dražší, než pro dospělé do 65 let.
    A ještě jeden dotaz: Jestli už se nějak řeší ten Relax u RJ.

    • PS: Tak jsem zkusil koupit jízdenku Praha – Děčín a jak cestující do 65 a cestující 65+ tak jízdenka do 1.tridy pro obě skupiny 242Kč

          • Tož zkuste popřemýšlet, k čemu asi se ta IN karta kupuje.
            Nápověda – suvenýr to není a jezdit jen na ní bez jízdenky se taky nedá.

            • Tak zkuste popřemýšlet i vy. Z článku ( například občané nad 65 let. Nejen, že zaplatí více než dosud, pokud chtějí jet první třídou, často je jízdenka pro ně dražší, než pro dospělé do 65 let. )
              Uvedl jsem příklad na jízdence Praha – Děčín do 1.třídy a jak dospělý 64 a důchodce 65+ má cenu stejnou. Tudíž jízdenka pro 65+ není dražší než pro dospělého 64 ale je stejná. A to je co rozporuji jak je to napsáno v článku.

              • Jízdenka pro 65+ je dražší než pro dospělého 64 s In50 (kterou on má za babku). Je třeba přemýšlet o věcech v souvislostech a ne vytrhnout jednu větu z kontextu.

                • Mno, jestli chapu spravne, tak pravdu mate oba, jen zalezi na vykladu clanku.
                  Neni to drazsi pro dospeleho, tedy 26-65 let. Tam je cena stejna. Je to drazsi pro duchodce do 65let (zde musi dolozit, ze pobira nejaky duchod) a pak muze mit levnejsi IN 50 D.
                  To je asi ten pripad, ktery autor myslel.

                  • No já to beru takhle: Ani jeden nemá IN kartu a jízdné pro oba je v té 1.tride stejné. Pak si oba pořídí IN 50 a tam už je ten rozdíl ale když si pak oba opět koupí jízdenku do 1.tridy tak ta cena bude opět stejná a nikoliv odlišná.

                • A ten co má IN50 jede ve 2tride dráž než 65+ bez IN karty tudíž je pak logické že 65+ jede v 1.tride dráž než ten s IN50

    • Proč by se měl řešit Relax? Nikdo na tom nevydělává víc než jiný a je to prostě druhá třída.
      Za chvíli přijdete s tím, že v Astře nesmí slevy platit, protože je tam obrazovka a služby jiné než u ČD a odpovídá to jedničkám ČD.

  • Nikoliv „nečekaný problém“, ale to, po čem jsem dlouho volal. Konečně je v 1. třídě možnost normálně cestovat. Ještě bych teda prosil sešrotovat (nebo cokoliv jiného, co přinese kýžený efekt) ty hrůzy, kde je 1. třída průchoďák = InterPanter a řidičáky k 854. První třída má být na kraji soupravy!

      • Tak si to představte. Jedete v jedničce a v každé stanici se kolem vás proženou študáci a další cestující, co jen procházejí ke svému místu nebo jdou ven. Proč sakra musí chodit přes jedničku? Připlácím si za klid a ne za to že kolem někdo bude pořád chodit.

        • jak to tam vypadá , že tam nic nečepují a nedávají zdarma. Vy když jedete vlakem, tak se neprocházíte? U čd je to taky, že se bojíte opustit místo aby tam si nikdo druhý nesedl i když třeba budete mět místenku.

          • Já když jedu vlakem a nejsem zrovna v práci, tak se opravdu po vlaku neprocházím. A dělá to tak většina lidí. To že jste výjimečný, a nejen v tomto, tu potvrzujete každý den.

      • Ne, není. Podle vás si tedy například student koupí jízdenku za 25% a ve vlaku pak doplatí 75% + doplatek do 1. třídy. Ano, to by se dopravcům líbilo – vyinkasovat 75% od státu a od cestujícího ještě jednou to samé.
        Ale tak to nefunguje. Cestující se musí už při koupi jízdenky rozhodnout, zda využije státem nařízenou slevu, nebo si koupí jízdenku za plnou cenu (případně využije IN kartu, pokud ji má) a k ní doplatek do 1. třídy.

