Nečekaná práce pro muzejního brejlovce. Pomáhal s následky nehody u Hustopečí
Lokomotiva T478.3001 při zásahu v Hustopečích. Foto: České dráhy

K nasazení pomohlo vybavení parním generátorem.
K nasazení pomohlo vybavení parním generátorem.
A jak to, že jela po koridoru bez ETCS?
Nejela po koridoru,ale oklikou…
Když se někde v reportáži zmiňovala mašina s parním generátorem, tipoval jsem některou bardotu, ale nemám tušení, kde je ještě reálně osazen a vůbec funkční.
Dotaz na znalejší: které řady motorových lokomotiv ČSD měly parní generátor? Jak často se musela zbrojit voda a jak se to dělalo? Jako u osobních vozů, nebo se využívalo zázemí pro páry, dokud existovalo?
Svýho času téměř všecky, respektive všecky dyzlové lokomotivy, u kterých se počítalo s tím, že potáhnou osobní vlaky: řada 753 (T 478.3), řada 735 (T 466.0), řada 751 (T 478.1) … Ale nemusely ho mít nezbytně nutně všecky lokomotivy, stejně tak se, časem, často nahrazoval generátorem elektrickým.
Spotřeba byla až 75 l dyzlu / hod. a 760 l vody / hod.
Zbytek se dočteš tady:
https://www.zeleznicne.info/view.php?cisloclanku=2009070014&nazevclanku=parny-generator-pg-500
Parní generátor má/měla i muzejní „zubačka“ T426.0. Ten samozřejmě není naší výroby, jde o výrobek firmy CLAYTON, původem z USA. Vyráběnej ale byl , pokud se nepletu, v Evropě.
Jinak ten výrobce, Clayton Industries, existuje dodnes.
Já si pamatuju, když nám tady na 310 běžně jezdily Os Olomouc -Krnov ve složení 753 + 4x „osmidveřák“ + BDs, jak ta pára těma nedokonale těsnýma mezivozovýma spojkama a na konci posledního vozu valila ven.
Já si zase pamatuju, jak jsem se bál projít z vozu do vozu, protože mezi nimi na můstku bylo plno páry 🙂 To mi bylo asi 4-5 let.
Sa mi až nechce veriť, že sa operatívne dokázalo niečo také zorganizovať. Klobúk dolu pred všetkými zúčastnenými. Keď sa chce, tak ani byrokracia nezabráni dobrému skutku. Najmä na dráhe je to zázrak. Môj rešpekt voči všetkým zúčastneným v tejto veci.
Pár telefonátů, objednávka a jede se. V tomto jsme železniční národ se snahou pomoci, vyjít vstříc pro dobrou věc.
A – víš jak – prachy se železničnímu museum vždycky hodí, co si budem. 🤷♀️😅
Pokud je neco opravdu potreba, jde zaridit uplne vsechno a okamzite. Pokud to nepospicha, je potreba nejmin deset razitek.
Byly i Heizwageny (https://de.wikipedia.org/wiki/Heizwagen), používaly se na západním expressu, když ho tahaly Sergeje, no, jak končila parní trakce, přecházelo se na dyzlovou a vagony ještě neměly jiné topení, než parní. Heizwageny dlouho používaly MÁV, protože tahaly hodně Sergejema a Nohabem (MÁV M61), ještě v devadesátkách zajížděl do Zvolena nějaký MÁV rychlík, co ho tahal MÁV Sergej, a tak měl Heizwagen (ale to už fakt nevím, jestli s parogenerátorem, nebo dyzlagregátem na elektřinu). Používaly to i DR za WWII, a to byly random Heizwageny, prostě se do nějakýho služebáku narval vyřazený kotel z úzkorozchodný lokomotivy. Na samotné, nízkotlaké, topení v něm… Číst vice »
Mýslíte tenhle ? MÁV Villamos Fűtőkocsi (VFK) -https://www.youtube.com/watch?v=cycFaUgeyso
Tenhle je s dieselgenerátorem, dvanáctiválec GANZ, v podstatě stacionární verze agregátu používaného mj. v kdysi hojně rozšířeném motoráku typu“MDmot“
Tady jsou i nějaké foto ze strojovny: https://digitools.hu/termek/vfk-hanganyag/
Jj, je to to:
https://www.benbe.hu/gallery/retro-hetvege-2020-1/pic14_noframe_hun.php 👍
Jinak generátorové/vytápěcí vozy použivají snad dodnes v Tunisku a Maroku, z důvodu nemožnosti napájení a vytápění/klimatizace souprav vedených lokomotivami GM EMD.
Se divím, že se zrovna v nejnevhodnější chvíli neporouchal. Taky záleželo na údržbě, u muzejního stroje asi bude špičková.
Mas dobry pristup k zivotu 😀
Musím uznat že parní generátor PG500 překvapil. Protože v době kdy se používal v nezávislé trakci běžně, by jeho poruchy na jednotlivých řadách vozidel daly na celou knihu. Jak nespolehlivý zdroj páry to byl.
Manuál začínal asi tak: strojvedoucí zkontroluje fotobuňku, zda není zasazená nebo jestli jí někdo neukradl…
A tím to začínalo. S PG500 sice problémy byly, nicméně nebyly na denní bázi v každé lokomotivě. Jen jich jezdilo mnoho a tak problémů bylo taky mnoho. A pak jsou z toho ty zkazky, jak to bylo všechno na „hovno“.
To možná, ale topilo to jak šlak. v 95-97 sme s ceculů s pegasem táhali klasiky Brno-Veselí-Bylnica, dkv Veselí n. Mor.