Dopravci Komentáře Názory Železnice

Komentář: Stát má ve slevách chaos. Teď by je měl zrušit v Relaxu u RegioJetu

Palubní servis ve žlutých vlacích. Foto: RegioJet
Palubní servis ve žlutých vlacích. Foto: RegioJet

Páteční rozhodnutí ministra dopravy Dana Ťoka nechat Českým drahám proplácet slevy vždy z ceny, za kterou si mohou lidé koupit jízdenku na pokladně či v e-shopu, je jistě chvályhodné. Bohužel ale pouze dohání to, co měl stát udělat už dávno. Tedy dát výplatě kompenzací za slevy jasná pravidla, a ne z ní dělat džungli, která umožňuje dopravcům vysávat státní rozpočet podle libosti.

České dráhy počítaly slevy pro děti, studenty a seniory z kilometrického tarifu i na trasách, kde nabízejí všem dospělým cestujícím výrazně levnější Akční jízdenky. Z jednoho cestujícího pod slevovým deštníkem tak měly výrazně více než z dospělého cestujícího bez slev (i když je akční jízdenka komerční nabídka, stala se z ní na některých relacích běžná jízdenka a kilometrická se vůbec neprodávala). Stručně řečeno, vyčuranost. Bohužel,  původně oficiálně posvěcená ministerstvem dopravy. 

Ťokovým rozhodnutím se například jízdenka Praha – Ostrava pro České dráhy na první pohled víceméně zastropovala na 295 korunách, což je běžná cena jízdenky i pár minut před odjezdem. Výjimkou jsou jen špičkové časy, kdy jezdí ČD na trase dráž. 

České dráhy se ale po tomto kroku ministra mohou cítit diskriminovány. Soukromým dopravcům totiž stát proplácí slevy z výrazně dražších jízdenek.

Nejde ale o diskriminaci: ČD nikdo nebrání, aby nabízely jízdenky v druhé třídě dražší tak, jako to dělaly před příchodem konkurence. Ukazuje to ale, že zoufale chybí například strop od státu, který by jasně řekl, z jaké maximální ceny si mohou dopravci kompenzaci vypočítat. Například Leo Express si ze sociální dávky udělal rovnou marketing a lidem vrací to, co neproplatí stát formou kreditu na další jízdu. V podstatě tak pod slevami jedou zadarmo. Nic přitom dopravci nebrání, aby pak přišel na ministerstvo s tím, že kompenzaci počítal z 1 000 Kč a natáhl ruku o 750 korun. 

Chaos v přístupu státu potvrzuje i to, jak ministerstvo dopravy vykládá pravidla ministerstva financí ke slevám. Ty se mají počítat vždy z nejnižšího jízdného ve druhé třídě. To se ale teď rozhodně neděje. Stačí pohled do ceníku RegioJetu, kde stát doplácí slevy hned ve třech tarifních třídách: Lowcost, Standard a Relax.

Relax jsou vozy první třídy po rakouských ÖBB, které RegioJet v Česku označuje jako druhou třídu. Jenže od levnějších tarifů se liší nejen výrazně větším prostorem pro cestujícího. Je zde například přednostně servírováno občerstvení. Jinými slovy, na české poměry jde rozhodně o 1. třídu, ze které se slevy nemají vůbec počítat. Státem nařízené slevy jsou víceméně sociální dávkou, která má usnadnit cestování, nikoliv ale vybraným skupinám umožnit levné jízdy v nadstandardu.

Kompenzace na slevy v Relaxu stát posvětil v době, kdy RegioJet vstoupil na trasu Praha – Ostrava. Tehdy bylo cestování v této třídě levnější než většina jízdenek v českodrážní druhé třídě. Doba se ale změnila, ačkoliv v očích řady cestujících zůstává RegioJet nejlevnější, dávno to není pravda. Velmi často jsou na trase Praha – Ostrava nejlevnější České dráhy. V praxi tak jízdenka v Relaxu mezi Prahou a Ostravou stojí často 499 korun, a z této ceny se vypočítává sleva. 

Existuje i další důvod, proč slevu v Relaxu neproplácet. Konkurence a lepší služby přivádějí na železnici nové cestující, které se daří přilákat z individuální automobilové dopravy. Nejde přitom o lidi, kteří řeší cenu, zato ale chtějí dostatečný komfort. Tito lidé si náhle do Relaxu nesednou. Jejich místo, za které jsou ochotni zaplatit pětistovku, zabrali ti, kterým na cestu přispěl výrazně stát.

Vývoj kolem státních slev jasně ukazuje, že byly šity horkou jehlou jako populistické heslo Andreje Babiše. Je veřejným tajemstvím, že velká část vedení ministerstva dopravy je proti nim. Možná je tak chaos kolem nich jen cestou, jak nakonec dosáhnout jejich zrušení. Stále platí, že naplánovaných šest miliard by doprava potřebovala jinde: na zlepšení infrastruktury, vozového parku nebo navýšení počtu objednávaných spojů.

O stanovisko, proč žádají kompenzace i ze třídy Relax, jsme požádali i RegioJet. Zde je jeho plné stanovisko.

RegioJet se při počítání slev striktně drží ceny, kterou na daném spoji zaplatí dospělý zákazník. Student či senior vždy cestují za čtvrtinu toho, co zaplatí dospělý zákazník. Také tržba, kterou dostane na konci RegioJet, je ve všech případech stejná – u seniorů a studenta akorát její část kvůli nařízené slevě doplatí stát. Právě to byl problém u ČD, které se na jedné straně dospělému cestujícímu podbízely podnákladovou cenou a na straně druhé našly kličku, jak vydělat peníze na seniorech, studentech a kompenzacích od státu tím, že počítaly slevy uměle z vyšších cen.

Politikou a předností RegioJetu je rozsáhlý servis za výhodné ceny – a to pro všechny cestující ve všech třídách. Takový je náš pohled na to, jak by služby pro cestující na železnici měly vypadat. Podobně to platí o autobusové dopravě, kde RegioJet cestujícím na všech linkách také poskytuje nejvyšší rozsah služeb. Právě kvalita služeb a nižší ceny jsou jedním z klíčových přínosů konkurence v dopravě.

Třída Relax ve vlacích RegioJet vždy byla druhou třídou – je to typ služby, který má na trhu svůj protějšek například v druhé třídě vlaků SC Pendolino, railjet nebo EuroCity a oslovuje stejného zákazníka, který před klasickým kupé preferuje cestování v tzv, otevřeném prostoru. Je jako druhá třída řádně označena a druhé třídě odpovídá i rozsah služeb (ve srovnání s první třídou Business) i ceny jízdenek. Třídu Relax využívá také řada žáků a studentů při dojíždění do škol a dalších cestách.

Cílem státu při zavedení slev – tak, jak byl prezentován i představiteli vlády – nebylo rozdělit cestující na chudé, kteří cestují se státní slevou a bohaté, kteří cestují za plné jízdné. Záměrem nebylo ani některou skupinu cestujících diskriminovat nebo ji kvůli novým slevám zhoršit kvalitu služeb.

Naopak jedním z cílů bylo motivovat jak seniory, tak zejména mladé lidi a studenty, aby více využívali veřejnou dopravu, aby poznávali Českou republiku a udělat jim cestování ještě dostupnější. Aby ve věku, kdy si utvářejí názory, měli motivaci brát kvalitní veřejnou dopravu jako preferovaný způsob cestování – do školy, do práce i ve volném čase. Stát tím investuje do mladé generace a do její výchovy a do odpovědného využití miliardových investic do modernizace dopravní infrastruktury.

Snahou RegioJetu je také moderní kvalitní veřejná doprava, kde zákazníci dostávají vysoký standard služeb za výhodné ceny a právě proto mají důvod dát veřejné dopravě přednost například před cestováním osobním automobilem.

Současně vidíme, jako zásadní, aby mladí lidé, senioři a další skupiny veřejnosti měli více možností cestovat a byli k tomu motivováni i výhodnou cenou. Je to přínos jak pro českou ekonomiku, tak pro rozvoj společnost jako celku.

96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nekdo

jenom jeden dotaz – podle ministerstva tedy senior neni dospely? a proc ma pak volebni pravo??

Bery

Zde se neposuzuje dospelost, ale socialni oblast.

HK

Slevy by neměly být nikde – je jedno jestli někdo ubytovává jistou část obyvatel za virtuální vysoký nájem jehož část těží z radnice, nebo vozí virtuální studenty (nebo si najme skutečné, nebo aspoň nafukovací ? ) a těží doplatek za jízdné které si sám stanoví – je to celé blbost.

Sociálně slabí studenti můžou dostat podporu přímo, zbytek od rodičů, kterým ty peníze stát vůbec nemusí brát a část jich během toho procesu ztratit za režii a podvody.

