Nebezpečná chvíle na Ruzyni: Airbus Turkish Airlines se při přistání dotkl ocasem dráhy
Airbus A321 Turkish Airlines na Ruzyni. Foto: Letiště Praha

Po prohlídce letadla byl zpáteční let pravidelné linky do Istanbulu zrušen.
Takže po zveřejnění videa to je tail strike z go-aroundu, podle mne navic zbytečnýho..
Pro zajímavost – kdysi Turci lítali na autopilota skoro až do poslední vteřiny. Dělají to aj do dnes?
Tuší někdo proč nepokračovali v přistání ale dali go-around? Laicky mi připadá bezpečnější přistát hned, než to znova zvedat, když neví jak moc ten ocas skrabnul.
Rekl bych, ze slo o tail strike behem go-around a ne go-around v dusledku tail strike.
Podle fotky bych to tipoval taky tak…V. Kraidl bude vědět nejlépe…
Podle informace na avherald.com doslo k tailstrike az pri go-around nikoli pri pristani. A fotka tomu opravdu celkem odpovida ;-).
Přesně, taky mi to tak připadalo. Něco jako nedostatečná reakce na tah motorů po go-Aroud, způsobujících silný klopný moment nosem nahoru, je to Neo, tak je určitě dost významný.
Protože jde primárně o bezpečnost, takže provedl GA, tak jak se to má udělat.
přesně…viz.Jeju..
Ano, nejdříve zkoušeli přistát a tailstrike se stal až při go around.
dneska jsem četl o tom článek i na iďěsu, no dlouho sem se tak nezasmal jak to šíleně napsali 😁
Jsem rad, ze mame i nebulvarni media jako zde. Staci si precist clanek na iprima a je mi zle. Co cech to pilot airbusu, drama, sanitky, nesmysly.
Naprosto souhlasím. Nesmí chybět „vyděšená cestující“, která vůbec netuší, o co jde, ale musí se k tomu vyjádřit.
„Co jsem pochopila, tak pilot asi nebyl schopný vyhodnotit stav letadla a jakým způsobem bude schopno přistát,“ uvedla (jedna z cestujících):.
Prostě paní cestující dokázala přesně vyhodnotit aktuální situaci a s dokonalou znalostí standardních postupů se nezdráhala tuto cennou informaci poskytnout médiím:-(
Ono teda ne, že by to byla příjemná věc a stres pro cestující to určitě je, ale to hysterické mediální podání je peklo.
A ze jim rekl at se modli si pani zcela jiste vymyslela… nejhorsi na tom je, ze nektera media ji to vezmou a jeste prikrasli. Hnus.
Se divím, že ta cestující to na druhé přistání nevzala pilotovi z rukou.. 😀
Zase turek, určitě letěl moc rychle 😁
Že by vlastní tailstrike byl vyloženě nebezpečný, to se úplně říct nedá, u A321 a podobných nudlí je to hned, rozhodně je to ale hodně drahá chyba.
Potenciálně nebezpečné by bylo, kdyby to nikdo neregistroval a letěli s poškozeným letounem do vysokých letových hladin.
Každopádně ta fotka je životní úlovek jejího autora. 🙂
IMHO není tailstrike jako tailstrike.
Mozna chybne, ale vnimam, ze tailstrike treba pri vzletu, kdy pilot potáhne trosku vic, a letadlo lehce ohobluje zadni cast, ale je stale relativne stabilni, je relativne OK.
ale pri pristani, kdy nejdriv chytil zadkem zem, a az pak doslo ke kontaktu se zemi – pusobi to na me .. hur?
Rozdíl tam bude, ale v obou případech podle mě jde udělat jak „škrábnutí“ tak prdu, která projde do přepážek trupu případně tlakové přepážky. Při přistání je asi větší riziko, že to dostane větší dávku vertikální energie a poškození bude závažnější (dražší), většinou někde v boji s tubulencí a bočním větrem, kdy vyloženě tvrdě bouchnou ocasem o dráhu. Při vzletu je taková šance menší, ale zase je větší riziko, že si toho nikdo nevšimne a nastoupají s poškozením do letové hladiny (což se taky občas stane). Ale sjou to též jen pocity. Asi největší rizika jsou špatně provedené opravy tlakové přepážky… Číst vice »
aaa, ted ctu, ze k tomu tailstriku vlastně nedošlo při přistání, ale až při go-aroundu.
to mnohé mění (a vysvětluje).
No z hlediska letadla to tak nějak vyjde nastejno, miliony dolarů oprava.
To zcela nepochybně 🙂
Spíš jen vnímám rozdíl mezi tailstrikem, kdy letadlo ještě podvozkem (zadním) je na zemi a drcne si, a situaci zachycenou na fotce, kdy letadlo je ještě ve vzduchu a drcne si.
Nějak mi ta druhá situace přijde .. nebezpečnější.
