Názor: O naději železničního spojení Praha – Liberec v Lysé nad Labem a nekonečném příběhu projektování bez efektu

Dálnice D10, foto: Wikipedia/ŠJůDálnice D10, foto: Wikipedia/ŠJů

Redakce Zdopravy.cz otevírá tímto textem Jindřicha Berounského o spojení Praha – Liberec novou rubriku Názory. Chceme v ní dát prostor

Zpět na článek
14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Šlegr

Ono se něco změnilo a pan Otava začal propagovat rychlou železnici? Myslím takovou, že vlak bude konkurovat i něčemu rychlejšímu než autobus…

Toman

Takže když celou tuhle rádoby analýzu shrnu do jedné věty, je potřeba rozšířit D10.

Petr Lochman

Liberec je jediné krajské město bez elektrifikované železnice a bez přímého vlakového spojení s Prahou. Nejbližší dráty jsou přes 70km všemi směry. Ne náhodou se u nás točí tolik válečných filmů, kde všechna nástupiště libereckého nádraží představují živou kulisu ze 40.let. SŽDC tím podporuje filmový průmysl v ČR. Jsem rád za uhlobarony 19.stol a progresivně postupující rakouské mocnářství (oproti SŽDC),kteří k nám železnici,na jejímž směrovém vedení, se za posledních 150 let téměř nic nezměnilo, vůbec přivedli. Souhlasím s panem Berounským,že dnes by to již neprošlo.

pavel klicpera

druhý neelektrifikovaný je krajský Zlín.. hmmm

Petr Lochman

Otrokovicemi,prakticky predmestim Zlina,vede dvoukolejny elektrizovany pohodlny koridor….o tom si fakt Liberec , 5.nejvetsi mesto v zemi, muze nechat zdat. Hm

Martin

Řekl bych, že je jasné, že současné vedení ministerstva dopravy nechce tuto variantu. Je jasné, že by na tom tratil žlutý autobus. Ťok, Babiš a Jančura to jsou velcí kamarádi. Postačí nevolit tu stranu, která má teď Ministerstvo dopravy pod kontrolou a pak se možná hnou ledy.

Viktor Nárožný

Bohužel ten zájem není dlouhodobý..nebyl ani v dobách,kdy do Liberce žádné žluté autobusy nejezdily a kdy žádné hnutí ANO neexistovalo..

Martin

Ten zájem tady je minimálně od r.1991 kdy odešel poslední sovětský voják z Milovic. Od té doby bylo možné všejanskou spojku postavit. Hnutí ANO má pod kontrolou MD celé 4 roky. Za celou tuto dobu nepodniklo v tomto směru vůbec nic. To jsou fakta.

Jan

Nejhorší na tom je, že nyní by na to byly EU peníze, ale nic není připraveno.
Trať Masarykovo n. Čerčany se jako jiné rozpadá. A já nevidím, že by byl naprojektován, vyvlastněn a spol. rozumný upgrade alespoň na cca 160 km/h.
Dále se můžeme bavit o Praha-Beroun. Kolín – Havl. Brod, kde je desetiletí železnice nekonkurenceschopná.
A nic připraveno není..

Jan

Oprava, ne Čerčany ale Čelakovice a Lysá nad Labem

Viktor Nárožný

To , že rychlou železnici Praha-Mladá Boleslav-Liberec potřebujeme je bez debat. Dnes má v podstatě člověk 2 varianty. Buď autobusem s tím , že bude ztrácet minuty přestupem na metro na Černém Mostě anebo osobním automobilem , kde je zase problém s nedostatečnou kapacitou parkovišť P+R na okraji Prahy. Dle mého názoru je však vedení tohoto spojení Všejanskou spojkou nesmysl. Jednak kapacita tratě Praha-Lysá se již dnes pomalu vyčerpává , dále by to znamenalo totální přestavbu již dnes obrovské stanice Lysá nad Labem a výstavbu zcela zbytečné tratě Milovice-Čachovice. Dle mého názoru lze časově zcela srovnatelných jízdních dob dosáhnout modernizací… Číst vice »

Miloslav Zítka

Výborné shrnutí. Potenciál obrovský a na MD s tím neumí nebo nechtějí pracovat.

Martin

Bohužel to druhé, nechtějí. Vždy se odvolávají na ekonomickou nenávratnost projektu. No, tak hlavně, že plánovaná přestavba nádraží Letohrad za skoro miliardu jim dobře ekonomicky vynaložená přijde… Zlí jazykové tvrdí, že by se vyplatila do Liberce vyšší rychlost než jen 160 km/h, problém ovšem je, že to zase neumí údajně zpracovat SUDOP (trať na vyšší rychlost). Takže se nikam asi nepohneme a 5. největší město v republice bude mít krásnou muzeální železnici. A proč vlastně ne. Jezdí sem hodně turistů, tak bude alespoň o jeden turistický cíl do budoucna navíc.

K.S.

Pane Martine,
vnukl jste mi nápad, ale ten vyžaduje součinnost se Slovenskem. Jestli to má skončit jako muzeální dráha, tak proč tam neobnovit pravidelný parní provoz? 🙂 V Blavě reznou dvě mikáda, možná kdyby prošla nějakou úpravou v režii DLM Dampflok und Maschinefabrik ve Švýcarsku, třeba na vytápění plynem nebo LTO, k tomu se sehnaly pohodlné vozy, tak by se tak daly vypravovat rychlíky, jenom totálně nevím jestli by dvě soupravy stačily. 🙂