Strojvudce88

Tento článek měl být spíš označený jako komentář autora. Slovo vy…….t je hezky použito, bohužel jen jednostranně.
Proč je zde stanovisko RegioJetu a ne ČD? Proč chybí stanovisko LE? Vypadá to, že tento článek hází špínu jedním směrem. Trochu to překračuje jistou nestrannost.

coudy

Dotaz: A zeptali jste se na to u ČD?

Strojvudce88

Titulek mi promiňte. Beru zpět.

Elb

LE se myslím také nechtěl vyjádřit.

Romanero

Mělo to být nastaveno dvěma způsoby, které nijak neomezují možnosti cestujících:

1. O kompenzaci žádá dopravce. Kompenzace bude počítána vždy z nejnižší jízdenky na trase. Dopravce pak může cestujícímu poskytnout libovolné vyšší služby nebo třídu, rozdíl vůči nejnižší ceně jde ale na jeho vrub.

2. O kompenzaci žádá cestující ex-post. Dopravce se ke každému chová naprosto stejně. Cestující si vybere jízdenku a služby, zaplatí, stát mu proti žádosti 75% vrátí. Vyšlo by to teoreticky dráž (kompenzují se i nadstandardní služby), ale prakticky se dá očekávat, že mnoho lidí se na to vykašle, což je jejich problém.

Bery

Varianta 2. by znamenala i znacnou administrativni zatez, takze by byla drazsi i v pripade, ze by se cast lidi neprihlasila.

babilon

ad 2) Jak úřad pozná, že student jízdenku skutečně projel a nenechává si proplácet něco, co vyhrabal v koši?

Bery

Nijak… on bude mit urad dost starosti s tim, aby si ohlidal, zda se o neco podobneho nesnazi dopravci… doobsadit volna mista virtualnim studentem.

Romanero

Tisklo by se na ni číslo dokladu/průkazu, se kterým se prodá ( za plnou cenu). Pouze po předložení téhož dokladu bude platná při kontrole během jízdy i pro uplatnění dávky. Ideálně by ten průkaz měl vydávat stát po ověření nároku. Není důvod rozdávat peníze jednoduše.

To

Tento článek by měl být jasně označen, že se jedná o názor redakce nebo autora. Pokud použiji slovu „vyčůranost“ v diskuzi, předpokládám, že mi bude příspěvek smazán…

jal

To je najednou kraválu a srdceryvných vyjádření.
Trochu kontrast s těmi po podobném opatření u ČD. 🙂

Tomáš Záruba

Když tak sleduju ten bordel na kvadrát, jestli ono by nakonec nebylo bývalo lepší zkrátka posunout hranici bezplatné (= nijak přímo nekompenzované?) přepravy ze 6 např. na 15 let a hotovo. Tam jsou definice i postupy zcela jasné, vlastně by se změnilo jen jedno číslo. Tedy ne že bych raději neviděl těch 6 miliard (to jsem zvědav, kolik reálně) raději v navýšení objednávky dopravy popř. údržby.

babilon

Nesouvisí bezplatnost s nenárokem na místo k sezení? A přineslo by to dostatečný počet hlasů voličů?

Vít Jůza

Pokud zrušit slevy u Relaxu, jelikož je to komfortnější a dražší varianta, tak také u Pendolina ze stejného důvodu. Pokud nějak zohledňovat 25% bonusy u Leoexpresu, tak také ČD body u e-shopu ČD. Oba soukromí dopravci vlastně jen kopírují finty ČD. (Nebo obráceně? Neznám vlastně historii těchto fint.) Podle stanovených podmínek by se v obojím měl udělat pořádek. Nejnižší cena, podle které by se měla počítat sleva, u jednotlivého jízdného je např. u Českých drah často skupinová sleva nebo některá z krajských a celostátních jednodenních síťových jízdenek nebo nejlevnější včasná jízdenka, a z těch by se tedy měla vypočítávat cena… Číst vice »

Karel IV

U Pendolina není třeba nic rušit. Servis navíc je u nich řešen povinnou SC Místenkou, ze které se žádná sleva nepočítá. Ale máte pravdu. Pokud se má u RJ proplácet i Relax, tak by bylo fajn proplácet jen do hodnoty Low-Cost a cokoliv nad by měl být přípatek, který si cestující hradí v 100% výši.

Petr 766

Takže Pendolino se bude proplácet v plné výši, ale u RJ jen lowcost.
Proč?
Samy ČD tak rádi označují Pendolino (a Railjety) za něco extra, takže buď kompenzovat u obou dopravců vše nebo nic.