  • Jednorázový doplatek do první třídy je možný ke každé jízdence. Časový doplatek je potřeba třeba k té lítačce .Nemám pravdu ?

      • Jsou i obyčejní režijkáři kteří si k režijce koupí roční časový doplatek do 1 třídy za 4990, ale platící cestující má přednost před režijkou 1 třídy.

  • Tam za tu cenu nemají co dělat. Normální platící chce komfort, ne potěr nebo klub turistů (nic proti nim).

  • In 50 se prodává stále. Doplatek k jizdence ž 2 do 1 je možný vždy cestující zaplatí rozdíl v ceně. Pokud má in kartu s jakoukoliv slevovou aplikací doplatí jen dle toho.Doplnte si informace páné redaktore .Netýká se litacky

    • IN50 se pro občany nad 65 let neprodává. Včera ověřováno. Mohou si ji koupit důchodci, kterým ještě nebylo 65.

        • Včera řešeno s ČD, text byl ostatně autorizován, aby tam nebyla chyba. Viz TR10 140. 3. Aplikace IN 50 D je určena pro cestující do 65 let, kteří pobírají důchod starobní nebo invalidní pro invaliditu 3. stupně nebo osoby ve věku 60 – 65 let, které pobírají vdovský či vdovecký důchod. Ale máte pravdu, když o tom přemýšlím, je to jen na IN50D, ne na klasickou IN50, jdu prověřit

          • IN 50 si může za 550,- Kč na rok koupit i důchodce nad 65 let. Teď jsem to byl ověřit v osobní pokladně a systém ji dovolí koupit.
            Vyplatí se ale jen tomu, kdo by třeba jednou měsíčně jezdil delší vzdálenost a chtěl si dokoupit 1. třídu. Jinak nemá smysl.

  • Ano, je to správné, neboť jinak by byla stejně jako dosud, 1. třída plná studentů a ti cestující, kteří si např. koupili roční doplatek do jedničky, stáli u dveří.
    A teď by plně platící cestující měli smůlu úplnou a přišli by o jedinou možnost trochu slušně cestovat.

    • Nijak velký počet studentů jsem v jedničce neviděl. Občas někdo.
      Spíš povykující cizinci, kteří neřeší cenu a dělají bordel celou cestu Praha – Brno (asi pokračovali pak do Vídně), obsadili sedačky a průvodčí nás raději usadila jinde, naštěstí bylo místo.
      A když už většinou někdo s dětmi jede v jedničce, tak s nimi problém nebývá. Tak teď bude jezdit autem než se ve dvojce tlačit se všemi ostatními. Kdyby byly ČD (i případně RJ s byznyem co k čemu), tak dají takovým cestujícím nějakou komerční slevu, protože pokud bude plná jízdenka za děti, tak automaticky pojedou buď dvojkou – dopravce vydělá méně než v jedničce/byznysu nebo se na vlak vykašlou úplně, což bude náš případ, už se zase v pohodě vyplatí jet autem než platit 4x plnou jedničku či byznys u RJ

      • Ano, celé je to tak složité a s tolika výjimkami, že nejvýhodnější z hlediska časového (včetně obstarávání všech IN- a jakýchkoliv jiných karet — třeba PID 70+) je auto, čemuž mělo zlevnění jízdného zabránit.

        Zjevně to souvisí s tím, že základní starostí všech, kteří o tom rozhodují a vydávají nesrozumitelné předpisy, je držet se svých židlí. Zkuste třeba zjistit na webu ROPIDu, za kolik a s jakým průkazem může pražský 71 let starý důchodce jet PID vlakem do Hořovic.

      • „Nijak velký počet studentů jsem v jedničce neviděl. “

        V okolí Prahy byly poslední dobou příměstské vlaky v 1.tř dost často plné dětí jedoucích z/do škol. Nepřál bych Vám vidět, jak pak ta kultura cestování utrpěla. Ono doplatek za 3, nebo 5,- Kč byl už fakt výsměch. To, že průvodčí 1/3 cesty nedělal nic jiného, než tohle vypisoval, nemusím ani připomínat.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora