Nebezpečný most přes D1 zmizel, na skládce skončilo 800 tun sutě. Náhrada nebude

Demolice mostu u Řehořova na D1. Pramen: ŘSDDemolice mostu u Řehořova na D1. Pramen: ŘSD

K demolici vedla dlouhá byrokratická cesta, neboť k mostu se nehlásil žádný majitel.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Blume

A pak se obyvatele velkych mest divi, proc jini obyvatele, tentokrate mestecek a dedinek jsou proti stavbam podobnym monstrozitam typu VRT.

Vrchnost jim totiz slibi mostek, vsak to nebude problem. A potom ho tam jen tak nahodou nepostavi, protoze zrovna nejsou penize nazbyt. A nebo jim ho o par desetileti zbori, cim zhorsi situaci v miste jeste vice (pote, co jim tam ta dalnice dela neskutecny kraval cely den a celou noc).

Liniove stavby prinaseji vyhodu predevsim tem, kterych se tato negativa tak nejak netykaji..

Trumway

Stejně to jsou borci. V roce 1975 na leteckých snímcích není ještě ani dálnice a ani most a v roce 1980 byla celá dálnice otevřena. V roce 1994 tj.po 14ti letech od otevření je z leteckých snímků zřejmé, že ten most je jediná přístupová cesta k pozemkům na druhé straně dálnice mj. i k lesním pozemkům, které jsou dnes již minulostí a je vidět podle stavu cest jak byl hojně používán.

Vítek

Nešlo by tam místo toho mostu postavit třeba přechod pro zvěř, anebo tunel pro zemědělskou techniku, kdyby to tam chtěl vybudovat a zaplatit ze svého nějaký ten ekologický spolek jako Děti Země, Hnutí Duha, Jihočeské matky, Voda z Tetčic, …? 😉

Zbyněk

Kdo je správcem dálnice?

Trumway

A nešlo by tam místo toho mostu k němuž se nikdo nehlásí postavit most nový jehož vlastník by již známý byl? A pokud by mělo jít o zvěř ta spokojeně může přejít po mostě vystavěném pro lidi nebo zemědělskou techniku.

Trumway

Ještě jsem na to koukal. Ten most tam měl své opodstatnění. Kdo si s tím chce pohrát stačí tady
https://ags.cuzk.cz/archiv/
najít onen most, vpravo nahoře zapnout letecké měřičské snímky a v okně dole zapnout Ortofoto ČR (současné) a pak si můžete klapat a zapínat překrytí historickou ortofotomapou z roku 1953. A tady ňěco o tom, že tato trasa byla dána už v roce 1938
https://kramerius5.nkp.cz/view/uuid:4f4b1560-edac-11ea-87fa-005056827e52?page=uuid:9d9ab990-6b35-4363-89a2-9d3728caec41&fulltext=%C5%99eho%C5%99ov

František

Co třeba lanovka pro zvěř? Pokud by tedy nekazila krajinný ráz…

Jirka

Lano od lanovky je nebezpečné pro letící ptactvo. Není v ničím zájmu, aby na dálnici padaly půlky přeřízlých orlů.

Trumway

A nebude ono to tak, že když se stavěla dálnice která protla pozemky vlastníků a znemožnila k nim přístup vystavěl se tento most který měl tu přístupnost pozemků zajistit ? A že se k němu nehlásil žádný majitel? Předpokládám, že ten kdo stavěl dálnici asi stavěl i tento most.

Trumway
Trumway

Na těch mapách se zaměřte na pozemek číslo 1162 z kterého po jeho zordělení vznikla na jeho jižním konci parcela 1162/8 na které stojí tento most.

Trumway

🙂 Ono se neví, čí je most, ale vlastník pozemků které umožňují na tento most z obou stran přístup jasný je. V obou případech se jedná o ostatní komunikaci/ostatní plochu.

Trumway

„Po válce bylo nejdříve dekretem prezidenta Beneše 1. října 1945 rozhodnuto o pokračování výstavby, ale po únoru 1948 došlo ke znárodnění stavbu provádějících firem a v roce 1950 se již s dostavbou nepočítalo. Celkově se od roku 1939 do roku 1950 rozestavělo asi 30 % dálnice mezi Prahou a Brnem (60 mostů, 77 km zemního tělesa). Stavební kapacity byly přemístěny na rozsáhlé stavby socialismu a dálnice jako taková ztratila význam. O obnově stavby dálnice Praha–Brno se rozhodlo až v roce 1963. Přitom bylo rozhodnuto, že se využije v podstatě celé původní dálniční těleso. Výstavba byla obnovena v roce 1967 a… Číst vice »

Zbyněk

Pokud chcete vyrazit do vedlejší vesnice (Řehořov – Nadějov), máte to dnes dvakrát tak dlouhé a ještě zčásti po silnici.

Pokrok naruby.

Česká Republika 2024.

55p

Název našeho státu se píše s malým R.

Granja

Možná měl v hlavě překlad Czech Republic.