(no a nakonec – ten lowcost je dost často skoro cenově stejně, jako Standard, takže už je úplně jedno co se bude proplácet)

Bery

Rozdil mezi Standard a Low cost na trase Pha-Ova muze delat 60,- Kc na jednoho cestujiciho… a to na doplatku, tedy v neprospech danoveho poplatnika. Takze pokud pojede 30 studentu a 5 duchodcu v kategorii Standard, ackoliv mohli obsadit Low cost, pak jim na cestu tam a zpet odevzda jeden pracujici s prumernou mzdou vse, co zaplati na danich ze mzdy.
A ted mala slovni uloha… kolik spoju jede denne ? jakou maji prumernou obsazenost ? … a hlavne, kolik danovych poplatniku se na danich musi slozit mesicne na rozdil mezi Low cost a Standard ?

coudy

Vždyť jízdenka do pendolina je nižší než u RJ relax … Vyšší cena je pak dána místenkou ze které se kompenzace neplatí.

Vít Jůza

Že příplatek v podstatě za lepší třídu nazývají místenkou, a tu lepší třídu pořád nazývají druhou, to je v podstatě jen takový malý podvod, který by na faktické posouzení neměl mít vliv, když tam ta „místenka“ je nezbytnou součástí jízdného. Je to už i vyšší standard, i za vyšší cenu.

Karel IV

Podvod to právě není, protože ten vyšší standard si cestující platí vždy v plné výši a neproplácí se z něj kompenzace.

babilon

Ano, nedávat slevu na síťové jízdenky je taky hezký způsob vysávání peněz. Student, který o prázdninách cestuje, si letos koupil např. týdenní za 690 Kč. Nově bude jezdit levněji za jednotlivé jízdné. Řekněme, že utratí 400 Kč, pak ČD utrží celkem 1600 Kč místo dosavadních 690.

Petr 766

Klasika. Opět na hloupou a populistickou politiku státu doplatí ti, kteří chtějí cestovat kvalitněji ať už u RJ nebo ČD. Nejprve se zruší sleva v byznysu (a jednička u ČD) a teď se bude rýpat ještě do Relaxu (ač cenově tam vyjde jízdné většinou stejně jako u klasické 2 tř. ČD, často i levněji pokud u ČD není nějaká akční jízdenka) Mělo to zůstat jak bylo – sleva 50% bez ohledu na to, co si jako cestující vyberu. Jezdíme dost často vlakem celá rodina, u RJ pokud jedeme všichni 4, tak je byznys jasná volba zejména kvůli nejmenšímu dítěti. Jednak… Číst vice »

Bery

Ti, kteri chteji cestovat kvalitneji, ti stale klidne mohou, ale hezky za sve… ne na ukor nekoho jineho. Stat tu preci neni od toho, aby nekomu platil vyssi standard.

AAA

Vsak oni budou – za sve. Autem.

coudy

Relax u je vždy dražší než u ČD řeklbych že na trase PH- OV je od 300 do 499

David

jizdne v relaxu neni v zadnem pripade levnejsi nez v 2.tride CD. Chtel jsem si koupit jizdenku Praha-Brno, abych byl drive doma. Super Regiojet chtel za relax 269 korun, tak jsem si jeste 40 minut pockal na Ceske drahy, kde jsem jiz jizdenku za 109 korun mel koupenou.

Bery

Clanek hodnotim kladne. V podstate mam podobny nazor.
Ale to stanovisko RJ je tedy masakr. On tim v podstate rika, ze stat jim ma doplacet i nadstandard, protoze jim to pomuze v boji proti konkurenci. Akorat je to po Ondrujovsku zabalene do spousty libivych, ale celkem prazdnych frazi.

Martin1

No však je to vybrečené od Jančury přímo u Babiše, tak co se divíme, že…

jan

Tady je prostě blbě to , že se říká druhá třída. Mělo by to být, že stát zaplatí 2 třídu. Tedy tu běžnou jízdenku. Z toho se určí 3/4 pro dopravce. A jestli se důchodce nebo student rozhodne pro bussiness nebo premium, nechť si to pak doplatí do té ceny. A B) Mělo by se to prostě prodávat přes nějaký státní systém. Jako ve Švýcarsku přes SBB. A pak to těžko někdo nafoukne.

coudy

Výměr MF č. 02/2018,
kterým se mění seznam zboží s regulovanými cenami
vydaný výměrem MF č. 01/2018
5. Zlevněné (zvláštní) jízdné platí v železniční osobní dopravě v rámci integrovaných veřejných služeb pouze ve 2., základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem, a to s výjimkou bodu 10.1. této přílohy.