Poskozeni byva obvykle mensi pokud jde o prekroceni sklonu pri startu- vzhledem ke zvetsujicimu se sklonu/uhlu nabehu se posouva misto dotyku vice dozadu, navic letadlo svizneji reaguje na zasah, male klapky, sloty..pokud se to stane pri dosednuti a oprava neni dostatecne rychla, misto dotyku se posouva pri snizeni sklonu a stlaceni tlumicu dopredu a poskozeni je rozsahlejsi, jako v tomhle pripade, v miste pretlakove prepazky to vypada dost osklive. Go around to jeste muze zhorsit diky momentu od motoru.Zalezi kdy s nim zacali..kameru meli z 24 prestehovat…i kdyz na nejake security to urcite bude.
Byl jsem v tom letadle a už při přistávaní bylo cítit, že to pilot nemá úplně v rukou. Velká rána při dosednutí a pak začal po pár vteřinách hned stoupat a šel na druhé přistání. Nepříjmné bylo, že nikdo z posádky nic neřekl a docela byl neklid mezi lidmi (letadlo pořád mírně pohazovalo). Nakonec chvíli před druhým pokusem přistání něco zadrmolil turecky-anglicky, že bude znova přistávat a úspěšně dokončil přistání (opět docela tvrdě). Pak už si všichni oddechli a pustili nám znělku, jak je skvělé lítat s jejich společností 🙂.
Při té termice, jaká byla v době toho přistání, bych se spíš divila, kdyby letadlo „nepohazovalo.“ Samozřejmě nebylo to zrovna povedené přistání a o důvodech tu taky můžeme akorát spekulovat, ale ten boční vítr a opravdu silná termika mu to taky neusnadnily.
to by mne zajímalo za co máte ty mínusy :)..
To taky nevím 🙃, jen jsem popsal tu situaci, jak jsem ji cítil. Ale pobavil mě článek z CNN Prima, hodně nafouklé a nikdy tam nezaznělo, ať se modlíme. Už tam jenom chybělo, že pilot hlásil cestujícím „Allahu Akbar, jdeme k zemi“ 😎
Muj skromny nazor je (a info z avherald.com tomu odpovida), ze rana nenastala pri dosednuti. K nemu vubec nedoslo, pilot se tesne pred dosednutim rozhodl z nejakeho duvodu pro prulet. Pri tom dojde ke zvyseni tahu a zvednuti nosu letadla – snizeni zadi a letadl o zacne stoupat. Jenze tohle letadlo bylo holt prilis nizko a tak si drclo zadkem.
A podle METARu bylo pocasi naprosto v pohode, zadny bocni vitr, nybrz promenlivy, max. 2ms -1.
LKPR 111400Z VRB03KT CAVOK 17/02 Q1016 NOSIG=
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/letadlo-pristani-tailstrike-turkish-airlines-letiste-vaclava-havla.A250513_180505_domaci_rtn
Video z Ruzyne
Tak chyba, spravny metar je
LKPR 111200Z 06008KT 020V080 CAVOK 16/01 Q1017 NOSIG=
Takze opravdu mirny bocni vitr.
Prostě se stane. 1000 Vám něco vyjde pak stačí nějaký element v myšlenkách a je to v pasti. Každý chybuje, neexistuje neomylný člověk. Akorát letadlo není jak auto, to když škrábnete a pak se něco v 10km pokazí, tak to nemůžete odstavit u silnice.
A třeba to ani chyba nebyla, třeba to mohlo být umění možného, třeba byl střih větru těsně před přistáním a náhlý pokles vztlaku se musel kompenzovat větším úhlem náběhu, aby se zamezilo nehodě, jaká byla z kraje roku v Torontu. To je rozhodně lepší jen ten tailstrike.
Bude velká kontrola? Už se to stalo a někde bylo hodně špatně. Tak ať se to neopakuje.
“Tady vidím, velký špatný”
– Jolanda, roku 2011
Uzasna fotka 🙂
Hustá fotka. Zachytit okamžik doteku se spotterovi povedlo 👍
Pro něho to asi musí být hodně velký zážitek z mnoha přistání při kterých tam je, zachytit zrovna tohle a nejen to zažít ale ještě pořídit foto.. přeju mu to 👍
Co na to odborníci v komentářích? Už znají příčinu?
Úhel.
Pilot Franta nedržel úhel, přesně tak.
Turek je příčina.
tailstrike se deje jenom turkum?
Ne, pilot byl Filip Turek
ono je otázkou jaké národnosti byl pilot či pilotka , zhruba 1/5 pilotů nejsou turecké národnosti celkově u posádek 1/4
Absolutni nesmysl, nesouhlasim.
12ka jde hodně do kopce a Turek si to nenabriefoval a nebo nabriefoval, ale prostě ta dráha podrovnala za něj. Na 12ku se sedá nejhůř ze všech drah právě z tohodle důvodu. Z druhé strany 30ka “utíká” dolů, tam je zase fůra long flarů.
Naprosto přesně.