Nebyla to investice. Swietelsky Rail chce za údržbu úzkokolejek přes čtyři miliony

Obnovení provozu na jindřichohradeckých úzkokolejkách 10. srpna 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářObnovení provozu na jindřichohradeckých úzkokolejkách 10. srpna 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Firma z koncernu Swietelsky uplatňuje pohledávku na základě ústní dohody.

Rozchod společnosti Swietelsky Rail se zkrachovalými Jindřichohradeckými místními drahami (JHMD) má finanční dohru s potenciálním výrazným dopadem do pohledávek za majetkovou podstatou.

Swietelsky Rail nově uplatnila v insolvenčním řízení pohledávku za majetkovou podstatou JHMD ve výši 4,2 milionu korun. Jde podle firmy o náklady, které vynaložila na opravy a údržbu úzkorozchodných tratí v majetku JHMD.

Swietelsky Rail byla původně součástí plánů reorganizace JHMD. Jejím úkolem bylo tratě uvést do provozuschopného stavu, o což se také v loňském roce snažila a z části se jí to podařilo.

Ještě loni v květnu jednatel Swietelsky Rail Viliam Perknovský u insolvenčního soudu mluvil o tom, že firma práce provádí zdarma a vynaložené náklady vnímá jako investici do budoucna.

Angažmá Swietelsky Rail v záchranném plánu pro úzkokolejky totiž bylo údajně spojeno se slibem, že po skončení reorganizace JHMD prodají společnosti Swietelsky Rail podíl v dceřiné Správě úzkokolejných drah (SÚD) za symbolickou cenu.

Práce na tratích byly podle Swietelsky Rail prováděny ad hoc, bez smluvního zakotvení v písemné formě, a to na základě ústní smlouvy o dílo.

„Poté, co Swietelsky Rail provedla všechny smluvené práce, JHMD prostřednictvím Jana Kysely popřely existenci dohody o prodeji svého podílu v SÚD za symbolickou cenu. Vzhledem k tomu, že majetkový vstup do SÚD byl pro Swietelsky Rail od počátku rozhodujícím faktorem, nezbývá nyní pro popření existence dohody společnosti Swietelsky Rail jiné možnosti než k pokrytí vynaložených nákladů uplatnit vzniklou pohledávku za majetkovou podstatou,“ stojí v aktuálním podání k soudu.

Jako další důvod uvádí firma Swietelsky Rail i mnohem horší stav tratí, než se původně předpokládalo.

Člen představenstva JHMD Jan Kysela, který z pozice věřitele prosazuje reorganizační plán, na dotaz deníku Zdopravy.cz minulý týden odpověděl, že jej rozchod se Swietelsky Rail mrzí, ale takové věci se podle něj stávají. Slib ohledně SÚD popřel s tím, že v současné situaci JHMD a ze své pozice nemohl nic takového slibovat.

Uplatňovaná pohledávka ve výši přes 4,2 milionu korun může výrazně navýšit pohledávky za majetkovou podstatou. Ty ke konci loňského roku přesahovaly 30 milionů. Do insolvence a úpadku stáhly JHMD před více než dvěma lety dluhy kolem 300 milionů korun.

U Swietelsky Rail aktuálně došlo i k personální výměně. S koncem ledna odešel z pozice jednatele Viliam Perknovský, který u soudu loni přispěl ke schválení Kyselovy reorganizace. Podle mluvčího firmy Michala Sirovátky odešel Perknovský na vlastní žádost. „Tento krok nemá žádnou souvislost s JHMD. V nejbližších dnech bude jasné, kdo povede společnost jako druhý jednatel místo pana Perknovského,“ doplnil Sirovátka.

Pokud jde o další vývoj Kyselovy reorganizace JHMD, která se v posledních měsících smrskla na výkup majetkové podstaty investory, bude se o přijetí reorganizačního plánu rozhodovat na schůzi 7. února u českobudějovického krajského soudu. Investoři sdružení pod hlavičkou společnosti Good thing jsou podle Kysely ochotni zaplatit 110 milionů korun.

Tagy insolvence JHMD JHMD Swietelsky Rail
13 komentářů