A to mně někdo psal že RJ se též řídí výměrem ministerstva financí. Je zřejmně patrné že Jančura porušuje předpisy.

babilon

No vida, cenový výměr už jste našel. Našel jste tam i výši kilometrického jízdného, které je podle vás nařízené tímto výměrem?

Petr 766

Vy jste stejně komik. Když jsme tu vedli před týdnem debatu o byznysu, tak o Relaxu nepadlo skoro ani slovo, protože špatný byl byznys. Jakmile se ukázalo, že v byznysu samozřejmě slevy neplatí už od začátku (pouze šlo o tiskovou chybu v tarifu), tak najednou vadí Relax. A až (což se doufám nestane, jinak s ježděním vlakem končíme) se eventuelně nebude sleva vztahovat ani na Relax, tak začnete řvát, že Standard je moc nobl a má moc služeb, tak by se (ostatně už to tady někdo zkoušel v diskuzi) měl proplácet jen Lowcost…. Já bych se zeptal opačně, proč by… Číst vice »

coudy

Proč by se v kompenzacích měli proplácet služby? Služby ať si zaplatí cestující ze svého.
Jestli jste nečetl tak jsem psal že v případě trasy PH – OV stojí jízdné maximálně 300 Kč a z toho ať je sleva a to co je nad si cestující doplatí za ty služby

Bery

Jenze on je nepripustny i ten Standard a to od sameho zacatku… alespon ja na to upozornuju po celou dobu. Definici, kterou vydalo pro kompenzace MF, totiz odpovida pouze Low cost a nic jineho.
Jinak dopravce muze nabizet sluzby navic, to mu nikdo nezakazuje… ale nepripustne je, aby ty sluzby navic kompenzoval stat. Pokud to ma nekdo jako konkurencni vyhodu, neni v tom problem, ale at si to realizuje za svoje.

Pibik

On ten chaos je v celém veřejném sektoru, nejen v dopravě, to jen na okraj. Ono je to stejně celé vtipné, někdo si počítal slevy z nadsazené ceny, někdo má více tříd a nacpat je do dvoutřídního zastaralého systému je nemožné, někomu ani nesedí 0,25xcelé jízdné… Dá se čekat ještě nové podvody, když kontrola neexistuje, takže 6 mld. je asi hodně podseklé číslo, vycuclé pohledem z okna. Celé to vzniklo u Babišů na WC, chci nasypat svým voličům benefit datloval do SMS, dáme zdarma cestovné a basta. 😀 Takto uvažují podnikatelé střelci, hodím do hry bank a uvidíme co z… Číst vice »

Bery

S tim, ze ma nekdo vice trid se pocitalo… proto MF dalo do Cenoveho vestniku tuto formulaci: „základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem“. Tam neni co resit. 😉

Petr.R

včil je to na nově

Karel IV

Vtipné, jak si RJ mění ty třídy jak je potřeba. 🙂 Pročpak na CZ území je Relax 2. třídou a přejezdem SK hranice je z toho najednou 1. třída? 🙂

http://web.archive.org/web/20150322103349/http://regiojet.sk/opencms/export/sites/regiojet.sk/prepravne-poriadky/PREPRAVNY_PORIADOK_IC_RJ_14.12.pdf

Petr.R

budíček, je rok 2018

Robert

Ale tak za mě je to alespoň první vlaštovka kdy web zdopravy otevírá i téma které se RGJ nehodí do krámu. A že Relax je prvni třída že zištných důvodů označena jako druhá ví každý kdo se o toto zajímá a nic na tom nemění ani propagandistické vyjádření RGJ které se skoro vůbec nedrželo tématu. Vložení důchodců a děti zdarma od LEO snad ani nemá cenu komentovat. Pokud jim toto projde tak pak uz je jen krok důchodcům nebo dětem platit za to aby s nimi za předražené jízdné jeli. …….

Petr 766

A to je problém Regiojetu, že služby ČD jsou ve dvojce nulové, takže jeho služby pak vypadají i v tom Relaxu jako luxus? Nikdo nebrání ČD udělat si nějaký tarif ČD Relax, nasadit na to lepší vozy, zavést tam servis a prodávat to třeba za obyčejné jízdné 2. třídy (čili ještě dráž než se prodává v 90% Relax). Podle mě by se vůbec nemělo operovat s třídami, je to dneska přežitek a i dvojka u ČD v jednom vlaku může mít různé podoby, prostor atd. Buď se do toho nemělo rýpat vůbec nebo vzít nějakou základní cenu, do které se… Číst vice »

Bery

V podstate je to problem Regiojetu. Nikdo mu nebrani rozdelit cenu na jizdne bez servisu a doplatek za sluzby. Pak by se kompenzace pocitala za jizdne a cestujici by se sam mohl rozhodnout jestli si priplati. I pro ministerstvo by to pak bylo snadno prokazatelne.

