Nečekaná práce pro muzejního brejlovce. Pomáhal s následky nehody u Hustopečí

K nasazení pomohlo vybavení parním generátorem.
Historická motorová lokomotiva T478.3001 z muzejních sbírek Českých drah našla v posledních dnech nečekané využití. Díky výbavě parním generátorem pomáhala s odstraňováním následků nehody nákladního vlaku u Hustopečí nad Bečvou.
Jedním z klíčových úkolů při odstraňování následků nehody bylo bezpečné odpaření zbytků benzenu z havarovaných cisteren, což si vyžádalo speciální techniku.
Zpočátku se počítalo s nasazením parní lokomotivy, která produkuje velké množství páry pro svůj pohyb i vytápění souprav. V daném okamžiku však nebyla žádná parní lokomotiva k dispozici, neboť všechny procházejí údržbou před nadcházející sezónou.
Řešení však přinesla o něco mladší historie – v podobě motorové lokomotivy T478.3001, která je součástí sbírky historických vozidel Českých drah. Tento stroj je vybaven parním generátorem PG500, přezdívaným „pegas“, jenž se v minulosti využíval k vytápění osobních vlaků. Tentokrát však měl sehrát roli v záchranné operaci.
Po bleskové přípravě vyrazila lokomotiva z České Lípy směrem k místu nehody – pod vedením zkušeného strojvedoucího Marka Kotrly a s technickou podporou Romana Doležala. Do 24 hodin od prvního kontaktu byla lokomotiva na místě a mohla začít pomáhat hasičům. Po několik následujících dní generátor spolehlivě dodával páru potřebnou pro bezpečné odpaření benzenu z havarovaných cisteren. Jakmile byl úkol splněn, vrátila se lokomotiva zpět do svého domovského depa v České Lípě.
Lokomotiva T478.3001 je první ze série stovek lokomotiv této řady, i proto se mu někdy přezdívá Praotec.