Sova

Dohromady mají obě vesnice ani ne 300 obyvatel. A nejkratší pěší vzdálenost mezi jejich centry se zbouráním mostu prodloužila z 3,9 km na 6,1 km (Mapy.cz). Takových vesnic, které dělí liniová překážka (nejen dálnice, ale třeba i řeky) a nemají kvůli tomu mezi sebou nejkratší cestu po přímce, jsou v ČR desítky, spíš stovky. Je zrovna mezi Řehořovem a Nadějovem taková frekvence pěších, že by kvůli ní měla být ohrožena bezpečnost na D1? Nebo že by se kvůli ní měly vynakládat další miliony z daní nás všech na nový most? (Když ten původní byl tak „důležitý“, že se k němu… Číst vice »

Granja

Při povolování staveb se dbá o zajištění prostupnosti území, která by se z logiky věci neměla zhoršovat.

Sova

To je pravdivý výrok, nicméně jak to souvisí s demolicí mostu bez vlastníka, který odborníci označili jako nebezpečný? Žádná nová stavba v daném místě aktuálně nevznikla a tudíž se ani nepovolovala.

Ojin

Nejde jenom o ty dvě dědiny, je to místo, kudy prochází evropské rozvodí, navíc v budoucnu v těch místech má VRT podcházet dálnici tunelem, takže ideální místo, jak překonat obě dvě stavby, ideálně by tam měl být ekodukt.

Jiří Kocurek

Ve výčtu překážek bych řeku ani tak moc neuváděl, není antropogenní. Železnici bych tam naopak přidal, na jih od Brna zanikly 3 mosty bez náhrady: https://mapy.cz/s/lukukujujo – nejsevernější, posouvejte mapu.

Cestovatelix

Zajímalo by mě, kolik mostů „bez majitele” je.

Honza V.

Vzhledem k tomu, že se mosty neevidují v katastru, tak se to těžko zjišťuje.

Trumway

Neevidují? A nestačí, že most stojí na určitém pozemku kde je vlastník znám? Tenhle most je na parcele 1162/8 a vlastník u tohoto pozemku znám je stejně jako způsob využití dálnice a druh pozemku ostatní plocha.

Honza V.

Mosty už z logiky věci většinou patří jinému vlastníkovi než pozemek pod nimi. A nebývají součástí pozemku.

Jiří Kocurek

Pokud nejsou v katastru zaneseny pozemky, na kterých stojí pilíře, tak v mnoha případech najdete Povodí Vltavy, Labe, Odry, Moravy a v nemálo případech je to Správa železnic, komu patří pozemky pod mostem. To by nefungovalo.

Al de Baran

Na tenhle most si vždycky vzpomeňme, až nám bude divné, proč třeba nějaký starosta zubynehty brání postavit kolem své obce vysokorychlostní trať. Protože ta trať je holt liniová bariéra v krajině a i když vám investor přes ni postaví most, aby napravil zpřetrhané vazby, tak ale ten most potom dostanete do správy vy a to fakt nechcete.

Honza R.

To není úplně pravda. Tenhle most je především důsledkem toho, jak se za komunistů kašlalo na vlastnictví a jaký byl bordel v evidenci majetku. Holt všechno bylo všech, takže nikoho.
Dnes, když se chystá liniová stavba, mají účastníci řízení možnost zadávat své požadavky a jednat o jejich realizaci. Včetně toho, kdo bude vlastníkem a kdo správcem takového přemostění. A nikdo vám dneska nemůže most vnutit do vlastnictví/správy bez vašeho souhlasu.

Honza V.

Dnes je ten bordel ve vlastnictví stejný nebo i větší. Investor něco postaví, protože musí, nikomu to pořádně nepředá a přestane se o to starat.

gwann

Ten bordel delaji aktualne soukromnici, za bolsevika ho delal erar a druzstva

Honza V.

Ten bordel je způsoben děravým právním řádem a nefunkční veřejnou správou.

Petr David

„důsledkem toho, jak se za komunistů kašlalo na vlastnictví …“
U nás nedávno (tak tři roky) proběhla digitalizace pozemků.
To by jste koukal na respekt k vlastnictví.

Trumway

Jj. Cesta vede léta pod mezí a nově je jedna strana cesty nahoře na mezi a druhá dole pod mezí nebo je cesta chvíli dole, chvíli nahoře a pak zase dole a s tím i hranice pozemků, To známe.

Petr David

Mám přesně, desítky roků usazené mezníky, které přesně souhlasí s plány s kulatým razíkem. Po digitalizaci…. Ale to přece vůbec není kašlání na vlastnictví.

Trumway

Po digitalizaci….? Po digitalizaci jsou úplně špatně?

Petr David

Ano. 2.8m možná chyba.

Trumway

Hm. Vím o případu kdy člověk mel garáž na svém a po digitalizaci jí měl část u souseda, jinému spadl „do klína“ kus sadu atd. Následovat muselo vyrovnání a výměny pozemků tzv. pozemkové úpravy

Jiří Kocurek

Ale to se nadáváním na digitalizaci neudělá, je potřeba tam zajít.

Petr David

Ano, řekli mi, že si opravu digitalizace musím domluvit se sousedem a zaplatit za zaměření. Zaplatit za jejich chybu. Tedy zašel jsem, bohužel jste tam nebyl vy s vašimi postřehy.

55p

Zrovna mosty nad VRT prý chce mít ve své správě SŽ.

Dejf

a teď bych ještě vzhledem k schopnostem neúdržby staveb této organizace zkusil položit otázku, jestli je to dobře 😀

Pája

😆😆😆

gwann

Na druhou stranu…obce museji byt trochu soudne, nelze si naporoucet uplne vse…hlavne u malych obci nelze financovat vse na co si kdo vzpomene