AAA

treti trida se stenicena, druha trida bez stenic a prvni trida bez stenic a s raminkama!

Němoš

Je to celý špatně nastavený, viz taktika Leo Expressu. Kdo brání jakémukoli dopravci se zaměřit na dotované cestující. Jezdit například jako v článku Praha – Ostrava za 1000 za sedačku. Cestující si jednou koupí jízdenku za 250 a pak už navždy jezdí zadarmo, ale dopravce za každou jízdu inkasuje 750. Určitě nebude mít problémy s naplněním a bude vysávat stát a zároveň vydělávat víc než ostatní dopravci. A když se to vezme do extrému, tak klidně i za 10 000 za jízdu. Zaplatit si permanentku na trasu Praha – Ostrava za 2500 nebude mít nikdo problém.

Jiří

Až se tak stane, tak lamentujte. Nyní nemá smysl komentovat co by – kdyby…

Bery

Omyl, ma cenu to resit nyni, tedy driv, nez se to stane. Je to potencialne zneuzitelna mezera, kterou je nutne zalepit.
Stejne tak byl zneuzit treba system korunovych dluhopisu…

Petr.R

Tohle mně zajímá, není lepší jet po koridoru regionovou čd ?

Josef22

Haha, vtipné. Na něco inteligentnějšího se vaše hlavička nezmohla?

Petr.R

nezmohla a ani čd nejsou chytřejší, proč se nevrátí taky k více třídám, které budou na vlaku a né na spoji? Už jste pochopil, co jsem tím myslel?

Rossec

Nějak jsem nepochopil tento váš příspěvek k tématu…, ale spíše mě vysvětlete, proč si váš mozek musí, kdykoliv to jen jde kopnout do ČD?

Indian

Nechápu proč mají daňoví poplatníci přispívat části obyvatelstva na kávu a denní tisk…

Petr.R

a rájec. Je vidět, že jste sním nejel, jestli máte problém, tak já vám tu jízdenku koupím.

coudy

vždyt jste psal že nemáte na jízdenku v pendolinu a nyní by ste někomu chtěl tu jízdenku koupit? 🙂

Petr.R

on nemá kartu nebo co, já bych mu to koupil a on by mně dal peníze, co je na tym špatnýho, já to dělám neteři a sousedům,l všichni nemají internet a když jsme u toho jízdného, tak jedna důchodkyně se zeptala jak se může prokázat věkem a na okýnku čd jí bylo řečeno, že stačí ukázat tu in-kartu, ale já jsem jí říkal, at tu in kartu vrátí, že čd jí vrátí peníze, ale ona řekla, že by se neměla jak prokázat průvodčímu. Joo a k tomu pendolínu-mirek dušín by taky nejel, nebot pendolíno IItřída není, byl by to podvod.

coudy

IN kartu vracet nemusí stačí že ji vrátí alikvotní část z aplikace nahrané na té IN kartě.

Bery

Ono taky IN kartu moc studentu asi nevraci… neni pro to duvod. Pokud jezdi pravidelne do skoly, tak si na ni nechaji nahrat mesicni jizdenku a IN karta jim zaroven slouzi i jako doklad na prokazani veku. Je to pohodlnejsi, nez tahat papirovou jizdenku a k ni jeste nejaky doklad. 😉

Indian

„A taky biju černochy“…..
Takže to máme rajec, kávu, denní tisk… Tohle všechno odečíst ze základní ceny a až teprve do této částky kompenzovat státem. A nejen v Regiojetu, ale i u Leo a ČD.
Mimochodem kreditovou jízdenku u Regiojetu mám ale již téměř nevyužívám. Nějak není důvod.

Petr.R

ale kolik odečíst, někdo si vezme blesk, někdo idnes s přílohou, já třeba kávu nepiji a soused mě dal jeho rájec, tak on rájec neměl. Děláte to složitě a za chvilku navrhnete, že by se mělo aji odečíst poplatky za český rozhlas, internet, používání 220V a i ta květinka na wc bude vadit…

Petr 766

Noviny a časopisy má RGJ v podstatě zadarmo (u časopisů se svého času Regiojetu měl platit i poplatek za to, že to vůbec budou ve vlaku / busu nabízet a ještě to dodat samozřejmě zcela zdarma).
Náklady na kávu jsou v podstatě max 5 Kč.
Voda v nákupu bude ještě míň než kafe v tom objemu.

