dkv-spojujeme

NÁZOR: Nákladní lodě na Labi stojí kvůli suchu a ministerstvo to nezajímá

Lodě v Děčíně čekají na vodu. Autor: EVD-Sped.Lodě v Děčíně čekají na vodu. Autor: EVD-Sped.

Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům lidí z nejrůznějších dopravních oborů. Jednatel a spolumajitel nákladního rejdařství EVD – Sped. Lukáš Hradský

Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům lidí z nejrůznějších dopravních oborů. Jednatel a spolumajitel nákladního rejdařství EVD – Sped. Lukáš Hradský upozorňuje, že na Labi je nejhorší průtok za sto let. Potíže rejdařů podle něj stát, na rozdíl od problémů zemědělců, nezajímají.

Vždy jsem se domníval (a bohužel stále se přesvědčuji o opaku), že ministerstvo dopravy by jako správní orgán mělo pomáhat a rozvíjet podřízené oblasti a řádně je spravovat. Tedy mělo by monitorovat, co se v dopravě děje, zda nedochází k nějakým problémům a tyto problémy řešit tak, aby doprava řádně fungovala a sloužila průmyslu a obchodu a obecně přispívala k hospodářskému růstu České republiky. Co však kromě přebujelé eurobyrokracie vlastně těch skoro 600 pracovníků ministerstva opravdu dělá? Řeší někdo skutečné problémy a zajímá se o ně? Minimálně ve vztahu k vodní dopravě ne.

Na českých řekách jsou již nyní v květnu zaznamenány nejnižší průtoky od počátku měření (100 let), katastrofální sucho je de facto již čtvrtý rok po sobě a stále se prodlužuje. Jediná spojnice (evropsky významná vodní cesta) České republiky se světem po vodě je opět absolutně nesjízdná. Poslední tři roky bylo Labe nesplavné zcela 21 měsíců a zbytek doby bylo splavné velmi špatně. Dostavba vodní cesty je slibována již skoro 30 let a nebude asi v českých podmínkách realizována nikdy.

A jak se v této situaci chová ministerstvo? Je mu zcela jedno, že jeden druh dopravy, který dle strategických dokumentů a plánů rozvoje má být rozvíjen a na který se má přesouvat část přeprav ze silnice, nemůže svou činnost vykonávat. Je mu to jedno, i když jej o tom informujeme. To je diametrální rozdíl oproti přístupu například ministerstva zemědělství, které samo monitoruje situaci zemědělců postižených suchem a intenzivně připravuje programy pomoci.

Musím bohužel konstatovat, že ministerstvo dopravy zrušením odboru plavby před několika lety dosáhlo toho, že dnes se nejen neřeší zásadní problémy vzniklé chybějící částí vodní cesty a suchem, ale neřeší se ani „banální“ věci typu neuznávání českých lodních dokladů v Německu a podobně. Ano, vodní doprava nekrmí obyvatelstvo, ale nepochybně je pro hospodářství České republiky důležitým a nezastupitelným dopravním segmentem. A když je Labe splavné, vozí se na lodích i produkty, které v konečné fázi jako potraviny skončí.

Zbytky české říční nákladní flotily ČR buď budou velmi brzy následovat osud české námořní plavby a nebo odpovědní úředníci začnou dělat to, co mají primárně v náplni práce. Ministerstvo by mělo projevit alespoň minimální zájem o problémy vodní dopravy a nepředstírat, že neexistují.

Lukáš Hradský

Tagy EVD Hradský Labe lodní doprava sucho
39 komentářů