Indian

Vše má nějakou hodnotu a to i v případě, že je to poskytováno zdarma. Náklady na kávu máme v práci taky 5 Kč, ale to platíme jen a pouze to kafe.

Jinak vyčíslení nákladů lze velmi jednoduše spočítat v tom poskytovaném objemu jako jakýsi průměr. A je pak na MD jako plátci kompenzací, jestli danou částku uzná jako objektivní, nebo vycucanou z prstu.

Petr 766

Proč ne? Dopravce nezavedl denní tisk a kafe na základě slev. A jak vlastně stát na to přispívá, když jízdenka včetně kafe, tisku atd. je ve většině případů levnější než u dopravce bez služeb ve 2. třídě? I ten Relax vychází kolikrát míň než ČD ale pořád je z neznámého důvodu trnem v oku.

Grossák

Komentář Regiojetu je zoufalý. Mladý člověk vlastním autem obvykle nejezdí. Používá zásadně veřejnou dopravu. Pokud ho něco může ve veřejné dopravě udržet v době, kdy už může jezdit autem, není to vzpomínka na levné cestování v minulosti, ale aktuální kvalita veřejné dopravy.

matti

Mladý člověk ale taky může zvolit hodinovou cestu (Ostrava>Olomouc / event. Pardubice>Praha) jako prioritní způsob cestování do školy z domova, místo toho aby si platil za kolej nebo byt. Sice mu to sežere dvě hodiny času denně navíc, ale za tu cenu to stojí. Jinými slovy nebere cestující autům, ale obyvatele ubytovacím zařízením (studentským).

Petr.R

Neteř jezdí už 5 rok, ty koleje(ubytování) prostě nejsou a v nájmu je to drahý a po té slevě, na to dojíždění budou mět aji rodiče, kteří jsou z chudčích vrstev, přesně na tohle cílí vláda. Podpora tohohle je více k východu a dále od bohatší prahy.

jirka

myslím že se tím docela vylidní i středoškolské interáty

Petr 766

To je zajímavý, že Brno teďka zavádí modré zóny a hlavním argumentem jsou studenti a jejich auta, kteří blokují půl parkovacích míst…. tak já teda nevím, jestli jezdí nebo nejezdí.

coudy

Z článku: Nejde ale o diskriminaci: ČD nikdo nebrání, aby nabízely jízdenky v druhé třídě dražší tak, jako to dělaly před příchodem konkurence.
Však je určitým skupinám začly nabízet pouze za kilometrický tarif a hned z toho byl humbuk…
A dle mého jízdenka v tarifu RJ je stejná (někdy dražší,někdy levnější) jako kilometrický tarif ČD.
Jestli RJ do te ceny zahrnuje i cenu za služby s tím spojené tak pro by se kompenzace měli vztahovat na služby v ceně jízdenky.
A redakci zdopravy věřím že po MD budou žádat vysvětlení proč tomu tak je a čtenáře budou informovat.

Petr Kulhánek

ČD sice chtěli doplatit do kilometrické ceny, ale proč RJ může chtít doplatit jejich nejdražší druhou třídu, když mají nejlevnější low cost? Tohle Vám nepřijde jako očůrávání?

Petr 766

Nutno dodat že „druhá nejdražší“ u Regiojetu v praxi znamená cca ten kilometrový tarif ČD… takže v tom problém není. Problém je v tom, že u ČD se s tím čaruje, aby kompenzace byly za plnou, ale pokud pojede někdo bez nároku, zaplatí méně. U RJ ne. Tam vždy čtvrtina z výchozí ceny.

coudy

ale já to plně chápu a také chápu že Jančura stále očůrává s tarifem Relax ale to nikdo na MD neřeší
z článku ve vyjadření RJ jasně vyplívá že cena jízdenky se skládá i ze služeb…
tak když to vezmu selskou logikou tak skutečná cena jizdenky u RJ je pouze v tarifu low-cost a ve všech ostatních třídách je v ceně jízdenky i příplatek za služby které jsou tarifu Relax a i Standart.

coudy

ale však se kolem toho právě ten humbuk udělal a hned se to řešilo na MD
ale u RJ Relax zůstal bez povšimnutí…
a jak jsem psal dle mého ČD nabízejí určité slevy ( super akční,akční) a jiné jízdné tak ty slevy mohou být také jen pro určitou skupinu cestujících kteří nemají státem nařízené slevy… proč by ČD nemohli té skupině cestujících dát svojí vlastní slevu? tudíž to může být jiný druh jízdného pro jinou skupinu cestujících a též to bude v pořádku.

coudy

já to neobhajuji… ale vy budete také asi duševní velikán který za celou dobu obhajuje podvody u RJ v tarifu Relax protože když by vám to vadilo tak jistě vznášíte dotazy na MD… tak jako jste napsal dnes ve vašem komentáři (Kompenzace na slevy v Relaxu stát posvětil v době, kdy RegioJet vstoupil na trasu Praha – Ostrava. Tehdy bylo cestování v této třídě levnější než většina jízdenek v českodrážní druhé třídě. Doba se ale změnila, ) a též jste napsal (Relax jsou vozy první třídy po rakouských ÖBB, které RegioJet v Česku označuje jako druhou třídu. Jenže od levnějších… Číst vice »

coudy

tak to se omlouvám ten článek jsem nečetl…
zkusím ho dohledat…

Petr.R

Příklad, vy vlastníte obchod a zaměstnáváte prodavačku a taky by se vám nelíbilo, kdyby ta prodavačka dělala nějaký akce, slevy atd, nebo si natiskla stravenky a ty rozdávala ve velkým, jak to čd dělají s in-kartou.

coudy

pane Petře aplikace na IN kartu si cestující zaplatí například abych získal slevu 50% tak na rok zaplatím 2990Kč
Tak zde neuvádějte takové stupidní příklady

Petr.R

a ta sleva se majiteli líbí? A tu vstupní částku si ta prodavačka vzala celou, nebo majiteli něco dala? Tohle nejsou stupidní příklady, tohle je příprava pro státního žalobce.haha.

Zapa

Kdyby se ta sleva majiteli nelíbila, tak už by se za tu dobu asi ozval. Ta karta je takovou formou podpory cestování. Pokud máte pocit, že se dráhy tímto dopouštějí trestného činu, tak to trestní oznámení konečně podejte…

noerf

coudy: Obecně by se mela zastropovat maximalni cena listku dle kilometrove vzdalenosti, tedy například Praha – Ostrava maximálně 300 Kč, takže pokud student pojede v úterý za 240 Kc v jakemkoliv tarifu, zaplatí 60 a stát doplaati 180 Kč. Pokud v pátek odpoledne bude stat listek 500 Kč, stat zaplati 75 % z 300, tedy 225 a student 275 Kč. Tim se omezi maximalni cena a odpadnou extrémy.

coudy

dle mého když by stát nařídil soukromým dopravcům cenu za kterou mají jezdit tak by to asi bylo na žalobu… jelikož existuje nějaký kilometrický tarif a nyní dopravci Z Prahy do Ostravy jsou schopni jezdit za těch 300Kč a i míň tak by se měl předělat kilometrický tarif a ten by měl být platný pro všechny dopravce pak z částky nad cenu kilometrického tarifu si mohou účtovat ruzné služby ale za ty by již nedostávali žádné kompenzace. příklad: nyní jízdenka z PH do OV u RJ 499Kč tudíž jízdné 300Kč a 199 Kč si cestující zaplatí za nadstandartní služby… nyní… Číst vice »

Bery

Stat nemusi narizovat soukromym dopravcum za kolik maji jezdit. To at si urci v ramci konkurencniho boje oni. Podstatne je, pokud se bude dodrzovat, ze kompenzace bude z ceny „odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem“ a vic neni co resit. Je to opravdu celkem jednoduche.

Josef Petrák

Ceny zastropovane jsou vymerem MF. Ty maxima jsou ale jeste vyssi nez Obycejne jizdne CD.

coudy

jo je to kilometrické jízdné… které v případě trasy PH – OV je 484Kč
proto jsem i psal že když dopravci dokáží jezdit za nižší ceny tak by se kilometrické jízdne mělo předělat…
a tudíž když by dopravce chtěl vyšší cenu tak tu už by mu zaplatil cestující

Petr.R

dopravce přes tu cenu nesmí jít a tak cestující to nemůže zaplatit…jsem hledal u čd a nevěděl jsem, že u nich stojí místenka 70kč-jedna, jedna jízda! Mám tušení, že mně někdo hacknul nebo je to pravda?

coudy

místenka k jízdence je zdarma…
jinak samotná místenka je za 35Kč

noerf

Tak to je důvod proč se do toho vejde u Regiojetu tarif Relax ve špičce.

coudy

vždyť jsem to také psal že u RJ je relax někdy dražší a někdy o něco levnější než kilometrické jízdné…

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO